Mijn versleutelde externe schijf wordt plotseling niet meer aangekoppeld op mijn Mac en nu krijg ik steeds de fout com.apple.diskmanagement.disenter. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een macOS-probleem is, een FileVault- of versleutelingsprobleem, of een teken dat de schijf defect raakt, want er staan belangrijke bestanden op en ik kan nergens meer bij.
Ik heb dit een tijdje geleden gehad met een externe SSD. Schijfhulpprogramma zag hem, maar de koppelknop deed niets en in het logboek verscheen de gebruikelijke com.apple.DiskManagement.disenter-ellende. Simpel gezegd: macOS herkent de hardware, maar faalt bij de bestandssysteemstap.
Wat ik steeds bleef zien, kwam neer op drie veelvoorkomende oorzaken:
1. De schijf werd losgekoppeld zonder deze eerst veilig uit te werpen.
2. Het bestandssysteem raakte beschadigd, of macOS kon er niet meer goed mee omgaan.
3. Een reparatieproces op de achtergrond liep vast en hield de schijf gegijzeld.
Dit is de volgorde die ik zou gebruiken.
Stop eerst de vastgelopen controle van het bestandssysteem
Na een ruwe ontkoppeling start macOS vaak fsck. Soms rondt het af. Soms blijft het daar voor altijd hangen en wordt de schijf nooit gekoppeld.
Open Terminal en voer uit:
sudo pkill -f fsck
Druk op Enter, typ je Mac-wachtwoord en wacht dan een paar seconden. Je ziet het wachtwoord niet terwijl je typt. Apple doet het nog steeds op deze manier, irritant maar normaal.
Als de schijf direct hierna verschijnt, stop dan met troubleshooten en kopieer je bestanden nu weg. Als deze alleen-lezen wordt gekoppeld, is dat een nog grotere reden om snel te handelen.
Voer EHBO van boven naar beneden uit
Schijfhulpprogramma verbergt standaard een deel van de structuur, wat tijd verspilt. Open Schijfhulpprogramma, klik op Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.
Voer daarna EHBO in deze volgorde uit:
1. Fysieke schijf
2. Container, als die bestaat
3. Volume
Ik heb gevallen meegemaakt waarin het zichtbare volume het probleem leek, maar de rommel zat een laag hoger. EHBO één keer uitvoeren is ook niet altijd genoeg. Als je mapfouten, B-tree-meldingen of headerproblemen krijgt, lost een tweede keer uitvoeren het soms op. Niet elegant, maar toch het proberen waard.
Probeer een schone gebruikerssessie
Ik weet dat dit off-topic klinkt, maar ik heb gezien dat de schijf in orde was terwijl de gebruikerssessie het probleem veroorzaakte. Log uit en log vervolgens weer in. Als je nog een ander account op de Mac hebt, test het dan ook van daaruit.
Als de schijf wordt aangekoppeld onder een ander account, is je hoofdprofiel waar ik daarna zou kijken. Machtigingen, vastgelopen voorkeuren, vreemde sessierommel, elk van die dingen kan het aankoppelgedrag verstoren.
Zet Time Machine even uit
Dit is mij eens overkomen en ik verloor een uur met het najagen van het verkeerde probleem.
Als de schijf eerder als doel voor Time Machine werd gebruikt, blijft macOS er soms op de achtergrond mee bezig. Ga naar Systeeminstellingen, schakel automatische Time Machine-reservekopieën voorlopig uit en probeer de schijf daarna opnieuw te koppelen.
Niet altijd gebruikelijk, maar vaak genoeg.
Als het nog steeds niet wil koppelen, schakel dan over van reparatie naar herstel
Op een gegeven moment helpen extra reparatiepogingen niet meer. Als de schijf blijft falen, zou ik stoppen met proberen het koppelen te forceren en in plaats daarvan beginnen met de gegevens ervan af te halen.
Disk Drill is hiervoor een optie. Het scant onder het normale koppelproces, dus het kan de schijf mogelijk nog lezen wanneer Finder en Schijfhulpprogramma weigeren mee te werken. Ik heb tools zoals deze een bruikbare bestandslijst zien reconstrueren, zelfs wanneer het volume zelf dood leek.
