Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og billeder optager det meste af pladsen. Hvad er den nemmeste måde at komprimere billeder på en iPhone uden at forringe kvaliteten mærkbart?
Til et par billeder ville jeg bare bruge den indbyggede app Arkiver. Den er gratis og hurtig, og du behøver ikke installere noget.
Gem billedet i Arkiver fra appen Fotos. Tryk derefter på filen, hold fingeren nede, og vælg Hurtige handlinger > Konverter billede. Vælg JPEG efterfulgt af Lille, Mellem eller Stor. iOS gemmer den mindre version som en ny fil, så dit originale billede forbliver uændret.
Der kan forekomme et vist kvalitetstab. Komprimering fjerner billeddata eller reducerer opløsningen, men let eller moderat komprimering er normalt ikke særlig synlig på en telefon eller efter deling på sociale medier. Kraftigere komprimering kan udviske små detaljer og skabe synlige artefakter.
Hvis du forsøger at frigøre lagerplads og har hundredvis eller tusindvis af billeder, bliver det hurtigt trættende at behandle dem enkeltvis. Her ville jeg bruge Clever Cleaner . Åbn sektionen Komprimer, vælg dine billeder og komprimeringsniveauet, kontrollér den anslåede pladsbesparelse, og gem derefter de komprimerede kopier.
Det er heller ikke sikkert, at komprimering er dér, hvor det meste af din lagerplads går til spilde. Appen kan også finde dubletter eller lignende billeder, store videoer, skærmbilleder og Live Photos, som du måske vil konvertere til almindelige stillbilleder. Min erfaring er, at oprydning i dubletter og næsten identiske billeder ofte frigør mere plads end at komprimere alt.
Hvis du bruger iCloud-fotos, er det nemmere at slå “Optimer iPhone-lagring” til end at komprimere filer, fordi originalerne i fuld kvalitet forbliver i iCloud. Hvis du ikke bruger iCloud, fungerer @smartlynx8012s metode med Arkiver til et mindre antal filer. Husk blot, at de komprimerede kopier ikke sparer plads, før du sletter originalerne og rydder Slettet for nylig.
Konvertér ikke ukritisk alle HEIC-fotos til JPEG, da JPEG-kopier faktisk kan være større ved tilsvarende kvalitet. Behold kameraindstillingen Høj effektivitet, brug derefter Clever Cleaner til batchkomprimering, og kontrollér den anslåede filstørrelse, før du gemmer. Prøv først moderat komprimering på nogle få fotos, kontrollér ansigter og tekst, og slet først originalerne, når du har bekræftet, at kopierne ser rigtige ud.
Komprimering af fotos bør være noget af det sidste, du prøver, ikke det første.
Før du gør noget af dette, skal du gå til Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring og rent faktisk se på fordelingen. Ni ud af ti gange er det ikke dine fotos, men videoer, apps med enorme caches eller gamle downloads, der ligger og fylder. Jeg har set telefoner, hvor en enkelt beskedapp optog mere plads end hele kamerarullen. Det er bagvendt at komprimere et par hundrede JPEG-filer for at spare lidt plads, mens et 20 minutter langt 4K-klip forbliver urørt.
@node1853 har ret i, at Optimer iPhone-lagring er den nemme løsning, men der er én ting, som ingen har nævnt: Funktionen frigør kun plads, når iCloud vurderer, at din telefon mangler plads, og den kræver, at du fortsat betaler for tilstrækkelig iCloud-lagerplads. Hvis du bruger det gratis abonnement med 5 GB, hjælper det næsten ikke. Og påmindelsen om at rydde Slettet for nylig er det, de fleste glemmer, så den er værd at gentage.
Det er helt rimeligt at nævne Clever Cleaner til at finde dubletter og store videoer, for det er her, værktøjer til massebehandling virkelig kommer til deres ret. Jeg ville bare bruge det på videoer og næsten identiske billedserier først. @compiler.bit’s pointe om, at konvertering fra HEIC til JPEG kan få filerne til at fylde mere, er den vigtigste rettelse i denne tråd. Hvis du konverterer alt til JPEG for at »spare plads«, kan dit bibliotek i al ubemærkethed blive større, så gør det ikke uden omtanke.
Tjek lagerpladsen først. Du behøver måske slet ikke at komprimere noget.