Hvordan gjenopprette formatert USB uten å gjøre ting verre

Jeg formaterte ved et uhell en USB-stasjon som hadde viktige bilder og arbeidsfiler på seg, og jeg er redd for å overskrive noe ved å prøve feil gjenopprettingstrinn. Jeg trenger hjelp til å finne ut den sikreste måten å gjenopprette data fra en formatert USB-stasjon på, hvilke verktøy som faktisk er pålitelige, og hva jeg bør unngå å gjøre videre.

Jeg gjorde dette en gang med en USB-pinne full av bilder og dokumenter, så jeg ville ikke fått panikk ennå. En formatering sletter ikke alltid fildataene med en gang. Det som betyr mest er hva du gjør fra dette punktet.

Slutt å bruke USB-en nå

Det første du må gjøre, er å la stasjonen være i fred. Ikke kopier noe over på den. Ikke formater den på nytt. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy fra søkeresultater. Hvis stasjonen fikk en hurtigformatering, ble filoppføringene ofte fjernet, men selve dataene kan fortsatt ligge der til nye filer erstatter dem.

Hvis du kjørte en full formatering, synker sjansene mye. I mange tilfeller skriver stasjonen over de gamle dataene under den prosessen, så gjenoppretting blir mye vanskeligere.

Se etter filene et annet sted før du skanner

Jeg ville brukt to minutter på å sjekke om det finnes en eksisterende kopi før du begynner med gjenopprettingsarbeid. Folk glemmer denne delen hele tiden. Se gjennom:

1. OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud
  2. Windows Filhistorikk eller en hvilken som helst sikkerhetskopieringsapp du allerede hadde kjørende
  3. En annen ekstern harddisk
  4. PC-en din, hvis du flyttet eller kopierte filene tidligere
  5. E-postvedlegg, chatteapper eller delte mapper

Jeg har sett folk gå rett i gjenopprettingsmodus, og så innse at hele mappen allerede lå i skysynkronisering. Det sparer mye tid.

Bruk gjenopprettingsprogramvare, og installer den på datamaskinen din

Hvis ingen sikkerhetskopi finnes, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et av de ryddigere alternativene jeg har brukt for formaterte USB-stasjoner. Det håndterer vanlige filsystemer for minnepinner, og arbeidsflyten er enkel nok.

Dette ville jeg gjort:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på den formaterte USB-enheten.
  2. Koble til minnepinnen og velg den fra enhetslisten.
  3. Start Søk etter tapte data, og bruk deretter Universal Scan.
  4. La skanningen fullføres helt, selv om det føles tregt.
  5. Forhåndsvis det som dukker opp.
  6. Gjenopprett filene til en annen stasjon, ikke tilbake til den samme USB-enheten.

Hvis USB-enheten oppfører seg ustabilt, er det én del jeg ikke ville hoppet over. Bruk alternativet byte-for-byte-sikkerhetskopi først. Det lager et bilde av stasjonen, og du jobber fra bildet i stedet for å belaste den originale minnepinnen om og om igjen. Jeg har opplevd at billige minnepinner mister forbindelsen midt i skanningen, så dette betyr mer enn folk tror.

Hvis skanningen ser dårlig ut, ikke avskriv den for fort

Noen ganger ser gjenopprettingsresultatene rotete ut i starten. Filnavn kan være borte. Mappestrukturen kan være ødelagt. Du kan fortsatt få filene tilbake. Mye avhenger av om formateringen var rask eller full, og om noe ble skrevet til disken etterpå.

Hvis USB-enheten stadig kobler fra, ikke monteres riktig, eller gjenopprettingsverktøy ikke klarer å lese den i det hele tatt, ville jeg sluttet å tukle med den. På det tidspunktet er en profesjonell datagjenopprettingstjeneste neste steg, spesielt hvis filene betyr noe. De bruker maskinvare og metoder du ikke får fra vanlige skrivebordsverktøy.

Så ja, gjenoppretting fra en formatert flash-stasjon er ofte mulig. Jeg har sett det fungere mange ganger. Den beste sjansen din er enkel: slutt å bruke enheten raskt, sjekk om du har sikkerhetskopier, og skann den med gjenopprettingsprogramvare før noe annet skriver over de gamle dataene.

Først, finn ut hva slags formatering som skjedde. Dette betyr mer enn folk tror.

På Windows skriver en full formatering på moderne systemer ofte nuller over hele stasjonen. Hvis det skjedde, faller sjansene for gjenoppretting kraftig. En hurtigformatering sletter vanligvis filsystemoppføringer og lar fildataene ligge til de blir overskrevet. Så hvis du formaterte raskt og deretter stoppet, er sjansene dine ganske gode.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å skrive til USB-enheten. Jeg er litt uenig i å hoppe rett til en full skanning på minnepinnen hvis filene betyr mye. Mitt første trekk er å sjekke stasjonens helse. Bruk CrystalDiskInfo hvis den vises som en vanlig USB-masselagringsenhet, eller lag i det minste en bildefil av stasjonen først hvis verktøyet ditt støtter det. Hvis lesefeil begynner, vil du ha én gjennomgang, ikke fem.

