Mijn Outlook PST-bestand is verdwenen en nu heb ik geen toegang meer tot belangrijke e-mails die ik nodig heb voor werk en persoonlijke administratie. Dit gebeurde nadat ik enkele mappen had verplaatst en mijn computer opnieuw had opgestart, dus ik weet niet zeker of het bestand is verwijderd, verplaatst of beschadigd. Ik heb hulp nodig bij het vinden van het Outlook PST-bestand en het herstellen van e-mails voordat ik iets permanent verlies.
Outlook zegt bestand kan niet worden gevonden na opschonen
Ik kwam dit ooit tegen nadat ik een hoop oude spullen uit Documenten had verwijderd. Outlook startte nog steeds, maar mijn mappen waren weg en de fout wees naar een ontbrekend PST-bestand. Vervelende situatie.
Wat ik als eerste zou doen, is de pc nergens extra voor gebruiken. Geen installaties. Geen grote downloads. Sla Windows Update voorlopig over als dat kan. Wanneer een PST wordt verwijderd, blijven de bestandsgegevens vaak staan totdat Windows ze overschrijft. Elke nieuwe activiteit verkleint je kansen.
Begin met de voor de hand liggende dingen
Controleer eerst de Prullenbak. Klinkt dom, maar nog steeds de moeite waard. Als de PST met een normale verwijderactie is weggehaald, heb je misschien geluk en kun je hem in tien seconden terugzetten.
Als je het Outlook-bestand in een gesynchroniseerde map had staan, controleer dan ook de webkant van je cloudaccount:
- OneDrive
- Dropbox
- Google Drive
Kijk bij Verwijderde bestanden, Prullenbak, Recycle Bin of Versiegeschiedenis. Ik heb lokale bestanden zien verdwijnen terwijl de online kopie daar nog gewoon stond te wachten.
Zoek naar een oudere Windows-kopie
Windows bewaart soms eerdere versies van mappen. Niet altijd, maar als het werkt, scheelt het enorm veel tijd.
Het gebruikelijke PST-pad is:
C:\Users\YourName\Documents\Outlook Files
Open Verkenner, ga naar de map waar de PST stond, klik er met de rechtermuisknop op en kies vervolgens Vorige versies herstellen.
Als je een versie ziet van vóór het verwijderen, open die dan en kopieer de PST naar een veilige plek. Zet hem nog niet terug. Eerst kopiëren.
Als er niets verschijnt, gebruik herstelsoftware
In dit stadium zou ik het behandelen als een herstelklus voor een verwijderd bestand. De bestandsvermelding is weg, maar de datablokken kunnen er nog steeds zijn.
Een tool die ik hiervoor heb zien werken is Disk Drill.
Wat ik zou doen:
- Installeer het indien mogelijk op een andere schijf, of op een USB-stick. Schrijf niet meer gegevens weg naar dezelfde schijf waarvan je probeert te herstellen.
- Scan de schijf waarop de PST was opgeslagen, meestal C:.
- Zoek in de resultaten naar .pst
- Sorteer op grootte of let daar in elk geval goed op.
De grootte is hier belangrijk. Een vers leeg Outlook-gegevensbestand kan piepklein zijn, een paar honderd KB. Je echte mailarchief is vaak veel groter, soms honderden MB’s of meer. Als je een grote PST vindt, zou ik daar beginnen.
Herstel het bestand naar een andere locatie. Een externe schijf is beter. Een andere map op een andere schijf is ook prima. Zet het nog niet terug op de oorspronkelijke plek.
Koppel het herstelde bestand weer aan Outlook
Outlook maakt vaak een lege vervangende gegevensfile aan wanneer de oude ontbreekt. Daardoor opent de app wel, maar lijkt je geschiedenis gewist. Daar ben ik de eerste keer door misleid.
Om het herstelde bestand te laden:
Bestand > Openen en exporteren > Outlook-gegevensbestand openen
Kies de PST die je hebt hersteld. Als het de juiste is, zouden je oude mappen in het linkerdeelvenster moeten verschijnen.
