Kan jeg gjenopprette filer fra en RAW-harddisk uten å formatere den først?

Den eksterne harddisken min vises plutselig som RAW, og Windows fortsetter å be meg formatere den før jeg kan åpne den. Den inneholder viktige bilder, arbeidsfiler og personlige dokumenter som jeg ikke har fullstendig sikkerhetskopiert ennå. Jeg trenger hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette data fra en RAW-harddisk på uten å formatere den først eller gjøre situasjonen verre.

Jeg har opplevd dette mer enn én gang, og første gang jeg så en disk bli til RAW, antok jeg at den var ferdig. Det viste seg at jeg tok feil. RAW betyr ikke alltid at disken er død. Som oftest klarer ikke Windows å lese filsystemet, så filene ligger fortsatt der, men operativsystemet har ingen god måte å knytte dem til.

Jeg har sett noen ulike årsaker til dette. Plutselige avslutninger. Å koble fra en ekstern disk for raskt. Korrupsjon i NTFS eller exFAT. Dårlige sektorer som begynner å spre seg. Skadevare. En ødelagt partisjonstabell. Noen ganger begynner selve disken å svikte, og dette er et av de første stygge tegnene.

Det første jeg ville sjekket er enkelt: er dette et filsystemproblem, eller er maskinvaren i ferd med å svikte?

Hvis disken vises i Diskbehandling, rapporterer riktig størrelse, holder seg tilkoblet, og ikke lager klikkende eller skrapende lyder, ville jeg først behandlet det som et logisk problem og prøvd gjenoppretting selv.

Hvis den kobler fra og til hele tiden, viser feil kapasitet, forsvinner midt i en skanning, lager rare lyder, eller SMART er full av feil, ville jeg sluttet å tukle med den. På det tidspunktet betyr flere skanninger mer belastning på en dårlig disk. Hvis filene dine betyr noe, ville jeg hoppet over eksperimenter og gått til et gjenopprettingslaboratorium.

For en disk som ser frisk ut, ville jeg ikke startet med å reparere RAW. Jeg ville hentet ut filene først.

Det første verktøyet jeg ville prøvd er Disk Drill. Jeg har hatt bedre hell med det på RAW-volumer enn med mye av det innebygde i Windows. Det ser først etter gjenværende filsystemoppføringer, som noen ganger fortsatt finnes der selv når Windows gir opp. Hvis disse oppføringene er for skadet, går det over til filsignaturskanning og søker i stedet gjennom disken etter filtype.

Mine vanlige steg:

1. Installer Disk Drill på en annen disk, aldri på RAW-disken.
  2. Velg RAW-disken eller partisjonen.
  3. Trykk på Søk etter tapte data. På en ekstern disk, bruk Universell skanning hvis du blir spurt. Det ene tilfellet hvor jeg ville valgt noe annet er kamera- eller droneopptak med fragmenterte videofiler. Da pleier Avansert kameragjenoppretting å fungere bedre.
  4. La skanningen fullføres, selv om det ser ut til å gå sakte.
  5. Forhåndsvis det den fant.
  6. Gjenopprett alt du trenger til en annen enhet.

Jeg ville bare rørt reparasjoner etter å ha åpnet et utvalg av de gjenopprettede filene og forsikret meg om at de er i orden.

Hvis partisjonen brukte NTFS før den ble til RAW, reparerer CHKDSK noen ganger oppstartssektor- eller filsystemskade. Jeg ville fortsatt ikke kjørt det først. Det skriver endringer til disken, og jeg har sett folk gjøre gjenoppretting vanskeligere ved å gjøre det for tidlig. Hvis CHKDSK ikke gjør noe, eller hvis filsystemet ikke var NTFS til å begynne med, ville jeg byttet til TestDisk.

Hvis ingen av dem gjenoppretter partisjonen, ville jeg ikke fortsatt å tvinge det. Jeg ville opprettet partisjonen på nytt i Diskbehandling, gjort en hurtigformatering, og kopiert de gjenopprettede dataene tilbake til den.

Ja. Gjenopprett først. Formater senere.

Hvis Windows viser RAW, ikke klikk på Formater. Ikke lagre nye filer på den. Ikke kjør reparasjonsverktøy først hvis dataene er viktige. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, men jeg er mindre ivrig etter å prøve CHKDSK i det hele tatt. På et skadet filsystem hender det at det fikser ting ved å fjerne stien til filene dine. Det hjelper Windows, ikke deg.

Dette ville jeg gjort:

1. Sjekk disken i Diskbehandling.
    Hvis størrelsen ser riktig ut, er det et greit tegn.

2. Sjekk SMART-helsen med noe som CrystalDiskInfo.
    Hvis helsen er dårlig, eller disken kobler fra, klon den først med et sektor-for-sektor-verktøy, og skann deretter klonen.

3. Gjenopprett filer til en annen disk.
    Disk Drill er et solid valg for RAW-partisjoner fordi det finner både gamle filsystemoppføringer og filsignaturer. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke tilbake på RAW-disken.

