Hvordan gjenopprette slettede filer fra minnepinne på Mac?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra en USB-minnepinne på Mac-en min og innså det først etter at jeg hadde tømt Papirkurven. Minnepinnen inneholder arbeidsdokumenter og bilder som jeg virkelig trenger tilbake, og jeg er ikke sikker på om datagjenopprettingsverktøy for Mac kan gjenopprette dem uten å overskrive noe. Ser etter den beste måten å gjenopprette slettede filer fra en minnepinne på Mac.

Jeg lærte dette på den harde måten, så her er kortversjonen først. Hvis USB-pinnen din klikker, kobler fra og til igjen, eller blir varm i hånden, slutt å bruke den. Koble den fra og hopp over reparasjonsgreiene. På det tidspunktet er programvare ikke vennen din. Et datagjenopprettingsverksted er det tryggere valget. Ikke kjør CHKDSK ennå heller. Jeg gjorde det en gang på en skadet disk, og den ble riktig nok montert igjen, men noen filer kom tilbake ødelagte og andre var borte for godt.

Hvis de enkle sjekkene allerede har mislyktes og filene dine fortsatt ikke vises, ville jeg antatt én av to ting. Filtabellen er skadet, eller så ble filene faktisk slettet. Når jeg kommer til det stadiet, slutter jeg å rote rundt og bruker gjenopprettingsprogramvare.

Du vil se folk slenge ut navn som PhotoRec, TestDisk og Windows File Recovery. De fungerer. Jeg har brukt dem. Jeg ville ikke anbefalt dem til folk flest med mindre du er komfortabel med å leve i Terminal eller Kommandoprompt en stund. Det største problemet er rotet etterpå. PhotoRec har for eksempel en tendens til å hente ut filer uten de gamle navnene eller mappene. Så du ender opp med en haug med ting som heter noe som f123456.jpg, f123457.jpg, og så er kvelden din borte fordi du åpner én fil etter en annen for å finne ut hva som hører hjemme hvor. Det suger, ærlig talt.

For vanlige brukere vender jeg stadig tilbake til Disk Drill. Jeg har fått renere resultater med det, og det krever mindre av deg mens disken er i dårlig stand.

1. Det lar deg lage et bilde av USB-pinnen først. Jeg bryr meg mer om dette enn de flashy delene. Du lager en byte-for-byte-kopi av den sviktende pinnen, og skanner så kopien i stedet for å hamre løs på den opprinnelige enheten. Hvis minnepinnen er nær ved å dø, betyr dette mye.
  2. Du får forhåndsvisninger før gjenoppretting. Jeg liker å kunne sjekke filene før jeg lagrer noe. Bilder, videoer, dokumenter, alt er enkelt å inspisere. Du vet hva som finnes der før du bruker tid på hele gjenopprettingskjøringen.
  3. Det holder bedre orden på resultatene. Sammenlignet med de gratis kommandolinjeverktøyene gjør det en bedre jobb med å bevare mappestrukturen og gjenkjenne et bredt spekter av filtyper. Det leser også BitLocker-krypterte USB-stasjoner, noe som reddet meg en gang.

Én regel folk fortsatt ignorerer: lagre gjenopprettede filer på PC-ens interne disk. Ikke skriv dem tilbake til den samme USB-pinnen du prøver å redde. Hvis du gjenoppretter til kildedisken, risikerer du å overskrive det du håpet å få tilbake. Jeg har sett folk gjøre dette og så lure på hvorfor halvparten av filene ikke vil åpnes.

Etter at du har kopiert alt du trenger til datamaskinen, kan du slette og reformatere USB-pinnen hvis du fortsatt vil teste den. Jeg pleier vanligvis å bytte ut pinnen hvis den i utgangspunktet viste noen rare tegn. Lagring er billig. Tapte filer er det ikke.

Ta det rolig, unngå skriving til den skadede USB-pinnen, så gir du deg selv best mulig sjanse.

Slutt å bruke minnepinnen. Det er viktigst også på Mac. Hver skriving reduserer sjansene for gjenoppretting.

Siden du tømte Papirkurv, vil Finder ikke hjelpe. Slettede filer fra en USB-stasjon går vanligvis utenom normal Papirkurv-oppførsel på Mac uansett, så jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt folk utleder fra innlegg som hans. Papirkurv-status er ikke nøkkelproblemet her. Skrivinger til USB-en er det.

Dette ville jeg gjort på en Mac.

1. Koble fra stasjonen.
  2. Koble den til igjen bare når du er klar til å skanne.
  3. Ikke kopier nye filer til den.
  4. Ikke kjør Førstehjelp først hvis filene betyr mer enn stasjonen.
  5. Gjenopprett til Macens interne SSD eller en annen ekstern stasjon, aldri tilbake til samme minnepinne.

For Mac-brukere er Disk Drill et av de enklere alternativene fordi det leser USB-flashstasjoner godt, forhåndsviser filer og vanligvis beholder filnavn bedre enn rå carving-verktøy. Hvis minnepinnen fortsatt monteres i Diskverktøy, skann den der med gjenopprettingsprogramvare før du prøver reparasjonsverktøy. Hvis den ikke monteres, sjekk Systeminformasjon under USB for å se om macOS fortsatt oppdager enheten på maskinvarenivå. Hvis ja, har gjenoppretting fortsatt en sjanse.

