Min Windows-pc begyndte at rapportere filsystemfejl efter en uventet nedlukning, og nu er et drev langsomt om at åbne og viser nogle gange manglende mapper. Jeg leder efter pålidelig diskreparationssoftware eller værktøjer til at rette filsystemfejl uden at gøre datatab værre. Hvad bør jeg prøve, før jeg udskifter drevet?
Jeg ville være lidt skeptisk over for enhver liste, der kalder noget for den bedste software til reparation af harddiske. Den formulering bruges om en masse forskellige problemer, og det rigtige værktøj afhænger af, hvad der faktisk gik galt.
Det vigtige er først at finde ud af, hvilken slags problem du har med at gøre. Hvis filer blev slettet, drevet blev formateret, eller det pludselig vises som RAW, så tænk datagendannelse før reparation. Hvis partitionen mangler, eller Windows viser disken som ikke-allokeret, er det mere en situation med partitionsreparation. Hvis drevet er langsomt, fryser eller viser dårlige sektorer, så tjek dets sundhed, før du begynder at pille ved det. Og hvis det klikker, skurrer, falder ud eller afbrydes, så stop med at bruge det så meget som muligt og fokuser på at få dataene ud.
Hvad angår værktøjer, er dette den sammensætning, jeg ville kigge på:
1. Disk Drill
Det er som regel det første, jeg ville gribe efter, når målet er at få filer tilbage. Det er beregnet til slettede filer, formaterede drev, RAW-partitioner, beskadigede filsystemer og eksterne harddiske, som Windows nægter at åbne. Det har også S.M.A.R.T.-overvågning og kan lave et byte-for-byte-image af drevet, hvilket er en meget mere sikker måde at arbejde på, hvis disken måske er ved at fejle.
2. SeaTools
God gratis mulighed til at tjekke, om selve drevet er ved at fejle. Det kan køre hurtige og udvidede tests, så det er nyttigt, når du ikke er sikker på, om problemet er Windows, filsystemet eller hardwaren.
3. TestDisk
Dette er et af de bedre gratis værktøjer til at rette partitionstabeller og problemer med bootsektoren. Hvis en partition forsvandt, eller drevet pludselig vises som ikke-allokeret, er TestDisk værd at se på. Vær bare opmærksom på, at det ikke er særligt begyndervenligt, da det bruger en tekstbaseret grænseflade.
4. Clonezilla
Hvis drevet stadig kan læses, men virker ustabilt, så klon det, før du gør noget andet. Clonezilla er godt til at oprette en fuld kopi eller et image af disken, så du ikke eksperimenterer direkte på det svigtende drev.
5. CrystalDiskInfo
Dette er nyttigt at have installeret, selv når der ikke er noget galt. Det viser S.M.A.R.T.-data, drevets temperatur og sundhedsadvarsler, som kan give dig et varsel, før drevet begynder at give tydelige problemer.
6. Victoria HDD/SSD
Mere et avanceret værktøj, men meget nyttigt til overfladescanninger og kontrol af dårlige sektorer. Jeg ville ikke pege en nybegynder i den retning først, men det kan give dig et langt klarere billede af, hvad der sker med disken.
Det vigtigste er ikke at bruge flere dage på at køre reparationsværktøjer på et drev, der tydeligvis er ved at dø. Hvis det klikker, forsvinder fra Windows eller BIOS, fryser under overførsler eller hele tiden får flere dårlige sektorer, så tag backup af eller gendan dataene, mens du stadig kan, og udskift derefter drevet. Software kan hjælpe med problemer i filsystemet og partitioner. Det kan ikke reparere beskadigede hoveder, motorer eller plader. Hvis drevet slet ikke registreres, eller det laver tydelige mekaniske lyde, er det bedre at gå direkte til en professionel datagendannelsestjeneste.
Om drevet er en HDD eller SSD betyder noget, fordi “langsom til at åbne” på en HDD kan betyde fysisk problemer, ikke bare at Windows roder.
Jeg ville undgå at køre CHKDSK med reparationsflag, indtil de vigtige filer er kopieret eller afbildet, da det kan “rette” filsystemet ved at afkoble beskadigede mappeposter. Disk Drill eller lignende gendannelsessoftware giver mere mening før reparation, hvis mapper allerede forsvinder.
Et drev, der giver én fejl efter en strømafbrydelse, er et andet problem end et drev, der bliver langsommere, hver gang du gennemser det. I det første tilfælde skal Windows måske bare rydde op i et rod i NTFS-journalen. I det andet tilfælde, især hvis der mangler mapper, ville jeg betragte disken som mistænkelig, indtil det modsatte er bevist. Det er her, jeg er enig med @himmelsjager: skynd dig ikke direkte ind i fix-tilstand, hvis filerne er vigtige.
Den billige løsning er stadig værd at prøve, men i den rigtige rækkefølge. Kopiér de vigtige ting først, hvis drevet forbliver online længe nok. Hvis det ikke gør, så lav et diskimage af drevet og arbejd ud fra imaget. Disk Drill er nyttigt her, hvis du har brug for en mere begyndervenlig måde at scanne efter manglende mapper eller lave et diskimage på, før du rører filsystemet. Hvis dataene allerede er sikkerhedskopieret, så er Windows’ egne værktøjer fine: tjek drevets SMART-status, kør først chkdsk uden reparation, og brug derefter kun chkdsk /f, hvis rapporten peger på filsystemfejl. Jeg ville ikke starte med chkdsk /r, medmindre du er klar til, at det tager evigheder og belaster en svag HDD.
Den lille ting, folk glemmer, er også at tjekke Hændelsesfremviser. Se under Windows-logfiler > System efter Disk-, Ntfs- eller storahci-advarsler omkring det tidspunkt, hvor drevet hænger. Hvis du ser gentagne I/O-fejl, nulstillinger eller meddelelser om dårlige blokke, er softwarereparation mest en omvej. På det tidspunkt er den bedste diskreparationssoftware det, der hjælper dig med at få kopieret filerne sikkert, efterfulgt af at udskifte drevet. Hvis loggene er rene, og SMART ser normal ud, så er en filsystemreparation langt mere rimelig.
Tilslut drevet til en anden port, eller brug et andet kabel, før du giver filsystemet skylden, især hvis det er et eksternt drev. Et ustabilt USB-kabel/kabinet kan se præcis ud som manglende mapper og langsom gennemsyning, og intet reparationsværktøj, heller ikke Disk Drill, vil løse det, før forbindelsen er stabil.