Jeg tømte papirkurven på Mac-en min – hva bør jeg gjøre videre?

Jeg tømte Papirkurv på Mac-en min ved et uhell og innså rett etterpå at jeg slettet viktige filer som jeg fortsatt trenger. Jeg får panikk fordi jeg ikke er sikker på om de kan gjenopprettes, eller om jeg gjør det verre ved å bruke Mac-en min. Ser etter råd om de beste trinnene for filgjenoppretting på Mac å ta videre, og om det er noen sjanse for å gjenopprette filer fra tømt Papirkurv.

Jeg gjorde dette mot meg selv på en MacBook Air. En mappe full av arbeidsfiler, familiebilder, borte med ett dumt klikk. Så ja, jeg kjenner den kvalme følelsen.

Å tømme Papirkurv betyr ikke alltid at bitene forsvant med en gang.

Det som vanligvis skjer på macOS er enklere enn folk tror. Systemet fjerner filreferansene og behandler plassen som ledig. Fildataene blir ofte liggende der en stund til nye data skrives over dem. Så det første trekket betyr mer enn noe annet.

Slutt å bruke Macen.

Jeg mener det. Lukk ting. Ikke fortsett å surfe. Ikke begynn å kopiere filmer over. Hver eneste skriving til den interne disken gjør gjenoppretting verre.

Det finnes en stygg detalj. Nyere Macer bruker SSD-er, og SSD-er bruker TRIM. Når TRIM kjører, kan slettede blokker bli tømt i bakgrunnen. Noen ganger raskt. Noen ganger saktere. Jeg så blandede resultater, og derfor gjentar folk det samme rådet hele tiden, slutt å bruke maskinen så snart du merker feilen.

Det som fungerte for meg var Disk Drill. Jeg hadde rotet med et par andre gjenopprettingsapper først. En slet med APFS. En annen var plagsom når det gjaldt tillatelser på Apple Silicon. Disk Drill føltes mindre kresen, og jeg fikk resultater uten en lang kamp.

Her er den nøyaktige rutinen jeg brukte.

1. Jeg sluttet å bruke Macen til alt annet enn gjenoppretting.
  2. Jeg koblet til en ekstern USB-SSD. Jeg ville ikke at gjenopprettede filer skulle skrives til den samme interne disken jeg prøvde å redde.
  3. Jeg lastet ned Disk Drill og la det på den eksterne SSD-en, ikke på Macens interne lagring.
  4. Jeg åpnet Systeminnstillinger, deretter Personvern og sikkerhet, deretter Full disktilgang.
  5. Jeg ga Disk Drill Full disktilgang slik at det kunne se den interne disken riktig.
  6. Inne i appen valgte jeg den interne SSD-en og trykket på Søk etter tapte data.
  7. Skanningen tok omtrent en time på min MacBook Air.
  8. Etter at skanningen var ferdig, åpnet jeg Gå gjennom funne elementer.
  9. Jeg filtrerte etter filtype fordi den rå resultatlisten var enorm. Jeg brydde meg mest om dokumenter og bilder.
  10. Jeg forhåndsviste filer før jeg gjenopprettet dem. I mitt tilfelle, hvis forhåndsvisningen lastet fint, var gjenopprettingen vanligvis også bra.
  11. Jeg valgte filene jeg ville ha og klikket på Gjenopprett.
  12. Jeg lagret alt til den eksterne SSD-en.

Resultatene mine var bedre enn jeg forventet. De fleste dokumentene kom tilbake. De fleste bildene også. Mange av filnavnene var fortsatt intakte. Ubrukelige midlertidige filer var et kaos, noe cache-innhold var ødelagt, men filene jeg brydde meg om overlevde.

Hvis du hadde satt opp Time Machine før dette skjedde, begynn der i stedet. Seriøst. Det er renere, raskere og mindre risikabelt enn å skanne rå lagring.

Dette ville jeg gjort med Time Machine:

1. Åpne Time Machine fra menylinjen eller via Spotlight.
  2. Gå til mappen der de manglende filene pleide å ligge.
  3. Gå tilbake til en dato fra før du tømte Papirkurv.
  4. Velg filene og trykk på Gjenopprett.

Det legger dem vanligvis tilbake der de kom fra, med mapper og navn fortsatt på plass.

Sjekk også stedene folk glemmer hver eneste gang:

1. iCloud Drive
  2. Nylig slettet i Bilder
  3. Nylig slettet i Notater
  4. Slettede filer i Dropbox
  5. Papirkurv og versjonshistorikk i Google Drive
  6. Eksterne disker med gamle kopier

En ting til. Hvis de slettede filene kom fra et SD-kort, kamerakort eller drone-lagring, ville jeg sjekket originalkortet også. Hvis det ikke har blitt brukt på nytt, er gjenoppretting fra kortet ofte enklere enn fra Macen.