Lite tips folk overser. Hvis dokumentene dine er Office-filer, PDF-er, JPG, PNG, HEIC, kan disse ofte forhåndsvises rent før gjenoppretting. Forhåndsvisning er filteret ditt. Sparer tid.

Hvis stasjonen viser 0 byte, kobler fra eller blir varm, stopp. På det punktet blir programvare raskt usikker.

Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er denne videoen grei for Mac- og USB-gjenopprettingstrinn:
se en gjennomgang av filgjenoppretting fra Mac USB

Hvis du søker rundt, se etter uttrykk som beste programvare for datagjenoppretting for 2026, lettere å lese og mer nyttige enn oppblåste listeinnlegg. Disk Drill dukker stadig opp av en grunn. Jeg brukte det etter at jeg slettet en mappe på en flashstasjon en gang. Rotete dag, men det hentet tilbake de fleste bildene og dokumentene mine. Ikke perfekt, men mye bedre enn å grave gjennom kommandolinjeverktøy i timevis.

Å tømme Papirkurv på en Mac er ikke automatisk dødsdommen folk tror det er for en USB-minnepinne. Jeg er faktisk litt uenig i hvor dramatisk dette noen ganger fremstilles. Hvis minnepinnen er fysisk i orden og fortsatt kan leses normalt, er gjenoppretting av slettede filer ofte ganske gjennomførbart. Det virkelige problemet er hva som skjedde etter slettingen. Hvis du fortsatte å bruke stasjonen, synker sjansene for gjenoppretting raskt.

Det jeg ville sjekket først på macOS:

• Åpne Diskverktøy og se om USB-enheten vises med riktig størrelse
  • Hvis den monteres normalt, ikke legg til eller fjern noe
  • Hvis den ikke monteres, men fortsatt vises i Systeminformasjon under USB, er det fortsatt noe
  • Hvis den stadig kobler fra, glem gjør-det-selv og slutt å rote med den

Ikke anta heller at Førstehjelp er første trekk. Noen ganger hjelper det, noen ganger “hjelper” det ved å rydde opp i skadede filsystemoppføringer du ønsket å gjenopprette. Der hadde @mikeappsreviewer og @espritlibre rett i å advare.

Min vurdering er denne: ved utilsiktet sletting på Mac er Disk Drill vanligvis den mest praktiske løsningen fordi den håndterer USB-gjenoppretting godt på macOS, forhåndsviser gjenopprettbare filer, og er mindre irriterende enn carving-verktøy som dumper tusenvis av tilfeldige filnavn på skrivebordet ditt. Hvis filene er arbeidsdokumenter og bilder, betyr forhåndsvisning mye. Du kan vanligvis ganske raskt se hva som lar seg redde.

To ekstra tips jeg ikke ser nevnt ofte nok:

1. Hvis USB-enheten er exFAT, kan gjenoppretting være bedre enn folk forventer fordi både Mac og Windows bruker slike stasjoner mye, og slettemønstrene er ganske forutsigbare.
  2. Hvis du noen gang har hatt Time Machine, skysynkronisering eller en app-spesifikk mappe for automatisk lagring, sjekk disse før du bruker timevis på skanning. Jeg har sett folk “gjenopprette” filer som allerede lå i OneDrive hele tiden. Litt flaut, men hei, gratis seier.

Hvis du vil ha flere meninger om metoder for USB-gjenoppretting, er denne tråden verdt å skumme gjennom: beste alternativer for gjenoppretting av USB-stasjoner for slettede eller defekte flash-stasjoner

Hovedregel: gjenopprett filer til Mac-en din eller en annen stasjon, aldri tilbake til den samme minnepinnen. Slik gjør folk “gjenopprettbar” om til “jaja, den er borte.”

En ting jeg vil legge til det @espritlibre, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer sa: sjekk etter øyeblikksbilder og gjenoppretting på appnivå før du kjører en dyp skanning.

På Mac kan noen filer fortsatt finnes på steder folk glemmer:

• Office AutoRecovery-mapper
  • Photos-appens Nylig slettet hvis de ble importert tidligere
  • versjonshistorikk i iCloud Drive
  • papirkurven på nett i OneDrive eller Dropbox
  • midlertidige filer fra Preview, Pages eller Adobe-apper

Jeg er litt uenig i instinktet om å skanne umiddelbart hvis filene hovedsakelig var arbeidsdokumenter. For dokumenter kan gjenoppretting via app/skylagring være raskere og renere enn rå gjenoppretting av slettede filer.

Hvis du faktisk trenger programvare for gjenoppretting, er Disk Drill et rimelig valg på Mac.

Fordeler:

• enkelt brukergrensesnitt
  • god støtte for forhåndsvisning
  • kan gjenopprette fra USB, exFAT, FAT32, HFS+, APFS
  • vanligvis enklere å sortere resultater enn kommandolinjeverktøy

Ulemper:

• gjør ikke mirakler på maskinvare som svikter
  • dype skanninger kan returnere mye søppel
  • gratis gjenoppretting på Mac er begrenset sammenlignet med det noen brukere forventer
  • lisenskostnaden kan føles høy for engangsbruk

Hvis USB-enheten fysisk er i orden, lag også et diskbilde først hvis mulig, og arbeid deretter ut fra bildet. Det er den delen mange hopper over og angrer på senere.

Hvis filene er uerstattelige og forretningskritiske, så stopp ærlig talt med gjør det selv etter ett forsiktig forsøk. Hvert ekstra eksperiment senker sjansene.