Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra et APFS-formateret Mac-drev og indså, at jeg ikke har en Time Machine-sikkerhedskopi. Jeg har brug for råd om den sikreste måde at gendanne slettede APFS-filer på uden at overskrive data, herunder eventuelle pålidelige macOS-gendannelsesværktøjer eller trin, jeg bør prøve først.
Først og fremmest: stop med at bruge det drev. Gem ikke noget på det, geninstaller ikke macOS på det, og prøv ikke at fikse det med Førstehjælp eller partitioneringsværktøjer endnu. Slettede APFS-filer, og endda formaterede diskenheder i nogle tilfælde, kan stadig gendannes, indtil nye data bliver skrevet over dem. Jo mere du bruger Macen, desto dårligere bliver dine chancer.
Hvis det er et eksternt drev, så tag det ud for nu. Hvis det er det interne drev, så undgå at gøre noget unødvendigt på den Mac, indtil du er klar til at gendanne filerne.
Tjek Time Machine først, hvis du har det. Det er den reneste løsning. Og selv hvis din sikkerhedskopidisk ikke er tilsluttet, så åbn alligevel Time Machine, fordi macOS muligvis har lokale APFS-snapshots med nyligt slettede ting.
Hvis der ikke er nogen backup
På det tidspunkt er gendannelsessoftware sandsynligvis det næste skridt. Jeg ville prøve Disk Drill først, primært fordi det kan arbejde med APFS i stedet for kun at lave en rå signaturscanning. Når APFS-metadata stadig er intakte, kan det betyde, at du får de faktiske filnavne, mapper og fildetaljer tilbage i stedet for en kæmpe bunke filer med tilfældige navne.
Den grundlæggende fremgangsmåde ville være:
- Installer Disk Drill et andet sted end på det drev, du gendanner fra, hvis du kan.
- Tilslut det berørte APFS-drev, eller vælg den interne disk, hvis det er dér, filerne var.
- Giv det Fuld disktilgang i macOS-indstillinger, så det kan scanne korrekt.
- Vælg drevet, og kør Søg efter mistede data.
- Lad scanningen blive færdig. Hvis du stopper tidligt, kan du overse filer, der kan gendannes.
- Brug forhåndsvisning til at kontrollere, om dine dokumenter, billeder, videoer osv. faktisk er intakte.
- Gendan filerne til et andet drev. Gendan dem aldrig tilbage til den samme APFS-diskenhed.
Hvis disken virker ustabil, så lav først et diskimage og scan det i stedet for at belaste det oprindelige drev igen og igen. Disk Drill kan også vise S.M.A.R.T.-helbredsoplysninger, hvilket er nyttigt til at se forskellen på almindelig filsystemskade og et drev, der muligvis er ved at fejle fysisk.
Andre værktøjer, der er værd at kende til
PhotoRec er gratis og kan fungere rigtig godt, især til fotos, videoer og almindelige dokumenttyper. Hagen er, at det som regel gendanner efter filsignatur, så du kan miste de oprindelige filnavne og mappestier. Det er nyttigt, men det kan være besværligt at sortere resultaterne.
TestDisk er mere til beskadigede partitionsstrukturer. Hvis selve APFS-partitionen er ødelagt, kan det måske hjælpe med at genopbygge tingene, men jeg ville ikke gøre det til det første, du kører. Få de vigtige filer kopieret ud først, hvis det er muligt, fordi ændring af partitionsdata kan gøre en dårlig situation sværere at gendanne fra.
En vigtig advarsel: hvis dette var en intern SSD, betyder TRIM noget. Når slettede blokke først er blevet ryddet, kan softwaregendannelse ikke bringe dem tilbage. Og hvis en FileVault-krypteret APFS-diskenhed blev formateret, og krypteringsnøglerne er væk, er gendannelse som regel ikke realistisk.
Hvornår du skal stoppe og bruge et gendannelseslaboratorium
Bliv ikke ved med at køre scanninger, hvis drevet opfører sig fysisk sygt. Jeg ville springe gør det selv-gendannelse over, hvis det:
- bliver ved med at forsvinde eller genoprette forbindelsen,
- klikker, skurrer eller bipper,
- afbryder forbindelsen under scanninger,
- får Macen til at fryse, hver gang du rører ved det,
- eller viser alvorlige S.M.A.R.T.-advarsler.
Det er tegn på hardwarefejl, og gentagen opstart kan gøre det værre. Et ordentligt gendannelseslaboratorium vil som regel lave en gratis vurdering, og mange arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Logisk gendannelse starter ofte omkring $300–500, mens fysisk beskadigede drev nemt kan koste $1,000+, afhængigt af problemet.
Hvis dette bare var en utilsigtet sletning eller formatering, har du en meget bedre chance. Du skal bare ikke skrive noget nyt til drevet, gendan til en anden disk, og handl hurtigt.
Installer ikke gendannelsesappen på det samme Mac-drev, som du slettede fra.
For en intern APFS SSD er det sikrere at slukke den og scanne den fra en anden Mac ved hjælp af et eksternt bootdrev, Target Disk Mode eller et diskimage, hvis du kan oprette et. Disk Drill er fin til det, men destinationsdrevet betyder mere end værktøjet: gendan til en separat disk, ellers kan du overskrive de filer, du prøver at redde.
At miste filer fra et eksternt APFS-drev er et andet problem end at miste dem på Macens boot-SSD. Med et eksternt drev kan du tage det ud og tænke dig om. Med den interne SSD kan macOS blive ved med at skrive logs, caches, Spotlight-data, iCloud-ændringer, browserrod og swap-filer, mens du bare tjekker noget. Den baggrundsaktivitet er den stille dræber.
Før du kører gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de nemme steder, som ikke rører det beskadigede drev ret meget: Papirkurv, iCloud Drive på nettet, Slettet for nylig i Fotos, Slettet for nylig i Noter og eventuel appspecifik historik, hvis filerne hørte til noget som Lightroom, Final Cut, Word eller Scrivener. Folk hopper direkte til diskscanning, og nogle gange ligger filen i et cloud- eller app-sikkerhedsnet, som ikke hedder Time Machine.
Hvis du scanner, er jeg enig i det tidligere råd om ikke at installere Disk Drill eller noget andet på det samme APFS-drev. Boot fra en anden disk, brug en anden Mac, eller kør som minimum gendannelsesværktøjet fra et eksternt drev og gem gendannede filer på en separat disk. Jeg ville være særligt forsigtig med reparationsknapper og partitionsværktøjer, før filerne er kopieret ud. Gendannelse handler om at læse først, ikke om at reparere først. Disk Drill er et rimeligt valg til APFS, fordi det kan bevare navne og mapper, når metadata stadig findes, men ingen software kan slå TRIM eller manglende krypteringsnøgler, så tag ikke en forhåndsvisningsliste som en garanti, før de gendannede filer faktisk kan åbnes.