Ik heb per ongeluk een USB-stick geformatteerd waarop belangrijke foto’s en werkbestanden stonden, en ik ben bang iets te overschrijven door de verkeerde herstelstappen te proberen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om gegevens van een geformatteerde USB-stick te herstellen, welke tools echt betrouwbaar zijn en wat ik hierna beter niet kan doen.
Ik heb dit ooit meegemaakt met een USB-stick vol foto’s en documenten, dus ik zou nog niet in paniek raken. Een formattering wist de bestandsgegevens niet altijd meteen. Wat het belangrijkst is, is wat je vanaf dit punt doet.
Stop nu met het gebruik van de USB
Het eerste wat je moet doen, is de schijf met rust laten. Kopieer er niets meer naartoe. Formatteer hem niet opnieuw. Gebruik geen willekeurige reparatieprogramma's uit zoekresultaten. Als de schijf een snelle formattering heeft gekregen, zijn de bestandsvermeldingen vaak verwijderd, maar de gegevens zelf kunnen er nog steeds op staan totdat nieuwe bestanden ze vervangen.
Als je een volledige formattering hebt uitgevoerd, neemt de kans flink af. In veel gevallen overschrijft de schijf tijdens dat proces de oude gegevens, waardoor herstel veel moeilijker wordt.
Zoek eerst ergens anders naar de bestanden voordat je gaat scannen
Ik zou twee minuten besteden aan het controleren op een bestaande kopie voordat je herstelwerk uitvoert. Mensen vergeten dit deel voortdurend. Kijk in:
- OneDrive, Google Drive, Dropbox of iCloud
- Windows Bestandsgeschiedenis of een back-upapp die je al had draaien
- Een andere externe schijf
- Je pc, als je de bestanden eerder hebt verplaatst of gekopieerd
- E-mailbijlagen, chatapps of gedeelde mappen
Ik heb gezien dat mensen meteen de herstelmodus ingaan en zich dan realiseren dat de hele map al in de cloudsynchronisatie stond. Bespaart veel tijd.
Gebruik herstelsoftware en installeer die op je computer
Als er geen back-up bestaat, zou ik meteen overstappen op herstelsoftware. Disk Drill is een van de nettere opties die ik heb gebruikt voor geformatteerde USB-sticks. Het ondersteunt veelgebruikte bestandssystemen van flashdrives en de werkwijze is eenvoudig genoeg.
Wat ik zou doen:
- Installeer Disk Drill op je computer, niet op de geformatteerde USB-stick.
- Sluit de flashdrive aan en selecteer die in de apparatenlijst.
- Start Zoeken naar verloren gegevens en gebruik daarna Universele scan.
- Laat de scan volledig afronden, ook als het langzaam aanvoelt.
- Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf, niet terug naar dezelfde USB-stick.
Als de USB zich instabiel gedraagt, is er één onderdeel dat ik niet zou overslaan. Gebruik eerst de optie byte-voor-byte-back-up. Daarmee wordt een image van de schijf gemaakt, en werk je vanaf die image in plaats van de originele stick steeds opnieuw te belasten. Ik heb goedkope flashdrives tijdens een scan de verbinding zien verliezen, dus dit is belangrijker dan mensen denken.
Als de scan er slecht uitziet, noem hem dan niet te snel verloren
Soms zien de herstelresultaten er in het begin rommelig uit. Bestandsnamen kunnen verdwenen zijn. De mapstructuur kan beschadigd zijn. Toch kun je de bestanden nog terugkrijgen. Veel hangt af van of de formattering snel of volledig was, en of er daarna nog iets naar de schijf is geschreven.
Als de USB steeds de verbinding verbreekt, niet goed wordt aangekoppeld of hersteltools hem helemaal niet kunnen uitlezen, zou ik ermee stoppen. Op dat punt is een professionele gegevenshersteldienst de volgende stap, vooral als de bestanden belangrijk zijn. Zij gebruiken hardware en methoden die je niet krijgt met gewone desktoptools.
Dus ja, herstel van een geformatteerde flashdrive is vaak mogelijk. Ik heb het vaak zien werken. Je beste kans is simpel: stop snel met het gebruiken van de schijf, controleer op back-ups en scan hem daarna met herstelsoftware voordat iets anders de oude gegevens overschrijft.
Bepaal eerst welk type formattering er heeft plaatsgevonden. Dit is belangrijker dan mensen denken.
Op Windows schrijft een volledige formattering op moderne systemen vaak nullen over de hele schijf. Als dat is gebeurd, dalen de kansen op herstel sterk. Een snelle formattering wist meestal de bestandssysteemrecords en laat de bestandsgegevens staan totdat ze worden overschreven. Dus als je snel hebt geformatteerd en daarna bent gestopt, zijn je kansen redelijk.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met schrijven naar de USB. Ik ben het er iets minder mee eens om meteen een volledige scan op de stick uit te voeren als de bestanden veel waarde hebben. Mijn eerste stap is om de gezondheid van de schijf te controleren. Gebruik CrystalDiskInfo als deze wordt weergegeven als een normaal USB-massaopslagapparaat, of kopieer de schijf op zijn minst eerst naar een imagebestand als je tool dat ondersteunt. Als er leesfouten beginnen, wil je één keer lezen, niet vijf.
Een veilige volgorde ziet er zo uit:
- Sluit hem één keer aan.
- Bevestig de grootte en het bestandssysteem.
