Mijn iPhone heeft duizenden foto’s, en ik weet zeker dat veel daarvan duplicaten zijn van back-ups, downloads en herhaalde opnamen. Mijn opslag raakt vol en ik wil niet per ongeluk belangrijke foto’s verwijderen. Wat is de veiligste manier om snel dubbele foto’s op de iPhone te vinden en te verwijderen?
Ik zou eerst beginnen met Apple’s eigen opruimfunctie voor duplicaten, omdat die in Foto’s is ingebouwd en veiliger is dan handmatig gokken wat je moet verwijderen. Als je iOS 16 of nieuwer gebruikt, open dan Foto’s, ga naar Albums, scrol omlaag naar Hulpprogramma’s en zoek naar Duplicaten.
Als die map leeg is, betekent dat niet altijd dat je het je inbeeldt. Je telefoon is mogelijk nog bezig met het indexeren van de bibliotheek, wat meestal gebeurt terwijl hij vergrendeld is en wordt opgeladen. Of de foto’s zijn volgens Apple’s definitie gewoon geen duplicaten.
Het handige onderdeel is de knop Voeg samen. Apple gooit niet simpelweg één kopie weg. Het bewaart de versie van de beste kwaliteit en combineert nuttige metadata van de andere. Als er veel overeenkomsten zijn, verspil dan geen tijd door ze één voor één te doen. Tik op Selecteer, dan op Selecteer alles en daarna op Voeg samen.
Waar Apple’s hulpmiddel tekortschiet, is bij vergelijkbare opnamen. Vijf foto’s van dezelfde zonsondergang, een reeks burstfoto’s, twee bijna identieke selfies of een bewerkte kopie verschijnen daar meestal niet. Foto’s ziet die als afzonderlijke afbeeldingen, ook al weet jij dat ze in wezen hetzelfde zijn.
Voor een grote bibliotheek is dat het punt waarop een opschoonapp praktischer kan zijn. Een optie die het bekijken waard is, is Clever Cleaner. Het belangrijkste voordeel is dat die naar vergelijkbare foto’s zoekt, niet alleen naar exacte bestandsmatches. Dus in plaats van tien bijna identieke opnamen te missen, groepeert de app ze en stelt een Beste opname voor op basis van zaken zoals scherpte en belichting.
Een paar redenen waarom het een behoorlijke keuze is:
- Het is echt gratis bruikbaar, in tegenstelling tot veel opschoonapps die bijna meteen een abonnement of advertenties opdringen.
- Het scannen gebeurt lokaal op je iPhone, dus je foto’s worden niet ergens anders naartoe geüpload.
- Het kan ook helpen met te grote video’s, Live Photos, screenshots en snel opruimen met veegbewegingen.
- Bij een fotobibliotheek van meer dan 20.000 foto’s duurde de scan in het oorspronkelijke voorbeeld ongeveer zeven minuten, terwijl sommige andere apps alleen maar eindeloos leken vast te lopen.
Als je echt niets wilt installeren, kun je er nog steeds handmatig doorheen werken. Gebruik zoeken in Foto’s voor een maand, plaats, vakantie, restaurant, evenement of iets anders waarvan je weet dat je te veel hebt gefotografeerd. De kaartweergave onder Hulpprogramma’s kan ook helpen om duidelijke clusters makkelijker te herkennen. Als één locatie honderden foto’s heeft, is dat waarschijnlijk een goede plek om te beginnen. Het werkt, maar met duizenden foto’s wordt het snel vermoeiend.
Om te voorkomen dat de rommel terugkomt, helpt het om een paar gewoontes te veranderen:
- Controleer je camera-instellingen zodat je niet per ongeluk steeds burstfoto’s maakt.
- Wees voorzichtig met het synchroniseren van dezelfde bibliotheek via zowel iCloud als Google Foto’s, want dat kan extra kopieën maken.
- Ruim nieuwe fotogroepen op terwijl je nog weet welke het waard zijn om te bewaren.
- Vermijd het herhaaldelijk opslaan of downloaden van dezelfde afbeeldingen uit chats, e-mail en cloudback-ups.
