Mijn externe harde schijf wordt plotseling weergegeven als RAW en Windows blijft me vragen deze te formatteren voordat ik hem kan openen. Er staan belangrijke foto’s, werkbestanden en persoonlijke documenten op die ik nog niet volledig heb geback-upt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om gegevens van een RAW harde schijf te herstellen zonder deze eerst te formatteren of de situatie te verergeren.
Ik ben dit meer dan eens tegengekomen, en de eerste keer dat ik een schijf naar RAW zag omslaan, dacht ik dat hij afgeschreven was. Dat bleek niet zo te zijn. RAW betekent niet altijd dat de schijf dood is. Meestal kan Windows het bestandssysteem niet lezen, dus de bestanden staan er nog steeds op, maar het besturingssysteem heeft geen nette manier om ze in kaart te brengen.
Ik heb hiervoor een paar verschillende oorzaken gezien. Plotselinge uitschakelingen. Een externe schijf te snel loskoppelen. Corruptie in NTFS of exFAT. Slechte sectoren die zich beginnen te verspreiden. Malware. Een beschadigde partitietabel. Soms begint de schijf zelf defect te raken en is dit een van de eerste lelijke signalen.
Wat ik eerst zou controleren is simpel: is dit een probleem met het bestandssysteem, of gaat de hardware stuk?
Als de schijf in Schijfbeheer zichtbaar is, de juiste grootte aangeeft, online blijft en geen klikkende of schrapende geluiden maakt, zou ik het eerst als een logisch probleem behandelen en zelf herstel proberen.
Als de verbinding steeds wegvalt, de verkeerde capaciteit wordt weergegeven, de schijf halverwege een scan verdwijnt, vreemde geluiden maakt, of SMART vol fouten staat, zou ik er niet meer mee rommelen. Op dat punt betekenen meer scans ook meer belasting voor een slechte schijf. Als je bestanden belangrijk zijn, zou ik experimenten overslaan en naar een herstelbedrijf gaan.
Bij een gezond ogende schijf zou ik niet beginnen met het RAW-volume te repareren. Ik zou eerst de bestanden ervan halen.
Het eerste hulpmiddel dat ik zou proberen is Disk Drill. Ik had er meer succes mee op RAW-volumes dan met veel ingebouwde Windows-hulpmiddelen. Het controleert eerst op overgebleven bestandssysteemrecords, die er soms nog zijn zelfs wanneer Windows het opgeeft. Als die records te zwaar beschadigd zijn, schakelt het over op scannen op bestandssignaturen en doorzoekt het de schijf in plaats daarvan op bestandstype.
Mijn gebruikelijke stappen:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf, nooit op de RAW-schijf zelf.
- Kies de RAW-schijf of partitie.
- Klik op Search for Lost Data. Gebruik op een externe schijf Universal Scan als daarom wordt gevraagd. Het enige geval waarin ik iets anders zou kiezen, is bij camera- of dronebeelden met gefragmenteerde videobestanden. Dan presteert Advanced Camera Recovery meestal beter.
- Laat de scan voltooien, ook als het langzaam lijkt te gaan.
- Bekijk een voorbeeld van wat er is gevonden.
- Herstel alles wat je nodig hebt naar een ander apparaat.
Ik zou reparaties pas aanraken nadat ik een voorbeeld van de herstelde bestanden heb geopend en heb gecontroleerd of ze goed zijn.
Als de partitie eerder NTFS gebruikte voordat die RAW werd, repareert CHKDSK soms schade aan de opstartsector of het bestandssysteem. Toch zou ik het niet als eerste uitvoeren. Het schrijft wijzigingen naar de schijf, en ik heb gezien dat mensen herstel moeilijker maakten door dat te vroeg te doen. Als CHKDSK niets doet, of als het bestandssysteem in de eerste plaats geen NTFS was, zou ik overstappen op TestDisk.
Als geen van beide de partitie herstelt, zou ik het niet blijven forceren. Ik zou de partitie opnieuw aanmaken in Schijfbeheer, snel formatteren en de herstelde gegevens er weer naartoe kopiëren.
Ja. Herstel eerst. Later formatteren.
Als Windows RAW toont, klik dan niet op Formatteren. Sla er geen nieuwe bestanden op op. Voer niet eerst reparatiehulpmiddelen uit als de gegevens belangrijk zijn. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt, maar ik ben nog minder geneigd om CHKDSK überhaupt te proberen. Op een beschadigd bestandssysteem “repareert” het soms dingen door het pad naar je bestanden te verwijderen. Dat helpt Windows, niet jou.
Wat ik zou doen:
-
Controleer de schijf in Schijfbeheer.
Als de grootte er correct uitziet, is dat een redelijk goed teken. -
Controleer de SMART-status met iets als CrystalDiskInfo.
Als de status slecht is, of de schijf de verbinding verbreekt, kloon deze dan eerst met een sector-voor-sector-tool en scan daarna de kloon. -
Herstel bestanden naar een andere schijf.
Disk Drill is een goede keuze voor RAW-partities omdat het zowel oude bestandssysteemrecords als bestandssignaturen vindt. Sla herstelde bestanden ergens anders op, niet terug op de RAW-schijf. -
Wis en herformatteer de schijf pas nadat je bestanden veilig zijn.
