Hvordan gjenopprette filer fra en korrupt minnepinne før du formaterer den?

Minnepinnen min sluttet plutselig å åpne seg, og nå sier datamaskinen min at den må formateres før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige bilder og arbeidsfiler som jeg ikke har sikkerhetskopiert, så jeg prøver å gjenopprette dataene før jeg formaterer den korrupte USB-enheten. Jeg trenger råd om de tryggeste trinnene for filgjenoppretting og hvilke verktøy jeg bør bruke uten å gjøre situasjonen verre.

Hva jeg ville gjort med en korrupt USB-stasjon

Ikke skynd deg med å “fikse” den.

Jeg har sett folk formatere minnepinnen, kjøre CHKDSK, klikke på alle reparasjonsmeldingene Windows viser, og så lure på hvorfor gjenoppretting ble vanskeligere. Hvis filene dine betyr noe, er rekkefølgen viktigere enn verktøyet.

Gjenoppretting først. Reparer senere.

Hvis du skriver nye data til USB-en, reparerer filsystemet eller lar Windows omorganisere ting for tidlig, kan du miste deler som gjenopprettingsprogramvare ellers ville ha funnet.

Sjekk hva Windows ser

Jeg ville startet med Diskbehandling i Windows og sett etter tre enkle ting:

• Vises USB-en i det hele tatt
  • Ser størrelsen riktig ut
  • Vises den som RAW, ikke-allokert eller med et normalt filsystem

Hvis stasjonen vises og kapasiteten ser riktig ut, ville jeg tatt det som et ganske godt tegn. Ingen garanti, men fortsatt ganske godt. Vanligvis er dette tilfellene der du har en rimelig god sjanse til å klare det selv.

Hvis den gjør noe av dette, ville jeg vært mer forsiktig:

• vises ikke noe sted
  • kobler fra hvert par sekunder
  • rapporterer feil størrelse
  • blir fort varm

Det peker mer mot maskinvareproblemer.

Prøv også en annen USB-port. Prøv deretter en annen datamaskin. Jeg gjør dette tidlig fordi problemet noen ganger er noe enkelt, en dårlig port, en ustabil driver, et merkelig PC-problem. Hvis den samme oppførselen følger stasjonen overalt, er det mest sannsynlig stasjonen som er problemet.

Ikke “reparer” den ennå

Denne delen snubler folk ofte i.

Hopp over dette foreløpig:

• formatering
  • CHKDSK
  • Windows-reparasjonsmeldinger
  • å lagre noe nytt på USB-en

Disse stegene kan noen ganger gjøre stasjonen lesbar igjen. De kan også noen ganger skrive om nok struktur til å skade gjenopprettingen. Hvis filene dine kommer først, vent med det.

Hvis USB-en oppdages, skann etter filer før du fikser noe

Når stasjonen fortsatt vises, ville jeg gått til gjenopprettingsprogramvare før jeg rørte filsystemet.

Ett alternativ er Disk Drill. Det jeg liker i denne typen tilfeller er enkelt. Det er ikke bare avhengig av et friskt filsystem, så det har fortsatt en sjanse med RAW-, skadede eller utilgjengelige USB-stasjoner. Forhåndsvisning av filer hjelper også, fordi du raskt ser om skanningen fant tingene dine eller bare tilfeldig søppel.

Den tryggere arbeidsflyten

Hvis jeg skulle gjort dette, ville jeg ikke skannet den sviktende USB-en om og om igjen. Jeg ville laget et image først.

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på den dårlige USB-en.
  2. Koble til den korrupte USB-en.
  3. Åpne Disk Drill og velg Byte-to-byte Backup.
  4. Velg USB-stasjonen.
  5. Lagre imaget på en annen stasjon med nok ledig plass.
  6. Gå tilbake til Storage Devices etter at imaget er ferdig.
  7. Koble til diskimaget i Disk Drill.
  8. Skann imaget, ikke den originale USB-en.
  9. Forhåndsvis filene den finner.
  10. Gjenopprett filene til en annen stasjon.

Dette steget betyr mer enn folk tror. Jeg har opplevd at ustabile flashmedier ble verre midt under en skanning. Et byte-for-byte-image gir deg én frossen kopi av den nåværende tilstanden, og så jobber du ut fra den i stedet for å belaste den originale minnepinnen igjen og igjen.

