iPhone-lagringen min er nesten full, og bilder tar opp mesteparten av plassen. Hva er den enkleste måten å komprimere iPhone-bilder på uten å redusere kvaliteten merkbart?
For et par bilder ville jeg bare brukt den innebygde Filer-appen. Den er gratis og rask, og du trenger ikke å installere noe.
Lagre bildet i Filer fra Bilder-appen. Trykk og hold deretter på filen, og velg Hurtighandlinger > Konverter bilde. Velg JPEG, etterfulgt av Liten, Middels eller Stor. iOS lagrer den mindre versjonen som en ny fil, slik at originalbildet forblir uendret.
Det kan oppstå noe kvalitetstap. Komprimering fjerner bildedata eller reduserer oppløsningen, men lett eller moderat komprimering er vanligvis ikke særlig merkbar på en telefon eller etter publisering i sosiale medier. Høyere komprimering kan gjøre små detaljer mindre skarpe og skape synlige artefakter.
Hvis du prøver å frigjøre lagringsplass og har hundrevis eller tusenvis av bilder, blir det fort slitsomt å behandle dem enkeltvis. Da ville jeg brukt Clever Cleaner . Åpne delen Komprimer, velg bildene og komprimeringsnivået, sjekk hvor mye lagringsplass du anslagsvis sparer, og lagre deretter de komprimerte kopiene.
Det er heller ikke sikkert at komprimering er det som frigjør mest lagringsplass. Appen kan også finne dupliserte eller lignende bilder, store videoer, skjermbilder og Live Photos som du kanskje vil konvertere til vanlige stillbilder. Min erfaring er at det å rydde opp i duplikater og nesten identiske bilder ofte frigjør mer plass enn å komprimere alt.
Hvis du bruker iCloud-bilder, er det enklere å slå på «Optimaliser iPhone-lagring» enn å komprimere filer, fordi originalene i full kvalitet blir værende i iCloud. Hvis du ikke bruker iCloud, fungerer Filer-metoden til @smartlynx8012 for et lite antall filer. Husk bare at komprimerte kopier ikke frigjør plass før du sletter originalene og tømmer Nylig slettet.
Ikke konverter alle HEIC-bilder til JPEG uten videre, siden JPEG-kopier faktisk kan være større ved tilsvarende kvalitet. Behold kamerainnstillingen Høy effektivitet, bruk deretter Clever Cleaner til å komprimere flere bilder samtidig, og kontroller den estimerte filstørrelsen før du lagrer. Prøv moderat komprimering på noen få bilder først, undersøk ansikter og tekst, og slett originalene først etter at du har bekreftet at kopiene ser riktige ut.
Komprimering av bilder bør være noe av det aller siste du prøver, ikke det første.
Før du gjør noe av dette, går du til Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring og ser på hva som faktisk tar opp plass. Ni av ti ganger er det ikke bildene dine, men videoer, apper med enorme mellomlagre eller gamle nedlastinger som fortsatt ligger der. Jeg har sett telefoner der én enkelt meldingsapp tok mer plass enn hele kamerarullen. Det er bakvendt å komprimere noen hundre JPEG-bilder for å spare litt plass mens et 20 minutter langt 4K-klipp ligger der urørt.
@node1853 har rett i at Optimaliser iPhone-lagring er løsningen som krever minst innsats, men det er ett forbehold ingen har nevnt: Funksjonen frigjør bare plass når iCloud avgjør at telefonen din begynner å få dårlig plass, og du må faktisk fortsette å betale for nok iCloud-lagring. Hvis du bruker det kostnadsfrie abonnementet på 5 GB, hjelper det knapt. Og påminnelsen om å tømme Nylig slettet er det de fleste glemmer, så den er verdt å gjenta.
Det er helt rimelig å trekke frem Clever Cleaner for å finne duplikater og store videoer, for det er her verktøy for massebehandling kommer til sin rett. Jeg ville bare brukt det på videoer og nesten identiske bildeserier først. Poenget til @compiler.bit om at konvertering fra HEIC til JPEG øker filstørrelsen, er den viktigste korrigeringen i denne tråden. Hvis du konverterer alt til JPEG for å spare plass, kan bildebiblioteket ditt i det stille bli større, så ikke gjør det ukritisk.
Sjekk lagringsplassen først. Det kan hende du ikke trenger å komprimere noe som helst.