Sla herstelde bestanden op een andere gezonde schijf op. Schrijf ze niet terug naar de problematische schijf. Klinkt logisch, maar mensen doen het nog steeds.
Wis de schijf pas nadat je gegevens veilig zijn
Zodra je bestanden ergens anders staan, wis je de defecte schijf en stel je deze opnieuw in via Schijfhulpprogramma. Kies de fysieke schijf, klik op Wis en selecteer vervolgens de indeling op basis van hoe je deze gebruikt.
Voor gebruik alleen met Mac is APFS meestal de juiste keuze. Mac OS Extended Journaled heeft nog steeds zijn nut bij oudere configuraties. Als de schijf tussen macOS en Windows moet worden gebruikt, is exFAT de praktische optie.
Als de schijf het grootste deel van zijn leven op een Mac doorbrengt, zou ik hem daar formatteren in plaats van steeds tussen systemen te wisselen en op het beste te hopen.
Het deel dat ik zou vermijden
Ik zou niet steeds opnieuw op First Aid blijven hameren zodra de schijf dezelfde koppelingsfouten begint te geven. Daar verspillen mensen tijd en soms maken ze herstel lastiger. Haal eerst je bestanden binnen. Ruim de schijf later op.
En ja, werp de schijf uit voordat je hem loskoppelt. Saai advies. Nog steeds goedkoper dan gegevensherstel.
Als de schijf versleuteld is, zou ik eerst naar de ontgrendelingslaag kijken, niet naar de aankoppellaag. De disenter-fout verschijnt vaak nadat de decodering mislukt, en Schijfhulpprogramma meldt dit als een generiek aankoppelprobleem. Dus ik ben het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer over beginnen met bestandssysteemherstel. Bij een versleutelde externe schijf zou ik eerst de cryptostatus controleren voordat ik EHBO uitvoer.
Open Terminal en voer uit:
diskutil list
Zoek de identifier van de externe schijf en voer daarna uit:
diskutil apfs list
Als je een versleuteld APFS-volume ziet, probeer dan:
diskutil apfs unlockVolume diskXsY
Als er om een wachtwoord wordt gevraagd en het juiste wachtwoord wordt geweigerd, zit het probleem vaak in de volumemetadata of keybag, niet in Finder. Als het wordt ontgrendeld maar nog steeds niet wordt aangekoppeld, probeer dan:
diskutil mount diskXsY
Als de schijf als HFS+ was versleuteld in plaats van als APFS, gebruik dan:
diskutil cs list
Oudere versleutelde HFS± en CoreStorage-volumes raken op verschillende manieren defect na macOS-updates. Ik heb gezien dat Sonoma en Ventura kieskeurig worden met oudere externe configuraties.
Controleer ook de systeemlogboeken. Dit helpt meer dan de vage fouten van Schijfhulpprogramma:
log show --last 10m | grep -i diskmanagement
log show --last 10m | grep -i apfs
Zoek naar regels met wrong passphrase, crypto user, object map, checkpoint of container superblock. Die wijzen snel in verschillende richtingen.
Nog iets. FileVault is voor je interne opstartschijf. Externe-schijfversleuteling is meestal versleutelde APFS of oude CoreStorage, dus jaag niet te hard op FileVault-instellingen.
Als het volume nog steeds weigert te ontgrendelen of aan te koppelen, stop dan met ernaar te schrijven. Op dat moment is een hersteltool zoals Disk Drill zinvol, omdat die de schijf leest zonder afhankelijk te zijn van een normale aankoppeling. Als je ook snel wilt zien wat gebruikers ervan vinden, bekijk dan echte gebruikersreviews en beoordelingen van Disk Drill.
Ik zou dit opsplitsen in een ontgrendelingsprobleem, een bestandssysteemprobleem en een hardwareprobleem, omdat com.apple.DiskManagement.disenter gewoon macOS is dat “nee” zegt zonder aan te geven welke laag daadwerkelijk is mislukt.
Ik ben het met @ombrasilente eens dat FileVault hier waarschijnlijk een dwaalspoor is. Op een externe schijf is het meestal APFS-versleuteling of oudere CoreStorage, niet FileVault in de normale betekenis van opstartschijf. Ik ben het ook niet helemaal eens met @mikeappsreviewer om eerst herhaaldelijk reparaties uit te voeren als de schijf versleuteld is. Als de versleutelingsheader of APFS-metadata wankel is, kan te veel gepruts tijd verspillen.
