Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden permanent verwijderd op mijn Windows 11-pc en de Prullenbak al geleegd. Ik probeer uit te zoeken wat de beste plek is om te beginnen, of dat nu Bestandsgeschiedenis, Windows-back-up of een veilige hersteltool is. Deze bestanden bevatten persoonlijke documenten die ik echt nodig heb, dus ik zou advies waarderen over de veiligste manier om permanent verwijderde bestanden in Windows 11 te herstellen zonder de situatie erger te maken.
Hoi,
Ik zou die bestanden nog niet afschrijven. Wanneer Windows 11 zegt dat iets permanent is verwijderd, betekent dat vaak dat het systeem eerst de vermelding van het bestand heeft weggehaald. De ruwe gegevens blijven meestal nog een tijdje op de schijf staan, totdat nieuwe gegevens op dezelfde plek terechtkomen.
Dus ja, snelheid is hier belangrijk. Ik zou de getroffen schijf zo min mogelijk gebruiken totdat je herstel probeert. Installeer er geen apps op. Download er geen updates naartoe. Verplaats er geen foto’s op. Zelfs normaal gebruik kan de ruimte overschrijven waar het verwijderde bestand nog staat. Als je schijf een SSD is, is er nog een ander probleem, TRIM. Op sommige systemen wist TRIM verwijderde blokken op de achtergrond, en wordt herstel snel een stuk lastiger.
Voordat ik hersteltools zou proberen, zou ik eerst de saaie dingen controleren, want soms staat het bestand nog ergens anders en zien mensen het over het hoofd. Windows 11 synchroniseert mappen vaak met OneDrive. Bestandsgeschiedenis staat vaker aan dan mensen zich herinneren. Ik heb ook bestanden zien opduiken op een externe back-upschijf, een NAS, een andere pc of een cloudaccount waarvan de gebruiker vergeten was dat die maanden geleden was gekoppeld.
Als Bestandsgeschiedenis aanstond, is dit het pad dat ik zou proberen:
- Open Start.
- Zoek naar Uw bestanden herstellen met Bestandsgeschiedenis.
- Open het en ga dan naar de map waar het bestand vroeger stond.
- Blader door de opgeslagen datums.
- Kies de versie die je wilt en herstel die.
Als back-ups niets opleveren, zou ik daarna overstappen op herstelsoftware.
Voor een gewone verwijdering zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat het niet vroeg dat ik allerlei low-level schijfdingen moest kennen. Je opent het, kiest de schijf, voert de scan uit en bekijkt daarna wat het vindt. In veel gevallen haalt het bestanden terug met de oorspronkelijke bestandsnamen en mappaden, wat later enorm veel sorteerwerk scheelt. Nou ja, wat sorteerwerk.
Het gebruikelijke proces ziet er zo uit:
- Installeer Disk Drill, bij voorkeur op een andere schijf dan die waar de bestanden zijn verwijderd.
- Selecteer de getroffen schijf.
- Voer een volledige scan uit.
- Blader door de scanresultaten of zoek erin.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden die je terug wilt.
- Herstel ze naar een andere schijf of opslaglocatie.
De previewtool was het onderdeel dat ik het prettigst vond. Daarmee kun je controleren of het bestand intact is voordat je het herstelt, wat tijd bespaart als de scan een rommeltje aan kapotte vermeldingen oplevert. Op Windows kun je vrij scannen en voorbeelden bekijken, en herstel is gratis tot 100 MB.
Eén ding nog: software is niet altijd de juiste keuze. Als de schijf uit Windows verdwenen is, begint te klikken, de verbinding verliest, hardwarefouten geeft of gegevens bevat die je echt niet kunt missen, zou ik stoppen en in plaats daarvan naar een professionele herstelservice kijken. Zodra het probleem verschuift van verwijderde bestanden naar falende hardware, lopen doe-het-zelftools meestal vast. Dat heb ik op de irritante manier geleerd.
Begin met één ding. Stop met schrijven naar de schijf waar de bestanden zijn verwijderd. Als je verwijderde bestanden op C: stonden, schakel de pc dan uit als de gegevens erg belangrijk zijn. Start op vanaf een andere schijf of sluit de schijf aan op een andere computer. Ik weet dat @mikeappsreviewer back-upcontroles en scannen heeft behandeld, maar ik zou het type schijf eerst bijna bovenaan zetten.
