Behöver du hjälp med återställning av förlorad partition

Jag råkade förlora en partition när jag försökte ändra storlek på min enhet, och nu saknas viktiga filer. Diskhantering visar utrymmet annorlunda, men jag kan inte längre komma åt partitionen. Jag behöver hjälp med återställning av förlorad partition innan jag gör saken värre eller skriver över data.

Om partitionen försvann och du inte skrev ny data till enheten efteråt, är chanserna fortfarande ganska goda. Jag har sett att detta händer när Windows tappade partitionsposten, visade utrymmet som ledigt, och filerna fortfarande låg kvar där orörda.

En hake. SSD:er är mindre förlåtande. Om detta hände på en SSD kan TRIM radera borttagna block efter en tid. Jag skulle sluta använda enheten direkt och börja återställningen snabbt.

Så här skulle jag göra:

1. Sluta använda enheten.
  2. Bekräfta om partitionen är borta eller bara saknar en enhetsbokstav.
  3. Ta ut de viktiga filerna först.
  4. Försök återställa den gamla partitionen.
  5. Om återställningen misslyckas, skapa en ny partition och kopiera tillbaka filerna.

Kontrollera först Diskhantering. Ibland finns partitionen fortfarande kvar och Windows har helt enkelt glömt enhetsbokstaven. Om så är fallet, lägg till en bokstav så är du klar. Om området visas som Oallokerat var partitionen troligen borttagen.

Steg 1: Återställ filerna

Jag skulle hämta filerna innan jag försöker reparera något. Säkrare så. Jag använde Disk Drill på Windows 11, och flödet såg likadant ut som i Windows 10 utifrån vad jag såg. Det hittade den saknade partitionen och behöll mapparna mestadels intakta, vilket sparade mig lite sortering senare.

Så här går processen till:

1. Installera Disk Drill på en annan disk, inte den skadade.
  2. Öppna det och välj den fullständiga fysiska enheten där den förlorade partitionen tidigare fanns.
  3. Klicka på Sök efter förlorad data.
  4. Om det är en extern enhet kommer det att fråga efter ett skanningsläge. Jag valde Universal Scan för vanliga återställningsjobb. Advanced Camera Recovery är bara rimligt för videokort från kamera eller drönare.
  5. Låt skanningen slutföras. Avbryt den inte i förtid.
  6. Om den förlorade partitionen visas, öppna den och gå igenom mapparna.
  7. Förhandsgranska ett fåtal filer. Jag testar alltid några bilder, dokument eller videor innan jag litar på resultatet.
  8. Välj filerna du behöver och klicka på Återställ.
  9. Spara dem på en annan enhet.

Steg 2: Försök få tillbaka partitionen

Om du vill få den ursprungliga partitionen återställd i stället för att börja om från början är TestDisk vanligtvis nästa sak jag skulle prova.

Steg:

1. Ladda ner TestDisk och starta testdisk_win.
  2. Skapa loggfilen.
  3. Välj den fysiska disken.
  4. Behåll den upptäckta partitionstabellen om du inte redan vet att den är fel.
  5. Öppna Analyse och kör sedan Quick Search.
  6. Om den missar partitionen, kör Deeper Search.
  7. När du hittar den saknade partitionen, markera den och välj Write.
  8. Starta om datorn.

Om det fungerade bör Windows se partitionen igen efter omstart.

Steg 3: Skapa en ny partition om återställningen misslyckas

Ibland får TestDisk inte tillbaka den. Ibland bryr du dig inte och vill bara ha en användbar enhet igen. Fair enough. Då skulle jag skapa en ny partition.

1. Öppna Diskhantering.
  2. Högerklicka på det oallokerade utrymmet.
  3. Välj Ny enkel volym.
  4. Följ guiden, tilldela en enhetsbokstav och gör en snabbformatering.
  5. Kopiera tillbaka dina återställda filer.

En sak jag inte skulle ignorera. Om enheten klickar, spinner upp och försvinner, kopplar från mitt under användning, inte visas tillförlitligt eller aldrig syns i Diskhantering, stanna upp. Då börjar det se ut som hårdvaruproblem, inte ett partitionsmisstag. Programvara kommer inte att laga en döende enhet. Om filerna är viktiga är ett återställningslaboratorium det säkrare valet.

För en frisk enhet med en borttagen partition ger den här vägen dock vanligtvis dig bäst chans. Jag har fått det att fungera tidigare, och den stora regeln var enkel. Återställ först, reparera sedan.

Om Diskhantering visar utrymmet som RAW i stället för Oallokerat skulle jag hantera det lite annorlunda än @mikeappsreviewer föreslog. RAW betyder ofta att partitionsposten fortfarande pekar någonstans, men att filsystemets metadata skadades under storleksändringen. I så fall är det riskabelt att skriva en ny partitionstabell för tidigt.

Min ordning skulle vara:

1. Kontrollera först SMART med CrystalDiskInfo. Om hälsan ser dålig ut, sluta pilla med den.
  2. Skapa en sektor-för-sektor-avbildning av hela disken med något som HDD Raw Copy Tool eller ddrescue.
  3. Arbeta från avbildningen, inte originaldisken.
  4. Använd en filsystemsreparation först efter att dina filer har kopierats ut. Kör inte chkdsk först. Folk gör det här och ställer snabbt till det.
  5. Om partitionen är NTFS och visas som RAW är DMDE värt att titta på eftersom det ofta hittar den gamla volymstrukturen bättre än allmänna partitionsverktyg.

