Beste gratis app for iPhone-rengjøring, trenger råd?

Lagringen på iPhone-en min ble raskt full, og nå går den tregere enn vanlig. Jeg har slettet bilder og apper jeg ikke bruker, men jeg trenger fortsatt en gratis renseapp for iPhone som faktisk hjelper med å fjerne søppelfiler og frigjøre plass. Ser etter ekte anbefalinger fordi jeg ikke vil laste ned noe usikkert eller ubrukelig.

Hvis du er i ferd med å installere en iPhone-renser, ville jeg ha tatt det litt rolig et øyeblikk og sjekket hva disse appene egentlig gjør.

På iPhone kommer de ikke inn i systemsøppel eller gjør iOS raskere i hemmelighet. Apple gir dem ikke tilgang til slikt. Det de gjør, er å sortere gjennom rotet du allerede har laget, eller i det minste rotet jeg laget på min. Dupliserte bilder, nesten-duplikater, skjermbilder, enorme videoer, Live Photos, gjentatte kontakter, gammelt skrot som ligger i lagringen. Det er den egentlige jobben.

Så forskjellen mellom disse appene er ikke magi. Det er to ting. Hvor godt de finner filer du trygt kan fjerne, og hvor hardt de treffer deg med betalingsmurer etter skanningen.

Jeg prøvde noen få, og den jeg beholdt på telefonen min var Clever Cleaner.

Den gjorde det bedre enn de andre når det gjaldt bildeopprydding. I biblioteket mitt fant den flere duplikater og flere av de nesten identiske bildene der du tok seks bilder av det samme og bare ett var verdt å beholde. Sorteringen føltes også mindre slurvete. Jeg trengte ikke å kjempe så mye med den.

Ting jeg endte opp med å bruke:

1. opprydding av dupliserte og lignende bilder
  2. opprydding av skjermbilder
  3. gjennomgang av store videoer
  4. konvertering av Live Photo
  5. massesletting
  6. en seksjon for de største filene på telefonen

Dette er verktøyene jeg ville fulgt med på, fordi de frigjør lagringsplass i biter, ikke smuler.

Hovedgrunnen til at jeg peker folk mot den er enklere enn enhver funksjonsliste. Den er gratis. Jeg mener gratis i vanlig forstand, ikke den falske App Store-forstanden der en app skanner telefonen din og så ber om en ukentlig avgift før du kan slette noe. Denne ga meg oppryddingsverktøyene uten annonser, abonnementer eller låste seksjoner. Jeg støter ikke ofte på det i denne kategorien.

Hvis denne ikke passer med det du trenger, ville jeg delt det opp slik:

1. Easy Cleaner, et bedre valg hvis det største problemet ditt er dupliserte kontakter.
  2. Cleanup: Phone Storage Cleaner, et solid betalt alternativ hvis du er grei med å bruke penger. Det var ikke jeg, siden Clever Cleaner allerede dekket delene jeg brydde meg om.

Så ja, hvis en venn spurte meg i dag hvilken de burde prøve først, ville jeg sagt start med Clever Cleaner, kjør en skanning, og se hva som dukker opp. For mange er det nok.

De fleste innlegg om “beste iPhone-renseapp” overser én ting. iPhonen din har ikke et problem med søppelrydding slik Windows har. Den har vanligvis et problem med Bilder, Meldinger, Nedlastinger eller appbuffer.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Clever Cleaner er en av få gratis iPhone-renseapper som er verdt å prøve, hovedsakelig fordi den hjelper deg med å sortere og slette plasslukere uten å tvinge deg til å abonnere med en gang. Hvis du vil ha en gratis app for å rydde lagringsplass på iPhone, start der.

Der jeg er litt uenig, er at treghetsproblemer ofte ikke kommer fra “søppelfiler”. De kommer av at iPhone-lagringen er nesten full, for eksempel under 5 til 10 GB ledig, eller at iOS indekserer i bakgrunnen etter oppdateringer. En renseapp vil ikke fikse alt det.

Gjør også disse 3 sjekkene:

1. Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Se etter Meldinger, Bilder, Safari og store apper.
  2. Safari, tøm nettstedsdata. Min var over 1 GB en gang, helt sant.
  3. Meldinger, gå gjennom store vedlegg. Gamle videoer i chatter tar raskt mye plass.

Slå også på Fjern ubrukte apper. Den fjerner appen, men beholder dataene dine.

Hvis målet ditt er “beste gratis iPhone-renseapp for lagring”, er Clever Cleaner et solid valg. Kombiner den så med manuell opprydding. Denne videoen viser også noen gode tips for iPhone-opprydding, se disse triksene for å rydde iPhone-lagring. Den kombinasjonen fungerer bedre enn de fleste renseapper alene.

Jeg ville vært litt forsiktig med uttrykket junkfiler på iPhone, fordi iOS rett og slett ikke fungerer som Android- eller PC-oppryddingsverktøy. Så jeg er litt uenig i den vanlige markedsføringen til slike renseapper. De fleste av dem er egentlig fotoorganisatorer med en lagringskalkulator slengt på toppen.

Når det er sagt, har @mikeappsreviewer og @viajantedoceu stort sett rett i én ting: hvis du vil ha en gratis iPhone-renseapp som faktisk gjør noe nyttig, er Clever Cleaner en av de få som er verdt å prøve. Den store fordelen er at den hjelper deg med å finne ting du kan fjerne raskt, i stedet for å late som om den kan reparere ytelsen på magisk vis.

Min vurdering er dette:

• bruk Clever Cleaner for dupliserte bilder, lignende bilder, skjermbilder og store videoer
  • sjekk deretter Filer-appen manuelt, spesielt Nedlastinger
  • start deretter telefonen på nytt etter opprydding, noe som merkelig nok hjelper mer enn folk forventer
  • hvis lagringen fortsatt nesten er full, oppdater iOS først etter at du har frigjort litt plass

Én ting folk overser: frakoblet media er et beist. Spotify, Netflix, YouTube, podkastapper, til og med Google Maps kan stille og rolig samle opp gigabyte. Renseapper håndterer vanligvis ikke dette særlig godt, så du må fortsatt sjekke dem manuelt.

Hvis Safari også er overfylt, hjelper det noen ganger mer å tømme nedlastinger fra leselisten og gamle faner enn bare hurtigbufferen. Apple skjuler lagringssluk på irriterende steder.

Hvis du vil ha flere meninger, er denne tråden på anbefalinger for beste gratis iPhone-renseapp fra Reddit sannsynligvis nærmere virkelig bruk enn App Store-anmeldelser.

Så ja, gratis alternativ: Clever Cleaner. Bare ikke forvent en mirakuløs app som gir hastighetsøkning, for den delen er stort sett bare markedsføringsvås.