Mit Mac HFS-drev holdt pludselig op med at montere, og jeg prøver at gendanne vigtige filer, før jeg gør noget, der kan overskrive dataene. Jeg leder efter sikre trin til gendannelse af HFS-filer eller anbefalinger til software, der virker uden at gøre skaden værre.
At miste filer fra et HFS- eller HFS±drev er frustrerende, men begynd ikke straks at klikke på tilfældige reparationsmuligheder. Hvis filerne blev slettet, Papirkurven blev tømt, eller drevet begyndte at opføre sig mærkeligt efter en macOS-opdatering, er der stadig en rimelig chance for, at dataene stadig ligger der. Det vigtigste er at undgå at gøre situationen værre.
Stop med at bruge drevet, så snart du opdager, at filerne mangler. Når macOS sletter noget, fjerner det som regel filens post og markerer pladsen som ledig. De faktiske data bliver ofte liggende på drevet, indtil noget andet bliver skrevet over dem.
Hvis dette er et eksternt drev, så frakobl det, indtil du er klar til at arbejde med gendannelse. Hvis det er din Macs interne drev, så undgå at downloade gendannelsesværktøjer til det, hvis du kan, og installer ikke noget unødvendigt.
Før du scanner drevet, så tjek det grundlæggende. Åbn Diskværktøj og se, om drevet vises med den korrekte kapacitet. For et eksternt drev bør du også prøve et andet kabel eller en anden USB-port, da “drevproblemet” nogle gange bare er en dårlig forbindelse.
Hvis SMART-oplysninger er tilgængelige, så tjek drevets tilstand. Hvis drevet ser sundt ud, kan du som regel gå videre til gendannelsessoftware. Hvis du ser læsefejl, dårlige sektorer, tilfældige afbrydelser, eller drevet generelt er ustabilt, er det sikrere først at lave et diskimage og gendanne fra imaget i stedet for at belaste det oprindelige drev med gentagne scanninger.
Hvis du ikke allerede har en Time Machine-sikkerhedskopi, ville jeg prøve gendannelse, før jeg kører reparationer. Reparationsværktøjer kan nogle gange ændre filsystemet, og det er ikke ideelt, når du prøver at få slettede data tilbage.
Til HFS- og HFS±drev er Disk Drill en fornuftig mulighed. Det kan arbejde med drev, som Finder ikke vil montere, og processen er ret ligetil.
En grundlæggende gendannelse i Disk Drill foregår sådan her:
- Installer Disk Drill på et andet drev, hvis det er muligt.
- Åbn det, og vælg HFS- eller HFS±drevet.
- Klik på Søg efter mistede data.
- Brug Universal-scanningen i de fleste tilfælde.
- Lad scanningen blive færdig. Du kan gennemse resultaterne, mens den kører, men at vente giver som regel den mest komplette liste.
- Forhåndsvis de filer, du er interesseret i.
- Vælg det, du vil have, og klik på Gendan.
- Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke det, du gendanner fra.
Forhåndsvisningsfunktionen er værd at bruge. Hvis dine billeder, videoer eller dokumenter åbner korrekt i forhåndsvisningen, er det som regel et godt tegn på, at de kan gendannes korrekt.
Antag heller ikke, at en tømt Papirkurv eller en hurtig formatering betyder, at filerne er væk for altid. De handlinger sletter som regel ikke det faktiske filindhold med det samme. Dataene kan gendannes, indtil nye filer overskriver den samme plads, og derfor betyder hastighed noget.
Når det er sagt, er softwaregendannelse mest til slettede filer, formateringsfejl og filsystemproblemer. Hvis drevet har hardwareproblemer, så stop med at presse det.
Jeg ville stoppe gør det selv-forsøg, hvis:
- drevet klikker, skurrer eller laver mærkelige lyde
- det ikke længere vises i Diskværktøj
- det bliver ved med at afbryde forbindelsen
- scanninger fryser eller bliver ved med at slutte med læsefejl
På det tidspunkt kan gentagen opstart sænke dine chancer. Et professionelt gendannelseslaboratorium er den bedre løsning, hvis filerne er vigtige nok.
I bedste fald har du at gøre med utilsigtet sletning eller logisk skade på filsystemet. Det er dér, gendannelsessoftware typisk har den bedste chance, især hvis du stopper med at bruge drevet, før noget nyt bliver skrevet til det.
Annuller prompten initialiser hvis macOS viser den.
Den knap er ikke et gendannelsestrin, og det er heller ikke at tvinge Førstehjælp igen og igen. Hvis drevet er synligt efter størrelse i Diskværktøj, så scan det skrivebeskyttet med noget som Disk Drill eller opret først et image, men gem alt gendannet på en helt separat disk.