Wat ik zou doen dat nog niet is genoemd:
- Probeer de schijf op een andere Mac, bij voorkeur een met een andere macOS-versie
- Probeer een andere kabel, poort en indien mogelijk een hub met eigen voeding
- Controleer of de schijf de juiste grootte toont in Systeeminformatie
Apple-menu > Over deze Mac > Systeemrapport > USB / Thunderbolt
Als deze met de verkeerde capaciteit verschijnt, willekeurig de verbinding verliest, klikt, of verdwijnt en weer terugkomt, wijst dat eerder op een fysiek hardwareprobleem van de externe schijf dat de Mac-koppelfout veroorzaakt, en niet alleen op een macOS-versleutelingsglitch.
Start ook één keer op in Veilige modus en test daar het koppelen. Dat helpt om externe schijfhulpprogramma’s, AV-tools, oude NTFS-stuurprogramma’s enzovoort uit te sluiten. Die kunnen het koppelgedrag absoluut verstoren.
Als de schijf nergens ontgrendelt en meerdere Macs op dezelfde manier falen, stop dan met proberen deze ter plekke te “repareren”. Dan zou ik overstappen op Disk Drill voor herstel van een versleutelde externe schijf op Mac, ervan uitgaande dat de hardware überhaupt nog leesbaar is. Herstel alleen naar een andere schijf.
Als je een goed voorbeeld wilt van het oplossen van problemen met een falende externe schijf voordat die volledig uitvalt, is dit de moeite van het snel doornemen waard: stappen voor probleemoplossing van een externe harde schijf die echt logisch zijn.
Korte versie: als de schijf wordt gezien maar niet ontgrendelt, denk dan aan versleuteling/APFS-metadata. Als de schijf verkeerd of instabiel wordt gezien, denk dan eerst aan hardware. Dat onderscheid is erg belangrijk.
Ik zou nog één controle toevoegen waar de anderen niet echt op leunden: vreemd gedrag met voeding en bridge-chipset. @ombrasilente heeft gelijk om zich op de ontgrendelingslaag te richten, en @viajeroceleste heeft gelijk dat hardwaresymptomen ertoe doen, maar ik zou er niet van uitgaan dat encryptiemetadata de eerste boosdoener is als dit een busgevoede externe SSD of HDD is in een goedkope behuizing. Een haperende USB-SATA-bridge kan com.apple.diskmanagement.disenter activeren, zelfs wanneer de eigenlijke schijf in orde is.
Probeer dit:
- Sluit hem rechtstreeks aan, indien mogelijk zonder dock
- Gebruik een andere kabel, zelfs als de huidige er goed uitziet
- Voer in Terminal uit:
diskutil info diskX
system_profiler SPUSBDataType
of voor Thunderbolt
system_profiler SPThunderboltDataType
Waar je naar zoekt, is of de Mac een stabiel apparaatmodel, serienummer en onderhandelde snelheid ziet. Als die velden na opnieuw aansluiten steeds veranderen, zou ik de elektronica van de behuizing verdenken vóór APFS.
Nog een invalshoek: als dit direct na een macOS-update begon, controleer dan of kernel-extensies of beveiligingssoftware opslaggebeurtenissen onderscheppen. EtreCheck kan helpen om rommel bij het inloggen of oude low-level drivers te vinden. Veilige modus helpt zeker, maar EtreCheck geeft je sneller een aanwijzing over wat er geladen is.
Als de schijf zichtbaar is maar pijnlijk traag reageert, stop dan met koppelingspogingen en kloon of herstel eerst. Disk Drill is daar redelijk voor.
Voordelen: eenvoudige scanworkflow, kan schijven lezen die Finder weigert, goed voor het bekijken van herstelbare bestanden.
Nadelen: geen wondermiddel bij falende hardware, diepe scans duren even, en de herstelkwaliteit hangt sterk af van hoe beschadigd de encryptie- of bestandssysteemlaag is.
Dus mijn verdeling zou zijn: stabiele hardware-ID = waarschijnlijk een logisch probleem. Instabiele detectie = eerst behuizing, kabel, voeding of schijfelektronica.