Kan jeg gendanne permanent slettede filer på min Mac?

Jeg slettede ved et uheld permanent vigtige filer på min Mac og indså for sent, at de ikke lå i Papirkurven eller var sikkerhedskopieret med Time Machine. Disse dokumenter og billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om filgendannelse på Mac stadig er mulig, og hvilke skridt jeg bør tage nu uden at gøre situationen værre.

Jeg har været der. Du tømmer Papirkurven, går tilbage fem minutter senere, og maven synker, fordi den ene fil, du havde brug for, lå derinde. Det føles endeligt. Nogle gange er det det. Nogle gange er det ikke. Det vigtigste er, hvad du gør lige bagefter.

Første ting, stop med at bruge Macen. Jeg mener det. Installer ikke apps. Download ikke tilfældige ting. Flyt ikke rundt på en bunke filer. Spring opdateringer over. Når macOS sletter noget, fjerner det ofte først referencen og efterlader dataene liggende der, indtil nye data tager deres plads. Hvis du bliver ved med at bruge maskinen, øger du risikoen for at overskrive det, du prøver at få tilbage.

Jeg ville tjekke de nemme ting, før jeg rører ved gendannelsesværktøjer:

1. Søg i Finder efter filnavn, filtype eller en omtrentlig dato.
  2. Åbn Papirkurven igen og kig langsomt. Jeg har selv overset filer derinde før.
  3. Tryk på Command + Shift + ., så skjulte filer vises.
  4. Gå tilbage til mappen, hvor filen plejede at være.
  5. Log ind på iCloud og kig i Senest slettet.

Hvis intet af det virker, ville jeg tjekke sikkerhedskopier bagefter. Hvis du bruger Time Machine, så gå til mappen, hvor filen lå, åbn Time Machine, rul tilbage til et tidspunkt før sletningen, og gendan den. Det er som regel den reneste løsning. Du får den oprindelige fil tilbage uden at skulle rode gennem en masse ubrugelige scanningsresultater.

Et andet sted, der er værd at tjekke, er APFS-snapshots. Mange Mac-brugere glemmer, at de findes. Nyere versioner af macOS opretter ofte lokale snapshots før opdateringer eller systemændringer. Åbn Diskværktøj, vælg din APFS Data-diskenhed, og se, om der findes et snapshot fra før sletningen. Hvis du finder et, kan du muligvis montere det og kopiere den manglende fil ud manuelt.

Hvis sikkerhedskopier og snapshots ikke fører nogen vegne, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware. Disk Drill er et program, folk ofte starter med, fordi layoutet er enkelt, det fungerer med aktuelle macOS-versioner, og du kan forhåndsvise filer, før du gendanner dem.

Det sædvanlige forløb ser sådan ud:

1. Installer appen, helst på et eksternt drev.
  2. Vælg det drev, hvor filen blev slettet.
  3. Kør scanningen.
  4. Gennemgå resultaterne.
  5. Forhåndsvis alt, der ser rigtigt ud.
  6. Gendan filerne til et andet drev, ikke det samme.

Der er dog én hage, og den betyder meget. De fleste nyere Mac-computere bruger SSD'er med TRIM aktiveret. TRIM hjælper drevet med at forblive hurtigt ved at rydde blokke fra slettede filer. Godt for hastigheden, dårligt for gendannelse. På en gammel mekanisk harddisk kan slettede data måske blive liggende i dagevis, nogle gange længere. På en moderne MacBook SSD kan dit tidsvindue være kort.

Jeg ville droppe gør det selv og se på et gendannelseslaboratorium, hvis noget af dette er sandt:

1. Macen har haft vandskade eller fået et andet fysisk slag.
  2. SSD'en vises ikke korrekt.
  3. Drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen, fryse eller give læsefejl.
  4. Gendannelsessoftware kan ikke læse drevet.
  5. Filerne er vigtige nok til, at du ikke vil risikere at gøre tingene værre.

Hvis det var min Mac, ville jeg gå frem i denne rækkefølge. Finder. iCloud. Time Machine. Derefter APFS-snapshots. Hvis alle de ting fejler, så start straks en gendannelsesscanning og gem alt gendannet på en anden disk. Hastighed betyder noget her. Mange vellykkede gendannelser sker, fordi nogen stoppede med at rode rundt og handlede hurtigt.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg vil tilføje én ting, som folk alt for ofte springer over: tjek versionshistorik på appniveau, før du går helt i recovery-tilstand.

