Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min eksterne harddisk og opdagede det lige efter, det skete. De var ikke sikkerhedskopieret, og jeg prøver at finde ud af, om filgendannelse fra en ekstern harddisk stadig er mulig, eller om de slettede data er tabt for altid. Jeg har brug for hjælp til de sikreste gendannelsestrin og hvad jeg skal undgå, så jeg ikke gør situationen værre.
Jeg mistede engang en mappe på den måde, og den første fejl folk begår, er at fortsætte med at bruge drevet, mens de panisk leder efter løsninger. Hvis du vil have den bedste chance for at få dine filer tilbage, så stop med at skrive til drevet med det samme.
Her er hvorfor. Når en fil bliver slettet, bliver bittene som regel liggende et stykke tid. Systemet markerer kun pladsen som ledig. Dine billeder, dokumenter og hvad det ellers er, kan stadig være der, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå. Så hver installation, download, browsercache, opdatering, alt sammen reducerer dine chancer.
Sæt alt på pause, og lad drevet være i fred.
Hvis de manglende filer lå på et andet internt drev eller et eksternt drev, så tag det ud og tilslut det til en anden computer for at udføre gendannelsen. Hvis de tabte data lå på dit bootdrev, så undgå at boote fra det igen, hvis du kan. Brug en USB-bootdisk, eller flyt gendannelsesarbejdet til en anden maskine.
Når drevet ikke længere er i fare, er dette den reneste måde, jeg ville gribe det an på med Disk Drill:
- Installer Disk Drill et andet sted. Læg det på en anden disk, ikke den med de tabte filer. At installere på det berørte drev er sådan, folk kommer til at slette det, de prøvede at redde.
- Lav først et fuldt byte-for-byte-image. Disk Drill har en mulighed for dette. Jeg ville gøre det før scanningen. Det er mere sikkert at arbejde fra en kopi end at belaste det originale drev igen og igen.
- Scan det originale drev eller endnu bedre imaget. Lad den blive færdig. Stop ikke halvvejs, bare fordi de første resultater ser mærkelige ud.
- Forhåndsvis det, den finder. Det betyder mere, end folk tror. At et filnavn dukker op, betyder ikke, at filen kan bruges. Hvis forhåndsvisningen åbner uden problemer, er dine chancer bedre.
- Gendan de gendannede filer til et andet drev. Send ikke gendannede data tilbage til den samme disk, du scanner.
Med hensyn til pris giver gratisversionen af Disk Drill dig op til 100 MB gendannelse. Det er ikke meget, ja, men nok til at teste, om dine filer stadig er der, og om programmet kan se dem korrekt.
Et par ting, jeg ville have i tankerne:
- Gammeldags HDD'er er ofte lettere at gendanne fra end SSD'er. Hvis dit drev er en harddisk, er dine chancer ofte bedre. Nogle nyere harddiske understøtter dog TRIM, så vent ikke alt for længe.
- Kliklyde, slibende lyde eller gentagne opstartslyde er dårlige tegn. På det tidspunkt ville jeg stoppe. Så handler det mindre om softwareproblemer og mere om hardwarefejl. Et gendannelseslaboratorium er det sikrere valg.
- Lav én ordentlig scanning, ikke fem tilfældige. At køre scanninger igen og igen trækker ikke på magisk vis flere data ud. Det giver kun ekstra slid, og på et ustabilt drev er det en dum risiko.
Hvis Disk Drill ikke får dig i mål, har jeg set folk skifte til andre værktøjer med blandet held. Recuva er nemt og let, godt til simple sletninger. DiskGenius går dybere og giver mere mening, når partitioner eller filsystemer er ødelagt. Data Rescue er et, folk ofte nævner på Mac. Jeg ville stadig starte med Disk Drill, men hvis du rammer en mur, er det de sædvanlige alternativer.
Handl hurtigt, skriv ikke noget nyt til drevet, og hold gendannelsesmålet adskilt. Hvis drevet stadig er sundt, er der en rimelig chance for, at dine filer stadig ligger der.
Ja, hvis du slettede dem ved en fejl og hurtigt stoppede med at bruge det eksterne drev, er gendannelse stadig mulig.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det vigtigste, stop med at bruge drevet. Jeg er lidt uenig på ét punkt, jeg ville tjekke de enkle ting først, før jeg kørte en dyb scanning. Kig i Papirkurven på den pc, der blev brugt til sletningen. Nogle sletninger fra eksterne drev springer den over, andre gør ikke. Tjek også, om filerne blev flyttet og ikke slettet, med en Windows-søgning efter filtypenavn, som .jpg, .docx, .mp4. Det tager 2 minutter og sparer tid.
Derefter skal du bruge en gendannelsesapp. Disk Drill er et solidt valg til filgendannelse fra ekstern harddisk, fordi det hurtigt viser slettede filer og lader dig forhåndsvise dem. Forhåndsvisning er vigtig. Et filnavn betyder intet, hvis filen åbner ødelagt. Hvis drevet er en almindelig HDD, er chancerne for gendannelse ofte rimelige. Hvis det er et SSD-baseret eksternt drev, falder chancerne, fordi TRIM hurtigere sletter slettede blokke. Ikke altid, men ofte nok til at det betyder noget.
En ting mere, som folk overser, er at tjekke SMART-status før lange scanninger. Hvis drevet har dårlige sektorer eller begynder at koble fra, så klon det først eller stop og gå til et laboratorium. Slettede filer er ét problem. Et defekt drev er et andet.
For Windows-brugere er denne guide til gendannelse af slettede filer kort og nyttig:
se denne gennemgang af gendannelse af slettede filer i Windows
Kort version:
Stop med at skrive til drevet.
Tjek Papirkurven og søg.
Kør Disk Drill eller et lignende værktøj.
Gendan filer til en anden disk.
Hvis drevet klikker eller går offline, så stop.
Ja, filgendannelse fra en ekstern harddisk er absolut stadig mulig, hvis du opdagede det med det samme. Sletning fjerner som regel kun filens indeksindgang, ikke selve dataene, så den vigtigste faktor er, om noget allerede har overskrevet den plads.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, men jeg er lidt mindre overbevist om, at man først skal lave et langt sundhedstjek, hvis drevet virker stabilt. Nogle gange spilder folk tid på at rode med diagnostik, når det smartere træk er at gendanne de vigtige ting først og teste drevet senere. Hvis drevet laver mærkelige lyde eller kobler fra, er det en anden sag.
En ting, der ikke bliver nævnt nok: tjek om filerne blev slettet med Shift+Delete, via Stifinder eller fra en anden app. Det ændrer, om operativsystemet kan have efterladt nogle metadata. Hvis det desuden er et eksternt exFAT-drev, kan gendannelse i nogle tilfælde være lidt mindre tilgivende end på NTFS, især hvis du fortsatte med at bruge det efter sletningen.
Min fremgangsmåde ville være:
- Frakobl drevet.
- Tilslut det kun igen for gendannelse.
- Brug Disk Drill til at scanne efter slettede filer og forhåndsvise dem.
- Gendan kun det vigtigste først til en anden disk.
- Derefter kan du om nødvendigt prøve et andet værktøj til det, Disk Drill ikke finder.
Den del med at gendanne de kritiske filer først betyder rigtig meget. Folk bliver grådige og prøver at gendanne 600 GB skrammel, før de henter skattedokumenterne eller familiebillederne, som de faktisk går op i. Lidt bagvendt.
Også værd at læse: ægte succeshistorie om gendannelse fra ekstern harddisk
Så ja, det er slet ikke håbløst. Hvis du stoppede med at bruge drevet hurtigt, er dine chancer stadig ret gode.