Hoe kan ik iPhone-opslagruimte vrijmaken voor een update zonder gegevens te verliezen?

Mijn iPhone zegt dat er niet genoeg opslagruimte is om de nieuwste iOS-update te installeren, en ik ben bang om foto’s, apps of berichten te verwijderen die ik nog nodig heb. Ik heb al wat ruimte vrijgemaakt, maar het is nog steeds niet genoeg. Wat is de veiligste manier om meer opslagruimte te krijgen voor de update zonder belangrijke gegevens te verliezen?

Je iPhone moet niet op 100 procent opslag zitten. Ik heb dit op de vervelende manier geleerd. Zelfs als je iOS niet installeert, schrijft de telefoon nog steeds logs, bouwt caches op, slaat tijdelijke bestanden op, werkt appgegevens bij en indexeert dingen opnieuw op de achtergrond. Als de opslag propvol zit, beginnen kleine systeemtaken elkaar in de weg te zitten.

Updates maken het erger. iOS heeft ruimte nodig om het pakket te downloaden, uit te pakken, bestanden te verplaatsen en daarna de installatie af te ronden. Wat ik heb gezien is dat mikken op 15 GB tot 25 GB vrije ruimte je een veel betere kans geeft.

Kort gezegd

Als je iPhone zegt dat er niet genoeg ruimte is voor een update, controleer dan eerst twee dingen: de grootte van de update en je vrije ruimte. Pak daarna eerst de grootste opslagvreters aan. Kom je dan nog steeds ruimte tekort, update dan met een Mac of Windows-pc. Als laatste redmiddel maak je een reservekopie van de telefoon, wis je hem, installeer je iOS opnieuw en zet je daarna je reservekopie terug.

1. Controleer de grootte van de update en je vrije ruimte

Ik zou hier beginnen voordat je willekeurige dingen verwijdert.

1. Open Instellingen.
  2. Ga naar Algemeen > Software-update.
  3. Kijk naar de grootte van de update, als iOS die toont.
  4. Ga terug naar Algemeen > iPhone-opslag.
  5. Wacht een paar seconden tot de grafiek en app-lijst zijn geladen.
  6. Controleer je beschikbare ruimte.
  7. Kijk welke categorieën de meeste opslag innemen.

Eén ding dat mensen missen: de vermelde grootte van de update is niet de volledige hoeveelheid ruimte die je nodig hebt. Als de download 15 GB aangeeft, is 15 GB vrije ruimte meestal niet genoeg. De telefoon heeft tijdens de installatie nog extra werkruimte nodig.

Gebruik een opruimapp voor foto’s en video’s

Voor de meeste mensen is de fotobibliotheek de snelste winst als het om opslag gaat. Ik heb eerder handmatig opgeruimd. Dat duurt eeuwig en uiteindelijk verwijder je tien screenshots terwijl je een video van 4,8 GB van twee zomers geleden negeert.

Ik zou voor dit deel Clever Cleaner gebruiken. Het is snel, gratis en de basisopruimtools zitten niet achter een betaalmuur verstopt, wat zeldzamer is dan het zou moeten zijn.

1. Installeer de app en laat hem je bibliotheek scannen.
  2. Open Heavies om de grootste video’s en mediabestanden te vinden.
  3. Verwijder wat je niet nodig hebt.
  4. Open Similars en verwijder dubbele of bijna dubbele foto’s.
  5. Controleer indien nodig ook de andere opruimsecties van de app.
  6. Open daarna Foto’s > Recent verwijderd.
  7. Tik op Verwijder alles.

Dat laatste deel is belangrijker dan mensen denken. Tot je Recent verwijderd leegt, blijft de iPhone die ruimte 30 dagen vasthouden.

Verwijder apps die je niet gebruikt

Als ik snel ruimte nodig heb, verwijder ik apps in plaats van ze te offloaden. Offloaden laat appgegevens achter, en in veel gevallen is Documenten en gegevens juist het deel dat de meeste schade aanricht.

1. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
  2. Scrol door de app-lijst, gesorteerd op grootte.
  3. Tik op de grootste apps die je niet gebruikt.
  4. Kies Verwijder app.

Je kunt ze later opnieuw installeren. Als de app je gegevens in de cloud opslaat, gaat dit meestal zonder gedoe.

Controleer de Bestanden-app

Deze wordt vaak genegeerd. De Bestanden-app verandert in een rommellade. Oude pdf’s, willekeurige zipbestanden, gedownloade video’s, formulieren, installatiebestanden, dubbele documenten, alles ligt daar stilletjes te wachten.

1. Open Bestanden.
  2. Controleer Op mijn iPhone > Downloads.
  3. Verwijder oude bestanden die je niet nodig hebt.
  4. Kijk ook in andere mappen onder Op mijn iPhone.
  5. Controleer ook iCloud Drive als je daar bestanden bewaart en wilt opruimen.

