Mijn externe harde schijf werkte thuis prima, maar nu ontbreekt er plotseling een heleboel belangrijke bestanden en ik kan niet achterhalen wat er is gebeurd. Ik heb ze niet expres verwijderd, en ik heb echt hulp nodig met veilige bestandsherstel van een externe harde schijf voordat ik het erger maak of alles voorgoed kwijtraak.
Als je externe schijf nog steeds normaal in Windows verschijnt, zou ik er niet van uitgaan dat de bestanden weg zijn. Ik heb dit ooit meegemaakt na een rommelige ontkoppeling, en het zag er erger uit dan het was. Een ontbrekende mapweergave wijst vaak op schade aan het bestandssysteem, niet op direct gegevensverlies.
Het eerste wat ik zou doen, is stoppen met de schijf aan te raken.
Formatteer hem niet. Zet er geen nieuwe bestanden op. Ik zou ook nog wachten met CHKDSK totdat je belangrijke gegevens zijn gekopieerd. Zulke tools herstellen de structuur soms door gegevens te wijzigen die je nog nodig had.
Een paar snelle controles hielpen mij om het verder uit te zoeken:
- Schakel Verborgen items in in Verkenner.
- Kijk naar de eigenschappen van de schijf en controleer of de gebruikte ruimte nog ongeveer overeenkomt met wat je verwacht.
- Wissel van USB-poort of kabel als de schijf verbinding verliest, traag is of instabiel werkt.
Als de bestanden nog steeds niet zichtbaar zijn en je geen back-up hebt, zou ik overstappen op herstelsoftware. Een tool die mensen hiervoor steeds weer noemen, is Disk Drill. Wat mij opviel, was ondersteuning voor de meest gangbare bestandssystemen, bestandsvoorbeeld vóór herstel en de optie om eerst een schijfkopie te maken.
Die stap met de schijfkopie is belangrijk als de schijf instabiel lijkt. Ik heb een schijf gehad waarbij elke nieuwe scan voelde als dobbelen. Werken vanaf een image belast de originele hardware minder.
Wat ik zou doen:
- Installeer Disk Drill op je interne hoofdschijf, niet op de problematische externe schijf.
- Open het, kies de externe schijf en klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Gebruik Universal Scan. Naar mijn ervaring is dat de beste eerste stap, omdat het alle herstelmethoden doorloopt.
- Laat het proces voltooien. Bekijk daarna een voorbeeld van wat er is gevonden en herstel de bestanden naar een andere schijf.
Op Windows krijg je tot 100 MB gratis herstel. Dat is genoeg om te testen of je ontbrekende bestanden er nog zijn voordat je tijd steekt in verdere stappen.
Eén punt waarop ik zou stoppen met rommelen: als de schijf begint te klikken, steeds opnieuw de verbinding verliest, niet meer wordt herkend of de scan niet wil afronden, zou ik hem loskoppelen en in plaats daarvan naar een professionele herstelservice kijken. Dat zijn het soort signalen die ik eerder heb gezien vóór hardwarestoringen. Er harder op doorgaan maakt het resultaat soms slechter, niet beter.
Als de bestanden thuis zijn verdwenen en de schijf nog steeds wordt gekoppeld, zou ik eerst controleren op een probleem met machtigingen of indexering voordat ik een volledige herstelscan uitvoer. Ik ben het gedeeltelijk eens met @mikeappsreviewer, maar ik zou niet te lang in Verkenner rondneuzen als de gegevens belangrijk zijn. Elke extra schrijfactie, update van de miniatuurcache of reparatiemelding is een risico dat je niet nodig hebt.
Doe eerst deze controles.
- Open Schijfbeheer. Kijk of de partitiegrootte en het bestandssysteem er nog steeds goed uitzien.
- Open een Opdrachtprompt als administrator en voer dir /a uit op de stationsletter. Dit toont verborgen en systeemitems duidelijker dan Verkenner.
- Controleer het tabblad Beveiliging van een ontbrekende map, als er nog een map bestaat. Soms raakt eigendom in de war na loskoppelen of wisselen van pc.
- Kijk in Logboeken, Windows-logboeken, Systeem. Filter op Disk- en Ntfs-fouten rond het moment waarop de bestanden verdwenen.
Als de gebruikte ruimte nog steeds vol lijkt, zijn je gegevens er vaak nog en is de bestandstabel het kapotte deel. Als de gebruikte ruimte veel is afgenomen, is verwijdering of corruptie waarschijnlijker.
