Mit iPhone-fotobibliotek er et rod. Hvad er den bedste app til at organisere billeder på iPhone?

Mit iPhone-fotobibliotek er blevet fuldstændig ude af kontrol efter år med skærmbilleder, dubletter og tilfældige albums, der har hobet sig op. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste app til organisering af iPhone-fotos, som gør det nemt at sortere billeder, fjerne rod og holde det hele organiseret uden at det tager en evighed.

Jeg prøvede en bunke apps til oprydning i billeder på min iPhone, og den ene, jeg beholdt, var Clever Cleaner. Ting bliver som regel slettet fra min telefon efter en uge. Denne blev.

Jeg gør ikke rigtig det der med at kuratere album. Jeg sorterer ikke mit liv i 40 mapper. Mit rod var enklere end det. For mange næsten ens billeder, tilfældige screenshots fra for tre måneder siden og kæmpevideoer, der tog lagerplads uden nogen god grund. Da jeg først havde trimmet det væk, føltes den almindelige Fotos-app fin igen.

Det, jeg endte med at gøre, så sådan ud.

1. Hver uge eller to kører jeg Smart Cleanup og sletter dubletter eller næsten identiske billeder.
  2. Jeg tjekker Heavies for de største videoer. Hvis en af dem betyder noget, komprimerer jeg den som regel i stedet for at slette den.
  3. Når jeg bare sidder og laver ingenting, åbner jeg Swipe Mode og gennemgår en måneds billeder.
  4. En gang imellem rydder jeg op i screenshots. De hober sig hurtigt op, og jeg får aldrig brug for de fleste af dem.
  5. Jeg gør gamle Live Photos til almindelige billeder, fordi jeg næsten aldrig afspiller bevægelsesdelen igen.

Hele den gennemgang tager mig som regel under ti minutter. Før dette gled mit bibliotek ud i kaos og blev der. Det gør det ikke nu.

Jeg har dog stadig et par andre apps liggende, selv om de løser andre problemer.

1. MyPics fungerede bedre, når jeg ville have strammere manuel kontrol. Hvis du kan lide brugerdefinerede album og mapper, giver det mere mening. Den inkluderer også Face ID-beskyttelse, kalendervisning, kortvisning og flere muligheder, end Apple Fotos giver dig fra start.
  2. Photo Cleaner: Daily Delete føltes bedre til langsommere oprydning. I stedet for én stor session gennemgår du billeder dag for dag. Jeg kunne godt lide idéen, når jeg var for doven til at håndtere hele mit bibliotek på én gang.

Et par vaner betød mere, end jeg havde forventet.

1. Jeg sletter slørede billeder og utilsigtede lommebilleder, så snart jeg opdager dem.
  2. Efter en rejse eller ferie rydder jeg op med det samme. At vente to måneder gør det værre.
  3. Jeg tømmer Senest slettet, når jeg har dobbelttjekket alt.
  4. Jeg holdt op med at lave album, som jeg ikke åbner igen.
  5. Jeg tager ofte backup af billeder, hvilket gør det mindre stressende at slette skrammel.

For mig var det nok. Clever Cleaner tog sig af det meste af oprydningen, og resten handlede bare om at holde fast i et par små vaner, så rodet ikke byggede sig op igen.

Ærligt talt tror jeg, at folk blander to forskellige opgaver sammen: oprydning og organisering. @mikeappsreviewer og @suenodelbosque fokuserede mest på oprydning, hvilket giver mening, men hvis dine albummer allerede er et totalt kaos, løser sletning alene ikke, hvordan dit bibliotek føles.

Min holdning:

• Bedst til hurtigt at reducere kaos: Clever Cleaner
  • Bedst til manuel kontrol af albummer: MyPics
  • Bedste app, du allerede har: Apple Fotos, når skramlet er væk

Der, hvor jeg lidt er uenig med dem, er dette: Jeg synes faktisk, at noget struktur betyder noget. Ikke 50 albummer, det er vanvittigt, men 5 til 8 rigtige albummer er nyttigt. Ting som:

• Familie
  • Rejser
  • Kvitteringer
  • Arbejde
  • Kæledyr
  • Vigtige skærmbilleder

Det er det. Alt derudover bliver til digital hamstring med ekstra trin.

Hvorfor jeg stadig ville starte med Clever Cleaner: den går først efter det egentlige problem. Hvis din telefon er proppet med dubletter, burst-billeder, kæmpevideoer og ubrugelige skærmbilleder, kommer ingen organiseringsapp til at føles god, før det rod er skåret ned. Derefter fungerer Apple Fotos-søgning, persongenkendelse og lokationssøgning meget bedre, end de fleste er klar over. Lidt kedeligt svar, men sandt.

En ting, jeg ville tilføje, som ingen nævner nok: brug nøgleord i billedtekster til vigtige fotos. Hvis du tager billeder af dokumenter, kvitteringer, garantioplysninger, whiteboards osv., så tilføj ét ord i billedteksten som “skat”, “bil” eller “faktura”. Senere kan du søge det frem med det samme. Virkelig undervurderet.

Stop også med at lave tilfældige albummer til én begivenhed og så aldrig åbne dem igen. Den vane skaber halvdelen af rodet.

Hvis du vil have flere idéer til oprydning, er denne tråd om smarte iPhone-lagringstips til fotos og medier værd at skimme.

Så ja, hvis du vil have den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp for de fleste helt almindelige mennesker, ville jeg sige Clever Cleaner først og derefter bruge et meget let albumsystem inde i Fotos. Oprydning først, organisering bagefter. Ellers omorganiserer du bare rod lol.

Jeg er lidt mindre anti-album end @suenodelbosque og @waldgeist, men jeg synes også, at @mikeappsreviewer har ret i, at oprydning er det egentlige første skridt. Min forskel er denne: Hvis du kun sletter ting og aldrig ændrer, hvordan nye billeder ender der, vokser rodet bare frem igen.

Det, der faktisk hjalp mig, var at skabe et indsamlingssystem, ikke bare en oprydningsrutine.

Mit valg til de fleste er stadig Clever Cleaner, fordi det hurtigt løser den irriterende del:

• gennemgang af dublerede og lignende billeder
  • rod fra skærmbilleder
  • finde store videoer
  • generel masseoprydning

Fordele ved Clever Cleaner

• Hurtig at bruge
  • God til hurtigt at reducere størrelsen på billedbiblioteket
  • Nemmere end manuelt at lede efter dubletter
  • Hjælper med at finde pladsslugere, du aldrig selv ville opdage

Ulemper ved Clever Cleaner

• Den er mere fokuseret på oprydning end på ægte langsigtet biblioteksstruktur
  • Hvis du vil have dyb mappehåndtering, kan den føles begrænset
  • Du har stadig brug for dine egne vaner efter oprydningen

Der, hvor jeg er lidt uenig med de andre: at stole alene på Favoritter er for løst for mig. Jeg synes, et bedre letvægtssystem er:

• ét album til ting, der kræver handling
  • ét album til personlige minder
  • ét album til ting som kvitteringer/dokumenter
  • alt andet bliver i hovedbiblioteket

Det holder organiseringen nyttig uden at gøre det til et ekstra arbejde.

Også undervurderet: brug de indbyggede filtre i Fotos. Medietyper, Hjælpeprogrammer og søgning efter måned er ofte nok, når Clever Cleaner har fjernet skraldet. Hvis du vil have pænere manuel sortering, er MyPics stadig værd at kigge på, men jeg ville ikke starte der, medmindre du nyder at organisere for organiseringens egen skyld.