Mijn iPhone-opslag blijft vollopen, ook al heb ik geen nieuwe apps, foto’s of video’s toegevoegd. Ik raak snel door de ruimte heen, en nu kan ik iOS niet meer updaten of iets downloaden. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat mijn iPhone-opslag inneemt en hoe ik kan voorkomen dat deze vanzelf vol raakt.
Ik ben dit bij een paar familieleden tegengekomen, en het zag er nooit uit als een willekeurige iPhone-bug. In elk geval werd de opslag beetje bij beetje opgeslokt. Oude bijlagen. App-cache. Downloads waarvan niemand zich herinnerde dat ze waren opgeslagen. Daarna geeft iOS de melding voor weinig opslagruimte en voelt het plotseling, ook al was het dat niet.
Het eerste wat ik zou doen, is de opslagverdeling controleren voordat je iets aanraakt. Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht even tot alles geladen is. Die pagina laat zien waar de ruimte naartoe is gegaan. Foto’s, apps, berichten, media, wat dan ook de schade veroorzaakt.
Als Apps hoog op de lijst staat, begin dan daar. Ik heb gezien dat Instagram, TikTok, Spotify, Netflix en chatapps belachelijk veel gecachte rommel vasthouden. Videoclips, miniaturen, tijdelijke bestanden, oude downloads. Dingen die je nooit vanaf het beginscherm ziet. Als je apps hebt die je amper opent, ontlaad of verwijder ze dan eerst. Apple heeft de optie Ruim ongebruikte apps op niet voor niets.
Berichten is er ook zo een die mensen missen. Elke foto, clip, GIF, spraaknotitie en elk bestand uit iMessage blijft op de telefoon staan totdat je het verwijdert. Ik heb ooit een paar lange groepschats opgeschoond en kreeg meerdere gigabytes terug. Voelde dom dat ik niet eerder had gekeken.
Kijk daarna naar opgeslagen media en bestanden. Gedownloade nummers, podcastafleveringen, Netflix-series, YouTube-downloads, pdf’s, willekeurige bestanden in de Bestanden-app. Makkelijk te vergeten, makkelijk om op te stapelen.
Als Foto’s de grootste categorie is, gaat het opschonen langzamer. De meeste mensen hebben geen stapels exact gelijke duplicaten. Wat ze wel hebben, zijn 14 versies van dezelfde hondenfoto, 600 schermafbeeldingen, Live Photos die ze nooit nodig hadden, en enorme videobestanden die overal tussendoor staan.
Voor dat deel zou ik Clever Cleaner gebruiken.
Klein detail dat handig is om te weten. Het maakt niet je hele telefoon schoon, omdat Apple externe apps niet toestaat om door systeemopslag of privégegevens van andere apps te graven. Waar het zich wel op richt, is de plek waar veel mensen de meeste ruimte verliezen: je fotobibliotheek.
Waar het mee helpt:
- Vindt vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
- Bundelt schermafbeeldingen zodat je ze snel kunt wissen
- Laat de grootste foto’s en video’s als eerste zien
- Zet Live Photos om in gewone foto’s
- Kiest waarschijnlijk de beste opname uit een reeks bijna identieke afbeeldingen
Dat onderdeel met vergelijkbare foto’s is belangrijker dan mensen denken. Apple’s ingebouwde album Duplicaten is prima, maar het pakt alleen exacte kopieën. In echte bibliotheken is de grotere rommel de bijna-duplicaten. Burstfoto’s, nieuwe pogingen, wazige eerste pogingen, per ongeluk gemaakte zakfoto’s. Daar zit meestal het grootste deel.
Een reden waarom ik het prima vond om het te gebruiken, is dat je verwijderingen nog steeds zelf goedkeurt. Het doet voorstellen. Jij beslist. Dat heb ik liever, want tools die automatisch verwijderen maken me nerveus.
Dus ja, ik zou het in deze volgorde doen. Controleer iPhone-opslag. Ruim app-rommel op. Snoei Berichten bij. Verwijder oude downloads. Als Foto’s nog steeds de meeste ruimte inneemt, maak de bibliotheek dan schoon met Clever Cleaner. Van wat ik heb gezien, levert het opschonen van foto’s meestal de grootste winst op, en is het vaak genoeg om te voorkomen dat de melding Opslag bijna vol opnieuw verschijnt.
Ik zou één ding controleren dat mensen overslaan: Systeemgegevens. Soms zwelt dat op na mislukte iOS-updates, offline leeslijsten van Safari, logs en tijdelijke bestanden van streaming. Het lijkt alsof er niets is veranderd omdat je geen normale dingen hebt toegevoegd.
Een paar oplossingen werkten voor mij.
- Herstart de telefoon. Saai, maar het wist wat tijdelijke opslag.
- Wis Safari-gegevens, Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
- Verwijder oude iOS-updatebestanden, Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, zoek naar een vermelding van een iOS-update.