Nog één ding: verwijderde foto’s blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan. Als je die opslagruimte meteen terug nodig hebt, moet je die map ook handmatig legen.
Verwijder niet in bulk uit de hoofdbibliotheek alleen omdat miniaturen er hetzelfde uitzien. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, worden die verwijderingen overal gesynchroniseerd, dus maak eerst snel een back-up of exporteer, gebruik daarna Duplicaten of een opschoonapp in kleine batches en controleer de beste keuze voordat je Recent verwijderd leegt.
Het vervelende addertje onder het gras is dat de snelste opschoning niet altijd het verwijderen van duplicaten is. Honderd dubbele foto’s kunnen tijd kosten om te beoordelen en nauwelijks invloed hebben op de opslag, terwijl twee oude 4K-video’s of schermopnamen in een minuut meerdere gigabytes kunnen vrijmaken.
Dus ik zou dit in twee rondes doen in plaats van te proberen één perfecte beslissing te nemen over duizenden foto’s.
Ga eerst achter de laag-risico, veel-opslag dingen aan:
Open Foto’s, ga naar Albums en scrol dan naar Mediatypen. Controleer Video’s, Schermopnamen, Reeksen, Screenshots, RAW en Live Photos. Die categorieën zijn meestal makkelijker op te schonen omdat er vaak duidelijke rommel tussen zit. Lange per ongeluk gemaakte video’s, schermopnamen die je eenmalig hebt gemaakt, herhaalde screenshots en reeksopnamen zijn veel veiliger om te verwijderen dan te gokken tussen twee bijna identieke familiefoto’s.
Verwijder bij reeksen niet zomaar alles tenzij je het zeker weet. Open de reeks, tik op Selecteer, bewaar het beste beeld en verwijder daarna de rest. Alleen dat al kan verrassend veel ruimte vrijmaken als je de sluiterknop iets te enthousiast gebruikt.
Gebruik daarna het album Duplicaten zoals @mikeappsreviewer noemde. Dat is de veiligste snelle optie, omdat Samenvoegen minder riskant is dan handmatig kopie A of kopie B verwijderen. Ik zou Selecteer alles nog steeds vermijden als je bibliotheek iets belangrijks bevat uit oude importen of gedeelde albums. Doe eerst een paar batches en kijk wat voor soort overeenkomsten het vindt. Als het vooral om duidelijke dubbele downloads gaat, prima. Als het bewerkte versies of oude gescande foto’s koppelt, doe het dan rustiger aan.
Opschoonapps kunnen helpen bij het tweede soort rommel, het probleem van hetzelfde moment met een net iets andere opname. Clever Cleaner is redelijk om daarvoor te proberen, omdat Apple’s album Duplicaten bijna-gelijken meestal niet vindt. Maar ik zou de voorgestelde beste foto zien als een suggestie, niet als een bevel. Apps kunnen de scherpere foto kiezen en alsnog die nemen waarop iemands gezichtsuitdrukking slechter is. Bekijk bij vakantiefoto’s, kinderen, huisdieren, documenten, bonnetjes en alles met emotionele waarde eerst wat je verwijdert.
Een kleine privacy- en praktische kanttekening: als je een opschoonapp beperkte toegang tot je foto’s geeft, kan de scan nutteloos zijn omdat die dan maar een deel van de bibliotheek kan zien. Als je wilt dat de app duplicaten goed vindt, heeft die doorgaans volledige toegang tot Foto’s nodig. Als dat onprettig voelt, houd het dan bij Apple’s ingebouwde hulpmiddelen en handmatig opschonen.
Mijn snelle veilige volgorde zou zijn:
- Zorg dat je de status van iCloud-foto’s begrijpt voordat je iets verwijdert.
- Ruim eerst Video’s en Schermopnamen op.
- Ruim Screenshots en duidelijke downloads op.
- Gebruik Foto’s > Hulpprogramma’s > Duplicaten en voeg samen in batches.
- Gebruik een opschoonapp alleen voor vergelijkbare opnamen en controleer welke bewaard blijven.
- Maak Recent verwijderd pas leeg als je zeker bent.