Verwijder grote berichtbijlagen

Berichten bewaart veel meer rommel dan mensen verwachten. Oude video’s, fotogesprekken, GIF’s, pdf’s, audioclips. Ik heb hier ooit een paar gigabyte vrijgemaakt zonder de gesprekken zelf aan te raken.

1. Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
  2. Tik op Berichten.
  3. Open de secties met bijlagen of documenten.
  4. Als je Bekijk grote bijlagen ziet, gebruik dat dan.
  5. Verwijder de grote bestanden die je niet nodig hebt.

Dit helpt omdat je de chatgeschiedenis bewaart terwijl je de zware bijlagen weggooit.

Wis websitegegevens van Safari

De Safari-cache redt je niet als je 20 GB nodig hebt, maar aan de randen helpt het nog steeds.

1. Open Instellingen.
  2. Ga naar Apps > Safari.
  3. Tik op Wis geschiedenis en websitedata.
  4. Bevestig.

Soms levert dit maar een kleine hoeveelheid ruimte op, soms meer dan je zou verwachten als je dit al tijden niet hebt gewist.

Als je nog steeds niet genoeg ruimte hebt

Op een gegeven moment is opruimen niet meer genoeg. Twee noodoplossingen zijn het proberen waard.

Gebruik een Mac of pc

Dit is de nettere optie. Sluit de iPhone aan op je computer en voer de update daar uit.

Op een Mac gebruik je Finder.
Op Windows gebruik je iTunes.

De computer verwerkt meer van het download- en uitpakproces, waardoor de iPhone zelf minder tijdelijke ruimte nodig heeft. Ik zou nog steeds eerst een volledige reservekopie maken. Geen reden om te gokken.

Maak een reservekopie, wis, update, zet terug

Dit is de nucleaire optie. Ik heb gezien dat het werkt wanneer een telefoon te vol zat om op een andere manier te updaten.

1. Maak een reservekopie van je iPhone.
  2. Wis het apparaat.
  3. Stel het opnieuw in.
  4. Installeer de nieuwste iOS-versie.
  5. Zet je reservekopie terug.

Het duurt langer. Het is vervelender. Toch krijgt dit de klus meestal geklaard als de telefoon helemaal vol zit en elke andere methode faalt.

Als je iPhone nog steeds weigert te updaten, begin dan alles te verwijderen waar je niet om geeft. Oude video’s, offline downloads, enorme apps waarvan je was vergeten dat ze bestonden, berichtenrommel, bestanden in Downloads. Wees meedogenloos. Als je een grote iOS-update probeert door te drukken, telt elke gigabyte.

Sla niet eerst dingen te verwijderen over. Bescherm eerst je gegevens.

Doe dit in deze volgorde.

1. Maak een back-up.
    Gebruik iCloud-back-up of een computerback-up. Een computerback-up is beter als je iCloud-opslag bijna vol is. Zet versleutelde back-up aan als je ook wachtwoorden en Gezondheid-gegevens wilt bewaren.

2. Zet foto-optimalisatie aan.
    Instellingen > Foto’s > Optimaliseer iPhone-opslag.
    Je foto’s in volledige resolutie blijven in iCloud. Kleinere versies blijven op de telefoon. Dit maakt vaak veel ruimte vrij zonder foto’s te verliezen. Het synchroniseren kost wel tijd, dus sluit je telefoon aan op de oplader en gebruik wifi.

3. Verwijder gedownloade media, niet de originelen.
    Controleer Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, Kindle. Offline downloads vreten snel gigabytes. Het verwijderen van downloads verwijdert je accountgegevens niet. Hetzelfde geldt voor downloads van Apple Music.

4. Verwijder oude iOS-updatebestanden.
    Soms staat de mislukte update daar nog steeds.
    Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
    Zoek in de lijst naar een iOS-updatebestand. Verwijder het en probeer het daarna opnieuw. Mensen missen dit voortdurend.

5. Gebruik app-specifieke opschoning voordat je apps verwijdert.
    Telegram, WhatsApp, TikTok, Instagram, Chrome, Safari en Google Maps slaan allemaal lokaal rommel op. Open de app en wis cache of downloads binnen de app. Dit is veiliger dan de hele app verwijderen als je je zorgen maakt over lokale gegevens.

Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer over eerst apps verwijderen. Bij sommige apps zijn lokale gegevens juist het belangrijkste. Een tekenapp, dictafoon of gamesave zonder cloudsynchronisatie is waar mensen de mist in gaan.

1. Controleer Dictafoon en GarageBand.
    Dit zijn stiekeme opslagvreters. Lange opnames en oude audioprojecten lopen snel op.

