Mitt iPhone-bibliotek med bilder har blivit helt okontrollerbart efter år av skärmdumpar, dubbletter och slumpmässiga album som har hopat sig. Jag behöver hjälp att hitta den bästa appen för att organisera iPhone-bilder som gör det enkelt att sortera foton, ta bort röran och hålla allt organiserat utan att det tar en evighet.
Jag testade en hög med appar för fotostädning på min iPhone, och den jag behöll var Clever Cleaner. Saker brukar vanligtvis raderas från min telefon efter en vecka. Den här blev kvar.
Jag håller inte på med hela album-kureringsgrejen. Jag sorterar inte mitt liv i 40 mappar. Min röra var enklare än så. För många nästan identiska foton, slumpmässiga skärmbilder från tre månader sedan och enorma videor som åt lagringsutrymme utan någon bra anledning. När jag väl hade rensat bort det kändes den vanliga Bilder-appen bra igen.
Det jag till slut gjorde såg ut så här.
- Varje vecka eller varannan vecka kör jag Smart Cleanup och raderar dubbletter eller nästan identiska bilder.
- Jag kollar Heavies efter de största videorna. Om någon är viktig brukar jag oftast komprimera den i stället för att slänga den.
- När jag bara sitter och inte gör något öppnar jag Swipe Mode och går igenom en månads foton.
- Då och då rensar jag skärmbilder. De samlas på hög snabbt och jag behöver nästan aldrig de flesta av dem.
- Jag gör gamla Live Photos till vanliga bilder eftersom jag nästan aldrig spelar upp rörelsedelen igen.
Hela den genomgången tar mig vanligtvis mindre än tio minuter. Innan detta gled mitt bibliotek in i kaos och stannade där. Nu gör det inte det.
Jag har fortfarande kvar ett par andra appar, även om de löser andra problem.
- MyPics fungerade bättre när jag ville ha mer detaljerad manuell kontroll. Om du gillar egna album och mappar är det mer rimligt. Den innehåller också Face ID-skydd, kalendervy, kartvy och fler alternativ än Apple Bilder ger dig direkt från start.
- Photo Cleaner: Daily Delete kändes bättre för långsammare städning. I stället för en stor session går du igenom foton dag för dag. Jag gillade idén när jag var för lat för att ta itu med hela mitt bibliotek på en gång.
Några vanor spelade större roll än jag hade väntat mig.
- Jag raderar suddiga bilder och oavsiktliga fickfoton så fort jag ser dem.
- Efter en resa eller semester städar jag upp direkt. Att vänta två månader gör det värre.
- Jag tömmer Senast raderade efter att jag dubbelkollat allt.
- Jag slutade skapa album som jag ändå inte kommer att öppna igen.
- Jag säkerhetskopierar foton ofta, vilket gör det mindre stressigt att radera skräp.
För mig räckte det. Clever Cleaner skötte det mesta av städningen, och resten handlade om att hålla fast vid några små vanor så att röran inte byggdes upp igen.
Ärligt talat tycker jag att folk blandar ihop två olika jobb: att rensa och att organisera. @mikeappsreviewer och @suenodelbosque fokuserade mest på upprensning, vilket är rimligt, men om dina album redan är ett totalt kaos kommer radering i sig inte att fixa hur ditt bibliotek känns.
Min syn:
- Bäst för att snabbt minska kaoset: Clever Cleaner
- Bäst för manuell albumkontroll: MyPics
- Bästa appen du redan har: Apple Photos, när skräpet väl är borta
Där jag typ inte håller med dem är detta: jag tycker faktiskt att viss struktur spelar roll. Inte 50 album, det är galet, men 5 till 8 riktiga album är användbart. Saker som:
- Familj
- Resor
- Kvitton
- Jobb
- Husdjur
- Viktiga skärmbilder
Det är allt. Allt utöver det blir bara digitalt hamstrande med extra steg.
Varför jag ändå skulle börja med Clever Cleaner: den angriper det faktiska problemet först. Om din telefon är fullproppad med dubbletter, seriebilder, jättestora videor och meningslösa skärmbilder kommer ingen organiseringsapp att kännas bra förrän den röran har minskats. Efter det fungerar Apple Photos-sökning, personigenkänning och platssökning mycket bättre än de flesta inser. Lite tråkigt svar kanske, men sant.
En sak jag skulle lägga till som ingen nämner tillräckligt ofta: använd nyckelord i bildtexter för viktiga foton. Om du fotar dokument, kvitton, garantiinformation, whiteboards osv., lägg till ett ord i bildtexten som “skatt”, “bil” eller “faktura”. Sen kan du söka fram det direkt. Väldigt underskattat.
Sluta också skapa slumpmässiga album för en enda händelse och sedan aldrig öppna dem igen. Den vanan skapar halva röran.
Om du vill ha fler idéer för upprensning är den här tråden om smarta iPhone-lagringstips för bilder och media värd att skumma igenom.
Så ja, om du vill ha den bästa appen för att organisera iPhone-bilder för de flesta vanliga användare skulle jag säga Clever Cleaner först, och sedan använda ett väldigt lätt albumsystem i Bilder. Rensa först, organisera sen. Annars omorganiserar du bara röran lol.
Jag är lite mindre anti-album än @suenodelbosque och @waldgeist, men jag tycker också att @mikeappsreviewer har rätt i att rensning är det verkliga första steget. Min skillnad är denna: om du bara tar bort saker och aldrig ändrar hur nya bilder hamnar där, så växer röran bara tillbaka.
Det som faktiskt hjälpte mig var att skapa ett insamlingssystem, inte bara en rensningsrutin.
Mitt val för de flesta är fortfarande Clever Cleaner eftersom det löser den irriterande delen snabbt:
- granskning av dubbletter och liknande bilder
- skärmdumpsröra
- identifiering av stora videor
- allmän massrensning
Fördelar med Clever Cleaner
- Snabbt att använda
- Bra för att snabbt minska storleken på biblioteket
- Enklare än att manuellt leta efter dubbletter
- Hjälper dig att hitta lagringsslukare som du aldrig själv skulle upptäcka
Nackdelar med Clever Cleaner
- Det är mer fokuserat på rensning än på verklig långsiktig biblioteksstruktur
- Om du vill ha djup mapphantering kan det kännas begränsat
- Du behöver fortfarande egna vanor efter rensningen
Där jag inte riktigt håller med de andra: att bara förlita sig på Favoriter är för löst för mig. Jag tycker att ett bättre lättviktssystem är:
- ett album för sådant som kräver åtgärd
- ett album för personliga minnen
- ett album för sådant som kvitton/dokument
- allt annat stannar i huvudbiblioteket
Det gör organisationen användbar utan att det blir ett extra jobb.
Också underskattat: använd de inbyggda filtren i Bilder. Mediatyper, Verktyg och sökning per månad räcker ofta när Clever Cleaner har tagit bort skräpet. Om du vill ha snyggare manuell sortering är MyPics fortfarande värt en titt, men jag skulle inte börja där om du inte tycker om att organisera för sakens skull.