Mijn Windows-pc toont plotseling “De parameter is onjuist” wanneer ik probeer mijn externe harde schijf te openen. Er staan belangrijke bestanden op en ik ben bang dat CHKDSK gegevensherstel moeilijker kan maken. Moet ik eerst bestanden herstellen of CHKDSK uitvoeren om de fout op de externe harde schijf te verhelpen?
Ik liep hier vorig jaar tegenaan met een back-upschijf, en ja, 'De parameter is onjuist.' zien is een vreselijk gevoel. Mijn eerste gedachte was dat de hele schijf weg was. In mijn geval was hij echter niet defect. Windows kon hem gewoon niet lezen omdat het bestandssysteem beschadigd was, en ik kon de bestanden nog steeds herstellen.
Het belangrijkste is: begin niet meteen met het “repareren” van de schijf.
Formatteer hem niet alleen omdat Windows dat voorstelt. Ik zou ook wachten met CHKDSK totdat je belangrijke bestanden ergens veilig hebt gekopieerd. Die hulpmiddelen kunnen wijzigingen naar de schijf schrijven, en als de schijf al defect raakt, kan dat de situatie verergeren. Koppel hem voorlopig los, sluit hem alleen aan wanneer je daadwerkelijk met herstel bezig bent, en sla er niets nieuws op op.
Sluit eerst de eenvoudige dingen uit
Voordat je ervan uitgaat dat de schijf kapot is, controleer eerst de saaie dingen. Soms zijn die echt van belang.
- Probeer een andere USB-kabel.
- Gebruik een andere USB-poort.
- Sluit hem aan op een andere computer.
- Kijk of hij verschijnt in Schijfbeheer.
- Controleer SMART-gegevens met CrystalDiskInfo of Disk Drill.
Ik heb eens meegemaakt dat een schijf kapot leek terwijl het gewoon een slechte kabel was. Een andere keer was het probleem een zwakke USB-hub die de schijf niet genoeg stroom gaf. Als het zoiets is, bespaar je jezelf een hoop stress.
Haal de gegevens eraf voordat je de schijf repareert
Dit is het deel waarop ik me eerst zou richten.
Optie 1: Disk Drill
Dit is wat ik heb gebruikt omdat het de schijf kan scannen, zelfs wanneer Windows Verkenner die niet normaal kan openen.
Wat voor mij werkte was:
- Maak een byte-voor-byte-back-up.
- Scan die back-up in plaats van de fysieke schijf zwaar te belasten.
- Voer een universele scan uit.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden die belangrijk voor je zijn.
- Herstel ze naar een andere schijf.
De voorbeeldstap hielp enorm. Zodra ik mijn foto's daadwerkelijk zag openen vóór het herstel, wist ik dat de bestanden er nog waren en raakte ik veel minder in paniek.
Optie 2: Controleer je back-ups
Als je Bestandsgeschiedenis, Windows Backup, OneDrive, Google Drive of iets vergelijkbaars actief had, controleer dat dan voordat je uren besteedt aan scannen. Soms is de beste herstelmethode gewoon de kopie van gisteren uit een back-up halen.
Optie 3: Gebruik een herstelbedrijf
Als de schijf klikkende geluiden maakt, voortdurend de verbinding verbreekt of verdwijnt uit Schijfbeheer, zou ik niet blijven proberen met software. Dat zijn meestal tekenen van hardwareproblemen, en hem herhaaldelijk inschakelen kan je kansen verkleinen om de gegevens terug te krijgen.
Nadat de bestanden veilig zijn, probeer dan reparaties
Zodra alles wat belangrijk is is hersteld, zou ik gaan kijken naar het repareren van de schijf zelf.
De volgorde die ik zou proberen:
- CHKDSK, als Windows het bestandssysteem nog steeds ziet.
- TestDisk, als de partitie als RAW wordt weergegeven of als CHKDSK niet wil uitvoeren.
- SFC en DISM, als het probleem eerder bij Windows lijkt te liggen dan bij de schijf.
- Een snelle formattering, maar pas nadat de belangrijke gegevens zijn hersteld.
Er is ook één vreemde Windows-instelling die het controleren waard is: het decimaal scheidingsteken in de regionale instellingen. Het is geen veelvoorkomende oorzaak, maar als je dezelfde fout op meerdere plaatsen ziet en niet alleen bij deze ene schijf, is het de moeite waard om ernaar te kijken.
Wanneer je moet stoppen er zelf mee te rommelen
Software heeft zijn grenzen. Ik zou het naar een recoverylab sturen als:
- SMART ernstige gezondheidsproblemen meldt.