Hvis det slettede var Office-dokumenter, Pages-filer eller endda nogle PDF’er, du redigerede i cloud-synkroniserede mapper, kan der være ældre versioner gemt i selve appen eller tjenesten. Finder viser ikke det. Det samme gælder Google Drive, Dropbox, OneDrive og Adobe cloud-ting. Permanent slettet på Mac betyder ikke altid væk overalt.

Jeg er også lidt uenig i rådet om at slukke den med det samme. Hvis du ikke har en anden Mac, en ekstern bootdisk eller en recovery-workflow klar, kan panik og gentagne genstarter bare skabe mere forvirring. Det vigtige er at stoppe med at skrive nye data. Bevar roen, vær metodisk, og begynd ikke at klikke rundt som en galning lol.

Det ville jeg gøre nu:

1. Tjek iCloud.com og versionshistorik i enhver cloud-lagring
  2. Tjek app-specifikke recovery-mapper og autosave
  3. Brug Terminal til at inspicere snapshots, hvis Diskværktøj ikke viser noget åbenlyst:
    tmutil listlocalsnapshots /
  4. Hvis der findes snapshots, så mount eller gennemse dem
  5. Hvis ikke, så gå direkte til recovery-software

Når det gælder software, er Disk Drill stadig en af de mere praktiske muligheder til datagendannelse på Mac, fordi det håndterer APFS bedre end en masse gamle skrammelværktøjer, der flyder rundt på nettet. Forhåndsvis først, og gendan kun til et eksternt drev. Gendan ikke tilbage til den samme Mac-disk. Det er sådan folk ødelægger deres egne chancer for gendannelse.

En ting mere: hvis dine filer var billeder, så tjek selve Fotos-bibliotekspakken. Nogle gange findes originaler eller miniaturer stadig inde i biblioteksbundtet, selv når appvisningen ser tom ud. Samme idé gælder for mailvedhæftninger gemt i Library-containere.

Hvis du vil have en hurtig visuel guide, er denne hurtige video om gendannelse af slettede filer på Mac faktisk mere nyttig end de fleste oppustede vejledninger.

Hvis Disk Drill ikke finder noget, og filerne virkelig er uerstattelige, så stop dér. Bliv ikke ved med at genscanne 12 gange med forskellige værktøjer i håb om magi. Det er dér, et recovery-laboratorium begynder at give mere mening, selv om det gør lidt ondt på pengepungen.

Ja, der er stadig en chance, men dine odds afhænger af én ting: hvor filerne var gemt.

Hvis de slettede filer lå i iCloud Drive, Fotos, Noter eller en anden synkroniseret Apple-app, så tjek webversionen af hver tjeneste. Apple har separate mapper for Slettet for nylig, og de matcher ikke altid det, du ser på din Mac. Jeg ville starte der, før jeg scanner disken.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke bruge for lang tid på at lede rundt på selve Macen. På Mac-computere med SSD er tid vigtigt. Hver login, cache-skrivning, browserfane og app-start forringer chancerne for gendannelse.

Det bedste træk er dette:

1. Stop med at bruge Macen.
  2. Hvis det er en stationær, så sluk den.
  3. Hvis det er en bærbar med kritisk arbejde på, så start fra et eksternt drev, hvis du har et.
  4. Scan det interne drev fra et andet system eller en ekstern macOS-installation.

Det er vigtigt, fordi de fleste moderne Mac-computere bruger APFS på SSD, og slettede blokke bliver ofte ryddet hurtigt. Hvis FileVault var slået til, og de slettede data blev trimmet, bliver softwaregendannelse hurtigt grimt. På ældre harddiske er succesraterne meget bedre.

Hvis du vil have software, er Disk Drill et almindeligt førstevalg, fordi det håndterer APFS godt, viser forhåndsvisning af filer og er nemt nok at sortere i uden at spilde timer. Installer det et andet sted, ikke på det samme drev. Gendan også filer til en ekstern disk.

Når det gælder søgetermer, så kig efter Mac-filgendannelsessoftware til slettede dokumenter og fotos. Samme idé, mindre klodset.

Tjek også app-specifik gendannelse:
Pages, Word og nogle billedredigeringsprogrammer gemmer autosave- eller midlertidige versioner.
Mail-bilag findes muligvis stadig i Library-cachefiler.
Preview og Fotos efterlader nogle gange lokale rester.

Dette korte klip er værd at se, hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang af gendannelsestrin:
se en hurtig gennemgang af Mac-filgendannelse

Hvis filerne ikke kan erstattes, familiebilleder, juridiske dokumenter, klientarbejde, så spring mere gør det selv over efter én ren scanning. Et gendannelseslaboratorium koster mere, men det gør det også at miste dataene for evigt.