Min externa hårddisk fungerade bra hemma, men nu saknas plötsligt en massa viktiga filer och jag kan inte förstå vad som har hänt. Jag raderade dem inte med flit, och jag behöver verkligen hjälp med säker filåterställning från extern hårddisk innan jag gör saken värre eller förlorar allt för gott.
Om din externa hårddisk fortfarande visas normalt i Windows skulle jag inte anta att filerna är borta. Jag råkade ut för detta en gång efter att ha kopplat ur den slarvigt, och det såg värre ut än det var. En saknad mappvy pekar ofta på filsystemsskador, inte omedelbar dataförlust.
Det första jag skulle göra är att sluta använda hårddisken.
Formatera den inte. Flytta inte över nya filer till den. Jag skulle också vänta med CHKDSK tills ditt viktiga innehåll har kopierats ut. Sådana verktyg kan ibland fixa strukturen genom att ändra data som du fortfarande behövde.
Några snabba kontroller hjälpte mig att ringa in problemet:
- Aktivera Dolda objekt i Utforskaren.
- Titta på hårddiskens egenskaper och se om det använda utrymmet fortfarande ser ungefär ut som du förväntar dig.
- Byt USB-port eller kabel om hårddisken har kopplats från, laggat eller betett sig instabilt.
Om filerna fortfarande inte visas och du inte har någon säkerhetskopia skulle jag gå över till återställningsprogram. Ett verktyg som folk ofta nämner för detta är Disk Drill. Det som stack ut för mig var stöd för de vanligaste filsystemen, förhandsvisning av filer före återställning och möjligheten att först skapa en diskavbild.
Det steget med diskavbilden är viktigt om hårddisken verkar instabil. Jag har haft en hårddisk där varje ny skanning kändes som att kasta tärning. Att arbeta från en avbild belastar originalhårdvaran mindre.
Det här skulle jag göra:
- Installera Disk Drill på din huvudsakliga interna hårddisk, inte på den externa problemhårddisken.
- Öppna det, välj den externa hårddisken och klicka på Sök efter förlorade data.
- Använd Universal Scan. Enligt min erfarenhet är det bästa första steget eftersom den går igenom hela uppsättningen återställningsmetoder.
- Låt den bli klar. Förhandsgranska sedan det den hittar och återställ filerna till en annan hårddisk.
I Windows får du upp till 100 MB gratis för återställning. Det räcker för att testa om dina saknade filer fortfarande finns där innan du lägger mer tid på att gå vidare.
På ett ställe skulle jag sluta hålla på med den. Om hårddisken börjar klicka, tappar anslutningen om och om igen, försvinner från identifieringen eller om skanningen vägrar bli klar, skulle jag koppla ur den och i stället titta på en professionell återställningstjänst. Det är den typen av tecken jag har sett före maskinvarufel. Att pressa den hårdare gör ibland resultatet sämre, inte bättre.
Om filerna försvann hemma och enheten fortfarande monteras, skulle jag kontrollera om det är ett behörighets- eller indexeringsproblem innan jag gör en full återställningsgenomsökning. Jag håller delvis med @mikeappsreviewer, men jag skulle inte lägga för mycket tid på att rota runt i Filutforskaren om datan är viktig. Varje extra skrivning, uppdatering av miniatyrcache eller reparationsprompt är en risk du inte behöver.
Gör dessa kontroller först.
- Öppna Diskhantering. Se om partitionsstorleken och filsystemet fortfarande ser rätt ut.
- Öppna Kommandotolken som administratör och kör dir /a på enhetsbokstaven. Det visar dolda och systemposter tydligare än Utforskaren.
- Kontrollera fliken Säkerhet på en saknad mapp, om någon mapp fortfarande finns kvar. Ibland blir ägarskapet konstigt efter att man kopplat ur enheten eller bytt dator.
- Titta i Händelsevisaren, Windows-loggar, System. Filtrera efter Disk- och Ntfs-fel runt tiden då filerna försvann.
Om använt utrymme fortfarande ser fullt ut finns datan ofta fortfarande kvar och filtabellen är den del som är trasig. Om använt utrymme har minskat mycket är radering eller korruption mer sannolik.
