Hur kan jag återställa filer från min hårddisk akut?

Min hårddisk slutade plötsligt att visa mina filer, och jag har viktiga foton, arbetsdokument och personliga data som jag behöver direkt. Jag letar efter det bästa sättet att återställa filer från en felande eller oläsbar hårddisk utan att göra saken värre. Alla råd om säkra steg för dataåterställning från hårddisk eller pålitliga återställningsverktyg skulle verkligen hjälpa.

Om detta hände med din enhet är det första jag skulle göra att sluta skriva något till den. Inga nedladdningar, inga installationer, ingen flytt av filer, inga sparade återställningsresultat tillbaka till den. Jag lärde mig detta den hårda vägen för flera år sedan med en gammal HDD på 2 TB. Jag fortsatte pilla med den, och varje liten skrivning gjorde oddsen sämre. Om dina filer raderades eller partitionen blev förstörd kan de fortfarande finnas kvar tills ny data hamnar ovanpå dem.

Innan du kör återställningsverktyg, kontrollera om själva enheten fortfarande är stabil.

Om du hör klickande, skrapande eller pipande ljud, stoppa. Samma sak om den försvinner slumpmässigt, hänger sig när den ansluts eller bara dyker upp ibland. Jag skulle inte fortsätta skanna en sådan enhet. Upprepade läsningar kan förvärra en disk som håller på att ge upp. Vid den punkten är ett återställningslaboratorium det säkrare alternativet.

Om enheten visas normalt, kontrollera först dess hälsa med S.M.A.R.T.-data. Verktyg som CrystalDiskInfo eller S.M.A.R.T.-övervakningen i Disk Drill hjälper med detta. Om du ser varningar skulle jag rädda de viktigaste filerna först och hålla extra skanningar till ett minimum.

För själva återställningen skulle jag börja med Disk Drill. Det är ett av de enklare alternativen om du har att göra med raderade filer, en formaterad enhet eller ett filsystem som har gått snett.

Det jag skulle göra:

1. Installera Disk Drill på en annan enhet.
  2. Anslut problem-enheten.
  3. Öppna Disk Drill och välj den påverkade disken.
  4. Klicka på Sök efter förlorad data.
  5. Låt skanningen köra till slutet. Att avbryta den i förtid kan ibland dölja filer du vill ha.
  6. Använd sök eller filter för att begränsa resultaten.
  7. Förhandsgranska några filer först. Jag gör alltid detta så att jag vet att resultaten inte är skräp.
  8. Återställ det viktigaste först.
  9. Spara återställda filer till en annan HDD, SSD eller USB-enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma disk.

En sak till som folk ofta hoppar över. Kontrollera dina säkerhetskopior innan du går vidare med djupa återställningsskanningar. Jag har sett folk lägga timmar på att skanna, för att sedan märka att filerna låg i Papperskorgen, Filhistorik, OneDrive, Time Machine eller på en gammal extern enhet hela tiden. Snabbare, mindre risk, mindre huvudvärk.

Om Disk Drill missar saker skulle jag titta på Windows File Recovery, Data Rescue eller AnyRecover härnäst. Om enheten visar tecken på fysisk skada skulle jag avsluta gör-det-själv-spåret där. Efter den punkten känns varje extra försök som att kasta tärning med dina data.

Först, ta reda på vilken typ av fel du har. @mikeappsreviewer beskrev delen om att det inte går att skriva bra, men jag skulle lägga till detta. Testa disken i en annan USB-port, med en annan kabel eller med en SATA-till-USB-adapter innan du skannar något. Jag har sett dåliga höljen få en frisk disk att se död ut. Det händer oftare än folk tror.

Om disken visar rätt storlek i Diskhantering men inga filer, kan ditt filsystem eller din partitionstabell vara skadad. I så fall, hoppa över slumpmässiga verktyg för att fixa och gå direkt till återställning. Disk Drill är ett bra val här eftersom det hanterar förlorade partitioner och RAW-diskar bättre än mycket billigt skräp. För snabb triage, sortera resultaten efter filtyp och återställ dokument och foton först.

Om disken är långsam men fortfarande läsbar, skapa en avbild av den först. R-Studio eller ddrescue är bättre för detta än att hoppa direkt till en fullständig skanning. Jag håller inte riktigt med om att skanna först när disken är instabil. En avbild ger dig en säkrare arbetskopia. Kör sedan Disk Drill eller ett annat topprankat alternativ för återställning av hårddiskdata på avbilden, inte på den felande disken. Mindre belastning på hårdvaran, mindre risk.

Kontrollera också Loggboken i Windows. Diskfel som 7, 51 eller 153 pekar ofta på problem med maskinvaruläsning. Om du ser att de staplas upp, sluta pilla med den.

Den här videon är okej om du vill ha en snabb genomgång av återställningsstegen, titta på den här guiden för återställning av hårddiskdata.

Om den klickar, fryser Utforskaren eller kopplar ner sig, är det dags för labb. Gör det själv blir snabbt riskabelt vid den punkten.

Sluta försöka med slumpmässiga reparationsknappar först. Där skulle jag vara lite tveksam jämfört med @mikeappsreviewer och @viajantedoceu. Folk hoppar direkt till CHKDSK, First Aid eller skanna och fixa eftersom det känns produktivt, men på en enhet som redan beter sig konstigt kan det göra filåterställningen rörigare.

Så här skulle jag göra för akut felsökning:

• Kontrollera om filerna faktiskt är dolda och inte borta. Aktivera dolda objekt i Filutforskaren.
  • Se om enheten rapporterar rätt kapacitet. Om den plötsligt visar 0 byte eller någon galen storlek är det ett annat problem.
  • Om den monteras, kopiera det oersättliga manuellt först innan du kör djupare skanningar.
  • Om den inte går att öppna men fortfarande upptäcks, återställ data endast till en annan enhet.

Jag håller med dem om att använda Disk Drill, men min anledning är förhandsgranskningsfunktionen. För akut återställning är det väldigt viktigt eftersom du snabbt kan se om dina foton och dokument är riktiga eller bara trasiga poster. Slösa heller inte tid på att återställa filmer eller installationsfiler först. Ta familjefoton, skattedokument, arbetsfiler, databaser, det som gör mest ont att förlora.

En sak till som ingen nämner tillräckligt ofta: om detta är en extern HDD spelar strömförsörjningen roll. Använd en USB-hubb med egen ström eller originaladaptern om den har en. Jag har sett döda enheter komma tillbaka bara för att laptopens port inte gav tillräckligt med ström. Dumt, men sant.

Om du vill ha en vettig användarvinkel innan du installerar något, kolla in denna recension av Disk Drill återställningsprogram och verkliga resultat.

Om enheten börjar försvinna mitt under skanningen, blir väldigt varm eller ger ifrån sig ens ett enda fult klickande ljud, sluta med gör det själv-grejer. Då är det labb som gäller, punkt. Ibland är det just när det är akut som folk råkar förstöra den sista läsbara kopian av sina data.