Mijn iPhone-opslag blijft vol raken, zelfs nadat ik apps, foto’s en berichten heb verwijderd. Ik heb bijna geen ruimte meer voor updates en dagelijks gebruik, dus ik vraag me af of een iPhone-geheugenupgrade of een nieuw model met meer opslag de beste oplossing is.
Ik heb hier een tijd geleden vrij serieus naar gekeken nadat mijn iPhone geen ruimte meer had. Ik zag dezelfde video's over het vervangen van de opslagchip en begon te denken: mensen vervangen toch ook voortdurend schermen en batterijen, dus misschien is dit gewoon nog een reparatie.
De reparatiewinkel waar ik het vroeg, maakte dat idee vrij snel van tafel, maar wel op een behulpzame manier. Ze zeiden dat het kan, maar dat ze het niet zouden aanraden. Het is niet zoals een batterij vervangen. De NAND-chip moet worden verwijderd en vervangen met microsolderen en daarna correct worden geprogrammeerd, en er is een reëel risico dat het logic board kapotgaat. Zelfs als het lukt, maak je latere Apple-reparaties en garantiezaken een stuk ingewikkelder. Dat was voor mij genoeg om de hardware-route te laten varen.
Wat meer hielp, was gewoon uitzoeken waar de opslag daadwerkelijk naartoe ging. Begin bij Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Ik dacht dat ik de telefoon was ontgroeid, maar een groot deel van de ruimte werd gewoon ingenomen door rommel die ik had laten opstapelen.
Apps waren de makkelijkste winst. Offload ongebruikte apps is het waard om in te schakelen als je veel dingen hebt die je nauwelijks opent. Het verwijdert de app maar bewaart de documenten en gegevens, dus als je hem later opnieuw installeert, staat alles er nog steeds.
Berichten was ook erger dan ik had verwacht. Oude chats bevatten jaren aan video's, foto's, GIF's en willekeurige bijlagen die daar gewoon bleven staan. Berichten instellen om oudere gesprekken automatisch te verwijderen hielp voorkomen dat dat zich opnieuw opstapelde.
Foto's was echter het echte probleem. Apple's album Duplicaten vond bij mij nauwelijks iets, omdat het grootste deel van mijn rommel geen exacte dubbele bestanden waren. Het waren vijf versies van dezelfde foto, oude screenshots, Live Photos en grote video's. Uiteindelijk heb ik daarvoor Clever Cleaner gebruikt. Het groepeert vergelijkbare foto's, stelt de beste voor, toont grote video's, vindt screenshots en kan Live Photos omzetten in gewone stilstaande afbeeldingen wanneer je het bewegende deel niet nodig hebt. Dat maakte veel meer ruimte vrij dan ik had verwacht.
Na de voor de hand liggende opschoning maakte iCloud-foto's het grootste verschil. Door Optimaliseer iPhone-opslag in te schakelen, blijven de foto's op volledige grootte in iCloud en staan er kleinere versies op de telefoon totdat je ze opent. Bij normaal gebruik merkte ik het nauwelijks, maar de fotobibliotheek vrat niet langer zoveel lokale opslag. Als je geen extra iCloud-rekening wilt, kunnen Google Drive of Dropbox werken voor bestanden en video's, maar waarschijnlijk moet je dat dan meer handmatig beheren.
De enige extra opslag die ik daarna heb gekocht, was een externe flashdrive voor oudere foto's en video's die ik wilde bewaren, maar niet elke dag op mijn telefoon hoefde te hebben. Dat is nu makkelijker met USB-C-iPhones. Sommige drives werken ook met apps die video rechtstreeks naar externe opslag kunnen opnemen in plaats van eerst de telefoon vol te laten lopen. Controleer alleen of de drive is geformatteerd in iets dat de iPhone kan lezen, zoals exFAT of APFS.
Ik ben blij dat ik niemand heb betaald om de telefoon aan te passen. De opslag opruimen, oudere spullen naar de cloud verplaatsen en een externe drive gebruiken voor archieven loste het probleem op zonder risico voor het apparaat. Ik zou dat allemaal proberen voordat ik zelfs maar een vervanging van de opslagchip zou overwegen.
Controleer het nummer bij “Systeemgegevens” voordat je besluit dat de telefoon te klein is. Als dat is wat opzwelt, zal het verwijderen van foto’s nauwelijks verschil maken, en opschoonapps zullen het ook niet echt oplossen. De snelste irritante-maar-effectieve oplossing is meestal een nieuwe versleutelde back-up maken, de iPhone wissen en die terugzetten, omdat iOS cache-rommel soms veel langer vasthoudt dan zou moeten. Als je daadwerkelijke Foto’s, Berichten en apps daarna nog steeds het grootste deel van de opslag vullen, dan is het kopen van de volgende iPhone met meer opslag inderdaad de verstandige upgrade. Betalen voor het vervangen van een opslagchip in een iPhone voor dagelijks gebruik voelt als reparatiegeld uitgeven om een kwetsbaardere telefoon te creëren.
Wis niets totdat je hebt bevestigd dat je back-up volledig is en je foto’s daadwerkelijk ergens zijn gesynchroniseerd. Veel mensen zetten iCloud-foto’s aan, zien dat de opslag nog steeds vol is en beginnen dan dingen te verwijderen voordat het uploaden is voltooid. Als je verwijdert tijdens die rommelige tussenfase, kun je het probleem erger maken in plaats van veiliger.
De invalshoek die ik zou nemen is minder “hoe upgrade ik het geheugen” en meer “hoe krijg ik nu meteen genoeg ademruimte.” iOS-updates hebben vaak tijdelijke vrije ruimte nodig, dus zelfs als de update zelf kleiner is, kan de telefoon nog steeds klagen. Als je een Mac of pc hebt, probeer dan bij te werken via Finder of Apple Devices/iTunes in plaats van draadloos. Dat kan de hoeveelheid vrije ruimte verminderen die de telefoon nodig heeft voor de update. Geen permanente oplossing, maar het kan je wel uit de knoop helpen zonder de helft van je leven te verwijderen.
Daarna zou ik de opslagchip-swap nog steeds vermijden, tenzij dit een reservetelefoon is die je je kunt veroorloven te verliezen. Voor een dagelijkse telefoon is 128 GB naar 256 GB bij de volgende upgrade meestal saai maar veiliger. Controleer vóór aankoop de stiekeme dingen die mensen vergeten: gedownloade Netflix-/YouTube-/Spotify-inhoud, Podcasts, offline kaarten, downloads in Bestanden, grote spraakmemo’s en Safari-websitegegevens. Als je een visuele checklist wilt, is deze handleiding voor het opschonen van iPhone-opslag waarschijnlijk nuttiger dan willekeurig rondzoeken in Instellingen.
Een grotere telefoon kan dezelfde opslaggewoonten een tijdje verbergen, waarna je opnieuw vastloopt. Controleer voordat je voor meer opslag betaalt welke apps enorme Documenten en gegevens hebben en verwijder/herinstalleer de ergste, want sommige apps cachen belachelijk veel en app ontladen maakt dit niet altijd leeg.