Kan jeg gjenopprette permanent slettede filer på Macen min?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Macen min og innså for sent at de ikke var i Papirkurv eller sikkerhetskopiert med Time Machine. Disse dokumentene og bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om filgjenoppretting på Mac fortsatt er mulig og hvilke trinn jeg bør ta videre uten å gjøre situasjonen verre.

Jeg har vært der. Du tømmer Papirkurv, går tilbake fem minutter senere, og det knyter seg i magen fordi den ene filen du trengte lå der. Det føles endelig. Noen ganger er det det. Noen ganger er det ikke det. Det som betyr mest er hva du gjør rett etterpå.

Første ting, slutt å bruke Mac-en. Jeg mener det. Ikke installer apper. Ikke last ned tilfeldig innhold. Ikke flytt rundt på en haug med filer. Hopp over oppdateringer. Når macOS sletter noe, fjerner det ofte referansen først og lar dataene ligge der til nye data tar plassen. Hvis du fortsetter å bruke maskinen, øker du sjansen for å slette det du prøver å få tilbake.

Jeg ville sjekket de enkle tingene før jeg rørte gjenopprettingsverktøy:

1. Søk i Finder etter filnavn, filtype eller omtrentlig dato.
  2. Åpne Papirkurv igjen og se nøye etter. Jeg har selv oversett filer der før.
  3. Trykk Command + Shift + . så skjulte filer vises.
  4. Gå tilbake til mappen der filen pleide å være.
  5. Logg inn på iCloud og se gjennom Nylig slettet.

Hvis ingenting av det virker, ville jeg sjekket sikkerhetskopier neste gang. Hvis du bruker Time Machine, gå til mappen der filen lå, åpne Time Machine, gå tilbake til et tidspunkt før slettingen, og gjenopprett den. Dette er som regel den reneste løsningen. Du får den originale filen tilbake uten å måtte sortere gjennom rotete skanneresultater.

Et annet sted det er verdt å sjekke er APFS-øyeblikksbilder. Mange Mac-brukere glemmer at disse finnes. Nyere versjoner av macOS lager ofte lokale øyeblikksbilder før oppdateringer eller systemendringer. Åpne Diskverktøy, velg APFS Data-volumet ditt, og se om det finnes et øyeblikksbilde fra før slettingen. Hvis du finner ett, kan det hende du kan montere det og kopiere ut den manglende filen manuelt.

Hvis sikkerhetskopier og øyeblikksbilder ikke fører frem, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et program mange pleier å starte med fordi oppsettet er enkelt, det fungerer med gjeldende macOS-versjoner, og du kan forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem.

Den vanlige fremgangsmåten ser slik ut:

1. Installer appen, helst på en ekstern disk.
  2. Velg disken der filen ble slettet.
  3. Kjør skanningen.
  4. Gå gjennom resultatene.
  5. Forhåndsvis alt som ser riktig ut.
  6. Gjenopprett filene til en annen disk, ikke den samme.

Én hake, og den betyr mye. De fleste nyere Mac-er bruker SSD-er med TRIM aktivert. TRIM hjelper disken med å holde seg rask ved å tømme blokker fra slettede filer. Bra for hastighet, dårlig for gjenoppretting. På en gammel mekanisk harddisk kan slettede data bli liggende i flere dager, noen ganger lenger. På en moderne MacBook SSD kan tidsvinduet ditt være kort.

Jeg ville hoppet over gjør det selv og sett etter et gjenopprettingslaboratorium hvis noe av dette stemmer:

1. Mac-en har hatt vannskade eller fått en annen fysisk skade.
  2. SSD-en vises ikke som den skal.
  3. Disken fortsetter å koble fra, fryse eller gi lesefeil.
  4. Gjenopprettingsprogramvare klarer ikke å lese disken.
  5. Filene er viktige nok til at du ikke vil risikere å gjøre ting verre.

Hvis det var min Mac, ville jeg gått i denne rekkefølgen. Finder. iCloud. Time Machine. Deretter APFS-øyeblikksbilder. Hvis alle disse mislykkes, start en gjenopprettingsskanning med en gang og lagre alt som gjenopprettes på en annen disk. Hastighet betyr noe her. Mange vellykkede gjenopprettinger skjer fordi noen sluttet å rote rundt og handlet raskt.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg vil legge til én ting folk altfor ofte hopper over: sjekk versjonshistorikk på appnivå før du går rett til full gjenopprettingsmodus.

Hvis det som ble slettet var Office-dokumenter, Pages-filer eller til og med noen PDF-er du redigerte i sky-synkroniserte mapper, kan det finnes eldre versjoner i selve appen eller tjenesten. Finder vil ikke vise det. Det samme gjelder Google Drive, Dropbox, OneDrive og Adobe-skylagring. Permanent slettet på Mac betyr ikke alltid borte overalt.

