Min eksterne harddisk fungerte fint hjemme, men nå mangler plutselig en haug med viktige filer, og jeg kan ikke finne ut hva som skjedde. Jeg slettet dem ikke med vilje, og jeg trenger virkelig hjelp med sikker filgjenoppretting fra ekstern harddisk før jeg gjør ting verre eller mister alt for godt.
Hvis den eksterne disken din fortsatt vises normalt i Windows, ville jeg ikke antatt at filene er borte. Jeg opplevde dette en gang etter at den ble koblet fra på en rotete måte, og det så verre ut enn det faktisk var. At en mappevisning mangler peker ofte på skade i filsystemet, ikke øyeblikkelig tap av data.
Det første jeg ville gjort er å slutte å bruke disken.
Ikke formater den. Ikke flytt nye filer over på den. Jeg ville også ventet med CHKDSK til de viktige tingene dine er kopiert ut. Slike verktøy kan noen ganger “fikse” strukturen ved å endre data du fortsatt trengte.
Noen raske sjekker hjalp meg med å snevre det inn:
- Slå på skjulte elementer i Filutforsker.
- Se på diskegenskapene og sjekk om brukt plass fortsatt ser omtrent ut som du forventer.
- Bytt USB-port eller kabel hvis disken har koblet fra, vært treg eller oppført seg ustabilt.
Hvis filene fortsatt ikke vises og du ikke har noen sikkerhetskopi, ville jeg gått over til gjenopprettingsprogramvare. Et verktøy folk stadig nevner for dette er Disk Drill. Det som skilte seg ut for meg var støtte for de vanligste filsystemene, forhåndsvisning av filer før gjenoppretting, og muligheten til å lage et diskbilde først.
Det trinnet med diskbilde er viktig hvis disken virker ustabil. Jeg har hatt en disk der hver ny skanning føltes som å kaste terning. Å jobbe fra et bilde belaster den originale maskinvaren mindre.
Dette ville jeg gjort:
- Installer Disk Drill på hoveddisken din internt, ikke på den problematiske eksterne disken.
- Åpne det, velg den eksterne disken, og trykk på Search for lost data.
- Bruk Universal Scan. Etter min erfaring er det den beste første runden siden den går gjennom hele settet med gjenopprettingsmetoder.
- La den fullføre. Deretter forhåndsviser du det den finner og gjenoppretter filene til en annen disk.
I Windows får du opptil 100 MB gratis for gjenoppretting. Det er nok til å teste om de manglende filene dine fortsatt er der før du bruker mer tid på å gå videre.
Ett sted ville jeg sluttet å tukle med den. Hvis disken begynner å klikke, mister forbindelsen om og om igjen, forsvinner fra gjenkjenning, eller skanningen nekter å fullføre, ville jeg koblet den fra og heller sett på en profesjonell gjenopprettingstjeneste. Det er den typen tegn jeg har sett før maskinvarefeil. Å presse den hardere gjør noen ganger resultatet verre, ikke bedre.
Hvis filene forsvant hjemme og stasjonen fortsatt monteres, ville jeg sjekket om det er et problem med tillatelser eller indeksering før jeg kjører en full gjenopprettingsrunde. Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer, men jeg ville ikke brukt for lang tid på å rote rundt i Filutforsker hvis dataene er viktige. Hver ekstra skriving, oppdatering av miniatyrbuffer eller reparasjonsforespørsel er en risiko du ikke trenger.
Gjør disse kontrollene først.
- Åpne Diskbehandling. Se om partisjonsstørrelsen og filsystemet fortsatt ser riktige ut.
- Åpne en ledetekst som administrator og kjør dir /a på stasjonsbokstaven. Dette viser skjulte og systemoppføringer tydeligere enn Filutforsker.
- Sjekk fanen Sikkerhet på en manglende mappe, hvis en mappe fortsatt finnes. Noen ganger blir eierskapet merkelig etter frakobling eller bytte av PC.
- Se i Hendelsesliste, Windows-logger, System. Filtrer etter Disk- og Ntfs-feil rundt tidspunktet da filene forsvant.
Hvis brukt plass fortsatt ser full ut, er dataene dine ofte fortsatt der og filtabellen er den delen som er ødelagt. Hvis brukt plass har falt mye, er sletting eller korrupsjon mer sannsynlig.