Voor herstel is Disk Drill een degelijke keuze omdat het resultaten vooraf laat zien en gevonden bestanden sorteert op pad en type. Ik zou alleen naar een tweede schijf herstellen. Geen uitzonderingen. Als de scan de oorspronkelijke mappenstructuur toont, zijn je kansen beter dan bij een ruwe bestandsherstelbewerking met willekeurige namen.
Als dit onder de noemer “hoe permanent verwijderde bestanden herstellen” valt, gebruik dan een duidelijkere zoekterm zoals permanent verwijderde bestanden van een externe harde schijf herstellen.
Nog iets dat mensen vaak missen. Controleer de antivirusquarantaine en logboeken van synchronisatie-apps, zoals OneDrive of Dropbox. Ik heb gezien dat “verdwenen” bestanden daar terechtkwamen. Vreemd, maar het gebeurt.
Ik zou eigenlijk nog één ding toevoegen dat @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles niet genoeg hebben benadrukt: controleer of de bestanden zijn verplaatst, niet verloren.
Open de zoekfunctie van Verkenner op die externe schijf en zoek op een bestandsextensie waarvan je weet dat die er stond, zoals *.docx of *.jpg. Soms zet een foute drag-drop, een rare export van een app of een half kapotte synchronisatietool bestanden in de verkeerde map en denken mensen dat ze zijn verdwenen. Ik heb hele mappen zien belanden in een andere map met bijna dezelfde naam. Superdom, maar het gebeurt.
Controleer ook deze dingen:
- Prullenbak op de pc die de schijf voor het laatst heeft gebruikt
- antivirus-quarantaine
- logs van back-up-/geschiedenissoftware
- SMART-status met iets als CrystalDiskInfo
Als SMART voorzichtig/slecht aangeeft, stop dan met steeds opnieuw diepe scans uitvoeren. Daar ben ik het enigszins oneens met de aanpak van blijf dingen controleren. Op een gegeven moment wordt speurwerk gewoon extra slijtage.
Als de schijf gezond genoeg is om te lezen, is Disk Drill nog steeds een van de veiligere opties omdat je kunt scannen, voorbeelden bekijken en herstellen naar een andere schijf. Ik zou me minder druk maken om mooie beloftes en meer om de vraag of het de oorspronkelijke bestandsnamen/mapstructuur vindt. Dat zegt meestal al veel.
Als je eerst een degelijk overzicht wilt voordat je het probeert, is deze review en uitleg van Disk Drill herstelsoftware makkelijker te volgen dan de meeste alleen-teksthandleidingen.
Belangrijkste punt: sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde externe schijf op. Zo maken mensen van missende bestanden echt voorgoed verdwenen.
Ik ben het met @chasseurdetoiles, @jeff en @mikeappsreviewer eens over voorzichtig zijn, maar ik zou eerst nog één extra invalshoek toevoegen: sluit bestandssysteemfiltering uit, niet alleen bestandsverlies.
Een paar dingen waardoor bestanden “verdwenen” kunnen lijken zonder echte verwijdering:
- BitLocker of een andere versleutelingslaag verkeerd aangekoppeld
- stationsletter gewijzigd en een app verwijst naar een lege bibliotheek/cache
- machtigingen van gebruikersaccount vreemd overgenomen na verbinding met een andere machine
- beschadigde mapvermeldingen terwijl de feitelijke bestandsdata nog intact zijn
Mijn belangrijkste punt van verschil: ik zou niet te veel zoeken binnen Windows als de schijf ook maar enigszins instabiel begint te worden. Metadata-leesacties stapelen zich op.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- Controleer de schijf op een tweede computer, bij voorkeur zo veel mogelijk met alleen-lezen-gedrag.
- Als de bestanden bedrijfskritisch zijn, maak dan eerst een kloon of image van de schijf.
- Scan daarna de kloon, niet het origineel, met iets als Disk Drill.
Waarom hier Disk Drill:
Voordelen:
- goed in het opnieuw opbouwen van mapstructuur wanneer metadata nog deels intact zijn
- voorbeeldweergave helpt herstelbaarheid te bevestigen vóór het exporteren
- ondersteunt imaging, wat de veiligere werkwijze is
Nadelen:
- gratis herstel op Windows heeft een kleine limiet
- diepe scans kunnen veel rommelnamen opleveren als het bestandssysteem ernstig beschadigd is
- niet de goedkoopste optie als je volledig herstel nodig hebt
Als de schijf geluiden maakt, verbinding verliest of Verkenner laat vastlopen, sla software dan over en overweeg een lab. Dat is de grens waar thuisherstel snel riskant wordt.