Gendan filer fra et SD-kort på Mac, hvad virkede for dig?

Mit SD-kort holdt pludselig op med at vise alle mine fotos og videofiler på min Mac, og jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne dem på uden at gøre situationen værre. Jeg har brug for at få disse filer tilbage til et personligt projekt, så jeg leder efter tips, værktøjer eller trin til gendannelse af SD-kort på Mac, som faktisk har virket for dig.

Jeg har oplevet det her mere end én gang, og det føles stadig dårligt hver gang. Du afslutter en optagelse, sætter SD-kortet i din Mac, og Finder viser ingenting, eller macOS giver en advarsel om, at disken ikke kan læses. Jeg mistede et helt sæt bryllupsbilleder på den måde for flere år siden, så jeg ved, at panikken er reel. Den gode nyhed er enkel. Hvis kortet ikke er revnet, bøjet eller knust, ligger dine filer ofte stadig på flash-hukommelsen. Problemet er som regel filoversigten, ikke de rå data.

Det første er, at du skal lade være med at røre kortet. Tag ikke flere billeder på det. Kopiér ikke nye filer til det. Hvis det sidder i dit kamera, så tag det ud. Hvis det er monteret på din Mac, så skub det ud og lad det være i fred et øjeblik. Når en fil bliver slettet, eller når et kort bliver formateret, sletter macOS som regel ikke datablockene med det samme. Det markerer pladsen som ledig. Dine gamle filer bliver ofte liggende der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Når du først overskriver de sektorer, falder chancen for gendannelse drastisk. Jeg lærte det på den hårde måde, og ja, det er surt.

Før du installerer gendannelsessoftware, så tag de kedelige kontroller først. Mange tilfælde med et død kort ender med at være en dårlig kortlæser eller et mærkeligt monteringsproblem.

1. Kig på låsetappen på siden af SD-kortet. Hvis den er gledet til låst position, vil din Mac måske ikke opføre sig normalt med det.

2. Tør metalkontakterne af med en tør, blød klud. Støv og snavs giver tåbelige problemer.

3. Prøv en anden USB-port. Prøv derefter en anden kortlæser. Billige læsere går i stykker hele tiden. Jeg har set en anonym dongle fake en kortfejl, selv om selve kortet var fint.

4. Prøv tricket med skjulte filer i Finder. Åbn kortet, og tryk på Command + Shift + . Kig efter en udtonet mappe med navnet .Trashes. Nogle gange ender slettede filer dér, og du kan trække dem ud igen.

Hvis intet af det hjælper, så åbn Diskværktøj fra Spotlight. Tjek venstre sidepanel for SD-kortet. Hvis det vises, men ser nedtonet ud, så tryk på Monter. Hvis det monteres, så kopiér straks alt vigtigt væk fra det. Du kan også prøve Førstehjælp. Det retter nogle gange mindre filsystemproblemer. Jeg ville stadig være forsigtig med det på et kraftigt beskadiget kort. Reparationsforsøg kan flytte rundt på tingene nok til at gøre senere gendannelse sværere, især hvis du ender med at få brug for en dybere scanning.

Når macOS-værktøjer ikke viser dine filer, er gendannelsessoftware som regel næste skridt. Disse apps ignorerer den ødelagte mappestruktur og scanner kortet sektor for sektor efter kendte filsignaturer. På Mac er den, jeg bliver ved med at vende tilbage til, Disk Drill.

Hvorfor lige denne. Den kører rent på macOS, virker på Intel og Apple Silicon, og grænsefladen arbejder ikke imod dig. Jeg har brugt andre gendannelsesapps, der så ud, som om de blev bygget i 2009 og aldrig testet igen. Denne er lettere at have med at gøre, når du allerede er stresset. Den funktion, jeg går mest op i, er muligheden for byte-for-byte-backup. Lav først et image af SD-kortet. Scan imaget, ikke det fysiske kort. Hvis kortet er begyndt at svigte på hardwareniveau, kan en lang læsesession skubbe det ud over kanten. At arbejde ud fra et klonet image er det sikrere valg. Det er langsommere i starten, men jeg ville stadig gøre det.

Det hjælper også med actionkamera- og droneoptagelser. GoPro- og dronefiler bliver ofte skrevet i bidder, og nogle gendannelsesværktøjer henter ødelagte klip tilbage, som ikke kan åbnes. Disk Drill har en avanceret kameragendannelsestilstand, der er beregnet til at sætte disse fragmenter sammen igen. I mine tests håndterede det rodede videokort bedre end de generiske filudtrækkere. Du kan scanne først og forhåndsvise, hvad der er der, før du betaler, hvilket betyder noget, hvis du ikke vil kaste penge efter et blindt gæt.

