Jeg tog flere iPhone Live Photos og skal nu gøre dem til stillbilleder, men hver metode, jeg har prøvet, ser ud til at sænke fotokvaliteten. Jeg vil gerne bevare den oprindelige billedopløsning og skarphed, mens jeg fjerner Live Photo-effekten. Leder efter den bedste måde at fjerne Live Photo på iPhone uden at miste kvalitet.
Jeg stødte på det her for et stykke tid siden. På et tidspunkt begyndte min iPhone at gemme næsten alt som et Live Photo. Jeg afspillede næsten aldrig bevægelsesdelen, så det eneste, det gjorde, var at optage lagerplads. Jeg ville gerne beholde billedet, men fjerne klippet.
Jeg prøvede først at gøre det med Apples egne ting. Det virker, sådan nogenlunde. Til et lille antal, fint. Til en telefon fuld af dem, nej tak. At duplikere hver enkelt som et stillbillede og derefter slette Live-versionen blev hurtigt gammelt. Jeg stoppede efter et par minutter.
Det, der fungerede bedre for mig, var Clever Cleaner. Jeg åbnede den, trykkede på sektionen Lives, og den samlede alle mine Live Photos ét sted. Ingen scrolling gennem tilfældige albums. Ingen gætterier om, hvad der var gemt som et Live Photo, og hvad der ikke var.
Her er, hvad jeg gjorde:
- Åbn fanen Lives
- Sortér efter størrelse, hvis du vil rydde de største filer først
- Vælg de Live Photos, du vil ændre
- Tryk på Compress
- Tjek stillbillede-versionerne
- Fjern de originale Live Photos, når du har bekræftet, at de ser rigtige ud
En del, jeg godt kunne lide, var, at den viser, hvor meget lagerplads du sparer, før du kører det. Derefter spørger den efter konverteringen, hvad der skal ske med de originale filer. Jeg kunne godt lide, at jeg skulle bekræfte det, så der var mindre risiko for at slette noget ved en fejl. Jeg bliver ærligt talt lidt paranoid, når det gælder oprydning i billeder.
Jeg blev ved med at bruge appen bagefter. Oprydning i Live Photos var kun en del af rodet på min telefon. Jeg brugte Similars til dubletbilleder, Heavies til enorme videoer, jeg havde glemt, jeg havde, og Screenshots til gamle, ubrugelige skærmbilleder. Hvis jeg skal være ærlig, frigjorde de mere plads end Live Photos gjorde.
Hvis du heller ikke vil have det her problem igen, så slå Live Photos fra i Kamera-appen og sørg for, at det forbliver slået fra. Åbn Kamera, tryk på Live Photos-ikonet nær toppen, indtil det er streget over, og gå derefter til Indstillinger > Kamera > Bevar indstillinger og slå bevaring af Live Photo til. Hvis du springer den del over, har iOS det med at slå det til igen. Jeg overså det første gang og måtte rydde op to gange. Irriterende.
Så min løsning var ret enkel. Konvertér de Live Photos, du allerede har, til stillbilleder, slet originalerne, når du har tjekket dem, og stop derefter kameraet i at lave nye. Efter jeg gjorde det, var problemet løst, og jeg holdt op med at tænke på det.
Hvis du går op i faktisk billedtro kvalitet, ville jeg undgå skærmbilleder, beskedapps og de fleste arbejdsgange med konverter til JPG. Det er som regel dér, kvalitetstabet sker, ikke fra selve Live Photo.
Én ting jeg gerne vil udfordre lidt fra @mikeappsreviewer: lagerapps er nyttige, men komprimer er ikke et ord, jeg vil have i nærheden af billeder, jeg prøver at bevare i fuld kvalitet lol. Og @viajeroceleste har ret i, at stillbilledet allerede findes inde i Live Photo, men bare at slå Live fra opretter ikke altid en separat almindelig fotofil, hvilket betyder noget, hvis du skal sende eller arkivere det som et normalt billede.
Det, der har fungeret bedst for mig, er dette:
- På iPhone skal du åbne Live Photo
- Tryk på Rediger
- Tryk på Live Photo-ikonet
- Slå Live fra
- Tryk på Udført
Det bevarer nøglebilledet og undgår som regel ethvert synligt tab. Hvis du har brug for en ægte separat stillbilledfil, så brug Del > Arkiver i Filer eller importér til en Mac og eksportér det originale billede dér. Det er meget sikrere end tilfældige konverteringsapps.
Lille forbehold: hvis din telefon optager i HEIC, kan billedet forblive HEIC. Det er ikke lavere kvalitet, det er bare et andet format. Folk forveksler den del allll for tit.
Hvis dit større problem er at rydde op i en masse Live Photos, efter du har bevaret dem, du vil beholde, så er Clever Cleaner stadig praktisk til at sortere og finde dem hurtigt. Jeg ville bare ikke blindt batchbehandle, før jeg først havde tjekket resultaterne ved fuld zoom. Også værd at læse, hvis du prøver at frigøre plads uden at lave rod i dit bibliotek: bedste guide til at frigøre iPhone-lagerplads med Clever Cleaner.
Slå også Live fra permanent i Kamera efter dette, ellers vil iOS gladeligt blive ved med at gøre dette til dit problem igen.
Hvis dit mål er nul kvalitetstab, så undgå først at konvertere med tredjepartskomprimering. Det er dér, folk ofte går galt i byen.
Et Live Photo indeholder allerede et fuldt stillbillede. På iPhone skal du åbne billedet, trykke på Live, skifte det til Fra og derefter trykke på Udført. Det bevarer det samme nøglebillede, samme opløsning, samme skarphed. Du fjerner bevægelseseffekten, ikke fotodataene. Til enkeltstående tilfælde er dette den reneste løsning.
Hvis du har brug for en separat stillbilledfil til deling eller oprydning i større mængder, så eksporter originalen uden redigeringer via Fotos på en Mac, eller brug Billedoverførsel. AirDrop bevarer som regel også kvaliteten, hvis du sender som original. Nogle apps formindsker eller genkomprimerer, så jeg ville undgå tilfældige gem som JPG værktøjer.
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Batchværktøjer er gode til lagring, men de er ikke mit første valg, hvis billedtrofasthed har topprioritet. Jeg ville kontrollere nogle få filer først ved fuld zoom, før jeg gjorde det med hundredvis.
Hvis dit primære problem er plads efter at have fjernet Live Photos, er Clever Cleaner stadig værd at kigge på for at organisere rodet, efter du har bevaret de billeder, du vil have. Det er også en fin ressource om at frigøre plads på iPhone gratis: sådan rydder du hurtigt og gratis op i iPhone-lagerplads.
Til fremtidige billeder skal du slå Live fra i Kamera og beholde det slået fra i Bevar indstillinger. Det sparer en masse irriterende oprydning senere.