Beste første steg når en USB-stasjon endres fra NTFS til RAW?

USB-minnepinnen min fungerte normalt som NTFS, men nå viser Windows den som RAW, og jeg kan ikke åpne noen filer. Jeg har viktige data på den og vil ikke gjøre ting verre ved å formatere den for tidlig. Jeg trenger hjelp med de tryggeste første stegene for å gjenopprette filer og finne ut hva som forårsaket at filsystemet endret seg fra NTFS til RAW.

Ja, på en måte, men ikke slik folk forventer. Du kan ikke bare gjøre en RAW-stasjon direkte om tilbake til NTFS som med en bryter. Når Windows merker den som RAW, betyr det at NTFS-strukturen er borte eller uleselig, så det er ikke noe rent igjen å konvertere. Det jeg ville gjort, er å gjenopprette dataene først og deretter bygge opp filsystemet på nytt etterpå.

Hvis jeg hadde hatt USB-pinnen på skrivebordet mitt akkurat nå, ville jeg gått fram i denne rekkefølgen.

1. Slutt å røre stasjonen

Seriøst, la den være i fred et øyeblikk. Ikke kopier noe over på den. Ikke klikk på Windows-formatmeldingen. Ikke kjør CHKDSK. Jeg har sett folk gjøre én av de tre tingene og gjøre gjenopprettingen verre. Windows skriver endringer, CHKDSK prøver å fikse ting, og begge deler kan ødelegge filoppføringer du fortsatt trengte.

2. Se om Windows fortsatt viser enheten

Åpne Diskbehandling og sjekk om USB-stasjonen vises med omtrent riktig størrelse. Hvis full kapasitet fortsatt vises og partisjonen er merket RAW, ville jeg fortsatt hatt litt håp. Hvis den stadig kobler ut, kobler til igjen eller viser tilfeldig størrelsesinformasjon, ville jeg begynt å bekymre meg for maskinvaren i stedet for filsystemet.

3. Hent ut filene dine først

Jeg ville startet med Disk Drill. Det er et av de enklere verktøyene hvis du ikke vil bruke en time på å gjette hva hver knapp betyr, og etter min erfaring håndterer det RAW-partisjoner ganske bra.

Dette ville jeg gjort:

1. Installer Disk Drill på PC-en din, ikke på den skadede USB-stasjonen.
  2. Koble til USB-stasjonen.
  3. Velg USB-enheten i Disk Drill og trykk på Search for Lost Data.
  4. Vent til skanningen er ferdig. På noen stasjoner tar dette litt tid.
  5. Gå gjennom resultatene etter mappe eller filtype.
  6. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
  7. Gjenopprett alt til en annen stasjon.

En nyttig detalj her er at Windows-versjonen lar deg gjenopprette opptil 100 MB gratis. Skanning og forhåndsvisning er ikke begrenset, så du får en god oversikt over hva som fortsatt finnes der før du bruker penger. Forhåndsvisninger fungerer vanligvis for vanlige filtyper som dokumenter, PDF-er, bilder, videofiler, arkiver og en hel del RAW-fotoformater. Jeg liker denne delen fordi du får bekreftet at tingene dine er lesbare før du begynner å gjenopprette dem.

Hvis resultatene ser tynne ut, ville jeg ikke stoppet der. Prøv UFS Explorer eller DiskGenius også. Ulike gjenopprettingsverktøy finner opp ulike rester. Jeg har opplevd at ett verktøy ikke fant en mappestruktur, mens et annet hentet den fram på samme stasjon. Merkelig, men det skjer.

4. Formater stasjonen som NTFS etter at filene er trygge

Gjør dette først etter at dataene dine er lagret et annet sted.

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Høyreklikk på RAW-partisjonen.
  3. Velg Format.
  4. Velg NTFS.
  5. La Quick Format være slått på.
  6. Fullfør prosessen.

Hvis Windows nekter å formatere den, ville jeg slettet RAW-partisjonen, opprettet en ny partisjon i det ikke-allokerte området og deretter formatert den nye som NTFS.