Hvis du er tryg ved Terminal og ikke har noget imod lidt rå kanter, er PhotoRec værd at kigge på. Det er gratis og open source. Det er også grimt, brutalt og ikke brugervenligt. Ingen poleret grænseflade. Ingen pæn sortering. Du får bunker af filer tilbage med navne som f12345.jpg, f12346.mov og så videre. Derefter sorterer du selv rodet. Alligevel, hvis dit budget er nul, og du har tålmodighed, så udfører det reelt arbejde.

Efter gendannelse ville jeg ændre to vaner med det samme.

1. Skub kortet korrekt ud. At trække det ud under baggrundsindeksering eller caching er en almindelig måde at ødelægge filsystemet på.

2. Formatér kortet i kameraet. Når dine filer er sikkerhedskopieret, så brug kameraets egen formateringsfunktion i stedet for Diskværktøj. Kameraer fungerer som regel bedst med den filstruktur, de selv sætter op.

Hold kortet offline indtil videre, og arbejd i den rigtige rækkefølge. Hvis filerne lå på det tidligere i dag, er dine chancer stadig rimelige. Skynd dig ikke. Én dårlig skrivning er det, der forvandler et kort, der kan gendannes, til en blindgyde.

Det, der virkede for mig, var først at lave et disk-image og derefter lade kortet være i fred. Jeg ved, at @mikeappsreviewer også nævnte imaging, og den del er jeg mere enig i end noget andet. Der, hvor jeg er uenig, er Førstehjælp. Jeg springer det over på fotokort, hvis filerne er vigtige. Jeg har set det rydde op på en diskenhed og bagefter efterlade mig med færre gendannelige filnavne.

På Mac brugte jeg Disk Drill til at scanne image-filen, ikke SD-kortet. Det fandt gamle JPG-, CR3-, MP4- og nogle få MOV-filer, som min Mac ikke ville vise i Finder. Preview hjalp mig med at sortere, hvad der var intakt, før jeg eksporterede. Gem gendannede filer på din Mac eller et eksternt drev, ikke tilbage på kortet. Indlysende, men folk gør det stadig i panik.

Hvis Disk Drill overser nogle videoklip, ville jeg prøve PhotoRec bagefter. Anden scanningslogik, andre resultater. Rodet output, men en anden gennemgang værd.

Tjek også, hvad macOS ser med diskutil list i Terminal. Hvis kortstørrelsen ser forkert ud, som 31 MB i stedet for 64 GB, peger det mere på kortfejl end filsystemskade. På det tidspunkt skal du stoppe med at prøve tilfældige løsninger.

Til Mac-datagendannelsessoftware og rigtige brugeroplevelser er denne tråd også nyttig:
bedste Mac-gendannelsessoftware til gendannelse af billeder og videoer fra SD-kort

Det vigtigste er, at du ikke formaterer det endnu. Også selv om macOS plager dig om det. Den prompt er en fælde, lol.

En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @ombrasilente sagde: tjek, om filerne faktisk er der, men Finder har problemer med at vise mappen. Jeg havde et SD-kort, der så tomt ud i Finder, men Billedoverførsel kunne stadig se og importere en masse billeder. På Mac er den app mærkeligt undervurderet til det. Prøvede også Eksempel en gang til kameraimport og fik hentet nogle filer på den måde. Ikke en fuld gendannelsesplan, men det er 2 minutter værd, før du går videre til de dybere ting.

Jeg er lidt imod at lave for mange reparationsforsøg tidligt. Selv Førstehjælp er ikke der, jeg starter, hvis kortet har medier, der ikke kan erstattes. Jeg går så meget som muligt i skrivebeskyttet tilstand og gendanner derefter udad.

Det, der virkede for mig:

• tilsluttede SD-kortet til en bedre kortlæser
  • tjekkede det i Systemoplysninger, ikke kun i Finder
  • brugte Billedoverførsel til at se, om macOS stadig kunne registrere indholdet i DCIM
  • brugte derefter Disk Drill på Mac til at gendanne de manglende filer til en ekstern SSD

Disk Drill var den, der fik flest brugbare MP4-filer tilbage for mig, især sammenlignet med nogle billigere skodapps. Hvis kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen, så lad være med at rode mere med det. Det betyder som regel, at hardwaren er ved at stå af, ikke bare at filerne er korrupte.

Hvis du også vil have en simpel gennemgang af SD-kortgendannelse på Mac til billeder og videoer, er det også en ganske fin hurtig video.

Den største fejl, folk begår, er at lade macOS initialisere kortet. Lad være. Seriøst, lad være.