Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt och bilder tar upp det mesta av utrymmet. Vilket är det enklaste sättet att komprimera bilder på iPhone utan att märkbart försämra kvaliteten?
För ett par bilder skulle jag bara använda den inbyggda appen Filer. Den är kostnadsfri, snabb och du behöver inte installera något.
Spara bilden i Filer från appen Bilder. Tryck sedan på filen och håll ned fingret och välj Snabbåtgärder > Konvertera bild. Välj JPEG och därefter Liten, Mellanstor eller Stor. iOS sparar den mindre versionen som en ny fil, så originalbilden förblir oförändrad.
En viss kvalitetsförlust kan uppstå. Komprimering tar bort bilddata eller sänker upplösningen, men lätt eller måttlig komprimering är vanligtvis inte särskilt märkbar på en telefon eller efter publicering på sociala medier. Högre komprimering kan göra små detaljer mindre skarpa och skapa synliga artefakter.
Om du försöker frigöra lagringsutrymme och har hundratals eller tusentals bilder blir det snabbt tröttsamt att hantera dem en i taget. Då skulle jag använda Clever Cleaner . Öppna avsnittet Komprimera, välj bilder och komprimeringsnivå, kontrollera den uppskattade utrymmesbesparingen och spara sedan de komprimerade kopiorna.
Komprimering är kanske inte heller orsaken till det mesta av ditt bortslösade lagringsutrymme. Appen kan även hitta dubbletter eller liknande bilder, stora videor, skärmbilder och Live Photos som du kanske vill konvertera till vanliga stillbilder. Enligt min erfarenhet sparar man ofta mer utrymme genom att rensa bort dubbletter och nästan identiska bilder än genom att komprimera allt.
Om du använder iCloud-bilder är det enklare att aktivera ”Optimera iPhone-lagring” än att komprimera filer, eftersom originalen i full kvalitet finns kvar i iCloud. Om du inte använder iCloud fungerar @smartlynx8012s metod med Filer för ett mindre antal filer. Kom bara ihåg att de komprimerade kopiorna inte frigör något utrymme förrän du raderar originalen och tömmer Senast raderade.
Konvertera inte blint varje HEIC-bild till JPEG, eftersom JPEG-kopior faktiskt kan bli större vid liknande kvalitet. Behåll kamerainställningen Hög effektivitet och använd sedan Clever Cleaner för att komprimera flera bilder samtidigt. Kontrollera den uppskattade filstorleken innan du sparar. Prova först måttlig komprimering på några bilder, granska ansikten och text och radera originalen först när du har bekräftat att kopiorna ser bra ut.
Att komprimera foton bör vara nästan det sista du provar, inte det första.
Innan du gör något av detta går du till Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring och tittar på fördelningen. Nio gånger av tio är det inte dina foton, utan videor, appar med enorma cacheminnen eller gamla hämtade filer som ligger kvar. Jag har sett telefoner där en enda meddelandeapp tog upp mer utrymme än hela kamerarullen. Att komprimera några hundra JPEG-filer för att spara lite utrymme medan ett 20 minuter långt 4K-klipp lämnas orört är bakvänt.
@node1853 har rätt i att Optimera iPhone-lagring är alternativet som kräver minst ansträngning, men det finns en brasklapp som ingen har nämnt: det frigör bara utrymme när iCloud bedömer att telefonens lagringsutrymme börjar ta slut, och det förutsätter att du faktiskt fortsätter betala för tillräckligt mycket iCloud-utrymme. Om du använder den kostnadsfria nivån på 5 GB hjälper det knappt. Och påminnelsen om att tömma Senast raderade är det som de flesta glömmer, så den är värd att upprepa.
Att Clever Cleaner nämns för att hitta dubbletter och stora videor är rimligt, eftersom det är där batchverktyg verkligen kommer till sin rätt. Jag skulle bara använda det på videor och nästan identiska bildserier först. @compiler.bits poäng om att konvertering från HEIC till JPEG kan öka filstorleken är den viktigaste rättelsen i den här tråden. Att konvertera allt till JPEG för att spara utrymme kan i själva verket göra biblioteket större, så gör det inte utan eftertanke.
Kontrollera lagringsutrymmet först. Du kanske inte behöver komprimera någonting alls.