Kan iemand helpen met gegevensherstel van WD My Passport Ultra?

Mijn WD My Passport Ultra verschijnt plotseling niet meer op mijn computer, en er staan belangrijke foto’s en werkbestanden op die ik nergens anders heb geback-upt. Ik ben op zoek naar advies over veilige stappen voor gegevensherstel, software, of dat professionele recovery een betere optie is.

Ik heb in de loop der jaren met heel wat WD My Passport-schijven geknoeid, en mijn bestanden zijn weg betekent niet altijd dat de data dood is. Heel vaak werkt de schijf nog gewoon. De puinhoop zit in het bestandssysteem, de partitietabel, of in iets dat je per ongeluk hebt verwijderd en vijf minuten later alweer was vergeten.

Het eerste wat ik zou doen is controleren of Windows de schijf nog ziet.

Open Schijfbeheer en zoek de WD My Passport in de lijst met schijven. Ik zou me nog niet druk maken om de stationsletter. Wat eerst telt is simpel. Detecteert Windows het apparaat, en lijkt de weergegeven grootte ongeveer te kloppen met wat de schijf zou moeten hebben?

Als de capaciteit er goed uitziet, zie ik dat als een behoorlijk goed teken. Zelfs als Windows RAW, Niet-toegewezen toont, of met een formatteerprompt komt, werkt herstel nog best vaak omdat de hardware in elk geval nog reageert. Het is een ander verhaal als de schijf nooit verschijnt, steeds opnieuw de verbinding verliest, of begint te klikken, piepen of andere rare dingen doet. Op dat moment zou ik eerder hardwareproblemen vermoeden dan het bestandssysteem de schuld geven.

Zodra de schijf zichtbaar is, schrijf er dan niets meer naartoe. Echt. Als bestanden onlangs zijn verwijderd, of als de partitie zomaar kapot is gegaan, kunnen nieuwe schrijfacties herstelbare data overschrijven. Ik heb mensen de laatste goede kopie van foto’s zien verliezen omdat ze bleven rondkijken, willekeurige dingen kopieerden, of te vroeg reparaties probeerden. slechte zet.

Voordat je herstelsoftware uitvoert, controleer of de bestanden misschien al ergens anders bestaan. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Ik heb mappen stilletjes zien synchroniseren met OneDrive, Google Drive, Dropbox en andere cloudaccounts zonder dat de eigenaar enig idee had dat het gebeurde. Besteed eerst twee minuten aan het controleren daarvan. Dat kan je zomaar een hele avond besparen.

Als er geen back-up is, zou ik meteen herstelsoftware gebruiken.

Voor WD My Passport-schijven is Disk Drill - Hoog gewaardeerde gegevensherstelsuite voor Windows & Mac meestal een van de eerste tools die ik probeer. Het doet het meestal prima met verwijderde bestanden, geformatteerde partities en RAW-volumes. Het ondersteunt ook NTFS en exFAT, wat is hoe deze schijven meestal worden weergegeven. De previewfunctie helpt ook. Als een document, foto of video opent in de preview, zijn je kansen meestal behoorlijk goed.

Wat ik meestal doe:

1. Installeer de herstelapp op je computer, niet op de WD-schijf.
  2. Sluit de My Passport aan en wacht tot de software deze detecteert.
  3. Als de schijf instabiel is, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up en scan de image in plaats van de originele schijf te blijven belasten.
  4. Voer een volledige scan uit.
  5. Ga door de resultaten en bekijk de bestanden die belangrijk voor je zijn in de preview.
  6. Herstel de bestanden naar een ander opslagapparaat, nooit terug naar dezelfde WD-schijf.

Nadat je je spullen hebt teruggekregen, zou ik back-ups instellen voordat je de schijf weer normaal gebruikt. Externe schijven zijn prima voor opslag, maar ik zou er niet op vertrouwen als enige kopie van iets belangrijks. Gebruik Bestandsgeschiedenis, Acronis, cloudsynchronisatie, wat ook maar bij je setup past. Die tweede kopie is wat je later redt als een schijf besluit weer dom te doen.

Als de WD My Passport Ultra helemaal niet zichtbaar is in Verkenner, zou ik eerst even hardwarecontroles doen voordat ik naar software kijk. Probeer een andere USB-kabel, een andere USB-poort en een tweede computer. Veel van deze schijven vallen uit op het niveau van de kabel of USB-bridge, niet bij de platters. Als het activiteitslampje niet brandt, of als de schijf verbinding maakt en daarna om de paar seconden weer wegvalt, stop dan daar. Herhaald opnieuw verbinden is slecht voor herstel.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: voer CHKDSK niet als eerste uit. Ik ben het er wel iets minder mee eens om meteen in een lange scan te duiken als de schijf instabiel is. Beter is om eerst een kloon te maken met iets als HDDSuperClone of ddrescue, en daarna de kloon te scannen met Disk Drill of een andere herstelapp. Dat vermindert slijtage van het origineel.