Nadat je hebt bevestigd dat de mail er is, ga je naar Accountinstellingen en wijzig je indien nodig het standaardgegevensbestand.
Als je account IMAP gebruikte, lees dan dit deel
Dit is belangrijk. Als de mailbox IMAP was, staan je inbox en gesynchroniseerde mappen vaak nog steeds op de mailserver. Door het account opnieuw toe te voegen, kan een groot deel weer worden binnengehaald.
De adder onder het gras zijn lokaal opgeslagen items. Oude archieven. Aangepaste lokale mappen. Willekeurige mail die je jaren geleden naar persoonlijke opslag hebt gesleept. Die items stonden meestal alleen in de PST. Als de PST weg is, zijn die ook weg tenzij je het bestand herstelt.
Waar ik me tijdens de scan op zou richten
Ga niet achter de eerste PST aan die je ziet.
Ik zou zoeken naar:
- de grootste PST-bestanden
- bestanden met datums die dicht liggen bij het moment waarop Outlook voor het laatst werkte
- bestanden die zijn hersteld uit de oorspronkelijke map Outlook Files, als het pad nog zichtbaar is
Een grote PST is vaak de beste aanwijzing. Kleine bestanden zijn vaak lege vervangers die Outlook na de schade heeft gemaakt.
Nadat je hem terug hebt
Maak meteen een kopie. Externe schijf, map met back-up, wat je ook vertrouwt. Deze les heb ik op de vervelende manier geleerd. Een PST kan jaren aan mail en mappen bevatten, en Outlook laat je slecht voelen hoe kwetsbaar dat ene bestand is totdat het verdwijnt.
Als je herstelscan een grote PST oplevert, zou ik daar eerst mijn aandacht op richten. Dat is meestal degene met je oude mail.
Als je mappen hebt verplaatst, zou ik eerst controleren op een kapot pad voordat ik dit als een volledige verwijdering behandel. Dat deel wordt vaak over het hoofd gezien.
Open Outlook en ga dan naar Bestand, Accountinstellingen, Gegevensbestanden. Als Outlook nog steeds de oude PST-naam weergeeft, noteer dan het volledige pad. Zoek daarna in Windows op die exacte bestandsnaam, niet alleen op .pst. Heel vaak staat het bestand er nog, maar verwijst Outlook na een verplaatsing nog naar de oude maplocatie.
Ik ben het gedeeltelijk eens met @mikeappsreviewer, maar ik zou niet meteen beginnen met bestandsherstel als het probleem direct na het verplaatsen van mappen is begonnen. Een padconflict komt vaak voor. Verwijdering is maar één mogelijkheid.
Controleer ook deze locaties:
C:\Users\YourName\Documents\Outlook Files
C:\Users\YourName\AppData\Local\Microsoft\Outlook
Schakel eerst verborgen items in Verkenner in. Veel mensen missen de kopie in AppData.
Als je de PST vindt, dubbelklik er dan niet zomaar op vanuit een willekeurige map en noem het opgelost. Kopieer het naar een stabiele locatie en koppel het daarna in Outlook via Bestand, Openen en exporteren, Outlook-gegevensbestand openen.
Als het bestand beschadigd is geraakt door de verplaatsing of een afsluiting, voer dan het Postvak IN-herstelprogramma uit, SCANPST.EXE. Microsoft installeert dit samen met Office. Zoek op je pc naar SCANPST, voer het uit op de gevonden PST en open daarna Outlook opnieuw. Dit lost structurele problemen vaker op dan mensen denken.
Als het bestand weg is, gebruik dan herstelsoftware. Disk Drill is een goede optie voor herstel van Outlook PST, vooral als het bestand tijdens het opschonen of herstructureren van mappen is verwijderd. Installeer het indien mogelijk op een andere schijf.
Als je opties wilt, kies dan uit deze lijst met de beste dataherstelsoftware voor verwijderde PST-bestanden.
Nog een laatste punt. Als dit POP was, was de PST erg belangrijk. Als dit IMAP of Microsoft 365 was, zou e-mail op de server weer moeten synchroniseren, maar lokale mappen, archieven en oude exports niet. Dat is de inhoud waarvoor je de PST nodig hebt.