Het iCloud-deel is erg belangrijk. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt verwijderen op de iPhone ook verwijderd uit iCloud en van je andere Apple-apparaten. Als je alleen ruimte op de telefoon wilt, kijk dan bij Instellingen > Foto’s en overweeg Optimaliseer iPhone-opslag. Daarmee verwijder je geen duplicaten, maar het kan wel de lokale opslag verkleinen zonder iets kapot te maken. Als je duplicaten echt uit de hele bibliotheek wilt verwijderen, verwijder of voeg ze dan samen, maar besef dat het om het opschonen van de bibliotheek gaat, niet alleen om het opschonen van de telefoon.
Nog iets wat mensen vaak vergeten, is dat opslagcijfers niet altijd meteen worden bijgewerkt. Sluit de telefoon na een grote verwijderactie aan op de oplader, verbind met wifi en geef het wat tijd. Foto’s is mogelijk nog bezig met verwerken, Recent verwijderd kan bestanden nog vasthouden en iCloud kan wijzigingen nog aan het synchroniseren zijn.
Als je nerveus bent, begin dan niet met je belangrijkste herinneringen. Zoek iets saais zoals screenshots, bonnetjes, restaurant, parkeren of een maand waarvan je weet dat je veel rommelfoto’s hebt gemaakt. Ruim dat eerst op. Je krijgt dan ruimte terug en bouwt vertrouwen op in het proces voordat je de foto’s aanraakt waar je echt om geeft.
Begin niet met het legen van Recent verwijderd alleen om een groter cijfer voor vrije ruimte te zien. Die map is je undo-knop, en met duizenden foto’s is het heel makkelijk om één duplicaat te verwijderen dat later de bewerkte kopie, de kopie met hogere resolutie of die met betere tijdstempel-/locatie-informatie blijkt te zijn.
Ik ben het eens met het algemene advies om eerst Apples album Duplicaten te gebruiken, maar ik zou het zien als een opruimwachtrij, niet als een magische verwijderknop. Voordat je een enorme batch samenvoegt, open je een paar voorbeelden en kijk je wat er wordt gegroepeerd. Als het dezelfde opgeslagen meme of dezelfde gedownloade afbeelding groepeert, prima. Als het oude imports, bewerkte foto’s, scans of afbeeldingen groepeert die tussen apps zijn verplaatst, doe dan rustiger aan. De beste kopie is misschien niet degene waar jij persoonlijk om geeft.
Een truc die dit minder stressvol maakt, is om per categorie op te ruimen en dan te pauzeren. Doe bijvoorbeeld vandaag screenshots, morgen video’s en daarna dubbele downloads. Controleer na elke ronde Recent verwijderd en zorg dat er niets vreemds daar terecht is gekomen. Als je in één keer paniekerig je hele bibliotheek opschoont, raak je kwijt wat je hebt verwijderd en weet je niet meer wat je moet herstellen.
Voor vergelijkbare opnamen kan een opschoonapp zoals Clever Cleaner nuttig zijn, maar ik zou geen enkele app automatisch laten beslissen over je familiefoto’s of reisfoto’s. Zo’n app kiest misschien de scherpste afbeelding en negeert daarbij de foto waarop iedereen daadwerkelijk lacht. Waar die apps het meest logisch zijn, is saaie rommel: herhaalde selfies, bijna identieke foodfoto’s, wazige broekzakfoto’s, screenshots en oversized video’s. Laat de app dingen groeperen en neem daarna zelf de uiteindelijke beslissing.
Kleine realitycheck over opslag: als iCloud-foto’s is ingeschakeld, betekent het verwijderen van duplicaten dat je ze uit de gesynchroniseerde bibliotheek verwijdert, niet alleen van de telefoon. Als je doel alleen is mijn iPhone heeft wat meer ademruimte nodig, dan kan Optimaliseer iPhone-opslag veiliger helpen dan een verwijderwoede. Als je doel is mijn fotobibliotheek is overal een rommeltje, voeg duplicaten dan samen/verwijder ze, maar laat Recent verwijderd nog een tijdje staan voordat je het definitief leegt.