Disk Drill är fortfarande ett bra val för återställning av förlorade partitioner i Windows, särskilt om du vill ha ett enklare gränssnitt och filförhandsvisningar före återställning. Jag skulle använda det mot den klonade avbildningen om möjligt. Säkrare så.

Om detta dessutom hände under en storleksändring, leta efter en liten kvarvarande partitionsförskjutning. Jag har sett startsektorer flytta sig en liten bit, medan den gamla datan fortfarande fanns kvar. TestDisk hittar den ibland, ibland inte.

Kort version: återställ filer först, men klona först om diskhälsan ens verkar lite osäker. Och formatera inte utrymmet även om Windows fortsätter tjata.

Om du vill ha en bra sökfras för den här röran, använd hard drive recovery guide, step by step.

Hittade även detta, titta på den här snabba genomgången av återställning av förlorad partition.

Om du lägger upp en skärmdump från Diskhantering, med disknummer, RAW kontra Oallokerat, MBR kontra GPT, kan folk här ringa in det ganska snabbt.

Om Diskhantering visar området som RAW i stället för Ej allokerat, skulle jag faktiskt vara lite mer försiktig än både @mikeappsreviewer och @viajantedoceu. RAW kan betyda att partitionen fortfarande finns kvar, men att filsystemet blev skadat under storleksändringen, så att gå direkt till att “fixa” det kan göra återställningen svårare.

Det jag skulle kontrollera först:

• Behöll partitionen ungefär samma storlek?
  • Är disken en HDD eller SSD?
  • Visar DiskPart partitionen även om Utforskaren inte gör det?

Öppna Kommandotolken som administratör och kör:

diskpart
list disk
select disk X
list partition
list volume

Om volymen finns där ska du inte återskapa något ännu. Kör inte heller chkdsk på en RAW-volym först. Det verktyget har en dålig vana att förvandla kanske återställningsbart till nu är det konstigt och värre.

Min rekommendation är:

1. Skapa först en avbild av disken om filerna är mycket viktiga.
  2. Skanna hela disken, inte bara den saknade volymen.
  3. Återställ filer till en annan disk.
  4. Först därefter ska du hålla på med partitionsreparation.

Disk Drill är ett bra alternativ här eftersom det är enklare att granska vad som fortfarande går att återställa innan du börjar skriva tillbaka ändringar. Det spelar större roll än folk tror faktiskt. Om mappstrukturen fortfarande visas är det ett riktigt bra tecken.

Kontrollera också Loggboken efter diskfel. Om du ser I/O- eller styrenhetsfel, sluta experimentera med programvara och utgå från att det är hårdvaruproblem.

För vidare läsning är den här tråden om hur man återställer en förlorad partition och återfår saknade filer också värd att läsa.

Lägg upp en skärmbild av Diskhantering och resultatet från list partition. Då går det snabbt att ringa in problemet.

Jag skulle lägga till en sak som de andra bara berörde lite lätt: kontrollera om storleksändringsverktyget ändrade GUID/ID för partitionstypen eller dolde partitionen, inte bara raderade den. Jag har sett GPT-partitioner komma tillbaka som felaktig “Basic Data”, eller markerade som dolda/offline, och Windows beter sig som om volymen försvunnit trots att datan fortfarande ligger kvar där.

Så innan återställningsskanningar, inspektera disken med något som tydligt visar partitionsattribut. MiniTool Partition Wizard, AOMEI, eller till och med en Linux live-USB med gdisk/lsblk kan avslöja om partitionen fortfarande finns men har fel flagga. Det är ibland en snabbare lösning än djupåterställning.

Jag håller inte helt med om att hoppa direkt till TestDisk-skrivningar om du inte är säker på de gamla gränserna. Efter en storleksändring kan en felaktig skrivning göra nästa försök ännu värre.

Om Disk Drill:
Fördelar: enkla förhandsvisningar, bra för att skanna hela den fysiska disken, ganska bra på att återskapa mappstrukturer, mindre skrämmande än verktyg på lägre nivå.
Nackdelar: inte det verktyg jag först skulle lita på för att manuellt korrigera partitionsmetadata, djupa skanningar kan ta evigheter, de bästa funktionerna spelar störst roll när du redan har accepterat filåterställning i stället för direkt partitionsåterställning.

Så min ordning skulle vara:

1. Verifiera dolt/offline/typ-problem
  2. Om SSD, pausa snabbt eftersom TRIM är fienden
  3. Klona om något ser instabilt ut
  4. Skanna den klonade disken med Disk Drill
  5. Först därefter försök reparera partitionstabellen

@viajantedoceu, @yozora och @mikeappsreviewer har i princip alla rätt om delen “skriv inte till den”. Det som saknas är att kontrollera om partitionen är felidentifierad snarare än verkligen förlorad. En skärmbild från Diskhantering plus om detta är SSD eller HDD skulle ändra råden ganska mycket.