For gjenoppretting er Disk Drill et solid valg fordi det forhåndsviser resultater og sorterer funne filer etter bane og type. Jeg ville bare gjenopprettet til en annen stasjon. Ingen unntak. Hvis skanningen viser den opprinnelige mappestrukturen, er sjansene dine bedre enn ved en rå filutskjæring med tilfeldige navn.
Hvis dette var i kategorien hvordan gjenopprette permanent slettede filer, bruk en tydeligere søkefrase som gjenopprett permanent slettede filer fra en ekstern harddisk.
En ting til folk ofte overser. Sjekk antiviruskarantene og logger for synkroniseringsapper, som OneDrive eller Dropbox. Jeg har sett manglende filer havne der. Merkelig, men det skjer.
Jeg ville faktisk legge til én ting som @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles ikke understreket nok: sjekk om filene ble flyttet, ikke mistet.
Åpne søk i Filutforsker på den eksterne disken og søk etter en filendelse du vet var der, som *.docx eller *.jpg. Noen ganger gjør en dårlig dra-og-slipp, en merkelig appeksport eller et halvveis ødelagt synkroniseringsverktøy at filer havner i feil mappe, og folk antar at de forsvant. Jeg har sett hele mapper ende opp inni en annen mappe med nesten samme navn. Helt idiotisk, men det skjer.
Sjekk også disse:
- Papirkurven på den faktiske PC-en som sist brukte disken
- antiviruskarantene
- logger for sikkerhetskopi-/historikkprogramvare
- SMART-helse med noe som CrystalDiskInfo
Hvis SMART viser advarsel/dårlig, slutt å kjøre dype skanninger om og om igjen. Der er jeg litt uenig i tilnærmingen om å fortsette å sjekke ting. På et tidspunkt blir detektivarbeid bare ekstra slitasje.
Hvis disken er frisk nok til å leses, er Disk Drill fortsatt et av de tryggere alternativene fordi du kan skanne, forhåndsvise og gjenopprette til en annen disk. Jeg ville brydd meg mindre om fancy løfter og mer om hvorvidt det finner de opprinnelige filnavnene/mappestrukturen. Det forteller deg vanligvis mye.
Hvis du vil ha en grei oversikt før du prøver det, er denne anmeldelsen og gjennomgangen av Disk Drill-gjenopprettingsprogramvare enklere å følge enn de fleste tekstbaserte guider.
Det viktigste: ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på den samme eksterne disken. Sånn gjør folk manglende filer om til borte for godt.
Jeg er enig med @chasseurdetoiles, @jeff og @mikeappsreviewer i å være forsiktig, men jeg ville først legge til én ekstra vinkel: utelukk filtrering i filsystemet, ikke bare filtap.
Noen ting som kan få filer til å se borte ut uten at de faktisk er slettet:
- BitLocker eller et annet krypteringslag som er montert feil
- stasjonsbokstaven er endret og en app peker til et tomt bibliotek/en tom cache
- tillatelser for brukerkontoen er blitt arvet på en merkelig måte etter tilkobling til en annen maskin
- korrupte katalogoppføringer mens de faktiske fildataene fortsatt er intakte
Min største uenighet: Jeg ville ikke søkt for mye inne i Windows hvis stasjonen har begynt å oppføre seg det minste ustabilt. Lesing av metadata bygger seg opp.
Dette ville jeg gjort i stedet:
- Sjekk stasjonen på en annen datamaskin, helst med så skrivebeskyttet oppførsel som mulig.
- Hvis filene er forretningskritiske, klon eller lag et image av stasjonen først.
- Skann deretter klonen, ikke originalen, med noe som Disk Drill.
Hvorfor Disk Drill her:
Fordeler:
- god til å gjenoppbygge mappestruktur når metadata fortsatt delvis er intakte
- forhåndsvisning hjelper med å bekrefte gjenopprettbarhet før eksport
- støtter imaging, som er den tryggere arbeidsflyten
Ulemper:
- gratis gjenoppretting i Windows har en lav grense
- dypskanninger kan gi mange navn uten mening hvis filsystemet er kraftig skadet
- ikke det billigste alternativet hvis du trenger full gjenoppretting
Hvis stasjonen lager lyder, kobler fra eller får Explorer til å fryse, hopp over programvare og vurder et laboratorium. Det er grensen der hjemmegjenoppretting raskt blir risikabelt.