Hvis dit eksterne drev stadig vises normalt i Windows, ville jeg ikke antage, at filerne er væk. Jeg er stødt på det én gang efter en rodet frakobling, og det så værre ud, end det var. En manglende mappevisning peger ofte på filsystemskade, ikke øjeblikkeligt datatab.
Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at røre drevet.
Formater det ikke. Flyt ikke nye filer over på det. Jeg ville også vente med CHKDSK, indtil dine vigtige ting er kopieret ud. Værktøjer som det “retter” nogle gange strukturen ved at ændre data, som du stadig havde brug for.
Et par hurtige kontroller hjalp mig med at indsnævre det:
- Slå Skjulte elementer til i Stifinder.
- Kig på drevets egenskaber, og se om den brugte plads stadig ser ud til at være tæt på det, du forventer.
- Skift USB-port eller kabel, hvis drevet har afbrudt forbindelsen, været langsomt eller opført sig ustabilt.
Hvis filerne stadig ikke vises, og du ikke har nogen backup, ville jeg skifte til gendannelsessoftware. Et værktøj, folk bliver ved med at nævne til dette, er Disk Drill. Det, der sprang i øjnene for mig, var understøttelse af de mest almindelige filsystemer, forhåndsvisning af filer før gendannelse og muligheden for først at oprette et diskimage.
Det trin med diskimage er vigtigt, hvis drevet virker ustabilt. Jeg har haft et drev, hvor hver ny scanning føltes som at kaste terninger. At arbejde ud fra et image belaster den originale hardware mindre.
Det ville jeg gøre:
- Installer Disk Drill på dit primære interne drev, ikke på det problematiske eksterne drev.
- Åbn det, vælg det eksterne drev, og klik på Søg efter mistede data.
- Brug Universal Scan. Efter min erfaring er det den bedste første scanning, da den gennemgår hele sættet af gendannelsesmetoder.
- Lad den blive færdig. Forhåndsvis derefter, hvad den finder, og gendan filerne til et andet drev.
På Windows giver det dig op til 100 MB gratis til gendannelse. Det er nok til at teste, om dine manglende filer stadig er der, før du bruger tid på at gå videre.
Ét sted ville jeg stoppe med at rode med det. Hvis drevet begynder at klikke, mister forbindelsen igen og igen, forsvinder fra registrering, eller scanningen nægter at blive færdig, ville jeg frakoble det og i stedet se på en professionel gendannelsesservice. Det er den slags tegn, jeg før har set inden hardwarefejl. At presse det hårdere gør nogle gange resultatet værre, ikke bedre.
Hvis filerne forsvandt derhjemme, og drevet stadig kan monteres, ville jeg tjekke for et tilladelses- eller indekseringsproblem, før jeg laver en fuld gendannelseskørsel. Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer, men jeg ville ikke bruge for lang tid på at rode rundt i Stifinder, hvis dataene er vigtige. Hver ekstra skrivning, opdatering af miniaturecache eller reparationsprompt er en risiko, du ikke behøver.
Lav disse tjek først.
- Åbn Diskhåndtering. Se, om partitionsstørrelsen og filsystemet stadig ser rigtigt ud.
- Åbn en Kommandoprompt som administrator, og kør dir /a på drevbogstavet. Dette viser skjulte og systemposter tydeligere end Stifinder.
- Tjek fanen Sikkerhed på én manglende mappe, hvis der stadig findes en mappe. Nogle gange bliver ejerskab mærkeligt efter frakobling eller skift af pc.
- Kig i Hændelsesfremviser, Windows-logfiler, System. Filtrer efter Disk- og Ntfs-fejl omkring det tidspunkt, hvor filerne forsvandt.
Hvis den brugte plads stadig ser fuld ud, er dine data ofte stadig der, og filtabelen er den del, der er ødelagt. Hvis den brugte plads faldt meget, er sletning eller korruption mere sandsynligt.
Til gendannelse er Disk Drill et solidt valg, fordi det viser forhåndsvisninger af resultater og sorterer fundne filer efter sti og type. Jeg ville kun gendanne til et andet drev. Ingen undtagelser. Hvis scanningen viser den oprindelige mappestruktur, er dine chancer bedre end ved en rå filudtrækning med tilfældige navne.