Dessuten er jeg litt uenig i rådet om å slå den av umiddelbart. Hvis du ikke har en annen Mac, en ekstern oppstartsdisk eller en gjenopprettingsrutine klar, kan panikk og av og på bare skape mer forvirring. Det viktige er å slutte å skrive nye data. Vær rolig, vær metodisk, ikke begynn å klikke rundt som en galning lol.

Dette ville jeg gjort videre:

1. Sjekk iCloud.com og versjonshistorikk i eventuell skylagring
  2. Sjekk appspesifikke gjenopprettingsmapper og autolagring
  3. Bruk Terminal for å inspisere snapshots hvis Diskverktøy ikke viser noe åpenbart:
    tmutil listlocalsnapshots /
  4. Hvis snapshots finnes, monter eller bla gjennom dem
  5. Hvis ikke, gå rett til gjenopprettingsprogramvare

Når det gjelder programvare, er Disk Drill fortsatt et av de mer praktiske alternativene for datagjenoppretting på Mac fordi det håndterer APFS bedre enn mye gammelt skrotverktøy som flyter rundt på nettet. Forhåndsvis først, og gjenopprett kun til en ekstern disk. Ikke gjenopprett tilbake til samme Mac-volum. Det er slik folk ødelegger sine egne sjanser for gjenoppretting.

En ting til: hvis filene dine var bilder, sjekk selve Bilder-bibliotekspakken. Noen ganger finnes originaler eller miniatyrbilder fortsatt inne i bibliotekspakken selv når appvisningen ser tom ut. Samme idé gjelder for e-postvedlegg som ligger skjult i Library-containere.

Hvis du vil ha en rask visuell guide, er denne raske videoen om gjenoppretting av slettede filer på Mac faktisk mer nyttig enn de fleste oppblåste veiledninger.

Hvis Disk Drill ikke finner noe og filene virkelig ikke kan erstattes, stopp der. Ikke fortsett å skanne 12 ganger med ulike verktøy i håp om magi. Det er da et gjenopprettingslaboratorium begynner å gi mer mening, selv om det svir litt i lommeboken.

Ja, det finnes fortsatt en sjanse, men oddsen dine avhenger av én ting, hvor filene var lagret.

Hvis de slettede filene lå i iCloud Drive, Bilder, Notater eller en annen synkronisert Apple-app, sjekk nettversjonen av hver tjeneste. Apple har separate Nylig slettet-områder, og de samsvarer ikke alltid med det du ser på Mac-en. Jeg ville startet der før du skanner disken.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke brukt for lang tid på å lete rundt på selve Mac-en. På Mac-er med SSD er tid viktig. Hver innlogging, cache-skriving, nettleserfane og appstart reduserer sjansene for gjenoppretting.

Beste fremgangsmåte er dette:

1. Slutt å bruke Mac-en.
  2. Hvis det er en stasjonær, slå den av.
  3. Hvis det er en bærbar med viktig arbeid på den, start fra en ekstern disk hvis du har en.
  4. Skann den interne disken fra et annet system eller en ekstern macOS-installasjon.

Dette er viktig fordi de fleste moderne Mac-er bruker APFS på SSD, og slettede blokker blir ofte tømt raskt. Hvis FileVault var på og de slettede dataene ble trimmet, blir programvaregjenoppretting fort stygt. På eldre harddisker er suksessratene mye bedre.

Hvis du vil ha programvare, er Disk Drill et vanlig førstevalg fordi det håndterer APFS godt, forhåndsviser filer og er enkelt nok å sortere gjennom uten å kaste bort timer. Installer det et annet sted, ikke på samme disk. Gjenopprett filer til en ekstern disk også.

For søkeord, se etter Mac filgjenopprettingsprogramvare for slettede dokumenter og bilder. Samme idé, mindre klønete.

Sjekk også appspesifikk gjenoppretting:
Pages, Word og noen bilderedigerere beholder autolagring eller midlertidige versjoner.
Mail-vedlegg kan fortsatt finnes i Library-cacher.
Forhåndsvisning og Bilder etterlater noen ganger lokale rester.

Dette korte klippet er verdt å se hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av gjenopprettingstrinn:
se en rask gjennomgang av filgjenoppretting på Mac

Hvis filene er uerstattelige, familiebilder, juridiske dokumenter, klientarbeid, dropp mer gjør-det-selv etter én ren skanning. Et gjenopprettingslaboratorium koster mer, men det gjør også å miste dataene for alltid.