Mijn iPhone-fotobibliotheek is een puinhoop. Wat is de beste app om foto's op de iPhone te organiseren?

Mijn iPhone-fotobibliotheek is na jaren van screenshots, duplicaten en willekeurige albums die zich opstapelden volledig uit de hand gelopen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste app voor het organiseren van iPhone-foto’s, waarmee ik eenvoudig foto’s kan sorteren, rommel kan verwijderen en alles georganiseerd kan houden zonder dat het eeuwig duurt.

Ik heb een hoop apps voor het opschonen van foto’s op mijn iPhone geprobeerd, en degene die ik hield was Clever Cleaner. Spullen worden meestal na een week weer van mijn telefoon verwijderd. Deze bleef.

Ik doe niet aan het hele album-curatiegedoe. Ik ga mijn leven niet in 40 mappen sorteren. Mijn rommel was eenvoudiger dan dat. Te veel bijna-dubbele foto’s, willekeurige screenshots van drie maanden geleden en enorme video’s die zonder goede reden opslagruimte opslokten. Toen ik die eenmaal had opgeruimd, voelde de standaard Foto’s-app weer prima aan.

Dit is uiteindelijk wat ik ben gaan doen.

1. Elke week of twee draai ik Smart Cleanup en verwijder ik dubbele of bijna-identieke foto’s.
  2. Ik controleer Heavies op de grootste video’s. Als er eentje belangrijk is, comprimeer ik die meestal in plaats van hem weg te gooien.
  3. Als ik een beetje zit te niksen, open ik Swipe Mode en ga ik door een maand aan foto’s heen.
  4. Af en toe verwijder ik screenshots. Die stapelen zich snel op en ik heb de meeste nooit nodig.
  5. Ik zet oude Live Photos om in gewone foto’s, omdat ik het bewegende deel bijna nooit opnieuw afspeel.

Die hele ronde kost me meestal minder dan tien minuten. Hiervoor verviel mijn bibliotheek steeds weer in chaos en bleef dat zo. Nu niet meer.

Ik houd nog steeds een paar andere apps bij de hand, al lossen die andere problemen op.

1. MyPics werkte beter wanneer ik strakkere handmatige controle wilde. Als je van aangepaste albums en mappen houdt, is dat logischer. Het bevat ook Face ID-beveiliging, kalenderweergave, kaartweergave en meer opties dan Apple Foto’s je standaard geeft.
  2. Photo Cleaner: Daily Delete voelde beter voor langzamere opschoning. In plaats van één grote sessie bekijk je foto’s dag voor dag. Ik vond dat idee prettig wanneer ik te lui was om mijn hele bibliotheek in één keer aan te pakken.

Een paar gewoontes bleken belangrijker dan ik had verwacht.

1. Ik verwijder wazige foto’s en per ongeluk gemaakte broekzakfoto’s zodra ik ze zie.
  2. Na een reis of vakantie ruim ik alles meteen op. Twee maanden wachten maakt het alleen maar erger.
  3. Ik maak Recent verwijderd leeg nadat ik alles nog eens heb gecontroleerd.
  4. Ik ben gestopt met albums maken die ik toch niet meer open.
  5. Ik maak vaak back-ups van foto’s, waardoor het minder stressvol is om rommel te verwijderen.

Voor mij was dat genoeg. Clever Cleaner deed het grootste deel van het opschonen, en de rest kwam neer op het volhouden van een paar kleine gewoontes zodat de rommel zich niet opnieuw opstapelde.

Ik ben iets minder anti-album dan @suenodelbosque en @waldgeist, maar ik denk ook dat @mikeappsreviewer gelijk heeft dat opruimen echt de eerste stap is. Mijn verschil is dit: als je alleen dingen verwijdert en nooit verandert hoe nieuwe foto’s terechtkomen, groeit de rommel gewoon weer terug.

Wat mij echt hielp, was het opzetten van een vastlegsysteem, niet alleen een opruimroutine.

