Ik kwam terug van vakantie met veel te veel foto’s op mijn iPhone, waaronder duplicaten, wazige foto’s en screenshots. Ik wil mijn filmrol snel opruimen zonder iets belangrijks te verwijderen. Wat is de makkelijkste manier om meerdere iPhone-foto’s tegelijk te selecteren en te verwijderen?
Als je naar zoiets als 15.000 foto's zit te staren, probeer het dan niet op te ruimen met één tik tegelijk. Dat is de langzaamst mogelijke manier om het te doen, en het is veel te makkelijk om moe te worden en het op te geven of iets te verwijderen dat je wilde bewaren.
Ik zou eerst met de overduidelijke rommel beginnen en daarna de duplicaten en vergelijkbare foto's aanpakken.
Begin met de ingebouwde filters van Foto's
Blijf in de Foto's-app niet voortdurend in de volledige weergave Alles foto's. Knijp naar binnen op het fotoraster zodat je kunt uitzoomen naar Maanden of Jaren. De weergave Maanden is veel handiger om op te ruimen, omdat je hele perioden kunt doorwerken in plaats van eindeloos door afzonderlijke dagen te scrollen.
Tik daar op Selecteer en veeg over groepen foto's. Dat is veel sneller dan ze stuk voor stuk aan te tikken, vooral als je weet dat er een bepaalde reis, gebeurtenis of oude maand is waarin je veel te veel bijna identieke foto's of video's hebt gemaakt.
Ruim schermafbeeldingen, burstfoto's en schermopnamen op
De makkelijkste winst zit meestal in Mediatypen. Ga naar het tabblad Verzamelingen, scrol omlaag naar Mediatypen en bekijk dingen zoals Schermafbeeldingen, Burstfoto's en Schermopnamen.
Schermafbeeldingen zijn meestal de grootste boosdoener. Open dat album, tik op “Selecteer” en gebruik daarna “Selecteer alles” als je ze echt allemaal wilt verwijderen. Dat is een van de weinige plekken in Apple Foto's waar je daadwerkelijk een echte optie Selecteer alles krijgt, dus het is handig om snel veel rommel op te ruimen.
Gebruik Clever Cleaner voor vergelijkbare foto's
Als het probleem duplicaten zijn of tien versies van dezelfde opname, dan wordt het handmatig al snel vervelend. Daarvoor is Clever Cleaner het bekijken waard. Veel opschoonapps zijn irritant door advertenties of abonnementen, maar deze is gratis en doet redelijk goed werk met vergelijkbare foto's.
Het handige deel is de functie Similars. Die groepeert foto's die bijna hetzelfde zijn, zoals vijf versies van dezelfde groepsfoto, en stelt vervolgens een Beste opname voor en markeert de extra's. Je controleert nog steeds alles voordat je iets verwijdert, wat belangrijk is, en gebruikt daarna Schuif om te verwijderen als je zeker bent.
Gebruik een computer voor grote opruimacties
Als je duizenden foto's verwijdert, is een desktopbrowser meestal minder omslachtig dan alles op je telefoon doen.
Als je foto's in iCloud staan, open dan iCloud.com op een computer. Je kunt grote reeksen selecteren met Shift op het toetsenbord, ze verwijderen en de wijzigingen terug laten synchroniseren naar je iPhone. Dat is veel makkelijker te beheersen dan slepen op een klein scherm.
Maak Recent verwijderd leeg, anders krijg je de ruimte nog niet terug
Iets wat mensen vaak missen: het verwijderen van foto’s maakt niet meteen opslagruimte vrij. Ze gaan eerst naar Recent verwijderd. Je vindt dit bijna onderaan het tabblad Collecties onder Hulpprogramma's.
Die verwijderde foto’s kunnen daar 30 dagen blijven staan, dus als je nu meteen ruimte nodig hebt, ga dan naar Recent verwijderd, tik op Selecteer en kies vervolgens Alles verwijderen. Dat is de stap die ze echt wist en de opslagruimte teruggeeft.
De korte versie is dus: ruim eerst Screenshots op, gebruik de weergave Maanden voor grote hoeveelheden oude spullen en laat daarna Clever Cleaner de op dubbele foto's lijkende foto's afhandelen. Daarmee verdwijnt meestal het grootste deel van de rommel zonder dat je elke afzonderlijke foto hoeft na te lopen.