2. Als je foto’s wilt opruimen, gebruik Clever Cleaner.
    Richt je op grote video’s, dubbele foto’s en screenshots. Maak daarna Recent verwijderd leeg. Hier missen veel mensen de laatste paar GB.

Als je een duidelijk overzicht wilt, laat deze volledige Clever Cleaner-functiereview voor het opschonen van iPhone-opslag zien wat elke tool doet.

De beste veilige route is back-up maken, foto’s optimaliseren, offline downloads verwijderen, oude updatebestanden verwijderen, app-caches wissen en daarna vanaf een computer updaten als je telefoon nog steeds te vol is. Deze route houdt je gegevens veiliger.

Ik zou één ding willen toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @reveurdenuit echt genoeg nadruk op legde: stop met het najagen van minieme cache-opruiming als je “Systeemgegevens” opgeblazen zijn. Dat spul kan vreemd genoeg opgeblazen blijven, en soms is de snelste veilige oplossing gewoon de iPhone opnieuw opstarten, hem aansluiten en hem een nacht op wifi laten liggen. iOS doet wat opruimwerk als het niet wordt gebruikt. Klinkt stom, maar ik heb op die manier een paar GB zien terugkomen.

Als je bovendien iCloud-berichten gebruikt, kan het helpen om Berichten in iCloud uit en weer aan te zetten om bijlagen opnieuw te synchroniseren in plaats van gesprekken handmatig te verwijderen. Hetzelfde geldt voor Mail. De Apple Mail-app kan oude bijlagen oppotten, vooral als je meerdere inboxen hebt die voor altijd gesynchroniseerd worden. Een zware mailaccount verwijderen en opnieuw toevoegen maakt soms lokale mailopslag vrij zonder de echte e-mails van de server te verwijderen. Best irritant, maar veiliger dan willekeurig dingen verwijderen.

Eén klein meningsverschil met @mikeappsreviewer: ik zou niet te geobsedeerd raken door het halen van een exact aantal vrije GB zoals 15GB tot 25GB. Een handig doel, zeker. Maar als je via Finder of iTunes bijwerkt, kom je er soms ook met minder vanaf omdat de computer meer van het zware werk afhandelt.

Als foto’s het hoofdprobleem zijn, is Clever Cleaner nog steeds een praktische optie om snel gigantische video’s en dubbele foto’s op te sporen. Maar controleer voordat je iets verwijdert of je gedeelde albums, burstfoto’s of schermopnames hebt die zich opstapelen. Die zijn verraderlijk.

En als je meer ideeën met weinig risico wilt om genoeg ruimte vrij te maken, is deze gids over hoe je voorgoed stopt met meldingen dat iPhone-opslag vol is de moeite waard.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Maak eerst een reservekopie
  2. Start opnieuw op en laat de iPhone aan de oplader/op wifi liggen
  3. Verwijder oude maildownloads en offline media
  4. Controleer of Systeemgegevens afnemen
  5. Werk bij met een computer

Die aanpak is saai, maar saai is hoe je voorkomt dat je gegevens verliest.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @reveurdenuit, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer hebben behandeld: controleer of de update al gedeeltelijk is gedownload maar vastzit. Soms is het verwijderen van het oude updatebestand niet genoeg, omdat iOS ook tijdelijke installatieresten bewaart die pas verdwijnen na een gedwongen herstart. Ik zou dat proberen voordat je meer persoonlijke dingen verwijdert.

Ook ben ik het enigszins oneens met de aanpak om apps vroeg te verwijderen. Voor sommige mensen bevatten appcontainers niet-gesynchroniseerde bestanden, concepten, LUT’s, opnames, scans of game-opslagbestanden. Een veiligere zet is om dingen aan te pakken die makkelijk opnieuw te downloaden zijn.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Forceer een herstart van de iPhone.
  2. Sluit hem 's nachts aan op wifi zodat iOS tijdelijke opslag kan opschonen.
  3. Verwijder alleen offline inhoud:
    • streamingdownloads
    • offline gebieden in Kaarten
    • podcastafleveringen
    • Mail-bijlagen
  4. Verplaats de update naar een installatie via een computer met Finder of iTunes.
  5. Als foto’s het echte probleem zijn, gebruik dan Clever Cleaner om enorme video’s, duplicaten en screenshots te vinden.

Voordelen van Clever Cleaner:

• snelle visuele scan
  • goed voor grote video’s en dubbele rommel
  • makkelijker dan handmatig door foto’s zoeken

Nadelen:

• je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
  • minder nuttig als je opslagprobleem bij apps of systeemgegevens ligt
  • elke opschoonapp is afhankelijk van machtigingen voor de fotobibliotheek

Belangrijkste tip: verwijder geen foto’s of berichten totdat je hebt bevestigd dat er een back-up van is gemaakt en dat ze kunnen worden teruggezet. Meestal is de veiligste opslag om te schrappen gedownloade media, niet de originelen.