Jeg mistede ved et uheld en partition, mens jeg forsøgte at ændre størrelsen på mit drev, og nu mangler vigtige filer. Diskhåndtering viser pladsen anderledes, men jeg kan ikke længere få adgang til partitionen. Jeg har brug for hjælp til gendannelse af en mistet partition, før jeg gør tingene værre eller overskriver dataene.
Hvis partitionen forsvandt, og du ikke skrev nye data til drevet bagefter, er dine chancer stadig rimeligt gode. Jeg har set dette ske, hvor Windows fjernede partitionsposten, viste pladsen som ledig, og filerne stadig lå der urørte.
Der er dog én ting. SSD’er er mindre tilgivende. Hvis dette skete på en SSD, kan TRIM slette slettede blokke efter noget tid. Jeg ville stoppe med at bruge drevet med det samme og starte gendannelsen hurtigt.
Det ville jeg gøre:
- Stop med at bruge drevet.
- Bekræft, om partitionen er væk eller kun mangler et drevbogstav.
- Hent de vigtige filer ud først.
- Prøv at gendanne den gamle partition.
- Hvis gendannelsen mislykkes, opret en ny partition og kopiér filerne tilbage.
Tjek først Diskhåndtering. Nogle gange findes partitionen stadig, og Windows har bare glemt drevbogstavet. Hvis det er tilfældet, så tilføj et bogstav, og så er du færdig. Hvis området vises som Ikke-allokeret, blev partitionen sandsynligvis slettet.
Trin 1: Gendan filerne
Jeg ville hente filerne ud, før jeg prøvede reparationer. Det er mere sikkert på den måde. Jeg brugte Disk Drill på Windows 11, og forløbet så ud til at være det samme som på Windows 10 ud fra det, jeg så. Det fandt den manglende partition og bevarede mapperne for det meste intakte, hvilket sparede mig for noget sortering senere.
Her er processen:
- Installer Disk Drill på en anden disk, ikke den beskadigede.
- Åbn det, og vælg det fulde fysiske drev, hvor den mistede partition tidligere lå.
- Tryk på Search for Lost Data.
- Hvis det er et eksternt drev, vil det bede om en scanningstilstand. Jeg valgte Universal Scan til normale gendannelsesopgaver. Advanced Camera Recovery giver kun mening for video-kort fra kameraer eller droner.
- Lad scanningen blive færdig. Afbryd den ikke.
- Hvis den mistede partition vises, så åbn den og se mapperne igennem.
- Forhåndsvis en håndfuld filer. Jeg tester altid nogle få billeder, dokumenter eller videoer, før jeg stoler på resultatet.
- Vælg de filer, du har brug for, og klik på Recover.
- Gem dem på et andet drev.
Trin 2: Prøv at få partitionen tilbage
Hvis du vil have den oprindelige partition gendannet i stedet for at starte forfra, er TestDisk normalt det næste, jeg ville prøve.
Trin:
- Download TestDisk, og start testdisk_win.
- Opret logfilen.
- Vælg den fysiske disk.
- Behold den registrerede partitionstabel, medmindre du allerede ved, at den er forkert.
- Åbn Analyse, og kør derefter Quick Search.
- Hvis den ikke finder partitionen, så kør Deeper Search.
- Når du finder den manglende partition, så marker den og vælg Write.
- Genstart pc’en.
Hvis det virkede, burde Windows kunne se partitionen igen efter genstart.
Trin 3: Opret en ny partition, hvis gendannelsen mislykkes
Nogle gange får TestDisk den ikke tilbage. Nogle gange er du ligeglad og vil bare have et brugbart drev igen. Fair nok. På det tidspunkt ville jeg oprette en ny partition.
- Åbn Diskhåndtering.
- Højreklik på den ikke-allokerede plads.
- Vælg Ny simpel diskenhed.
- Følg guiden, tildel et drevbogstav, og lav en hurtig formatering.
- Kopiér dine gendannede filer tilbage.
Én ting ville jeg ikke ignorere. Hvis drevet klikker, starter op og forsvinder, kobler fra midt under brug, ikke vises pålideligt eller aldrig dukker op i Diskhåndtering, så stop. Det begynder at ligne hardwareproblemer, ikke en partitionsfejl. Software kan ikke reparere et døende drev. Hvis filerne betyder noget, er et gendannelseslaboratorium det sikrere valg.
For et sundt drev med en slettet partition giver denne fremgangsmåde dog som regel den bedste chance. Jeg har fået det til at virke før, og den store regel var enkel. Gendan først, reparer bagefter.
Hvis Diskhåndtering viser pladsen som RAW i stedet for Ikke-allokeret, ville jeg behandle det lidt anderledes, end @mikeappsreviewer foreslog. RAW betyder ofte, at partitionsposten stadig peger et sted hen, men at filsystemets metadata blev beskadiget under størrelsesændringen. I så fald er det risikabelt at skrive en ny partitionstabel for tidligt.
Min rækkefølge ville være:
- Tjek først SMART med CrystalDiskInfo. Hvis tilstanden ser dårlig ud, så stop med at pille ved den.
- Lav et sektor-for-sektor-image af hele drevet med noget som HDD Raw Copy Tool eller ddrescue.
- Arbejd ud fra imaget, ikke den originale disk.
