Hoe comprimeer je een afbeelding op een iPhone als de opslagruimte bijna vol is?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en foto’s nemen de meeste ruimte in beslag. Wat is de eenvoudigste manier om iPhone-afbeeldingen te comprimeren zonder merkbaar kwaliteitsverlies?

Voor een paar foto’s zou ik gewoon de ingebouwde app Bestanden gebruiken. Die is gratis en snel, en je hoeft niets te installeren.

Sla de afbeelding vanuit de Foto’s-app op in Bestanden. Houd vervolgens het bestand ingedrukt en selecteer Snelle taken > Converteer afbeelding. Kies JPEG en daarna Klein, Middelgroot of Groot. iOS slaat de kleinere versie op als een nieuw bestand, zodat je originele foto ongewijzigd blijft.

Er kan enig kwaliteitsverlies optreden. Bij compressie worden afbeeldingsgegevens verwijderd of wordt de resolutie verlaagd, maar lichte of gemiddelde compressie valt meestal nauwelijks op een telefoon of na plaatsing op sociale media op. Sterkere compressie kan kleine details vervagen en zichtbare artefacten veroorzaken.

Als je opslagruimte probeert vrij te maken en honderden of duizenden foto’s hebt, wordt het al snel vervelend om ze afzonderlijk te verwerken. Daarvoor zou ik Clever Cleaner gebruiken. Open het gedeelte Comprimeren, kies je foto’s en het compressieniveau, bekijk hoeveel ruimte je naar schatting bespaart en sla vervolgens de gecomprimeerde kopieën op.

Compressie is bovendien mogelijk niet de grootste bron van verspilde opslagruimte. De app kan ook dubbele of vergelijkbare foto’s, grote video’s, schermafbeeldingen en Live Photos vinden die je mogelijk wilt omzetten in gewone stilstaande beelden. Mijn ervaring is dat het opruimen van dubbele en vrijwel identieke opnamen vaak meer ruimte bespaart dan alles comprimeren.

Als je iCloud-foto’s gebruikt, is het inschakelen van ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ eenvoudiger dan bestanden comprimeren, omdat de originelen in volledige kwaliteit in iCloud blijven staan; als je iCloud niet gebruikt, werkt de Bestanden-methode van @smartlynx8012 goed voor een kleine hoeveelheid. Houd er rekening mee dat gecomprimeerde kopieën pas ruimte besparen nadat je de originelen hebt verwijderd en ‘Recent verwijderd’ hebt leeggemaakt.

Converteer niet blindelings elke HEIC-foto naar JPEG, aangezien JPEG-kopieën bij een vergelijkbare kwaliteit zelfs groter kunnen zijn. Houd de camera ingesteld op Hoge efficiëntie, gebruik vervolgens Clever Cleaner voor batchcompressie en controleer de geschatte bestandsgrootte voordat je opslaat. Probeer eerst een gemiddelde compressie op enkele foto’s, controleer gezichten en tekst en verwijder de originelen pas nadat je hebt bevestigd dat de kopieën er goed uitzien.

Foto’s comprimeren zou bijna het laatste moeten zijn wat je probeert, niet het eerste.

Ga voordat je hier iets aan doet naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag en bekijk daadwerkelijk de verdeling. Negen van de tien keer ligt het niet aan je foto’s, maar aan video’s, apps met enorme caches of oude downloads die zijn blijven staan. Ik heb telefoons gezien waarop één berichtenapp meer ruimte innam dan de hele filmrol. Een paar honderd JPEG’s comprimeren om wat ruimte te besparen terwijl een 4K-clip van 20 minuten onaangeroerd blijft, is de omgekeerde wereld.

@node1853 heeft gelijk dat Optimaliseer iPhone-opslag de makkelijkste optie is, maar er is één kanttekening die niemand heeft genoemd: er wordt alleen ruimte vrijgemaakt wanneer iCloud bepaalt dat je telefoon ruimtegebrek heeft, en je moet blijven betalen voor voldoende iCloud-opslag. Als je het gratis abonnement van 5 GB gebruikt, helpt het nauwelijks. En de herinnering om Recent verwijderd leeg te maken gaat over wat de meeste mensen vergeten, dus die is het herhalen waard.

Dat Clever Cleaner wordt genoemd voor het opsporen van dubbele bestanden en grote video’s is terecht; dit is waar batchtools echt van pas komen. Ik zou de tool eerst richten op video’s en vrijwel identieke fotoreeksen. De opmerking van @compiler.bit over de extra bestandsgrootte bij het converteren van HEIC naar JPEG is de belangrijkste correctie in deze discussie. Alles naar JPEG converteren om ‘ruimte te besparen’ kan je bibliotheek ongemerkt groter maken, dus doe dit niet blindelings.

Controleer eerst de opslag. Misschien hoef je helemaal niets te comprimeren.