Jeg slettet ved et uhell bilder på Nikon-kameraet mitt, og nå vises SD-kortet som tomt selv om jeg vet at bildene var der. Dette er viktige bilder som jeg virkelig trenger tilbake, og jeg er ikke sikker på om kortet er ødelagt eller om filene fortsatt kan gjenopprettes. Hva er den tryggeste måten å gjenopprette slettede Nikon-bilder fra et tomt SD-kort uten å gjøre situasjonen verre?
Hvis du slettet bilder fra et Nikon-kort, ikke fortsett å ta bilder med det. Det viktigste er hva som skjedde etter slettingen. Jeg lærte dette på den harde måten med et reisekort fullt av NEF-filer. Bildene var borte fra kameramenyen, men dataene lå fortsatt der helt til jeg skrev nye ting over dem.
Hvis kameraet ditt slettet RAW-bilder, SD-kortet vises tomt, eller du formaterte det ved et uhell, slutt å bruke kortet nå. Ingen flere bilder. Ingen ny formatering. Ikke kopier filer til det. Hver skriving reduserer sjansene dine.
De fleste Nikon-kameraer lagrer bilder på SD-kort eller et annet uttakbart kort, så dette er vanligvis et problem med gjenoppretting av minnekort, ikke en spesiell feil som bare gjelder kameraet. Jeg fikk bedre resultater ved å ta ut kortet og bruke en kortleser på datamaskinen min. USB via kameraet virket tregere og mindre pålitelig.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt ganske grei erfaring med Disk Drill. Det leser Nikon-formater som NEF, NRW og JPEG, og jeg trengte ikke rote gjennom en haug med rare alternativer for å komme i gang.
Her er den enkle versjonen av hva jeg ville gjort:
- Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet.
- Koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Installer Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet.
- Velg SD-kortet i appen og klikk på Søk etter tapte data.
- Kjør Universal Scan. Etter min erfaring fungerte det fint for slettede bilder og hurtigformaterte kort.
- La skanningen fullføres, og forhåndsvis deretter filene. Hvis forhåndsvisningene åpnes uten problemer, er sjansene dine vanligvis bedre.
- Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen eller en annen disk. Ikke legg dem tilbake på det samme SD-kortet.
Hvis du også trenger videoer, kjør Advanced Camera Recovery etter den første skanningen. Noen ganger fanger bildeskanninger ikke opp fragmenterte kameravideofiler. Jeg så dette en gang med klipp som så ut til å være borte, men som dukket opp i andre gjennomgang.
Noen ting skaper ofte problemer:
- Et SD-kort som ser tomt ut betyr ikke alltid at dataene er døde. Jeg har sett kort se blanke ut etter sletting, skade på filsystemet eller en hurtigformatering.
- Hvis gjenopprettede NEF-filer ikke åpnes i Windows med en gang, ikke anta at de er ødelagte. Windows sliter ofte med RAW-støtte med mindre du har programvare installert for Nikon-filer.
- Gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med tilfeldige navn og uten den opprinnelige mappestrukturen. Irriterende, ja. Helt normalt også.
Før du skanner, sjekk de åpenbare stedene. Jeg brukte en gang en time på å gjenopprette bilder som jeg allerede hadde kopiert til en mappe på laptopen. Se i datamaskinen, gamle importmapper, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller hvilken som helst sikkerhetskopisynkronisering du bruker.
Hvis SD-kortet ikke vises på noen datamaskin, stadig kobler fra midt under skanningen, eller har fysisk skade, stopp der. Jeg ville ikke fortsatt å presse på det. Da gir et gjenopprettingsverksted mer mening, fordi et sviktende kort har en tendens til å bli verre for hvert forsøk.
Så ja, det er fortsatt en god sjanse for å få tilbake Nikon-bilder selv uten sikkerhetskopi, etter sletting, etter en utilsiktet formatering, eller når kortet plutselig ser tomt ut. Handle raskt, slutt å skrive til kortet, og skann det fra en kortleser. Den delen betyr mye.
