Finns det ett bättre sätt att hitta liknande bilder på iPhone än att skrolla?

Jag har tusentals bilder på min iPhone, och jag försöker hitta liknande foton för att radera dubbletter och organisera mitt bibliotek. Att skrolla igenom allt tar en evighet, och jag kan inte avgöra om det finns ett snabbare inbyggt sätt eller en pålitlig app som fungerar bättre. Jag behöver hjälp med att hitta det enklaste sättet att söka efter matchande eller liknande iPhone-bilder.

Jag började med Apple Bilder eftersom jag tänkte att det inbyggda alternativet skulle räcka. Det gjorde det inte.

Det sorterar ditt bibliotek på några användbara sätt, visst. Datum, personer, platser, mediatyper. Men när jag hade fem eller tio nästan identiska bilder av samma sak drog Bilder inte ihop dem till snygga grupper åt mig. De låg kvar blandade i biblioteket, och jag slutade med att göra den tråkiga delen för hand.

Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner. Jag har raderat de flesta städappar efter att ha testat dem en gång, men jag behöll den här eftersom den hanterade exakt den röra jag försökte fixa. Den skannade mitt fotobibliotek, buntade ihop liknande bilder och valde ut en bästa bild i varje uppsättning. Jag litade inte blint på den, så jag kontrollerade fortfarande bilder jag brydde mig om, men valen var bättre än jag förväntade mig.

Så här gick jag igenom det:

1. Installera Clever Cleaner och ge den åtkomst till ditt Bilder-bibliotek.
  2. Öppna fliken Liknande.
  3. Låt skanningen bli klar.
  4. Gå igenom varje grupp, eller använd Smart Cleanup om du vill att den ska göra valen åt dig.
  5. Om dess val av bästa bild verkar fel, tryck på den du vill behålla.
  6. Radera resten och töm sedan albumet Senast raderade så att utrymmet faktiskt frigörs.

När jag ändå höll på att städa använde jag även några av de andra sektionerna.

1. Heavies visade mig några enorma videor som jag hade glömt ens fanns där.
  2. Videokomprimering krympte klipp som jag ville behålla.
  3. Skärmbilder samlade flera års skräpskärmbilder på ett ställe.
  4. Lives gjorde Live Photos till vanliga stillbilder, vilket sparade mer utrymme än jag trodde.
  5. Swipe Mode gav mig ett snabbare sätt att granska saker en bild i taget när jag ville ha mer kontroll. Vänster, höger, klart.

Om du hellre vill undvika en tredjepartsapp ger Apple Bilder fortfarande några sätt att göra städningen mindre jobbig.

1. Använd Sök för att hitta en person, ett husdjur, en plats, ett objekt eller en händelse.
  2. Kolla bilder från samma dag, helg eller resa. Liknande bilder brukar samlas nära varandra.
  3. Granska bildserier och behåll den bästa bilden.
  4. Gå igenom album som Personer och husdjur, Resor och Mediatyper för att stegvis ta itu med röran manuellt.

Det var vägen jag tog. Apple Bilder hjälpte mig att smalna av det. Det gjorde inte grupperingsdelen tillräckligt bra, och det var den biten jag behövde.

Om du vill ha det snabbaste inbyggda alternativet, kolla först på Bilder, Verktyg, Dubbletter. iPhone slår ihop exakta dubbletter bra. Den gör inte ett särskilt bra jobb med nästan identiska dubbletter, vilket är den del de flesta hatar. Så nej, att scrolla är inte det bästa sättet.

Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer om en sak. Apple Bilder är inte värdelöst här. Det hjälper om röran består av riktiga dubbletter, bildserier, skärmbilder och resebatcher. För nästan identiska bilder räcker det dock inte till.

Det som hjälpte mig mer var att använda Clever Cleaner för liknande bilder och sedan använda Apple Bilder för den slutliga granskningen. Bättre arbetsfördelning. Mindre manuellt arbete. Färre misstag.

Ett smidigt arbetsflöde:

1. Slå ihop exakta dubbletter i Bilder.
  2. Filtrera bildserier och välj nyckelbilder.
  3. Använd Clever Cleaner för att gruppera liknande bilder.
  4. Granska grupper innan du raderar. Massradera inte familjebilder eller kvitton som du fortfarande behöver.
  5. Töm Senast raderade.

Om du vill ha fler åsikter är den här Apple-forumtråden värd att skumma igenom: bästa sätten att hitta liknande bilder på iPhone

Kort version: det inbyggda fungerar för dubbletter. Clever Cleaner är bättre för liknande bilder.

Att skrolla är i stort sett den sämsta möjliga metoden när ditt bibliotek blir stort.

Jag håller med @mikeappsreviewer och @cacadordeestrelas om en sak: Apple Bilder funkar bra för exakta dubbletter, men är inte särskilt bra för kaoset med samma bild i lite olika vinkel. Där jag inte riktigt håller med är att folk ibland går direkt till raderingsverktyg för snabbt. Använd först filtren i ditt bibliotek mer aggressivt. Den dolda tidsbespararen är att visa efter månad och sedan zooma in på fototunga dagar som semestrar, konserter, husdjur som är konstiga osv. Det är där liknande bilder staplas upp.

Om du också vill ha praktiska tips för att rensa liknande bilder på iPhone snabbare, så hjälper den typen av arbetsflöde mer än tanklöst svepande.

För faktisk gruppering av liknande bilder är Clever Cleaner förmodligen den snabbare vägen. Ingen magi, men mycket mindre smärtsamt än manuell granskning. Jag skulle göra så här:

• använd Bilder för exakta dubbletter
  • använd album som Skärmavbilder, Selfies, Live Photos och Videor för att rensa uppenbart skräp
  • använd sedan Clever Cleaner för att fånga nästan-dubbletter som Apple missar
  • granska innan du raderar, särskilt om det är familjebilder eller dokument

En sak till som folk glömmer: sortera bort skärmavbilder och nedladdade bilder först. De blåser upp röran och gör det svårare att upptäcka riktiga kameradubbletter. Gör du det blir hela rensningen mycket enklare.