Etter at filene dine er trygge, prøv de enkle løsningene

Når dataene er hentet ut, ville jeg begynt å teste reparasjoner.

Her er rekkefølgen jeg ville brukt:

1. Gi den en ny stasjonsbokstav

Hvis USB-en vises i Diskbehandling, men ikke i Filutforsker, tilordne en ny bokstav.

2. Installer USB-driverne på nytt

Hvis Windows ser den ustabilt, åpne Enhetsbehandling og installer USB-enhetsdriverne på nytt.

3. Kjør Feilsøking eller CHKDSK

Bare etter gjenoppretting. Begge disse endrer filsystemet. Greit for feilsøking senere, dårlig første trekk hvis filene fortsatt må hentes ut.

4. Formater den

Hvis du allerede har gjenopprettet det som betyr noe, formater USB-en og test den med uvesentlige filer. exFAT eller NTFS er fint for denne typen test.

Når jeg ville sluttet å stole på stasjonen

Noen USB-minnepinner kommer tilbake én gang, og så begynner de å feile igjen en uke senere. Jeg fortsetter ikke å bruke slike.

Jeg ville erstattet den hvis du merker noe av dette etter formatering:

• korrupsjonen kommer tilbake
  • filer forsvinner igjen
  • kopieringer mislykkes
  • tilfeldige frakoblinger fortsetter å skje
  • rapportert kapasitet ser feil ut

Flash-stasjoner slites ut. De er billige nok til at når en begynner å oppføre seg rart for andre gang, er jeg ferdig med den.

Når jeg ville hoppet over gjør-det-selv-gjenoppretting

Hvis stasjonen er fysisk skadet, ikke oppdages på noen maskin, blir varm raskt, stadig mister tilkoblingen eller inneholder ting du ikke har råd til å miste, ville jeg stoppet der og gått til en gjenopprettingstjeneste.

Det er punktet der hjemmeskanninger og reparasjonsforsøk begynner å føles som gambling. Noen ganger er det tryggeste å gjøre mindre, ikke mer.

Først av alt, slutt å koble den til igjen og igjen. Hver ny tilkobling er mer belastning på en syk USB-minnepinne.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, gjør gjenoppretting før reparasjon. Der jeg skiller meg litt ut er CHKDSK. Folk behandler det som en universalløsning. På flash-stasjoner med skadede filtaveller gjør det ofte manglende filer om til found.000-skrot. Jeg ville ikke rørt det ennå.

Min rekkefølge ville vært:

1. Test på én annen PC.
  2. Sjekk Diskbehandling.
  3. Hvis stasjonen viser riktig størrelse, bruk gjenopprettingsprogramvare først.
  4. Lagre gjenopprettede filer på den interne disken din eller en annen ekstern disk, aldri tilbake på USB-en.

Hvis Windows sier RAW eller vil formatere, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av skadet flash-stasjon. Det er et av de beste datagjenopprettingsprogrammene for 2026 hvis målet ditt er bilder, dokumenter og Office-filer fra en USB som fortsatt blir oppdaget. Dypskanning er delen du vil ha, ikke reparasjonsverktøy.

En ting til som folk hopper over. Kopier de viktigste filtypene først. Bilder, dokumenter, prosjektfiler. Ikke vent på en fullstendig perfekt gjenoppretting hvis stasjonen begynner å koble fra.

Hvis USB-en mister tilkoblingen, viser 0 byte eller blir varm, stopp med gjør-det-selv-opplegget. Det tyder på maskinvarefeil.

Denne videoen er også verdt å se hvis du vil ha en annen gjennomgang,
se en nyttig gjennomgang av datagjenoppretting

Etter at filene dine er trygge, formater den. Hvis den feiler igjen senere, kast den. Flash-stasjoner lyver rett før de dør, lol.