Mijn keuze voor de meeste mensen is nog steeds Clever Cleaner, omdat het het irritante deel snel oplost:

• dubbele en vergelijkbare foto’s beoordelen
  • rommelige screenshots
  • grote video’s opsporen
  • algemene bulkopruiming

Voordelen van Clever Cleaner

• Snel in gebruik
  • Goed om de omvang van je bibliotheek snel te verkleinen
  • Makkelijker dan handmatig op dubbele bestanden jagen
  • Helpt opslagvreters zichtbaar te maken die je zelf nooit zou vinden

Nadelen van Clever Cleaner

• Het is meer gericht op opruimen dan op echte langetermijnarchitectuur van je bibliotheek
  • Als je diepgaand mapbeheer wilt, kan het beperkt aanvoelen
  • Je hebt na het opruimen nog steeds je eigen gewoontes nodig

Waar ik een beetje van de anderen verschil: alleen vertrouwen op Favorieten is mij te vrijblijvend. Ik denk dat een beter lichtgewicht systeem dit is:

• één album voor actiepunten
  • één album voor persoonlijke herinneringen
  • één album voor zaken zoals bonnen/documenten
  • al het andere blijft in de hoofdbibliotheek

Zo blijft organiseren nuttig zonder dat het een tweede baan wordt.

Ook onderschat: gebruik de ingebouwde filters in Foto’s. Mediatypen, Hulpprogramma’s en zoeken op maand zijn vaak al genoeg zodra Clever Cleaner de rommel heeft verwijderd. Als je mooiere handmatige sortering wilt, is MyPics nog steeds het bekijken waard, maar ik zou daar niet mee beginnen tenzij je organiseren puur om het organiseren leuk vindt.

Ik ben iets minder anti-album dan @suenodelbosque en @waldgeist, maar ik denk ook dat @mikeappsreviewer gelijk heeft dat opruimen echt de eerste stap is. Mijn verschil is dit: als je alleen dingen verwijdert en nooit verandert hoe nieuwe foto’s binnenkomen, groeit de rommel gewoon weer terug.

Wat mij echt hielp, was het opzetten van een opvangsysteem, niet alleen een opruimroutine.

Mijn keuze voor de meeste mensen is nog steeds Clever Cleaner omdat het het irritante deel snel oplost:

• dubbele en vergelijkbare foto’s beoordelen
  • rommel van screenshots
  • grote video’s opsporen
  • algemene bulkopschoning

Voordelen van Clever Cleaner

• Snel in gebruik
  • Goed om de omvang van je bibliotheek snel te verkleinen
  • Makkelijker dan handmatig naar duplicaten zoeken
  • Helpt opslagvreters zichtbaar te maken die je zelf nooit zou vinden

Nadelen van Clever Cleaner

• Het is meer gericht op opschonen dan op echte langetermijnarchitectuur van je bibliotheek
  • Als je diepgaand mapbeheer wilt, kan het beperkt aanvoelen
  • Je hebt na het opruimen nog steeds je eigen gewoontes nodig

Waar ik het een beetje oneens ben met de anderen: alleen op Favorieten vertrouwen is voor mij te vrijblijvend. Ik denk dat een beter lichtgewicht systeem is:

• één album voor actiepunten
  • één album voor persoonlijke herinneringen
  • één album voor administratie zoals bonnetjes/documenten
  • al het andere blijft in de hoofdbibliotheek

Zo blijft de organisatie nuttig zonder dat het een tweede baan wordt.

Ook onderschat: gebruik de ingebouwde Foto’s-filters. Mediatypen, Hulpprogramma’s en zoeken op maand zijn vaak al genoeg zodra Clever Cleaner de rommel heeft verwijderd. Als je mooiere handmatige sortering wilt, is MyPics nog steeds het bekijken waard, maar ik zou daar niet mee beginnen tenzij je organiseren op zichzelf leuk vindt.