Controleer ook Apparaatbeheer en de status van het WD SES-stuurprogramma. Sommige My Passport Ultra-units doen vreemd als de USB-bridge of de behuizingsprint defect raakt. Als de kale schijf binnenin door de bridge is versleuteld, kan het uit de behuizing halen herstel juist lastiger maken, dus open hem niet tenzij een professional dat adviseert.

Als je een eenvoudige uitleg wilt, bekijk dan eenvoudige Windows-handleiding voor herstel van harde schijven.

Als de schijf klikt, piept, afremt met draaien of snel heet wordt, sla software dan over. Gebruik een lab. Dat is het punt waarop doe-het-zelf het vaak erger maakt.

Als het van mij was, zou ik nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @yozora zeiden: controleer de SMART-status van de schijf voordat je iets zwaars doet. Gebruik iets als CrystalDiskInfo als Windows het apparaat überhaupt nog kan zien. Als SMART heel veel opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of leesfouten laat zien, blijf het dan niet steeds opnieuw scannen. Daar maken mensen de schijf een beetje kapot door “volhardend” te zijn.

Ook ben ik iets minder enthousiast over het uit elkaar halen van de behuizing dan sommige mensen op herstelforums. Veel WD My Passport Ultra-modellen gebruiken hardware-encryptie via de USB-bridge, waardoor de kale schijf mogelijk onleesbaar is als die wordt verwijderd. Dat verrast mensen voortdurend.

Wat ik in deze volgorde zou doen:

1. Probeer eerst een andere kabel. Niet een kabel die er prima uitziet, maar echt een andere kabel.
  2. Controleer Schijfbeheer en Apparaatbeheer.
  3. Als hij verschijnt met de juiste grootte, haal dan de SMART-gegevens op.
  4. Als hij instabiel is, maak dan eerst een kloon/image.
  5. Scan daarna de image met herstelsoftware.

Qua software is Disk Drill prima voor dit soort werk, vooral als het probleem bij de partitie of het bestandssysteem ligt en de schijf nog leesbaar is. Ik zou alleen naar een andere schijf herstellen. Als je eerst een eenvoudige uitleg wilt lezen voordat je het gebruikt, bekijk dan deze Disk Drill herstelgids en gebruikersreview.

Nog iets dat mensen vaak overslaan: kijk in Logboeken onder Windows-logboeken > Systeem en kijk of je schijf- of ntfs-fouten krijgt wanneer je hem aansluit. Dat kan je snel vertellen of dit logische schade is of een hardwareprobleem.

Als hij klikt, midden in een overdracht verdwijnt of extreem traag wordt, stop dan met doe-het-zelf. Dat is labwerk, geen softwarewerk.

Klein meningsverschil met @yozora en @techchizkid hier: als de schijf normaal draait en ten minste een paar minuten verbonden blijft, zou ik eerst een zeer lichte bestandslijst proberen voordat ik besluit tot een volledige kloon. Soms zijn deze WD-units elektrisch gewoon in orde en is het probleem alleen een defecte partitie-koppeling, dus een snelle controle in een herstelapp kan je vertellen of je gegevensstructuur nog zichtbaar is.

Wat ik niet zou doen is:

• deze initialiseren
  • formatteren
  • WD-hulpprogramma’s uitvoeren die repareren aanbieden
  • hem 20 keer blijven loskoppelen en opnieuw aansluiten

Eén ding dat niemand genoeg heeft genoemd is voeding. Sommige USB-poorten aan de voorkant en goedkope hubs leveren te weinig stroom voor draagbare schijven. Sluit hem indien mogelijk rechtstreeks aan op een USB-poort op het moederbord aan de achterkant.

Over Disk Drill, aangezien @mikeappsreviewer herstelapps ter sprake bracht:

• Voordelen: eenvoudige interface, goede voorbeeldweergave, redelijk goed in het vinden van foto’s/documenten op beschadigde NTFS of exFAT, kan nuttig zijn als de schijf wordt gedetecteerd maar niet leesbaar is.
  • Nadelen: diepe scans kunnen eeuwig duren, resultaten kunnen rommelig zijn zonder originele mapstructuur, en het is niet het hulpmiddel dat ik als eerste zou vertrouwen als de schijf fysiek instabiel is.

Dus mijn versie is:

1. Test op stabiele verbinding
  2. Rechtstreekse USB-verbinding met een kabel waarvan bekend is dat die goed werkt
  3. Kijken of herstelsoftware snel bestanden kan weergeven
  4. Zo ja, herstel dan eerst de belangrijkste bestanden naar een andere schijf
  5. Zo nee, maak dan een image/kloon en werk daarvanuit

Als hij klikt of verdwijnt tijdens het lezen, ben ik het eens met @yozora en @techchizkid: stop met doe-het-zelf. Dat is werk voor een lab.