Als dit direct na het verplaatsen van mappen gebeurde, zou ik eigenlijk eerst even Windows Search gebruiken voordat je iets anders doet. @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque hebben herstel- en padproblemen al behoorlijk goed behandeld, maar een extra invalshoek is controleren of het PST-bestand tijdens het verplaatsen misschien is hernoemd of in een vreemde map is beland.
Zoek in Verkenner naar:
*.pst
en sorteer daarna op Datum gewijzigd en Grootte.
Waar je naar zoekt is niet alleen een PST-bestand, maar een bestand dat overeenkomt met de grootte van je oude mailbox. Als Outlook plotseling een nieuw piepklein PST-bestand heeft gemaakt, dan is dat in feite een afleidingsmanoeuvre. Het echte bestand is meestal veel groter.
Controleer ook het e-mailprofiel van Outlook zelf:
Configuratiescherm > E-mail > Profielen weergeven > Eigenschappen > Gegevensbestanden
Soms blijft Outlook verwijzen naar een niet-bestaande locatie, zelfs wanneer het PST-bestand elders nog bestaat. Irritant, maar op te lossen.
Over één ding ben ik het iets minder eens met de anderen: SCANPST is zeker nuttig, maar pas nadat je hebt bevestigd dat je het juiste bestand hebt gevonden. Herstel uitvoeren op het verkeerde kleine vervangende PST-bestand is tijdverspilling.
Als het bestand echt verdwenen is, gebruik dan inderdaad Disk Drill en herstel het naar een andere schijf. Dat is een van de betere opties voor het herstellen van Outlook PST-bestanden na onbedoelde verwijdering.
Nadat je weer toegang hebt, stel dan een back-uproutine in zodat dit niet opnieuw gebeurt. De handleiding van Microsoft voor het back-uppen van Outlook-e-mails, contacten en agenda naar een PST-bestand is de moeite waard om op te slaan.
Als je account Exchange, IMAP of Microsoft 365 was, kunnen sommige e-mails bovendien opnieuw synchroniseren. Lokale mappen en oude archieven waarschijnlijk niet. Dat verrast mensen vaak.
Eén invalshoek die ontbreekt bij @sonhadordobosque, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer is vertraging in Windows-indexering. Na het verplaatsen van een map kan Outlook falen omdat het PST-bestand vergrendeld is, verplaatst is of nog niet opnieuw geïndexeerd is, en Windows Search toont het mogelijk niet meteen. Daarom zou ik ook dit gebruiken vanuit de Opdrachtprompt:
dir C:\*.pst /s /a
Dat doorzoekt de schijf geforceerd en vindt vaak PST-bestanden die Search mist.
Ik zou er ook niet van uitgaan dat de bestandsextensie netjes is gebleven. Soms eindigt een verplaatst bestand als .pst.tmp of in een vreemd hernoemde map. Controleer mapnamen die je handmatig hebt verplaatst.
Nog iets: kijk in Event Viewer > Windows Logs > Application rond het moment waarop Outlook faalde. Als de schijf, het profiel of Outlook een fout gaf, kan dat aangeven of het gaat om een ontbrekend bestand, machtigingen of corruptie.
Als je het PST-bestand terugvindt, controleer dan eerst de bestandsgrootte en probeer het alleen-lezen te openen vanuit een kopie. Als Outlook crasht bij het koppelen, kloon het bestand dan en werk alleen op de kopie.
Als het echt verwijderd is, is Disk Drill een redelijke keuze.
Voordelen:
- goede bestandssignatuurscan voor PST
- eenvoudig filteren op extensie/grootte
- behoorlijk voor per ongeluk verwijderde bestanden
Nadelen:
- hersteld PST-bestand kan nog steeds corrupt zijn
- diepe scan kan dubbele rommel opleveren
- beste resultaten hangen af van weinig schijfactiviteit
Dus ja, eerst het padprobleem, daarna zoeken via de opdrachtregel, daarna machtigingen/eventlogs, en daarna herstel met Disk Drill indien nodig.