Jeg har støtt på dette etter utrygg fjerning, strømbrudd under filkopiering og helt vanlig filsystemkorrupsjon. Mesteparten av tiden, hvis USB-maskinvaren fortsatt er stabil, er den beste veien kjedelig men trygg, gjenopprett først, formater etterpå. Det er når folk prøver å reparere den før de har reddet filene, at det går galt.

Første steg er å sjekke om problemet er logisk eller fysisk. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å ikke formatere først, men jeg ville lagt til én ting enda tidligere. Les USB-enhetens SMART, eller følg i det minste med på oppførselen i Event Viewer og Disk Management. Hvis den får Filutforsker til å fryse, kobler fra, eller gir I/O-feil, må du slutte å skanne den om og om igjen. Det sliter den ut raskere.

Dette ville jeg gjort:

1. Koble den til en annen USB-port, deretter en annen PC.
  2. Se om størrelsen vises riktig.
  3. Hvis den oppfører seg ustabilt, lag et image av disken først med et verktøy som USB Image Tool eller ddrescue.
  4. Kjør gjenoppretting fra imaget, ikke fra minnepinnen.

Hvis disken forblir stabil, bruk deretter Disk Drill til å skanne og forhåndsvise filer før du lagrer dem et annet sted. Den delen er viktig. Forhåndsvisninger forteller deg om fildataene er intakte, ikke bare navnene. For mange er Disk Drill den raskeste veien fordi grensesnittet er enkelt og det håndterer RAW-partisjoner godt.

En liten uenighet med de vanlige rådene. CHKDSK er ikke alltid ondt, men på en RAW-USB med nødvendige filer ville jeg ikke rørt det ennå. Det skriver endringer. Redd dataene først.

Etter gjenoppretting, fullformater minnepinnen én gang, ikke hurtigformater, hvis du vil teste den. Hvis Windows rapporterer dårlige sektorer eller formateringen mislykkes, kast disken. USB-minnepinner feiler ofte, og de feiler stygt.

Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, legger denne enkle guiden til gjenoppretting av data fra RAW USB frem gjenopprettingsprosessen på en ryddig måte. Den er kort og lett å følge, ikke altfor teknisk.

Første steg? Finn ut om dette er skade på filsystemet eller en flash-enhet som er i ferd med å dø, for det er to veldig forskjellige problemer.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @andarilhonoturno om å ikke formatere og ikke kjøre CHKDSK med en gang, men jeg vil legge til dette: sjekk USB-enheten i Enhetsbehandling og Hendelseslistevisning før du kjører en stor skanning. Hvis Windows logger disk-, ntfs- eller kontrollerfeil hver gang du kobler den til, peker det mer mot maskinvare som svikter enn bare en ødelagt NTFS-header.

Et par ting jeg ville gjort først:

• Prøv å lese den på en annen PC
  • Prøv en annen USB-port, helst direkte på hovedkortet
  • Sjekk om Diskbehandling viser riktig kapasitet
  • Følg med på om den kobler fra og til av seg selv

Hvis den holder seg stabil, så ja, bruk Disk Drill og skann USB-enheten etter filer som kan gjenopprettes. Jeg liker det her fordi du kan forhåndsvise ting før du gjenoppretter, noe som forteller deg om dataene faktisk er der og ikke bare spøkelsesfilnavn. Det er mer nyttig enn folk tror.

En liten uenighet med rådet om full formatering etterpå: Jeg ville ikke stolt på en flash-enhet som tilfeldig ble RAW hvis den skal brukes til viktige data. Selv om du får den tilbake til NTFS, ville jeg bare gjenbrukt den til uviktige filer, om i det hele tatt. USB-minnepinner er billige, data er det ikke.

Hvis du vil ha en enkel visuell gjennomgang av hvordan gjenopprette filer fra en RAW USB-enhet, er det sannsynligvis enklere enn å gjette seg gjennom menyene.