4. Først etter at filene dine er trygge, slett og reformater disken.

Hvis du vil ha en enkel guide til hvordan du gjenoppretter filer fra en RAW- eller skadet harddisk uten å formatere først, hjelper denne videoen: se denne gjennomgangen av datagjenoppretting fra RAW-disk

En liten ting folk overser: prøv en annen USB-kabel og port først. Jeg har sett dårlige kabinetter late som om det er et RAW-problem. Hvis disken begynner å klikke, slutt å tukle med den. Da er det lab-område.

Ja, du kan ofte gjenopprette filer fra en RAW-harddisk uten å formatere først. Det viktigste er: ikke la Windows “hjelpe” deg ved å formatere den ennå.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @reveurdenuit, men jeg vil understreke ett ekstra poeng: før du kjører noen dyp skanning, prøv de enkleste kontrollene som ikke skriver til disken først. En annen USB-port, en annen kabel, og hvis det er en ekstern disk med et ustabilt kabinett, prøv et annet kabinett eller en annen adapter. Jeg har sett en helt fin disk se RAW ut bare fordi USB-broen holdt på å kollapse. Dumt, men reelt.

Det jeg ikke ville gjort:

• Ikke formater
  • Ikke kopier nye ting over på den
  • Ikke kjør tilfeldige “fikse RAW-disk”-verktøy fra søkeresultater
  • Ikke fortsett å slå den av og på 40 ganger hvis den stadig kobler fra

Én ting jeg er litt uenig i: folk hopper for raskt til reparasjonsverktøy. Selv “trygge” reparasjonsforsøk kan endre metadata, og det kan gjøre ren filgjenoppretting vanskeligere senere. Hvis filene betyr noe, hent dem ut først, reparer etterpå.

Min rekkefølge ville vært:

1. Sjekk om disken viser riktig kapasitet i Diskbehandling.
  2. Sjekk SMART hvis mulig.
  3. Hvis den er ustabil, klon disken først.
  4. Hvis den er stabil, skann den med noe som er laget for gjenoppretting av RAW-partisjoner, som Disk Drill.
  5. Gjenopprett filer til en annen disk, aldri tilbake til RAW-disken.
  6. Først etter at du har bekreftet at bildene/dokumentene åpnes riktig, reformater den opprinnelige disken.

Disk Drill er faktisk ganske bra her fordi RAW vanligvis betyr skadet filsystemmetadata, ikke umiddelbar død. En god skanner kan fortsatt hente ut mappestruktur eller i det minste gjenopprette ved signaturer. Det er vanligvis mye bedre enn å få panikk og klikke på Formater fordi Windows maser.

Hvis du også vil ha en enkel visuell gjennomgang, er dette en ganske lett guide for gjenoppretting av RAW-harddisk uten å formatere først.

Hvis disken klikker, summer, forsvinner midt under skanning, eller viser feil størrelse, stopp. Det er punktet der gjør-det-selv kan gjøre “gjenopprettbar” om til “ups”.

Ja, vanligvis kan du gjenopprette fra en RAW-disk uten å formatere først.

Liten uenighet med @reveurdenuit, @jeff og @mikeappsreviewer på ett punkt: Jeg ville også sjekket disken på en annen datamaskin før du gjør noe omfattende. Noen ganger feiltolker Windows på én maskin volumet, mens et annet system eller til og med en Linux live-USB fortsatt kan se filene normalt. Det er en test med lav risiko og kan spare mye bryderi.

Det som betyr mest:

• Ikke formater
  • Ikke kjør defragmentering eller oppryddingsverktøy
  • Ikke gjenopprett filer tilbake til samme disk

Min praktiske vurdering:

• Hvis disken høres normal ut og viser riktig størrelse, er sjansen stor for at dette er filsystemskade, ikke total feil.
  • Hvis den er treg, får Explorer til å fryse eller kobler fra, anta at disken kan være i ferd med å svikte og hold bruken til et minimum.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler:

• God til å skanne RAW-partisjoner
  • Kan ofte gjenopprette både mappestruktur og filtyper
  • Forhåndsvisning hjelper med å bekrefte bilder/dokumenter før gjenoppretting
  • Enklere for ikke-tekniske brukere enn mange andre gjenopprettingsverktøy

Ulemper:

• Dypskanninger kan ta lang tid på store disker
  • De beste funksjonene er ikke egentlig gratis gjenoppretting for store jobber
  • Signaturbasert gjenoppretting kan miste opprinnelige filnavn/mapper hvis metadata er alvorlig skadet

Så ja, Disk Drill er et rimelig valg her, spesielt hvis du vil ha noe mindre knotete enn manuelle verktøy.

Min rekkefølge ville være:

1. Test en annen kabel, port og datamaskin.
  2. Sjekk om disken blir oppdaget med riktig kapasitet.
  3. Hvis den er stabil, skann og gjenopprett til en annen disk.
  4. Bekreft at gjenopprettede filer faktisk åpnes.
  5. Deretter slett og reformater RAW-disken først etter at dataene er trygge.

Hvis disken klikker eller forsvinner under lesing, hopp over gjør-det-selv. Det er da gjenopprettingslaboratorier begynner å gi mer mening.