Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og jeg tror, at cachelagrede filer, gamle downloads og andet overflødigt indhold gør den langsommere. Hvad er en hurtig og sikker måde at frigøre lagerplads på min iPhone uden at slette vigtige billeder, apps eller beskeder?
Det bedste sted at starte er Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Giv den et øjeblik til at beregne det hele, og se derefter på de største kategorier. Det er mere nyttigt end at slette filer tilfældigt og håbe, at det gør en forskel.
Jeg antog oprindeligt, at min iPhone samlede en masse uønskede filer. I virkeligheden blev det meste af pladsen brugt af ting, jeg havde glemt: dublerede billeder, skærmbilleder, gamle videoer, downloadede medier og app-caches. iOS ophober ikke uønskede filer på helt samme måde som en Windows-pc, og tredjepartsapps kan alligevel ikke rydde op i Apples systemfiler.
Billeder er som regel det første, jeg går efter. Det bliver hurtigt trættende at gennemgå tusindvis af billeder manuelt, så jeg bruger Clever Cleaner. Den leder efter dubletter og lignende billeder, skærmbilleder, Live Photos og store videoer. Behandlingen foregår lokalt, der er ingen annoncer, og gratisversionen klarer almindelig oprydning ganske godt.
Min sædvanlige fremgangsmåde ser sådan ud:
- Installer appen, og giv den adgang til fotobiblioteket.
- Gå ind under Lignende, og gennemgå hver gruppe. Den foreslår, hvilket billede du bør beholde, men du kan ændre markeringen, før du sletter noget.
- Åbn Videoer, og se efter store optagelser, du ikke længere har brug for.
- Tjek Live Photos og Skærmbilleder. Begge dele kan ubemærket optage overraskende meget plads.
- Brug Smart oprydning, hvis du vil komme hurtigt igennem det. Hvis du foretrækker selv at tage stilling til hvert billede, skal du bruge tilstanden Swipe.
- Åbn derefter den almindelige app Fotos, og tøm Slettet for nylig.
Det sidste trin er vigtigt. Første gang jeg slettede omkring 500 billeder, ændrede min ledige lagerplads sig næsten ikke, fordi de stadig lå i Slettet for nylig. Så snart jeg tømte albummet, blev flere gigabyte ledige med det samme.
Når der er styr på fotobiblioteket, tjekker jeg nogle andre almindelige pladsslugere:
- Apps, jeg ikke har brugt for nylig, som jeg enten sletter eller fjerner midlertidigt
- Downloadede film, podcasts og musik i streamingapps
- Gamle downloads i appen Arkiver
- Store vedhæftede filer i Beskeder, som kan fjernes uden at slette hele samtaler
- App-caches, når appen har sin egen mulighed for at rydde dem, såsom Telegram
Det har været meget nemmere at gøre dette i 10 eller 15 minutter med nogle ugers mellemrum end at vente, til telefonen er helt fuld. Jeg har ikke skullet håndtere advarslen om, at lagerpladsen næsten er fuld, i lang tid, og jeg behøver ikke længere febrilsk at skabe plads, før jeg optager en video eller installerer en iOS-opdatering.
Installer ikke apps til “rensning af RAM”, og slet ikke tilfældige filer fra iCloud Drive. Den hurtigste oprydning med lav risiko er at fjerne offline-downloads fra streamingapps og afinstallere ubrugte apps via iPhone-lagring, da afinstallering bevarer deres dokumenter og data intakte.
Lad være med at fokusere på tallet for “Systemdata”. Det svinger, og oprydningsapps kan ikke fjerne disse data direkte. Som en hurtig løsning kan du rydde Safaris historik og webstedsdata, men forvent at blive logget ud af nogle websteder. Genstart derefter telefonen, når du har fjernet downloads eller store bilag, så iOS genberegner lagerpladsen. Sørg for at have et par gigabyte ledig plads i stedet for at forsøge at fjerne hver eneste cachelagrede fil.
Hvis du bruger iCloud-fotos, skal du slå Optimer iPhone-lagring til under Indstillinger > Fotos. Det gemmer mindre kopier på telefonen, mens originalerne i fuld opløsning forbliver i iCloud, så du kan frigøre plads uden at slette dit fotobibliotek. Ulempen er, at du skal have nok lagerplads i iCloud, og at det senere kan kræve en internetforbindelse at åbne en original.
Jeg ville prioritere det frem for gentagne gange at rydde caches. De fleste caches på iPhone bliver gendannet, så snart du bruger appsene igen, så den frigjorte plads kan være midlertidig. Tjek apps som Netflix, Spotify, YouTube, Kort og Podcasts for offline-downloads, da de filer er nemme at glemme og uden risiko kan fjernes.
Prøv at bevare lidt ledig plads i stedet for at stræbe efter en helt ryddelig lageroversigt. Hvis en bestemt app er blevet usædvanligt stor og ikke giver mulighed for at rydde cachen, kan du reducere dens data ved at slette og geninstallere den, men kontrollér først, at dens dokumenter, kladder eller loginoplysninger er synkroniseret.
Før du rører ved billederne, skal du åbne Beskeder på skærmen Lagring og trykke på Gennemse store bilag. På telefoner, hvor folk aldrig sletter beskeder, er det som regel den skjulte synder. Årevis af memes, talebeskeder og videresendte videoer hober sig op, og man tænker knap nok på dem som lagerplads, man selv kan styre. Du kan sortere efter størrelse og slette de store filer uden at fjerne hele samtaler, hvilket en ovenfor hentydede til, men ikke rigtig forklarede.
Mens vi er ved Beskeder, findes indstillingen, der faktisk løser problemet på lang sigt, under Indstillinger, Beskeder, Behold beskeder. Skift den fra Altid til 1 år, så gamle bilag automatisk bliver slettet med tiden. Vær dog opmærksom på, at sletningen er permanent, og at beskederne slettes sammen med bilagene, så lad være med at ændre indstillingen, hvis gamle samtaletråde betyder noget for dig.
Når det gælder oprydning i billederne, har @rapidwolf5534 fat i den rigtige idé, og Clever Cleaner er et fornuftigt første skridt til at finde dubletter og næsten identiske billeder. Jeg ville dog dæmpe forventningerne til grupperingen af ‘lignende’ billeder. Det er et forslag, ikke en ufejlbarlig sandhed, og hvis du lader Smart oprydning køre på autopilot, kan du miste et billede, du faktisk gerne ville beholde. Den langsommere Swipe-tilstand er sikrere til alt med affektionsværdi. Tøm Slettet for nylig bagefter, hvilket allerede blev påpeget helt korrekt.
Det eneste, jeg vil protestere imod, er hele idéen om, at dette skal være en fast rutine. Hvis du slår Optimer iPhone-lagring til, som @petethecircuit sagde, og indstiller Beskeder til automatisk at udløbe, klarer telefonen stort set sig selv. At jagte en fejlfri lagerbjælke med få ugers mellemrum er arbejde for arbejdets egen skyld. Frigør et par gigabyte, behold lidt luft, og hold op med at pille ved det.