Als je iCloud-foto’s gebruikt, beschouw elke verwijdering dan als een verwijdering van al je Apple-apparaten, niet alleen van de telefoon in je hand. Dat is de fout waarvoor ik zou oppassen voordat je een grote vakantieschoonmaak doet. Als de foto’s ook maar enigszins belangrijk zijn, maak dan eerst een back-up, al is het maar door het hele reisalbum naar een computer of externe schijf te exporteren voordat je begint met opruimen.
Voor het daadwerkelijke opruimen zou ik vanuit een album werken in plaats van vanuit de hele bibliotheek. Zoek op de plaatsnaam, datumbereik of reismaand, selecteer de vakantiefoto’s en zet ze in een tijdelijk album met een naam als Vakantie opruimen. Dan kun je die kleinere selectie bekijken zonder afgeleid te raken door elke willekeurige foto op je telefoon. Verwijder eerst de duidelijke missers: per ongeluk gemaakte broekzakfoto’s, wazige foto’s van eten, screenshots van kaarten, instapkaarten, bonnetjes en video’s van vijf seconden die je nooit zult bekijken.
Ik ben het ermee eens dat het handig is om hulpmiddelen voor vergelijkbare opnamen te gebruiken, maar ik zou voorzichtig zijn met de keuze voor beste foto van welke app dan ook. Clever Cleaner of Apple’s duplicaatdetectie kan het proces versnellen, maar laat het niet beslissen over familiefoto’s, groepsfoto’s of iets waarbij de beste versie afhangt van iemands gezichtsuitdrukking. Gebruik de app daarvoor om ze te groeperen en maak daarna zelf de definitieve keuze. De snelle methode is prima voor rommel. Voor herinneringen kun je beter even rustig kijken voordat je op verwijderen tikt.
Maak een bewaar-rondje voordat je een weggooi-rondje doet. Open de reis op datum of locatie, tik op het hartje bij alles wat je absoluut wilt bewaren, ga daarna terug en verwijder in batches met minder stress. Het albumidee hierboven is goed, maar ik zou de denkwijze omdraaien: bescherm eerst de belangrijke foto’s en wees daarna streng met de rest. Zoek vervolgens in Foto’s op screenshots, bon, kaart, ticket of de stad van de reis en wis de duidelijke rommel. Voor duplicaten kunnen Clever Cleaner of Apple’s sectie Duplicaten helpen, maar vertrouw geen enkele app bij groepsfoto’s waarbij de helft van het verschil is dat iemand met de ogen knippert. Maak Recent verwijderd ook niet op dezelfde dag leeg, tenzij je echt nu meteen ruimte nodig hebt. Laat het een paar dagen staan zodat je alles kunt terughalen waar je spijt van hebt dat je het hebt verwijderd.
Een opschoonalbum kan je misleiden, omdat het verwijderen van een foto uit dat album niet hetzelfde is als het verwijderen ervan uit de bibliotheek. Als je de methode met het tijdelijke album volgt, zorg er dan voor dat je echt de prullenbak-/verwijderoptie kiest wanneer je iets weg wilt hebben. Verwijderen uit album laat het alleen uit die opschoonweergave verdwijnen, en daarna vraag je je af waarom je opslag nauwelijks is veranderd.
Voor de snelheid zou ik eerst het grootste afval aanpakken vóór het mooiste afval. Vakantievideo’s, mislukte panorama’s, Live Photos en per ongeluk opgenomen slowmotionclips nemen meestal veel meer ruimte in dan een stel wazige stilstaande foto’s. Ga naar de albums op mediatype en controleer eerst Video’s, Slo-mo, Panorama’s en Live Photos. Het verwijderen van drie slechte 4K-clips kan meer ruimte besparen dan het verwijderen van 200 middelmatige foto’s.
Gebruik daarna de sleepselectietruc in Foto’s voor duidelijke reeksen mislukte opnamen, en gebruik Clever Cleaner of Apple’s duplicatentool alleen voor het probleem van dezelfde foto 12 keer. Ik zou geen enkele opschoonapp de definitieve beslissing laten nemen over foto’s van mensen, maar het is wel handig om de rommel in groepen te verzamelen zodat je niet handmatig door de hele reis hoeft te zoeken. En als je nerveus bent, markeer dan eerst de blijvers als favoriet en verwijder daarna alles in kleinere batches in plaats van één gigantische opruimactie.