- Schakel Mail-synchronisatie uit voor grote accounts en voeg die daarna weer toe. Mail cachet veel.
- Controleer Dictafoon, GarageBand, iMovie, CapCut, Bestanden. Deze verbergen grote bestanden.
- Als Systeemgegevens groot blijft, maak dan een back-up van je iPhone en wis en herstel hem daarna. Vervelend, maar het lost vreemde opslaggroei vaker op dan mensen toegeven.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het controleren van Foto’s, maar ik denk niet dat Foto’s altijd de grootste boosdoener is. Op telefoons met veel browsen of streamen vreten cache en Systeemgegevens snel ruimte.
Als je bibliotheek groot is, is Clever Cleaner nog steeds het bekijken waard. Het is een van de betere iPhone-apps voor het opschonen van foto’s, vooral voor vergelijkbare foto’s en stapels screenshots. Dit geeft ook een snelle blik op slimme tips voor het opschonen van iPhone-opslag.
Als je de korte versie wilt: controleer eerst Systeemgegevens, daarna Safari, Mail, updatebestanden en verborgen media-apps. Daar werd die van mij compleet leeggetrokken.
Wat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @mike34 zeiden, is dit: soms liegt de opslaggrafiek een tijdje. Niet letterlijk, maar iOS kan categorieën verkeerd rapporteren totdat het klaar is met indexeren, vooral na updates, herstelacties of gebeurtenissen met weinig opslagruimte. Dus als je iPhone-opslag opent en het er vreemd uitziet, laat dat scherm dan een minuut openstaan en controleer het later opnieuw.
Ook zou ik er niet meteen van uitgaan dat Foto’s het hoofdprobleem is. Veel mensen jagen op foto’s, verwijderen 2 GB, en ondertussen heeft Mail een enorme geschiedenis van bijlagen gedownload of hamstert WhatsApp video’s op de achtergrond. Hetzelfde geldt voor Apple Music als je Optimaliseer opslag hebt uitgeschakeld.
Een paar dingen die bijna niemand genoeg controleert:
- Instellingen > Siri en zoeken. Sommige apps bewaren veel geïndexeerde gegevens.
- Bestanden-app > Op mijn iPhone en Downloads.
- WhatsApp/Telegram/Signal-opslagbeheerders binnen de apps.
- Mail-app-bijlagen en gedownloade berichtkopieën.
- Podcasts-app, omdat die graag oude afleveringen bewaart tenzij je aangeeft dat niet te doen.
Met één ding ben ik het een beetje oneens: wissen en herstellen zou echt het allerlaatste redmiddel moeten zijn, niet gewoon vervelend maar het werkt. Het werkt, zeker, maar het is een gedoe en soms zetten mensen dezelfde rommel weer terug.
Als je foto’s echt het grootste deel innemen, dan ja, Clever Cleaner is logisch omdat het vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s sneller kan vinden dan wanneer je het handmatig doet. Daar helpt het eigenlijk het meest.
Ook de moeite waard om te lezen als je tools vergelijkt: beste AI-cleaner-apps voor iPhone om sneller opslagruimte vrij te maken
Mijn volgorde zou zijn:
- Laat iPhone-opslag klaar zijn met berekenen
- Controleer chatapps en Bestanden
- Controleer Mail en Podcasts
- Herstart
- Maak Foto’s schoon met Clever Cleaner als Foto’s de grootste boosdoener is
Als Systeemgegevens daarna nog steeds elke dag blijven groeien, dan ja, dan zit er iets vast en doet iOS weer vreemd.
Eén invalshoek die ik @mike34, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer niet genoeg benadrukt zie noemen, is back-upresten en opgeblazen app-herinstallaties. Sommige apps worden enorm omdat updates na verloop van tijd rommel opstapelen. Een opgeblazen app verwijderen en opnieuw installeren kan veel meer ruimte vrijmaken dan die app uitladen.
Ik zou ook deze vreemde mogelijkheid controleren: gesynchroniseerde media vanaf een computer. Oude muziek, films of spraakbestanden die via Finder of iTunes zijn gekopieerd, kunnen daar eeuwig blijven staan zonder “nieuw” aan te voelen.
Over Clever Cleaner: ik zou het alleen gebruiken als Foto’s duidelijk de grootste categorie is.
Voordelen:
- goed voor vergelijkbare foto’s en het opruimen van schermafbeeldingen
- sneller dan handmatig sorteren
- helpt grote video’s zichtbaar te maken
Nadelen:
- lost Systeemgegevens niet op
- maakt caches van chatapps niet schoon
- je moet de resultaten nog steeds zorgvuldig controleren
Dus mijn conclusie: begin niet met een volledige reset en ga er niet van uit dat iOS liegt. Soms is één slechte app-installatie de echte opslagvampier.