Hva er den beste måten å gjenopprette slettede APFS-filer uten Time Machine?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra en APFS-formatert Mac-stasjon og innså at jeg ikke har en Time Machine-sikkerhetskopi. Jeg trenger råd om den sikreste måten å gjenopprette slettede APFS-filer på uten å overskrive data, inkludert pålitelige macOS-gjenopprettingsverktøy eller trinn jeg bør prøve først.

Første ting: slutt å bruke den stasjonen. Ikke lagre noe på den, ikke installer macOS på nytt på den, og ikke prøv å fikse den med Førstehjelp eller partisjonsverktøy ennå. Slettede APFS-filer, og til og med formaterte volumer noen ganger, kan fortsatt gjenopprettes inntil nye data blir skrevet over dem. Jo mer du bruker Mac-en, desto dårligere blir sjansene dine.

Hvis det er en ekstern stasjon, koble den fra foreløpig. Hvis det er den interne stasjonen, unngå å gjøre noe unødvendig på den Mac-en til du er klar til å gjenopprette filene.

Sjekk Time Machine først hvis du har det. Det er den ryddigste løsningen. Også, selv om sikkerhetskopidisken ikke er koblet til, åpne Time Machine likevel fordi macOS kan ha lokale APFS-øyeblikksbilder med nylig slettede ting.

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi

På det tidspunktet er gjenopprettingsprogramvare sannsynligvis neste trekk. Jeg ville prøvd Disk Drill først, hovedsakelig fordi det kan fungere med APFS i stedet for bare å gjøre et rått signatursøk. Når APFS-metadata fortsatt er intakte, kan det bety at du får tilbake faktiske filnavn, mapper og fildetaljer i stedet for en enorm haug med filer med tilfeldige navn.

Den grunnleggende fremgangsmåten ville være:

1. Installer Disk Drill et annet sted enn på stasjonen du gjenoppretter fra, hvis du kan.
  2. Koble til APFS-stasjonen med problemet, eller velg den interne disken hvis det er der filene var.
  3. Gi det Full Disk Access i macOS-innstillinger slik at det kan skanne riktig.
  4. Velg stasjonen og kjør Search for Lost Data.
  5. La skanningen fullføres. Å stoppe tidlig kan føre til at gjenopprettbare filer blir oversett.
  6. Bruk forhåndsvisning for å sjekke om dokumentene, bildene, videoene osv. faktisk er intakte.
  7. Gjenopprett filene til en annen stasjon. Gjenopprett dem aldri tilbake til det samme APFS-volumet.

Hvis disken virker ustabil, lag først et diskbilde og skann det i stedet for å belaste den opprinnelige stasjonen om og om igjen. Disk Drill kan også vise S.M.A.R.T.-helseinformasjon, noe som er nyttig for å se forskjellen mellom vanlig skade på filsystemet og en stasjon som kan være i ferd med å svikte fysisk.

Andre verktøy det er verdt å kjenne til

PhotoRec er gratis og kan fungere veldig bra, spesielt for bilder, videoer og vanlige dokumenttyper. Ulempen er at det vanligvis gjenoppretter etter filsignatur, så du kan miste opprinnelige filnavn og mappestier. Det er nyttig, men det kan være plagsomt å sortere resultatene.

TestDisk er mer for skadede partisjonsstrukturer. Hvis selve APFS-partisjonen er ødelagt, kan det hjelpe med å bygge opp ting igjen, men jeg ville ikke gjort det til det første du kjører. Få de viktige filene kopiert ut først hvis mulig, fordi endring av partisjonsdata kan gjøre en dårlig situasjon vanskeligere å gjenopprette fra.

Et stort forbehold: hvis dette var en intern SSD, er TRIM viktig. Når slettede blokker først er blitt tømt, kan ikke programvaregjenoppretting hente dem tilbake. Og hvis et FileVault-kryptert APFS-volum ble formatert og krypteringsnøklene er borte, er gjenoppretting vanligvis ikke realistisk.

Når du bør stoppe og bruke et gjenopprettingslaboratorium

Ikke fortsett å kjøre skanninger hvis disken oppfører seg som om den er fysisk skadet. Jeg ville hoppet over gjør-det-selv-gjenoppretting hvis den:

1. fortsetter å forsvinne eller koble til igjen,
  2. klikker, skraper eller piper,
  3. kobler fra under skanninger,
  4. får Mac-en til å fryse hver gang du berører den,
  5. eller viser alvorlige S.M.A.R.T.-advarsler.

Dette er tegn på maskinvarefeil, og gjentatt oppstart kan gjøre ting verre. Et ordentlig gjenopprettingslaboratorium vil vanligvis gjøre en gratis vurdering, og mange har ingen data, ingen kostnad. Logisk gjenoppretting starter ofte rundt $300–500, mens fysisk skadede disker lett kan koste $1,000+, avhengig av problemet.

Hvis dette bare var en utilsiktet sletting eller formatering, har du mye bedre sjanser. Bare ikke skriv noe nytt til disken, gjenopprett til en annen disk, og vær rask.

Ikke installer gjenopprettingsappen på samme Mac-stasjon som du slettet fra.

For en intern APFS SSD er det tryggere å slå den av og skanne den fra en annen Mac ved hjelp av en ekstern oppstartsstasjon, Target Disk Mode eller et diskbilde hvis du kan lage et. Disk Drill fungerer fint til det, men målstasjonen er viktigere enn verktøyet: gjenopprett til en separat disk, ellers kan du overskrive filene du prøver å redde.

Å miste filer fra en ekstern APFS-disk er et annet problem enn å miste dem på Macens oppstarts-SSD. Med en ekstern disk kan du koble den fra og tenke. Med den interne SSD-en kan macOS fortsette å skrive logger, hurtigbuffer, Spotlight-data, iCloud-endringer, nettleserrot og vekslingsfiler mens du bare sjekker noe. Den bakgrunnsaktiviteten er den stille morderen.

Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket stedene med lav innsats som ikke berører det skadede volumet mye: Papirkurv, iCloud Drive på nettet, Nylig slettet i Bilder, nylig slettet i Notater og eventuell appspesifikk historikk hvis filene tilhørte noe som Lightroom, Final Cut, Word eller Scrivener. Folk hopper rett til diskskanning, og noen ganger ligger filen i et sikkerhetsnett i skyen eller appen som ikke heter Time Machine.

Hvis du skanner, er jeg enig i de tidligere rådene om å ikke installere Disk Drill eller noe annet på det samme APFS-volumet. Start fra en annen disk, bruk en annen Mac, eller kjør i det minste gjenopprettingsverktøyet fra en ekstern disk og lagre gjenopprettede filer på en separat disk. Jeg ville vært spesielt forsiktig med reparer-knapper og partisjonsverktøy før filene er kopiert ut. Gjenoppretting handler om å lese først, ikke fikse først. Disk Drill er et rimelig valg for APFS fordi det kan bevare navn og mapper når metadata fortsatt finnes, men ingen programvare kan overvinne TRIM eller manglende krypteringsnøkler, så ikke ta en forhåndsvisningsliste som en garanti før de gjenopprettede filene faktisk åpnes.