Hvis SD-kortet vises som tomt på Nikon, ville jeg først behandlet det som skade på filsystemet, ikke umiddelbart tap av bilder. Slettede filer og et tomt kort er to forskjellige ting. @mikeappsreviewer har rett i å stoppe all skriving. Jeg er 100 prosent enig i den delen.
Der jeg er litt uenig, er at jeg ville laget et fullstendig bilde av SD-kortet før skanning hvis kortet kobler fra, viser merkelig størrelsesinformasjon eller virker ustabilt. Gjenopprettingsverktøy fungerer bedre på et stabilt bilde enn på et døende kort. På Windows gjør USB Image Tool eller lignende apper dette. På Mac eller Linux fungerer dd fint hvis du vet hva du gjør. Dette betyr mer enn folk tror.
Noen få sjekker før gjenoppretting:
- Se på kortegenskapene på datamaskinen. Hvis kapasiteten ser normal ut, er kortet ofte fortsatt lesbart.
- Kjør chkdsk bare hvis du allerede har laget et sikkerhetskopibilde først. Hvis filsystemet er skadet, gjør reparasjonsverktøy noen ganger gjenopprettingen mer rotete.
- Sjekk skjulte filer. Jeg har sett DCIM-mapper merket som skjulte etter feil.
Hvis kortet monteres, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av Nikon-bilder, spesielt for NEF og JPG. Lagre resultatet på en annen disk. Hvis du vil ha en rask titt på hvordan det fungerer, er denne Disk Drill-anmeldelsen med ekte gjenopprettingstester verdt å se.
Hvis kortet ber om formatering, ikke gjør det. Hvis kortet er uleselig på flere kortlesere, begynner profesjonell gjenoppretting å gi mer mening. Det er punktet der gjør det selv blir risikabelt.
Hvis Nikon-kameraet sier at kortet er tomt, ville jeg ikke anta at filene faktisk er borte. Noen ganger klarer kameraet bare ikke lenger å lese filtabellen, noe som ser likt ut som tomt fra kameraets side. Så jeg er litt uenig i ideen om at dette alltid bare er et enkelt slettetilfelle slik @mikeappsreviewer framstilte det. Det kan være sletting, men det kan også være skade på filsystemet.
Det jeg ville gjort først, er å teste SD-kortet i en annen kortleser og på en annen datamaskin. Du vil bli overrasket over hvor ofte leseren er den dumme delen i kjeden. Sjekk også om kortet viser riktig kapasitet og brukt plass. Hvis det står at 0 byte er brukt, men kortstørrelsen er normal, er gjenoppretting fortsatt veldig mulig. Hvis du blir bedt om å formatere, ikke gjør det.
En annen ting @codecrafter var inne på som betyr mye: hvis kortet oppfører seg ustabilt, klon det først. Jeg ville faktisk prioritert det foran reparasjonsforsøk hver eneste gang. Ikke kjør reparasjonsverktøy først med mindre du allerede har et bilde av kortet, fordi de kan omorganisere metadata og gjøre bildegjenoppretting mer rotete.
Hvis kortet monteres normalt, bruk gjenopprettingsprogramvare fra datamaskinsiden, ikke kameraet. Disk Drill er et rimelig alternativ for gjenoppretting av Nikon-bilder siden det håndterer NEF, JPG og vanlige scenarioer for tap av SD-kort ganske bra. Forhåndsvisning av filer før gjenoppretting hjelper med å avklare om du får tilbake ekte bilder eller bare filfragmenter.
Sjekk også om Nikon-kameraet ditt opprettet dupliserte spor eller sikkerhetskopier hvis du tok bilder til to kort. Folk glemmer det hele tiden.
Hvis du vil sammenligne alternativer, er denne listen over beste datagjenopprettingsprogramvare for SD-kort og bildegjenoppretting verdt en titt.
Hvis kortet kobler fra tilfeldig eller blir varmt, stopp gjør det selv-forsøk. Det er der ting går fra mulig å gjenopprette til jaja.