Hvis dette var i kategorien how to recover permanently deleted files, så brug en tydeligere søgefrase som gendan permanent slettede filer fra en ekstern harddisk.
En ting mere, folk overser. Tjek antiviruskarantæne og logfiler for synkroniseringsapps som OneDrive eller Dropbox. Jeg har set manglende filer ende der. Mærkeligt, men det sker.
Jeg vil faktisk tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles ikke understregede nok: tjek, om filerne blev flyttet, ikke mistet.
Åbn søgning i Stifinder på det eksterne drev, og søg efter en filendelse, som du ved var der, såsom *.docx eller *.jpg. Nogle gange dumper en dårlig træk-og-slip, en mærkelig appeksport eller et halvt ødelagt synkroniseringsværktøj filer i den forkerte mappe, og så antager folk, at de er forsvundet. Jeg har set hele mapper ende inde i en anden mappe med næsten samme navn. Helt åndssvagt, men det sker.
Tjek også disse:
- Papirkurv på den faktiske pc, der sidst brugte drevet
- antivirus-karantæne
- logfiler fra backup-/historiksoftware
- SMART-helbred med noget som CrystalDiskInfo
Hvis SMART viser advarsel/dårlig, så stop med at lave dybe scanninger igen og igen. Det er dér, jeg er en smule uenig i tilgangen med bare at blive ved med at tjekke ting. På et tidspunkt bliver detektivarbejde til ekstra slid.
Hvis drevet er sundt nok til at kunne læses, er Disk Drill stadig en af de sikrere muligheder, fordi du kan scanne, forhåndsvise og gendanne til en anden disk. Jeg ville være mindre optaget af smarte løfter og mere af, om det finder de oprindelige filnavne/mappestruktur. Det fortæller dig som regel en hel del.
Hvis du vil have et fornuftigt overblik, før du prøver det, er denne anmeldelse og gennemgang af Disk Drill-gendannelsessoftware lettere at følge end de fleste vejledninger kun med tekst.
Det vigtigste: gem ikke gendannede filer tilbage på det samme eksterne drev. Sådan gør folk manglende filer til virkelig væk.
Jeg er enig med @chasseurdetoiles, @jeff og @mikeappsreviewer i at være forsigtig, men jeg ville først fremhæve én ekstra vinkel: udeluk filtrering i filsystemet, ikke kun tab af filer.
Et par ting, der kan få filer til at se “forsvundet” ud uden faktisk at være slettet:
- BitLocker eller et andet krypteringslag monteret forkert
- drevbogstavet er ændret, og en app peger på et tomt bibliotek/cache
- tilladelser til brugerkontoen er blevet arvet på en mærkelig måde efter tilslutning til en anden maskine
- korrupte mappeindgange, mens de faktiske fildata stadig er intakte
Min største uenighed: Jeg ville ikke søge for meget inde i Windows, hvis drevet er begyndt at opføre sig bare en smule ustabilt. Læsning af metadata løber op.
Det ville jeg gøre i stedet:
- Tjek drevet på en anden computer, helst med så meget skrivebeskyttet adfærd som muligt.
- Hvis filerne er forretningskritiske, så klon eller lav først et image af drevet.
- Scan derefter klonen, ikke originalen, med noget som Disk Drill.
Hvorfor Disk Drill her:
Fordele:
- god til at genskabe mappestrukturen, når metadata stadig delvist er intakte
- forhåndsvisning hjælper med at bekræfte gendannelighed før eksport
- understøtter imaging, som er den sikrere arbejdsgang
Ulemper:
- den gratis gendannelsesgrænse i Windows er lille
- dybe scanninger kan returnere mange junknavne, hvis filsystemet er alvorligt beskadiget
- ikke den billigste løsning, hvis du har brug for fuld gendannelse
Hvis drevet laver lyde, kobler fra eller får Stifinder til at fryse, så spring software over og overvej et laboratorium. Det er grænsen, hvor gendannelse derhjemme hurtigt bliver risikabel.