Og ikke begynn å installere oppryddingssøppel nå. Ingen Mac-renseapper. Ingen optimaliseringsverktøy. Ingen tilfeldig reparasjonsapp fra et blogginnlegg du fant halvt i panikk klokken 2 om natten. Gjenoppretting først. Opprydding senere.

Hvis programvare ikke finner noe og filene gjelder juridisk arbeid, forretningsdokumenter eller noe annet du rett og slett må få tilbake, er et gjenopprettingslaboratorium neste steg. Dyrt, ja. Men ved en vanlig feil der Papirkurv ble tømt, er programvaregjenoppretting vanligvis veien folk prøver først, og i mitt tilfelle var det nok.

Slutt å skrive til den interne disken. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig. Der jeg er uenig, er dette: ikke hopp rett inn i en lang skanning før du sjekker de enkle gjenopprettingsmulighetene først. Du vil ha det minst inngripende alternativet først.

Gjør disse i rekkefølge.

1. Sjekk Time Machine.
    Hvis du hadde det aktivert, er dette den raskeste løsningen.

2. Sjekk papirkurven på appnivå.
    Bilder har Nylig slettet. Notater også. Mail, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive, alle beholder slettede ting en stund.

3. Sjekk en annen Mac eller iPhone som er logget på med samme Apple-ID.
    Noen ganger vises filene fortsatt der hvis synkroniseringen har hengt etter.

4. Hvis filene bare var lagret lokalt, gå videre til gjenopprettingsprogramvare.
    Disk Drill er et av de bedre Mac-alternativene for APFS, og det lar deg forhåndsvise resultater før gjenoppretting. Lagre gjenopprettede filer på en ekstern disk, ikke på Macen din.

5. Hvis dataene er forretning, juridiske eller uerstattelige, stopp og ring et laboratorium før du prøver tilfeldige apper.

En ting til folk ofte overser. Hvis FileVault var aktivert og TRIM allerede har kjørt på SSD-en, synker sjansene for gjenoppretting kraftig. Ikke til null, men lavere. Så hastighet betyr noe.

Dessuten er dette en solid og rask gjennomgang av gjenoppretting av slettede filer på Mac hvis du vil ha en visuell forklaring:
Trinn for gjenoppretting av slettede filer på Mac etter tømming av papirkurven

Ikke installer fem verktøy og kjør disken hardt. Velg én vei og gjør det ryddig. Den delen betyr mye.

Første ting: hvis filene virkelig er helt kritiske, er jeg faktisk litt uenig i impulsen om å prøve programvare med en gang fra @mikeappsreviewer og @yozora. Hvis dette er skattedokumenter, klientarbeid, juridiske dokumenter eller mange år med familiebilder uten sikkerhetskopi, kan det være smartere å slå Mac-en helt av og snakke med et profesjonelt laboratorium før du gjør noe som helst. Gjør-det-selv-gjenoppretting er billigere, ja, men hver ekstra oppstart/skriving er en risiko på en SSD.

Hvis det er viktig, men ikke så viktig at du må ringe et forensisk laboratorium, gjør dette:

• Koble fra Wi-Fi hvis du kan
  • Stopp apper som synkroniserer automatisk
  • Ikke la Spotlight, Bilder eller skyapper fortsette å jobbe i bakgrunnen
  • Hvis du har en annen Mac, lag en gjenopprettings-USB der i stedet for å bruke den berørte maskinen

En ting folk glemmer: sjekk om filen noen gang ble sendt på e-post, AirDroppet, eksportert eller åpnet fra en annen app. Jeg har gjenopprettet manglende dokumenter fra Mail-vedlegg og appers midlertidige mapper før. Ikke elegant, men fil er fil.

Sjekk også:

• Nylige i Finder
  • appens liste over nylig åpnet
  • Terminal-historikk hvis du flyttet filer via kommandolinjen
  • delte mapper på nettverket ditt
  • gamle zippede arkiver du laget og glemte

Hvis du går programvareveien, er Disk Drill et rimelig valg for Mac, mest fordi det håndterer moderne Mac-er/APFS bedre enn mange eldre og dårlige verktøy. Bare ikke gjenopprett tilbake til den samme interne disken. Den delen er veldig viktig.

Og hvis du vil ha en grei videogjennomgang av alternativer for gjenopprettingsverktøy, var denne nyttig:
beste sammenligning av datagjenopprettingsprogramvare for Mac og PC

Det viktigste er å ikke fortsette å rote rundt på Mac-en i timevis i panikkmodus. Det er vanligvis da folk gjør det verre.