Als je een eenvoudige handleiding wilt voor het herstellen van bestanden van een RAW of beschadigde harde schijf zonder eerst te formatteren, dan helpt deze video: bekijk deze uitleg over gegevensherstel van een RAW-schijf
Klein ding dat mensen missen, probeer eerst een andere USB-kabel en poort. Ik heb gezien dat slechte behuizingen een RAW-probleem faken. Als de schijf begint te klikken, stop er dan mee te rommelen. Dan is het werk voor een lab.
Ja, je kunt bestanden vaak van een RAW-harde schijf herstellen zonder deze eerst te formatteren. Het belangrijkste is: laat Windows je nog niet “helpen” door de schijf te formatteren.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @reveurdenuit, maar ik wil nog één extra punt benadrukken: probeer voordat je een diepe scan uitvoert eerst de eenvoudigste controles waarbij niets wordt weggeschreven. Andere USB-poort, andere kabel, en als het een externe schijf is met een haperende behuizing, probeer dan een andere behuizing of adapter. Ik heb een volledig prima schijf RAW zien lijken alleen omdat de USB-bridge het begaf. Stom, maar echt waar.
Wat ik niet zou doen:
- Niet formatteren
- Geen nieuwe gegevens erop kopiëren
- Geen willekeurige tools om een RAW-schijf te repareren uit zoekresultaten uitvoeren
- Niet 40 keer de stroom eraf halen en er weer op zetten als de schijf steeds de verbinding verliest
Met één ding ben ik het niet helemaal eens: mensen grijpen te snel naar reparatieprogramma’s. Zelfs “veilige” reparatiepogingen kunnen metadata wijzigen, en dat kan later schoon bestandsherstel moeilijker maken. Als de bestanden belangrijk zijn, eerst herstellen, daarna pas repareren.
Mijn volgorde zou zijn:
- Controleer of de schijf de juiste capaciteit toont in Schijfbeheer.
- Controleer SMART als dat mogelijk is.
- Als de schijf instabiel is, maak dan eerst een kloon van de schijf.
- Als de schijf stabiel is, scan deze dan met iets dat is gemaakt voor herstel van RAW-partities, zoals Disk Drill.
- Herstel bestanden naar een andere schijf, nooit terug naar de RAW-schijf.
- Pas nadat je hebt gecontroleerd dat je foto’s/documenten goed openen, formatteer je de oorspronkelijke schijf opnieuw.
Disk Drill is hier eigenlijk best geschikt, omdat RAW meestal beschadigde bestandssysteemmetadata betekent, niet directe totale uitval. Een goede scanner kan nog steeds de mapstructuur ophalen of op zijn minst herstellen op basis van bestandssignaturen. Dat is meestal veel beter dan in paniek raken en op Formatteren klikken omdat Windows blijft zeuren.
Als je ook een eenvoudige visuele uitleg wilt, dan is dit een vrij makkelijke handleiding voor herstel van een RAW-harde schijf zonder eerst te formatteren.
Als de schijf klikt, zoemt, midden in een scan verdwijnt of de verkeerde grootte toont, stop dan. Dat is het punt waarop doe-het-zelf van “herstelbaar” in “oeps” kan veranderen.
Ja, meestal kunt u gegevens van een RAW-schijf herstellen zonder deze eerst te formatteren.
Kleine kanttekening bij @reveurdenuit, @jeff en @mikeappsreviewer op één punt: ik zou de schijf ook op een andere computer controleren voordat u iets ingrijpends doet. Soms leest Windows op de ene machine het volume verkeerd, terwijl een ander systeem of zelfs een Linux live USB bestanden nog normaal kan zien. Dat is een test met laag risico en kan veel gedoe besparen.
Wat het belangrijkst is:
- Niet formatteren
- Geen defrag- of opschoontools uitvoeren
- Herstelde bestanden niet terugzetten op dezelfde schijf
Mijn praktische kijk:
- Als de schijf normaal klinkt en de juiste grootte toont, is de kans groot dat dit bestandssysteemschade is en geen totale uitval.
- Als de schijf traag is, Verkenner laat vastlopen of de verbinding verbreekt, ga er dan van uit dat de schijf mogelijk achteruitgaat en beperk het gebruik tot een minimum.
Specifiek over Disk Drill:
Voordelen:
- Goed in het scannen van RAW-partities
- Kan vaak zowel de mapstructuur als bestandstypen herstellen
- Voorbeeldweergave helpt om foto’s/documenten te controleren vóór herstel
- Gebruiksvriendelijker voor niet-technische gebruikers dan veel andere hersteltools
Nadelen:
- Diepe scans kunnen op grote schijven veel tijd kosten
- De beste functies zijn niet echt gratis herstel voor grote klussen
- Herstel op basis van bestandssignaturen kan originele bestandsnamen/mappen verliezen als metadata zwaar beschadigd is
Dus ja, Disk Drill is hier een redelijke optie, vooral als u iets wilt dat minder omslachtig is dan handmatige tools.
Mijn volgorde zou zijn:
- Test een andere kabel, poort en computer.
- Controleer of de schijf wordt gedetecteerd met de juiste capaciteit.
- Als deze stabiel is, scan dan en herstel naar een andere schijf.
- Controleer of herstelde bestanden daadwerkelijk openen.
- Wis en formatteer de RAW-schijf pas opnieuw nadat de gegevens veilig zijn.
Als de schijf klikt of tijdens het lezen verdwijnt, sla doe-het-zelf dan over. Dat is het punt waarop herstelbedrijven logischer worden.