En trygg rekkefølge ser slik ut:

1. Koble den til én gang.
  2. Bekreft størrelse og filsystem.
  3. Hvis stasjonen kobler fra, blir varm eller ber om å bli formatert igjen, stopp.
  4. Lag en bildefil av USB-enheten til PC-en din.
  5. Kjør gjenoppretting på bildefilen, ikke originalen.
  6. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill fint for gjenoppretting fra formatert USB, spesielt hvis du vil ha støtte for forhåndsvisning av bilder og dokumenter. R-Studio og UFS Explorer er sterkere hvis filsystemet er skadet, men de er mindre nybegynnervennlige. PhotoRec er gratis og solid, selv om filnavn ofte kommer tilbake rotete, noe som er kjipt for arbeidsfiler.

En ting til som folk hopper over. Sjekk om formateringen endret filsystemet, som exFAT til FAT32. Hvis ja, trenger noen verktøy en dypere skannemodus for å finne gamle oppføringer. La skanningen fullføres. Ikke stopp ved den første bunken med jpg-filer.

Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, er denne trinnvise videoen om gjenoppretting av USB-enhet enklere å følge enn de fleste tekstguider.

Den beste veiledningen for gjenoppretting av USB-enhet for formaterte minnepinner er den som begynner med å lage en bildefil, deretter skanner kopien og så gjenoppretter filer til en annen disk. Den rekkefølgen reduserer risikoen og lar originalmediet ditt forbli urørt. Hvis dataene er verdt ekte penger, stopp gjør det selv etter steget med bildefilen og send den inn. Én dårlig skriving, og sjansene dine blir raskt dårligere.

En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel sa: ikke la Windows “hjelpe” deg. Hvis USB-enheten dukker opp med “skann og reparer” eller “du må formatere denne stasjonen”, avbryt. Slike meldinger kan endre metadata og gjøre gjenopprettingen mer rotete enn den allerede er.

Hvis filene hovedsakelig er bilder og Office-dokumenter, bør du også sjekke om USB-enheten noen gang ble brukt i et kamera, på en telefon eller i en jobbapp som automatisk importerte kopier et sted. Jeg har sett folk få panikk over en formatert minnepinne når Lightroom, Bilder eller til og med Words midlertidige/autogjenopprettingsfiler fortsatt hadde deler av dataene.

Min personlige vurdering, hvis filene virkelig betyr noe, er denne:

• ikke kjør CHKDSK
  • ikke formater på nytt igjen
  • ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på samme USB-enhet
  • ikke fortsett å koble den fra og til ti ganger

Jeg er litt uenig i vinklingen om at man alltid skal gå til en profesjonell hvis det er viktig. Hvis stasjonen fortsatt kan leses fint og formateringen var rask, er et forsiktig gjør-det-selv-forsøk ofte helt rimelig. Faren er ikke selve gjenopprettingsprogramvaren, det er at folk får panikk og klikker på tilfeldige reparasjonsverktøy.

Hvis du vil ha den tryggeste gjør-det-selv-veien, lag et image først hvis mulig, og skann deretter imaget med noe som Disk Drill. Da forblir den originale minnepinnen stort sett urørt. Hvis resultatene er dårlige, prøv et annet verktøy med en annen gjenopprettingsmetode, ikke flere skrivinger til USB-enheten. Ulike skannere finner noen ganger forskjellige ting.

Hvis du vil ha en solid fellesskapstråd om verktøy for bildegjenoppretting, er dette verdt å lese:
anbefalinger om den beste programvaren for bildegjenoppretting fra ekte brukere

Den største faktoren nå er enkel: hva som skjedde etter formateringen. Hvis ingenting ble skrevet etterpå, er sjansene myyye bedre.

Liten uenighet med @vrijheidsvogel og @techchizkid her: å ta en avbildning først er ideelt, men på noen billige USB-pinner kan selve det å lese hele enheten ta knekken på den hvis NAND allerede er i ferd med å svikte. Hvis stasjonen er stabil og dette tydeligvis bare var en utilsiktet hurtigformatering, ville jeg først gjort en kort forhåndsvisningstest av filer med Disk Drill i skrivebeskyttet skanneatferd, og deretter avgjort om et fullstendig image er verdt den ekstra belastningen.

Det jeg ville lagt til:

• Sjekk USB-ens faktiske kapasitet i Diskbehandling. Falske eller sviktende flash-stasjoner rapporterer ofte merkelige størrelser etter formatering.
  • Hvis de gjenopprettede bildene bare åpnes delvis, mistenk kontrollerproblemer, ikke bare formatering.
  • Sorter gjenopprettede filer etter signatur/type først, ikke filnavn. Bilder og Office-dokumenter overlever ofte selv når mapper ikke gjør det.
  • Hvis dette er forretningsfiler, verifiser hasher eller åpne i det minste hvert kritiske dokument før du kaller gjenopprettingen ferdig.

Fordeler med Disk Drill:

• enkle forhåndsvisninger
  • enkelt grensesnitt
  • greit for gjenoppretting fra formaterte USB-pinner
  • kan gjenopprette etter filsignaturer når metadata er borte

Ulemper med Disk Drill:

• dype skanninger kan gi mange ubrukelige treff
  • filnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart
  • ikke mitt førstevalg for hardt korrupte filsystemer sammenlignet med tyngre verktøy

Så ja, @mikeappsreviewer har rett i at man ikke skal skrive noe som helst, men jeg ville vært selektiv med hvor hardt du belaster pinnen i første runde. Gjenoppretting handler ikke bare om valg av programvare, det handler om å minimere total mengde lesing.