Ikke formater den ennå. Det popup-vinduet er Windows som er lat, ikke hjelpsom.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @himmelsjager om å unngå reparasjoner først, men jeg vil legge til én ting de egentlig ikke understreket nok: sjekk om filene bare er skjult eller om partisjonstabellen har blitt merkelig før du går rett til en lang, dyp skanning. Noen ganger viser en USB som “må formateres” fortsatt mapper gjennom verktøy som Explorer-alternativer eller til og med dir /a i Ledetekst hvis skadelig programvare eller korrupsjon har endret attributter. Ikke veldig vanlig, men verdt 2 minutter.

Dette ville jeg gjort:

• Prøv en annen USB-port, helst på baksiden av PC-en
  • Sjekk Diskbehandling og merk om den viser riktig størrelse
  • Sjekk Enhetsbehandling for eventuelle advarselsikoner
  • Hvis den vises med riktig kapasitet, gjenopprett data først
  • Gjenopprett til PC-en eller en annen disk, aldri tilbake til minnepinnen

Hvis minnepinnen fortsatt blir oppdaget, er Disk Drill et solid valg for datagjenoppretting fra en korrupt minnepinne. Jeg ville personlig kjørt en skanning, forhåndsvist de viktigste bildene/dokumentene først og gjenopprettet dem før jeg jaktet på hver eneste midlertidige fil. Hvis disken begynner å koble fra, slutt å tukle med den. Det er da gjør-det-selv kan gå fra “kanskje” til “ups”.

En liten uenighet med dem som sier “lag et image først uansett hva”: hvis USB-en er stabil og liten, klart. Men hvis den fortsetter å time ut, er noen ganger direkte gjenoppretting av prioriterte filer raskere enn å vente på et fullstendig image som kanskje aldri blir ferdig. Prioritering betyr mye.

Hvis du også vil lese noe nyttig før du sletter noe, er dette nyttig: 3 smarte ting å prøve før du formaterer en korrupt USB-minnepinne

Den beste søkevennlige måten å tenke på dette på: datagjenoppretting fra USB-minnepinne fra korrupt eller uleselig medium før formatering.

Hvis den viser 0 byte, feil størrelse eller blir varm veldig raskt, stopp. Det er ikke lenger i kategorien “programvarefiks”, det er i kategorien “pensjoner minnepinnen”.

En ting jeg ville lagt til det @himmelsjager, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer sa: sjekk den SMART-lignende oppførselen til USB-en før du går for en lang skanning. Ikke ekte SMART på de fleste minnepinner, ja, men du kan fortsatt lære mye ved å kopiere én liten fil fra den eller måle hvor lenge Explorer henger. Hvis hver lesing stopper opp i evigheter, ville jeg prioritert noen få kritiske mapper i stedet for å jage en full gjenopprettingsøkt.

Jeg er også litt uenig i rådet om å prøve hver port/datamaskin først: én ekstra test er greit, fem er det ikke. Gjentatte frakoblinger og tilkoblinger på ustabile flashmedier kan gjøre en dårlig situasjon verre.

Min fremgangsmåte:

• Koble den til én gang
  • Se om den monteres med riktig kapasitet
  • Hvis ja, gjenopprett umiddelbart
  • Hvis nei, og den viser feil størrelse eller 0 byte, stopp gjør-det-selv

En Linux live-USB kan noen ganger lese en stasjon som Windows sier trenger formatering. Det er verdt å prøve hvis du er komfortabel med det, fordi Linux av og til er mindre dramatisk når det gjelder skadede filsystemer.

Hvis den oppdages normalt nok, er Disk Drill et rimelig alternativ.

Fordeler:

• god til å finne slettede/tapte filer fra skadede USB-er
  • forhåndsvisning er nyttig for å sjekke om bilder/dokumenter er intakte
  • grensesnittet er enklere enn mange gjenopprettingsverktøy

Ulemper:

• dypskanninger kan være trege
  • grensene for gratis gjenoppretting avhenger av plattform/versjon
  • filnavn/mappestruktur overlever kanskje ikke alvorlig korrupsjon fullt ut

Hvis Disk Drill ikke viser det du trenger, ville jeg også sammenlignet resultatene med R-Studio eller PhotoRec, siden ulike skannere finner ulike rester. Gjenopprett kun til en annen stasjon. Deretter kan du formatere USB-en hvis du vil teste den, men personlig slutter jeg å stole på en minnepinne til noe viktig så snart den gir formateringsadvarselen.