iPhone-opslag wordt niet minder - onlangs verwijderd al geleegd ook

Ik heb een heleboel foto’s en video’s op mijn iPhone verwijderd en ook het album Recent verwijderd geleegd, maar mijn beschikbare opslag is nog steeds niet veranderd. Ik heb de telefoon opnieuw opgestart en iPhone-opslag in Instellingen gecontroleerd, maar het toont nog steeds hetzelfde gebruik. Wat kan er nog meer ruimte innemen of voorkomen dat de opslag wordt bijgewerkt?

Ja, die opslagwaarschuwing kan een iPhone compleet onbruikbaar laten aanvoelen. Toen mijn 14 Pro bijna vol zat, was het niet alleen irritant, hij was nauwelijks te gebruiken. Apps liepen vast, het toetsenbord reageerde traag en willekeurige dingen crashten direct na het openen. iOS gaat zich echt vreemd gedragen als er bijna geen vrije ruimte meer over is.

Het eerste wat ik zou controleren, is de inhoud die verwijderd lijkt maar eigenlijk nog niet echt weg is. Foto's heeft een album Onlangs verwijderd, en alles daarin neemt nog steeds ruimte in totdat het wordt gewist of de 30 dagen voorbij zijn. Ga naar Albums, scroll omlaag naar Onlangs verwijderd en verwijder daar alles handmatig. Als je een hoop 4K-video's hebt verwijderd maar die map niet hebt geleegd, staan ze nog steeds op de telefoon.

Start de telefoon na een grote opruimactie ook opnieuw op. Het opslagscherm wordt niet altijd meteen bijgewerkt. Doe een geforceerde herstart: volume omhoog, volume omlaag en houd daarna de zijknop ingedrukt totdat het Apple-logo verschijnt. Ik heb meerdere GB pas weer zien verschijnen nadat ik dat had gedaan, ook al had ik de bestanden al verwijderd.

iCloud-foto's kan dit ook verwarrend maken. Als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld, heeft de telefoon mogelijk alleen kleine lokale versies van je foto's terwijl de bestanden op volledige grootte in iCloud staan. Dus als je heel veel foto's verwijdert, komt er misschien niet zoveel ruimte vrij als je verwacht. Er kan ook vertraging zijn terwijl de telefoon het verwijderen terug synchroniseert naar iCloud, vooral als hij op wifi wacht.

Het grotere probleem voor mij was Systeemgegevens, het grijze deel Overig. Veel daarvan is app-cache. TikTok, Instagram, WhatsApp en vergelijkbare apps kunnen ongemerkt een belachelijke hoeveelheid gecachte video's en media opstapelen. Berichten kan hetzelfde doen als je in drukke groepschats zit, omdat al die GIF's, video's en bijlagen in Berichten staan, niet in Foto's.

Ik probeerde een tijdje dingen handmatig op te schonen, maar de telefoon bleef traag, dus uiteindelijk ben ik op zoek gegaan naar een opruimapp. De meeste zijn dubieuze abonnementsvallen, maar Clever Cleaner was degene die ik uiteindelijk heb gebruikt. Toen ik het gebruikte, was het gratis, zonder advertenties of opdringerig premiumgedoe.

Het nuttige was dat het echte bestandsgroottes liet zien, zodat ik niet meer hoefde te gissen. De sectie Heavies sorteerde grote video's en schermafbeeldingen op grootte, wat me hielp een enorme schermopname te vinden die ik helemaal was vergeten. De sectie Similars groepeerde bijna dubbele foto's en koos de beste opname, zodat ik de extra's sneller kon verwijderen. Het voerde de scan ook op het apparaat zelf uit, wat voor mij belangrijk was omdat ik niet wilde dat mijn fotobibliotheek ergens willekeurig werd geüpload. Ik heb er ongeveer 30 GB mee vrijgemaakt en daarna stopte de telefoon eindelijk met haperen.

Een vreemde truc die soms helpt bij vastzittende verwijderde bestanden, is het wijzigen van de datum. Ga naar Instellingen > Algemeen > Datum en tijd, schakel Stel automatisch in uit en zet de datum ongeveer twee weken vooruit. Soms dwingt dat iOS om oude verwijderde items alsnog op te ruimen. Vergeet daarna alleen niet om de automatische tijd weer in te schakelen, want sommige apps gaan vreemd doen als de datum niet klopt.

Ik zou beginnen met Onlangs verwijderd, daarna een geforceerde herstart doen en vervolgens de bijlagen in Berichten en app-caches controleren. Als de opslag dan nog steeds nergens op slaat, gebruik dan iets als Clever Cleaner om de grote bestanden te vinden die je mist voordat je drastisch te werk gaat met een fabrieksreset.

Wis de telefoon nog niet, en blijf ook niet blindelings dingen verwijderen als het aantal in Foto’s al is gedaald. Soms loopt het cijfer voor vrije ruimte achter omdat iOS nog steeds opnieuw indexeert of de verwijderde ruimte een tijdje als opschoonbaar/System Data behandelt. Sluit hem aan, laat hem op wifi, vergrendel het scherm en geef het een uur of laat het een nacht liggen als je veel hebt verwijderd. Ik zou voorzichtig zijn met de datum-wijzigen-truc, omdat die iCloud, Berichten, 2FA-apps en abonnementen in de war kan brengen. Als er nog steeds niets verandert, ga dan naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk welke categorie daadwerkelijk is gegroeid. Veel mensen verwijderen video’s uit Foto’s, maar de echte boosdoener is Downloads in Bestanden, offline Safari-gegevens, downloads van podcast- of video-apps, of bijlagen in Berichten.

Het verwijderen van een video van 20 GB uit de lokale opslag en het verwijderen van 20 GB aan voor iCloud geoptimaliseerde miniaturen zijn twee heel verschillende situaties, en het scherm Instellingen maakt dat niet duidelijk. Ik zou eerst de app Foto’s zelf controleren voordat je opschoonapps of datumtrucs probeert: open Foto’s, scrol naar de onderkant van Bibliotheek en kijk of er staat dat er wordt gesynchroniseerd, hersteld, gepauzeerd, of dat er onderdelen wachten om te uploaden of te verwijderen. Als iCloud-foto’s vastzit, kan de telefoon daar blijven hangen met tijdelijke kopieën totdat het proces is voltooid. Sluit de telefoon aan, schakel de energiebesparingsmodus uit, blijf op wifi en laat Foto’s een tijdje open staan. Als Foto’s in iPhone-opslag al een veel kleinere grootte toont, dan heeft waldgeist waarschijnlijk gelijk en wordt de ontbrekende ruimte ergens anders meegeteld, meestal Systeemgegevens of appdocumenten, niet de verwijderde foto’s.

Verwacht niet dat het aantal vrije ruimte direct wordt bijgewerkt na een grote verwijdering, vooral niet als de telefoon bijna vol was. Probeer een middelgrote app te downloaden of bij te werken vanuit de App Store; als dat werkt, behandelt iOS die ruimte mogelijk al als opschoonbaar, ook al heeft Instellingen het aantal nog niet opnieuw weergegeven.