Min externa hårddisk visas plötsligt som RAW och Windows fortsätter att be mig formatera den innan jag kan öppna den. Den innehåller viktiga foton, arbetsfiler och personliga dokument som jag ännu inte har säkerhetskopierat helt. Jag behöver hjälp med att ta reda på det säkraste sättet att återställa data från en RAW-hårddisk utan att formatera den först eller göra saken värre.
Jag har stött på det här mer än en gång, och första gången jag såg en enhet bli RAW antog jag att den var körd. Det visade sig att jag hade fel. RAW betyder inte alltid att disken är död. För det mesta misslyckas Windows med att läsa filsystemet, så filerna ligger fortfarande där, men operativsystemet har inget rent sätt att mappa dem.
Jag har sett några olika orsaker till det. Plötsliga avstängningar. Att dra ur en extern enhet för snabbt. Korruption i NTFS eller exFAT. Dåliga sektorer som börjar sprida sig. Skadlig kod. En skadad partitionstabell. Ibland börjar själva disken gå sönder och detta är ett av de första fula tecknen.
Det första jag skulle kontrollera är enkelt: är detta ett filsystemsproblem, eller håller hårdvaran på att ge upp?
Om enheten dyker upp i Diskhantering, visar rätt storlek, förblir online och inte ger ifrån sig klickande eller skrapande ljud, skulle jag först behandla det som ett logiskt problem och försöka återställa det själv.
Om den tappar anslutningen om och om igen, visar fel kapacitet, försvinner mitt under en skanning, låter konstigt eller om SMART är fullt av fel, skulle jag sluta pilla med den. Då innebär fler skanningar bara mer belastning på en dålig disk. Om dina filer är viktiga skulle jag hoppa över experiment och gå till ett återställningslaboratorium.
För en enhet som ser frisk ut skulle jag inte börja med att reparera RAW. Jag skulle först hämta ut filerna.
Det första verktyget jag skulle prova är Disk Drill. Jag har haft bättre resultat med det på RAW-volymer än med mycket av det inbyggda i Windows. Det kontrollerar först om det finns kvarvarande filsystemsregister, som ibland fortfarande finns där även när Windows ger upp. Om dessa register är för skadade går det över till filsignaturskanning och söker i stället igenom disken efter filtyp.
Mina vanliga steg:
- Installera Disk Drill på en annan enhet, aldrig på RAW-enheten.
- Välj RAW-disken eller partitionen.
- Klicka på Sök efter förlorade data. På en extern enhet, använd Universal Scan om det frågas. Det enda fallet där jag skulle välja något annat är video från kamera eller drönare med fragmenterade videofiler. Då brukar Advanced Camera Recovery fungera bättre.
- Låt skanningen slutföras, även om den verkar långsam.
- Förhandsgranska det som hittades.
- Återställ allt du behöver till en annan enhet.
Jag skulle bara röra reparationer efter att ha öppnat ett exempel på de återställda filerna och försäkrat mig om att de är bra.
Om partitionen använde NTFS innan den blev RAW kan CHKDSK ibland reparera skador på startsektorn eller filsystemet. Jag skulle ändå inte köra det först. Det skriver ändringar till disken, och jag har sett folk göra återställningen svårare genom att göra det för tidigt. Om CHKDSK inte gör något, eller om filsystemet inte var NTFS från början, skulle jag byta till TestDisk.
Om ingen av dem återställer partitionen skulle jag inte fortsätta tvinga fram det. Jag skulle skapa partitionen på nytt i Diskhantering, göra en snabbformatering och kopiera tillbaka den återställda datan till den.
Ja. Återställ först. Formatera senare.
Om Windows visar RAW, klicka inte på Formatera. Spara inga nya filer på den. Kör inte reparationsverktyg först om datan är viktig. Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, men jag är mindre sugen på att prova CHKDSK överhuvudtaget. På ett skadat filsystem “fixar” det ibland saker genom att ta bort sökvägen till dina filer. Det hjälper Windows, inte dig.
Det jag skulle göra:
-
Kontrollera enheten i Diskhantering.
Om storleken ser korrekt ut är det ett ganska bra tecken. -
Kontrollera SMART-hälsan med något som CrystalDiskInfo.
Om hälsan är dålig, eller om enheten kopplas från, klona den först med ett sektor-för-sektor-verktyg och skanna sedan klonen. -
Återställ filer till en annan disk.
Disk Drill är ett bra val för RAW-partitioner eftersom det hittar både gamla filsystemposter och filsignaturer. Spara det återställda någon annanstans, inte tillbaka på RAW-enheten. -
Först efter att dina filer är säkra, rensa och formatera om enheten.
