Mitt USB-minne fungerade normalt som NTFS, men nu visar Windows det som RAW och jag kan inte öppna några filer. Jag har viktig data på det och vill inte göra saken värre genom att formatera det för tidigt. Jag behöver hjälp med de säkraste första stegen för att återställa filer och ta reda på vad som orsakade att filsystemet ändrades från NTFS till RAW.
Ja, på sätt och vis, men inte på det sätt folk förväntar sig. Du byter inte bara tillbaka en RAW-enhet direkt till NTFS som med en strömbrytare. När Windows märker den som RAW betyder det att NTFS-strukturen är borta eller oläsbar, så det finns inget rent kvar att konvertera. Det jag skulle göra är att återställa datan först och sedan bygga upp filsystemet igen efteråt.
Om jag hade USB-minnet på mitt skrivbord just nu skulle jag gå i den här ordningen.
1. Sluta röra enheten
Allvarligt talat, låt den vara en stund. Kopiera inte något till den. Klicka inte på Windows formateringsuppmaning. Kör inte CHKDSK. Jag har sett folk göra en av de tre sakerna och förvärra återställningen. Windows skriver ändringar, CHKDSK försöker fixa saker, och båda kan förstöra filposter som du fortfarande behövde.
2. Se om Windows fortfarande visar enheten
Öppna Diskhantering och kontrollera om USB-enheten visas med ungefär rätt storlek. Om hela kapaciteten fortfarande visas och partitionen är markerad som RAW skulle jag fortfarande ha visst hopp. Om den fortsätter att försvinna, återansluta sig eller visa slumpmässig storleksinformation skulle jag börja oroa mig för hårdvaran i stället för filsystemet.
3. Få ut dina filer först
Jag skulle börja med Disk Drill. Det är ett av de enklare verktygen om du inte vill lägga en timme på att gissa vad varje knapp betyder, och enligt min erfarenhet hanterar det RAW-partitioner ganska bra.
Det jag skulle göra:
- Installera Disk Drill på din dator, inte på den skadade USB-enheten.
- Anslut USB-enheten.
- Välj USB-enheten i Disk Drill och klicka på Sök efter förlorad data.
- Vänta tills skanningen är klar. På vissa enheter tar detta lite tid.
- Gå igenom resultaten efter mapp eller filtyp.
- Förhandsgranska filerna innan du återställer dem.
- Återställ allt till en annan enhet.
En användbar detalj här är att Windows-versionen låter dig återställa upp till 100 MB gratis. Skanning och förhandsgranskning är inte begränsade, så du får en bra överblick över vad som fortfarande finns kvar innan du spenderar pengar. Förhandsvisningar fungerar vanligtvis för vanliga filtyper som dokument, PDF-filer, bilder, videofiler, arkiv och en mängd RAW-fotoformat. Jag gillar den här delen eftersom du får bevis på att dina saker är läsbara innan du börjar återställa dem.
Om resultaten ser magra ut skulle jag inte stanna där. Prova UFS Explorer eller DiskGenius också. Olika återställningsverktyg fångar upp olika rester. Jag har varit med om att ett verktyg missade en mappstruktur och att ett annat plockade fram den på samma enhet. Konstigt, men det händer.
4. Formatera om enheten till NTFS efter att filerna är säkra
Gör bara detta efter att din data finns någon annanstans.
- Öppna Diskhantering.
- Högerklicka på RAW-partitionen.
- Välj Formatera.
- Välj NTFS.
- Låt Snabbformatering vara aktiverad.
- Slutför processen.
Om Windows vägrar att formatera den skulle jag ta bort RAW-partitionen, skapa en ny partition i det oallokerade utrymmet och sedan formatera den nya som NTFS.
Jag har stött på detta efter osäker borttagning, strömavbrott under filkopiering och vanlig gammal filsystemskada. För det mesta, om USB-hårdvaran fortfarande är stabil, är den bästa vägen tråkig men säker: återställ först, formatera sedan. Det är när folk försöker reparera den innan de har sparat filerna som det går snett.
Första steget är att kontrollera om problemet är logiskt eller fysiskt. Jag håller med @mikeappsreviewer om att inte formatera först, men jag skulle lägga till en sak ännu tidigare. Läs USB-enhetens SMART eller åtminstone övervaka dess beteende i Event Viewer och Diskhantering. Om den låser File Explorer, kopplar från eller ger I/O-fel, sluta skanna den om och om igen. Det sliter ut den snabbare.
Det jag skulle göra:
- Anslut den till en annan USB-port, sedan till en annan dator.
- Se om storleken visas korrekt.
- Om den beter sig instabilt, skapa först en avbildning av enheten med ett verktyg som USB Image Tool eller ddrescue.
- Kör återställningen från avbildningen, inte från minnet.
Om enheten förblir stabil, använd sedan Disk Drill för att skanna och förhandsgranska filer innan du sparar dem någon annanstans. Den delen är viktig. Förhandsgranskningar visar om fildatan är intakt, inte bara namnen. För många är Disk Drill den snabbaste vägen eftersom gränssnittet är enkelt och det hanterar RAW-partitioner bra.
En liten invändning mot de vanliga råden. CHKDSK är inte alltid av ondo, men på ett RAW-USB med viktiga filer skulle jag inte röra det ännu. Det skriver ändringar. Spara datan först.
Efter återställningen, fullformatera flash-enheten en gång, inte snabbformatera, om du vill testa den. Om Windows rapporterar dåliga sektorer eller om formateringen misslyckas, kasta enheten. USB-minnen går sönder ofta, och de går sönder ordentligt.
Om du vill ha en enkel genomgång, beskriver den här enkla guiden till återställning av RAW-data från USB återställningsprocessen på ett tydligt sätt. Den är kort och lätt att följa, inte alltför teknisk.
Första steget? Ta reda på om det här är filsystemskada eller ett flashminne som håller på att dö, för det är två väldigt olika problem.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @andarilhonoturno om att inte formatera och inte köra CHKDSK direkt, men jag skulle lägga till detta: kontrollera USB-enheten i Enhetshanteraren och Loggboken innan du kör en stor skanning. Om Windows loggar disk-, ntfs- eller styrenhetsfel varje gång du ansluter den, pekar det mer på att hårdvaran håller på att ge upp än bara ett trasigt NTFS-huvud.
Ett par saker jag skulle göra först:
- Försök läsa den på en annan dator
- Prova en annan USB-port, helst direkt på moderkortet
- Kontrollera om Diskhantering visar rätt kapacitet
- Håll koll på om den kopplar från och återansluter av sig själv
Om den förblir stabil, så ja, använd Disk Drill och skanna USB-enheten efter återställningsbara filer. Jag gillar det här eftersom du kan förhandsgranska saker innan du återställer, vilket visar om datan faktiskt finns där och inte bara är spöklika filnamn. Det är mer användbart än folk tror.
En liten invändning mot rådet om fullformatering efteråt: jag skulle inte lita på ett flashminne som slumpmässigt blev RAW med viktig data på det. Även om du får tillbaka det till NTFS skulle jag bara återanvända det för oviktiga filer, om ens det. USB-minnen är billiga, data är det inte.
Om du vill ha en enkel visuell genomgång av hur man återställer filer från en RAW USB-enhet, är det förmodligen enklare än att gissa sig fram i menyerna.