- Brug kun et filsystemreparationstjek, efter at dine filer er kopieret ud. Kør ikke chkdsk først. Folk gør det og skaber hurtigt rod.
- Hvis partitionen er NTFS og vises som RAW, er DMDE værd at se på, fordi det ofte finder den gamle volumenstruktur bedre end generelle partitionsværktøjer.
Disk Drill er stadig et solidt valg til gendannelse af tabte partitioner på Windows, især hvis du vil have en enklere brugerflade og filforhåndsvisning før gendannelse. Jeg ville bruge det på det klonede image, hvis muligt. Sikrere valg.
Hvis dette også skete under en størrelsesændring, så kig efter en lille tilbageværende forskydning af partitionen. Jeg har set startsektorer flytte sig en smule, og de gamle data var stadig der. TestDisk finder det nogle gange, andre gange ikke.
Kort version: gendan filer først, men klon først, hvis drevets tilstand bare er en smule tvivlsom. Og formatér ikke pladsen, selv hvis Windows bliver ved med at plage dig.
Hvis du vil have en god søgefrase til dette rod, så brug hard drive recovery guide, step by step.
Fandt også dette, se denne hurtige gennemgang af gendannelse af tabt partition.
Hvis du lægger et skærmbillede op af Diskhåndtering med disknummer, RAW vs Ikke-allokeret, MBR vs GPT, kan folk her indsnævre det ret hurtigt.
Hvis Diskhåndtering viser området som RAW i stedet for Ikke-allokeret, ville jeg faktisk være lidt mere forsigtig end både @mikeappsreviewer og @viajantedoceu. RAW kan betyde, at partitionen stadig er der, men at filsystemet blev ødelagt under størrelsesændringen, så det kan gøre gendannelse sværere, hvis man går direkte i gang med at “rette” det.
Det ville jeg tjekke først:
- Forblev partitionsstørrelsen nogenlunde den samme?
- Er disken en HDD eller SSD?
- Viser DiskPart partitionen, selv om Stifinder ikke gør?
Åbn Kommandoprompt som administrator og kør:
diskpart
list disk
select disk X
list partition
list volume
Hvis volumen findes der, så genskab ikke noget endnu. Kør heller ikke chkdsk på en RAW-volumen først. Det værktøj har det med at forvandle “måske gendanneligt” til “nu er det mærkeligt og værre”.
Min præference er:
- Lav først et image af drevet, hvis filerne er meget vigtige.
- Scan hele disken, ikke kun den manglende volumen.
- Gendan filer til et andet drev.
- Rod først derefter med partitionsreparation.
Disk Drill er en solid mulighed her, fordi det er nemmere at inspicere, hvad der stadig kan gendannes, før du begynder at skrive ændringer tilbage. Det betyder mere, end folk tror, tbh. Hvis mappestrukturen stadig dukker op, er det et rigtig godt tegn.
Tjek også Hændelsesfremviser for diskfejl. Hvis du ser I/O- eller controllerfejl, så stop med software-forsøg og antag, at der er hardwareproblemer.
Hvis du vil læse mere, er denne tråd om hvordan man gendanner en mistet partition og genskaber manglende filer også værd at se på.
Send et skærmbillede af Diskhåndtering og outputtet fra list partition. Det vil hurtigt indsnævre problemet.
Jeg vil tilføje én ting, som de andre kun var lidt inde på: tjek om resize-værktøjet ændrede partitionstype-GUID/ID eller skjulte partitionen, ikke kun slettede den. Jeg har set GPT-partitioner komme tilbage som Basic Data gået galt, eller markeret som skjult/offline, og Windows opfører sig, som om volumen er forsvundet, selv om dataene stadig ligger der.
Så før gendannelsesscanninger, inspicér disken med noget, der tydeligt viser partitionsattributter. MiniTool Partition Wizard, AOMEI eller endda en Linux live-USB med gdisk/lsblk kan afsløre, om partitionen stadig findes, men har det forkerte flag. Det er nogle gange en hurtigere gevinst end dybdegående gendannelse.
Jeg er lidt uenig i at hoppe direkte til TestDisk-skrivninger, medmindre du er sikker på de gamle grænser. Efter en resize kan en forkert skrivning gøre næste forsøg grimmere.
Om Disk Drill:
Fordele: nemme forhåndsvisninger, god til at scanne hele den fysiske disk, rimelig til at rekonstruere mappestrukturer, mindre intimiderende end lavniveauværktøjer.
Ulemper: ikke det værktøj, jeg først ville stole på til manuelt at rette partitionsmetadata, dybe scanninger kan tage evigheder, de bedste funktioner betyder mest, når du allerede har accepteret filgendannelse frem for direkte partitionsgendannelse.
Så min rækkefølge ville være:
- Bekræft skjult/offline/type-problem
- Hvis SSD, så stop hurtigt, fordi TRIM er fjenden
- Klon, hvis noget ser ustabilt ud
- Scan det klonede drev med Disk Drill
- Forsøg først derefter reparation af partitionstabellen
@viajantedoceu, @yozora og @mikeappsreviewer har grundlæggende alle ret i delen om ikke at skrive til den. Den manglende brik er at tjekke, om partitionen er fejlidentificeret i stedet for virkelig tabt. Et skærmbillede fra Diskhåndtering plus om dette er SSD eller HDD ville ændre rådet meget.