Om du vill ha en enkel guide för hur du återställer filer från en RAW- eller skadad hårddisk utan att formatera först, hjälper den här videon: se den här genomgången av dataåterställning för RAW-enheter
En liten sak som folk missar, prova först en annan USB-kabel och port. Jag har sett dåliga höljen fejka ett RAW-problem. Om enheten börjar klicka, sluta pilla med den. Då krävs labbmiljö.
Ja, du kan ofta återställa filer från en RAW-hårddisk utan att formatera den först. Det viktigaste är: låt inte Windows hjälpa dig genom att formatera den ännu.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @reveurdenuit, men jag vill trycka på en extra sak: innan du kör någon djup skanning, prova de enklaste kontrollerna som inte skriver något först. Annan USB-port, annan kabel, och om det är en extern disk med ett opålitligt hölje, prova ett annat hölje eller en annan adapter. Jag har sett en fullt fungerande disk se RAW ut bara för att USB-bryggan höll på att kollapsa. Dumt, men sant.
Det jag inte skulle göra:
- Formatera inte
- Kopiera inte ny data till den
- Kör inte slumpmässiga fixa RAW-disk verktyg från sökresultat
- Fortsätt inte att strömcykla den 40 gånger om den fortsätter att kopplas från
En sak jag är lite oenig om: folk hoppar till reparationsverktyg för snabbt. Även säkra reparationsförsök kan ändra metadata, och det kan göra ren filåterställning svårare senare. Om filerna är viktiga, extrahering först, reparationer sedan.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera om disken visar korrekt kapacitet i Diskhantering.
- Kontrollera SMART om möjligt.
- Om den är instabil, klona disken först.
- Om den är stabil, skanna den med något som är byggt för återställning av RAW-partitioner som Disk Drill.
- Återställ filer till en annan disk, aldrig tillbaka till RAW-disken.
- Först efter att du har verifierat att dina foton och dokument öppnas korrekt, formatera om originaldisken.
Disk Drill är faktiskt rätt bra här eftersom RAW vanligtvis betyder skadad metadata i filsystemet, inte omedelbar död. En bra skanner kan fortfarande hämta katalogstrukturen eller åtminstone återställa via signaturer. Det är vanligtvis mycket bättre än att få panik och klicka på Formatera eftersom Windows tjatar.
Om du också vill ha en enkel visuell genomgång är detta en ganska lätt guide för återställning av RAW-hårddisk utan att formatera först.
Om disken klickar, surrar, försvinner mitt under skanningen eller visar fel storlek, stoppa. Det är där gör det själv kan förvandla återställningsbar till oj då.
Ja, vanligtvis kan du återställa från en RAW-enhet utan att formatera först.
Lite oenighet med @reveurdenuit, @jeff och @mikeappsreviewer på en punkt: jag skulle också kontrollera enheten på en annan dator innan du gör något mer omfattande. Ibland läser Windows på en dator volymen fel, medan ett annat system eller till och med ett Linux live-USB fortfarande kan se filerna normalt. Det är ett test med låg risk och kan spara mycket besvär.
Det som är viktigast:
- Formatera inte
- Kör inte defragmentering eller rensningsverktyg
- Återställ inte filer tillbaka till samma enhet
Min praktiska bedömning:
- Om enheten låter normal och visar rätt storlek är chansen stor att detta är skador på filsystemet, inte ett totalt fel.
- Om den är långsam, får Explorer att frysa eller kopplar från, utgå från att enheten kan vara på väg att försämras och håll användningen till ett minimum.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar:
- Bra på att skanna RAW-partitioner
- Kan ofta återställa både mappstruktur och filtyper
- Förhandsvisning hjälper dig att verifiera foton/dokument före återställning
- Enklare för icke-tekniska användare än många andra återställningsverktyg
Nackdelar:
- Djupa skanningar kan ta lång tid på stora enheter
- De bästa funktionerna är egentligen inte gratis återställning för stora jobb
- Signaturbaserad återställning kan förlora ursprungliga filnamn/mappar om metadata är allvarligt skadade
Så ja, Disk Drill är ett rimligt alternativ här, särskilt om du vill ha något mindre krångligt än manuella verktyg.
Min ordning skulle vara:
- Testa en annan kabel, port och dator.
- Kontrollera om enheten upptäcks med rätt kapacitet.
- Om den är stabil, skanna och återställ till en annan disk.
- Verifiera att de återställda filerna faktiskt går att öppna.
- Radera och formatera om RAW-enheten först efter att datan är säker.
Om enheten klickar eller försvinner under läsning, hoppa över gör det själv. Det är då återställningslaboratorier börjar bli mer rimliga.