- Als de schijf de verbinding verbreekt, heet wordt of opnieuw om formatteren vraagt, stop dan.
- Maak een image van de USB naar je pc.
- Voer herstel uit op de image, niet op het origineel.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.
Wat software betreft is Disk Drill prima voor herstel van geformatteerde USB-sticks, vooral als je voorbeeldweergave voor foto’s en documenten wilt. R-Studio en UFS Explorer zijn sterker als het bestandssysteem beschadigd is, maar ze zijn minder beginnersvriendelijk. PhotoRec is gratis en degelijk, al komen bestandsnamen vaak rommelig terug, wat vervelend is voor werkbestanden.
Nog iets dat mensen vaak overslaan. Controleer of de formattering het bestandssysteem heeft gewijzigd, zoals van exFAT naar FAT32. Zo ja, dan hebben sommige tools een diepere scanmodus nodig om oude vermeldingen te vinden. Laat de scan voltooien. Stop niet bij de eerste reeks jpg’s.
Als je een eenvoudige handleiding wilt, is deze stapsgewijze video over herstel van USB-sticks makkelijker te volgen dan de meeste teksthandleidingen.
De beste handleiding voor herstel van USB-sticks bij geformatteerde flashdrives is degene die begint met het maken van een image, daarna de kopie scant en vervolgens bestanden naar een andere schijf herstelt. Die volgorde verlaagt het risico en laat je originele medium onaangeroerd. Als de gegevens echt geld waard zijn, stop dan met doe-het-zelf na de imagestap en besteed het uit. Eén verkeerde schrijfactie en je kansen worden snel slechter.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel zeiden: laat Windows je niet helpen. Als de USB verschijnt met scan and fix of you need to format this drive, annuleer dat dan. Die meldingen kunnen metadata wijzigen en het herstel rommeliger maken dan het al is.
Als de bestanden vooral uit foto’s en Office-documenten bestaan, controleer dan ook of de USB ooit is gebruikt in een camera, telefoon of werkapp die automatisch ergens kopieën heeft geïmporteerd. Ik heb mensen zien panikeren over een geformatteerde stick terwijl Lightroom, Foto’s of zelfs tijdelijke bestanden of automatisch herstel van Word nog delen van de data hadden.
Mijn persoonlijke mening, als de bestanden echt belangrijk zijn, is dit:
- voer CHKDSK niet uit
- formatteer niet opnieuw
- sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde USB op
- blijf hem niet tien keer loskoppelen en opnieuw aansluiten
Ik ben het licht oneens met de invalshoek altijd naar een professional gaan als het belangrijk is. Als de schijf nog prima leesbaar is en de formattering snel was, is een voorzichtige doe-het-zelfpoging vaak heel redelijk. Het gevaar zit niet in de herstelsoftware zelf, maar in mensen die in paniek raken en op willekeurige reparatietools klikken.
Als je de veiligste doe-het-zelfroute wilt, maak dan indien mogelijk eerst een image en scan die image daarna met iets als Disk Drill. Zo blijft de originele stick grotendeels onaangeroerd. Als de resultaten tegenvallen, probeer dan een tweede tool met een andere herstelmethode, niet meer schrijfacties naar de USB. Verschillende scanners vinden soms verschillende dingen.
Als je een goede communitythread over fotohulpmiddelen voor herstel wilt, is dit de moeite waard om te lezen:
beste aanbevelingen voor fotorecoverysoftware van echte gebruikers
De belangrijkste factor nu is simpel: wat er na het formatteren is gebeurd. Als er sindsdien niets is geschreven, zijn de kansen veeeel beter.
Kleine onenigheid met @vrijheidsvogel en @techchizkid hier: eerst een image maken is ideaal, maar bij sommige goedkope USB-sticks kan juist het volledig uitlezen van het hele apparaat de nekslag zijn als de NAND al aan het falen is. Als de schijf stabiel is en dit duidelijk slechts een per ongeluk uitgevoerde snelle formattering was, zou ik eerst een korte bestandsvoorbeeldtest doen met het alleen-lezen scan gedrag van Disk Drill, en daarna beslissen of een volledige image de extra belasting waard is.
Wat ik zou toevoegen:
- Controleer de werkelijke capaciteit van de USB in Schijfbeheer. Valse of falende flashdrives rapporteren na formatteren vaak vreemde groottes.
- Als de herstelde foto’s slechts gedeeltelijk openen, vermoed dan controllerproblemen, niet alleen formattering.
- Sorteer herstelde bestanden eerst op handtekening/type, niet op bestandsnaam. Foto’s en Office-documenten overleven vaak zelfs wanneer mappen dat niet doen.
- Als dit zakelijke bestanden zijn, controleer dan hashes of open op zijn minst elk kritisch document voordat je het herstel als voltooid beschouwt.
Voordelen van Disk Drill:
- eenvoudige voorbeelden
- eenvoudige interface
- redelijk goed voor herstel van geformatteerde USB
- kan herstellen op basis van bestandshandtekeningen wanneer metadata verdwenen is
Nadelen van Disk Drill:
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- bestandsnamen/mapstructuur blijven niet altijd behouden
- niet mijn eerste keuze voor zwaar corrupte bestandssystemen vergeleken met zwaardere tools
Dus ja, @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je niets moet schrijven, maar ik zou selectief zijn in hoe hard je de stick bij de eerste poging belast. Herstel gaat niet alleen om de keuze van software, het gaat om het minimaliseren van het totale aantal leesbewerkingen.