Beste diskreparasjonsprogramvare for å fikse filsystemfeil?

Windows-PC-en min begynte å rapportere filsystemfeil etter en uventet nedstenging, og nå er én stasjon treg å åpne og viser noen ganger manglende mapper. Jeg ser etter pålitelig programvare eller verktøy for diskreparasjon for å fikse filsystemfeil uten å gjøre datatap verre. Hva bør jeg prøve før jeg bytter ut stasjonen?

Jeg ville vært litt skeptisk til enhver liste som kaller noe for den beste programvaren for reparasjon av harddisk. Det uttrykket brukes om mange ulike problemer, og riktig verktøy avhenger av hva som faktisk gikk galt.

Det viktige er å finne ut hvilken type problem du har med å gjøre først. Hvis filer ble slettet, disken ble formatert, eller den plutselig vises som RAW, bør du tenke datagjenoppretting før reparasjon. Hvis partisjonen mangler eller Windows viser disken som ikke-allokert, er det mer en situasjon for partisjonsreparasjon. Hvis disken er treg, fryser eller viser dårlige sektorer, bør du sjekke helsen før du begynner å tukle med den. Og hvis den klikker, skraper, faller ut eller kobler fra, slutt å bruke den så mye du kan og fokuser på å få dataene ut.

For verktøy er dette oppstillingen jeg ville sett på:

1. Disk Drill

Dette er vanligvis den første jeg ville valgt når målet er å få tilbake filer. Det er laget for slettede filer, formaterte disker, RAW-partisjoner, skadede filsystemer og eksterne harddisker som Windows nekter å åpne. Det har også S.M.A.R.T.-overvåking og kan lage et byte-for-byte-bilde av disken, som er en mye tryggere måte å jobbe på hvis disken kan være i ferd med å svikte.

2. SeaTools

Godt gratisalternativ for å sjekke om selve disken er i ferd med å svikte. Det kan kjøre raske og utvidede tester, så det er nyttig når du ikke er sikker på om problemet er Windows, filsystemet eller maskinvaren.

3. TestDisk

Dette er et av de bedre gratisverktøyene for å fikse partisjonstabeller og problemer med oppstartssektoren. Hvis en partisjon forsvant eller disken plutselig vises som ikke-allokert, er TestDisk verdt å se på. Bare vær klar over at det ikke er særlig nybegynnervennlig siden det bruker et tekstbasert grensesnitt.

4. Clonezilla

Hvis disken fortsatt kan leses, men virker ustabil, klon den før du gjør noe annet. Clonezilla er bra for å lage en full kopi eller et bilde av disken, slik at du ikke eksperimenterer direkte på den sviktende disken.

5. CrystalDiskInfo

Dette er nyttig å ha installert selv når ingenting er galt. Det viser S.M.A.R.T.-data, disktemperatur og helseadvarsler, som kan gi deg et forvarsel før disken begynner å skape åpenbare problemer.

6. Victoria HDD/SSD

Mer et avansert verktøy, men veldig nyttig for overflateskanninger og kontroll av dårlige sektorer. Jeg ville ikke pekt en nybegynner til det først, men det kan gi deg et mye klarere bilde av hva som skjer med disken.

Det viktigste er å ikke bruke dager på å kjøre reparasjonsverktøy på en disk som tydelig er i ferd med å dø. Hvis den klikker, forsvinner fra Windows eller BIOS, fryser under overføringer eller stadig får flere dårlige sektorer, sikkerhetskopier eller gjenopprett dataene mens du fortsatt kan, og bytt deretter ut disken. Programvare kan hjelpe med problemer i filsystem og partisjoner. Den kan ikke reparere skadede lesehoder, motorer eller plater. Hvis disken ikke oppdages i det hele tatt eller lager tydelige mekaniske lyder, er det bedre å gå rett til en profesjonell datagjenopprettingstjeneste.

Om stasjonen er HDD eller SSD har betydning, fordi treg å åpne på en HDD kan bety fysisk problem, ikke bare at Windows er rotete.

Jeg ville unngått å kjøre CHKDSK med reparasjonsflagg til de viktige filene er kopiert eller avbildet, siden det kan fikse filsystemet ved å kutte løs skadede katalogoppføringer. Disk Drill eller lignende gjenopprettingsprogramvare gir mer mening før reparasjon hvis mapper allerede forsvinner.

En disk som kaster én feil etter et strømbrudd, er et annet problem enn en disk som blir tregere hver gang du blar gjennom den. I det første tilfellet kan det hende Windows bare har et NTFS-journalrot å rydde opp i. I det andre tilfellet, spesielt med manglende mapper, ville jeg behandlet disken som mistenkelig til det motsatte er bevist. Det er her jeg er enig med @himmelsjager: ikke gå rett i reparasjonsmodus hvis filene betyr noe.

Den billige løsningen er fortsatt verdt å prøve, men i riktig rekkefølge. Kopier de viktige tingene først hvis disken holder seg tilkoblet lenge nok. Hvis den ikke gjør det, lag et diskbilde av disken og arbeid ut fra diskbildet. Disk Drill er nyttig der hvis du trenger en mer nybegynnervennlig måte å skanne etter manglende mapper eller lage et diskbilde før du berører filsystemet. Hvis dataene allerede er sikkerhetskopiert, er Windows sine egne verktøy fine: sjekk diskens SMART-status, kjør chkdsk uten reparasjon først, og bruk deretter bare chkdsk /f hvis rapporten peker på filsystemfeil. Jeg ville ikke startet med chkdsk /r med mindre du er forberedt på at det kan ta svært lang tid og belaste en svak HDD.

Den lille tingen folk glemmer, er å sjekke Event Viewer også. Se under Windows Logs > System etter Disk-, Ntfs- eller storahci-advarsler rundt tidspunktet da disken henger. Hvis du ser gjentatte I/O-feil, tilbakestillinger eller meldinger om dårlige blokker, er programvarereparasjon stort sett en omvei. På det tidspunktet er den beste diskreparasjonsprogramvaren det som hjelper deg med å få kopiert filene trygt, etterfulgt av å bytte ut disken. Hvis loggene er rene og SMART ser normal ut, er en filsystemreparasjon mye mer rimelig.

Koble stasjonen til en annen port eller bruk en annen kabel før du klandrer filsystemet, spesielt hvis det er en ekstern stasjon. En ustabil USB-kabel/kabinett kan se nøyaktig ut som manglende mapper og treg surfing, og ingen reparasjonsverktøy, inkludert Disk Drill, vil fikse det før tilkoblingen er stabil.