Lav en byte-for-byte-klon, før du bruger timevis på at scanne det originale drev. En gendannelsesscanning lyder harmløs, fordi den “bare læser”, men hvis disken er ved at fejle, kan en lang scanning være det, der skubber den fra ustabil til ulæselig.
Det tidligere råd om at annullere Initialiser er rigtigt. Jeg ville dog være lidt mindre afslappet omkring “bare at scanne den”, især hvis drevet pludselig holdt op med at montere i stedet for, at du blot slettede filer. Et drev, der vises i Diskværktøj med den korrekte størrelse, men uden et monterbart volumen, kan være et normalt filsystemproblem, eller det kan være en disk, der knap nok kan læses. De to situationer kræver forskellige niveauer af forsigtighed.
Før du vælger software, så tjek hvad macOS faktisk ser:
Åbn Terminal, og kør:
diskutil list
Du skal se efter, om den fysiske disk vises med den forventede størrelse. Hvis den fysiske disk mangler, viser den forkerte størrelse eller dukker op og forsvinder, så stop dér. Så er det ikke længere et softwaregendannelsesproblem.
Hvis den fysiske disk er stabil, så brug et andet tomt drev, der mindst har samme størrelse, og klon problem-drevet til det. Ikke “kopiér filerne”, for der er ingen filer at kopiere, hvis det ikke vil montere. Du vil have et fuldt diskimage eller en klon. Diskværktøj kan fungere til et drev, der kan læses rent, men hvis drevet giver I/O-fejl, er et værktøj som ddrescue bedre, fordi det kan springe dårlige områder over og vende tilbage til dem i stedet for at sidde fast for evigt.
Peg derefter Disk Drill eller den gendannelsesapp, du vælger, mod klonen/imaget, ikke den originale disk. Disk Drill er fin til HFS/HFS±gendannelse, men det vigtige er målet, du scanner. At scanne klonen giver dig plads til at begå fejl uden at gøre kilden værre.
En lille ting, folk glemmer: gem ikke klonen eller de gendannede filer på det samme problemramte drev. Gem dem heller ikke på en anden partition på den samme fysiske disk. Brug en separat disk. Hvis HFS-drevet er 2 TB, så regn med, at du muligvis skal bruge tæt på 2 TB til imaget plus mere plads til gendannede filer.
Jeg ville ikke prøve at “reparere” HFS-volumenet før efter gendannelsen. Førstehjælp, fsck_hfs, genopbygning af kataloger og journal replay kan nogle gange få et volumen til at montere igen, men de kan også ændre filsystemet nok til at gøre gendannelsen mere rodet. Reparation er for at gøre et drev brugbart igen. Gendannelse er for at få filerne ud. Gør kun de ting i den rækkefølge, hvis du går mere op i drevet end i dataene.
Hvis det på noget tidspunkt monterer skrivebeskyttet, så tag de vigtigste filer først i stedet for at prøve at kopiere hele drevet i Finder. Finder kan gå i stå på én dårlig fil og efterlade dig i tvivl om, hvad der blev kopieret. Start med det uerstattelige: dokumenter, billeder, projektmapper, arkiver, alt hvad du ikke kan downloade igen. Apps, caches, installationsfiler og gamle systemmapper kan vente.
For et eksternt HFS-drev ville jeg også undgå at teste det gennem en hub eller en ustabil adapter. Tilslut det direkte til Mac’en, hvis det er muligt. Dårlige USB-kabinetter kan få en sund disk til at se død ud, så hvis det er et bart SATA-drev i et billigt kabinet, kan det være umagen værd at prøve et andet kabinet eller en dock. Bare lad være med at tænde og slukke det igen og igen, hvis det klikker, spinder ned eller bliver ved med at falde ud.
Min rækkefølge ville være:
- Annuller Initialiser, og kør ikke reparationer endnu.
- Bekræft, at den fysiske disk vises med den rigtige størrelse.
- Hvis den lyder dårlig eller afbryder forbindelsen, så stop og overvej et laboratorium.
- Hvis den forbliver stabil, så lav en fuld klon/image til en anden disk.
- Scan klonen med gendannelsessoftware.
- Gendan filer til en tredje placering eller i det mindste et separat sundt drev.
- Først derefter bør du prøve reparation/omformatering/genbrug, hvis du stadig stoler på hardwaren.
Det irriterende svar er, at den sikre vej kræver mere lagerplads og mere tid. Den hurtige vej er at scanne originalen direkte, og nogle gange virker det. Jeg ville kun gøre det, hvis filerne kan erstattes, eller drevet tydeligvis er sundt, og problemet ligner en simpel situation med et slettet/fjernet volumen. For alt vigtigt: klon først.