- De schijf klikt, piept of blijft uitschakelen tijdens het draaien.
- Deze verdwijnt tijdens scans.
- Disk Drill het niet kan voltooien omdat de schijf steeds de verbinding verbreekt.
De meeste recoverylabs zullen deze eerst inspecteren en je vertellen wat er mis is voordat ze een prijsopgave doen. Veel betrouwbare labs bieden ook geen data, geen kosten.
Qua kosten ligt logisch herstel vaak rond de $300–600. Als de schijf cleanroomwerk of vervangende onderdelen nodig heeft, komt het waarschijnlijk eerder uit in de $700–2,000+ categorie.
Maak een image van de schijf voordat u een herstelopdracht uitvoert. Als de bestanden belangrijk zijn, behandel de externe schijf dan als alleen-lezen totdat u de gegevens hebt gekopieerd of een sector-voor-sector kloon/image naar een andere schijf hebt gemaakt. CHKDSK eerst uitvoeren is verleidelijk omdat het aanvoelt als de normale Windows-oplossing, maar CHKDSK is geen hersteltool. Met herstelschakelaars zoals /f of /r kan het beschadigde bestandssysteemrecords verplaatsen, verwijderen of hernoemen terwijl het probeert het volume weer aankoppelbaar te maken.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens om niet te formatteren en Windows het niet meteen te laten “repareren”. Mijn enige kanttekening is dat herstelsoftware die urenlang de oorspronkelijke schijf scant ook zwaar kan zijn voor een defecte schijf. Als de schijf normaal klinkt en verbonden blijft, is eerst een image maken de nettere route. Disk Drill kan dat doen, maar het belangrijkste is de image, niet het merk van de tool. Zodra u een image hebt, scant u de image en herstelt u bestanden naar een aparte schijf.
Als de externe schijf de verkeerde grootte weergeeft, offline gaat, klikt, Schijfbeheer laat vastlopen, of Windows laat hangen alleen al door hem aan te sluiten, stop dan daar. Dat wijst eerder op hardwareproblemen dan op een eenvoudige bestandssysteemfout, en herhaalde doe-het-zelfpogingen kunnen u meer kosten dan CHKDSK ooit zou doen. Als hij stabiel blijft, is de volgorde die ik zou gebruiken: eerst een image, daarna belangrijke bestanden herstellen, en pas daarna CHKDSK of formatteren proberen wanneer het u niet langer uitmaakt wat er met het oorspronkelijke bestandssysteem gebeurt.
Het verborgen nadeel is dat Windows mogelijk aan de schijf blijft peuteren, zelfs wanneer je niet actief iets doet, vooral als Verkenner, indexering, antivirus of de melding scannen en herstellen erbij betrokken raken. Dus als de bestanden belangrijk zijn, laat hem dan niet aangesloten terwijl je handleidingen leest of tools installeert. Sluit hem alleen aan wanneer je klaar bent om een image te maken of te kopiëren.
Ik zou CHKDSK als de laatste stap behandelen, niet als de eerste. Het kan prima werken op een gezonde schijf met lichte schade aan het bestandssysteem, maar je weet nog niet of dit lichte corruptie is, een onstabiele USB-bridge, slechte sectoren of een defecte schijf. Als CHKDSK het bestandssysteem begint te corrigeren en de schijf halverwege wegvalt, kun je eindigen met een rommeligere situatie dan waarmee je begon.
De volgorde die ik zou gebruiken is eenvoudiger dan elke reparatietruc proberen: zorg dat je een andere schijf hebt met genoeg vrije ruimte, maak een image als de schijf verbonden blijft en herstel daarna vanaf die image naar een aparte schijf. Disk Drill is daarvoor prima als je het al hebt, maar het belangrijkste is dat je niet terug herstelt naar dezelfde externe schijf. Als de schijf de verbinding verbreekt, geluiden maakt of er heel lang over doet om bepaalde delen te lezen, stop dan met softwarescans op het origineel. Op dat moment is de veiligste oplossing geen oplossing totdat de gegevens zijn gekopieerd of een lab ernaar heeft gekeken. CHKDSK en formatteren zijn pas voor nadat de belangrijke bestanden al ergens anders staan.
Voer CHKDSK niet uit en probeer bestanden niet van de schijf te “verplaatsen” als deze heel even opent, want bij verplaatsen wordt tijdens het proces van de bron verwijderd en dat kan de situatie verergeren als de schijf uitvalt.
Maak eerst een kopie of image, herstel naar een andere schijf en ga pas daarna met reparaties aan de slag. CHKDSK is bedoeld om het volume weer bruikbaar te maken, niet om de best mogelijke herstelstatus te behouden.