För återställning är Disk Drill ett bra val eftersom det förhandsvisar resultat och sorterar hittade filer efter sökväg och typ. Jag skulle bara återställa till en andra enhet. Inga undantag. Om genomsökningen visar den ursprungliga mappstrukturen är chanserna bättre än vid en rå filåterställning med slumpmässiga namn.
Om detta var ett fall av hur man återställer permanent raderade filer, använd en tydligare sökfras som återställ permanent raderade filer från en extern hårddisk.
En sak till som folk missar. Kontrollera antivirusets karantän och loggar från synkroniseringsappar, som OneDrive eller Dropbox. Jag har sett saknade filer hamna där. Konstigt, men det händer.
Jag skulle faktiskt lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles inte betonade tillräckligt: kontrollera om filerna flyttades, inte förlorades.
Öppna sökningen i Filutforskaren på den externa enheten och sök efter ett filtillägg som du vet fanns där, som *.docx eller *.jpg. Ibland gör en dålig dra-och-släpp, en konstig appexport eller ett halvtrasigt synkroniseringsverktyg att filer hamnar i fel mapp och folk antar att de försvann. Jag har sett hela mappar hamna inuti en annan mapp med nästan samma namn. Superdumt, men det händer.
Kontrollera också dessa:
- Papperskorgen på den faktiska datorn som senast använde enheten
- antivirusets karantän
- loggar för säkerhetskopierings- eller historikprogram
- SMART-hälsa med något som CrystalDiskInfo
Om SMART visar varning/dålig status, sluta göra djupa skanningar om och om igen. Där håller jag lite inte med om metoden att fortsätta kontrollera saker. Vid någon punkt blir detektivarbetet extra slitage.
Om enheten är tillräckligt frisk för att kunna läsas är Disk Drill fortfarande ett av de säkrare alternativen eftersom du kan skanna, förhandsgranska och återställa till en annan disk. Jag skulle bry mig mindre om snygga löften och mer om huruvida det hittar de ursprungliga filnamnen/mappstrukturen. Det brukar säga en hel del.
Om du vill ha en bra översikt innan du provar det, är denna recension och genomgång av Disk Drill återställningsprogram lättare att följa än de flesta textguider.
Det viktigaste: spara inte återställda filer tillbaka på samma externa enhet. Det är så folk förvandlar saknade filer till borta på riktigt.
Jag håller med @chasseurdetoiles, @jeff och @mikeappsreviewer om att vara försiktig, men jag skulle först lägga till en extra vinkel: uteslut filtrering i filsystemet, inte bara filförlust.
Några saker som kan få filer att se ut att vara borta utan att de faktiskt har raderats:
- BitLocker eller ett annat krypteringslager som har monterats fel
- enhetsbokstaven har ändrats och en app pekar mot ett tomt bibliotek eller cache
- behörigheter för användarkontot har ärvts på ett konstigt sätt efter anslutning till en annan dator
- korrupta katalogposter medan själva fildatan fortfarande är intakt
Min huvudsakliga invändning: jag skulle inte söka för mycket inuti Windows om enheten har börjat bete sig ens lite instabilt. Läsningar av metadata blir många.
Det jag skulle göra i stället:
- Kontrollera enheten på en annan dator, helst med så skrivskyddat beteende som möjligt.
- Om filerna är verksamhetskritiska, klona eller skapa en avbild av enheten först.
- Skanna sedan klonen, inte originalet, med något som Disk Drill.
Varför Disk Drill här:
Fördelar:
- bra på att återskapa mappstruktur när metadata fortfarande delvis är intakta
- förhandsvisning hjälper till att bekräfta återställbarhet innan export
- stöder avbildning, vilket är det säkrare arbetsflödet
Nackdelar:
- den kostnadsfria återställningsgränsen i Windows är liten
- djupa skanningar kan ge många skräpnamn om filsystemet är kraftigt skadat
- inte det billigaste alternativet om du behöver full återställning
Om enheten låter, kopplar från eller får Explorer att frysa, hoppa över programvara och överväg ett labb. Där går gränsen där återställning hemma snabbt blir riskfylld.