Waarom. HDD en SSD gedragen zich anders. Op SSD’s wist TRIM verwijderde blokken vaak snel. Herstelkansen dalen sterk na normaal gebruik. Op HDD’s heb je vaak een groter herstelvenster.
Snelle volgorde die ik zou gebruiken:
- Controleer of de bestanden in OneDrive, SharePoint, Google Drive, Dropbox of een map met e-mailbijlagen stonden.
- Controleer Windows Vorige versies. Klik met de rechtermuisknop op de bovenliggende map, Eigenschappen, Vorige versies. Dit werkt als Systeembeveiliging of back-upsnapshots bestonden.
- Controleer Windows Back-up maken en terugzetten, het oude hulpprogramma van Windows 7 verschijnt op sommige systemen nog steeds in Win 11.
- Als er geen back-up bestaat, voer dan herstelsoftware uit vanaf een andere schijf. Disk Drill is een goede eerste keuze omdat zoeken en voorbeeldweergave eenvoudig zijn, wat belangrijk is wanneer je snel resultaten moet sorteren.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, niet terug op de bron. Mensen doen dit steeds weer fout.
Als de bestanden zijn verwijderd van een externe schijf, SD-kaart of USB-stick, zijn je kansen vaak beter dan vanaf de interne SSD.
Ook, als je een snelle visuele indruk van hersteltools wilt, is deze korte video over bestandsherstelsoftware voor Windows makkelijk snel te bekijken.
Het eerste wat ik zou doen, is uitzoeken waar de bestanden zijn verwijderd, want dat verandert de kans op herstel veel meer dan mensen denken.
Als het je interne Windows 11-SSD was, ben ik het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer en @nachtdromer: ik zou niet te lang bezig zijn met door alle Windows-functies te klikken voordat je controleert of de gegevens fysiek nog herstelbaar zijn. Even OneDrive of Bestandsgeschiedenis checken is prima, zeker, maar als dit van C: op een SSD is verwijderd, dan is tijd je vijand. Windows blijft tijdelijke bestanden, updates, browsercache en al dat soort rommel schrijven.
Dus mijn volgorde zou zijn:
- Stop met het gebruiken van die schijf.
- Controleer de prullenbak van OneDrive op het web en alle gesynchroniseerde cloudaccounts.
- Als de bestanden belangrijk zijn, verwijder de schijf of start indien mogelijk op vanaf een ander apparaat.
- Voer een alleen-lezen scan uit met Disk Drill vanaf een andere schijf.
- Herstel gevonden bestanden naar een andere schijf.
Nog iets extra’s dat mensen vaak vergeten: Office-apps en Adobe-programma’s laten soms tijdelijke/autosave-kopieën achter. Controleer:
%AppData%%LocalAppData%- je Office AutoRecover-map
- lijsten met recente bestanden in Word/Excel/etc.
Controleer ook de indexering van Windows Search; soms verschijnt de bestandsnaam daar nog, wat helpt om de exacte map/naam te bevestigen vóór herstel.
Als je een eenvoudig overzicht wilt, geeft deze eenvoudige Disk Drill-review voor bestandsherstel in Windows een redelijke snelle indruk van wat het doet.
Korte versie: probeer eerst back-upfuncties alleen als je snel kunt verifiëren dat ze werken. Begin anders zo snel mogelijk met herstel, en herstel niet terug naar dezelfde schijf. Dat is het deel dat mensen steeds weer verpesten.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen nauwelijks aanraakten: controleer of het bestand ooit is gekopieerd, niet alleen of er een back-up van is gemaakt.
Windows 11-apps laten overal duplicaten achter. Foto’s kunnen bestaan in de importcache van de Foto’s-app, berichtenapps, mappen voor telefoonsynchronisatie, USB-importmappen of app-specifieke bibliotheken. Documenten kunnen nog steeds in Recent, tijdelijke exportmappen, exportpaden van de printerspooler of de eigen herstelcache van een app staan. Ik heb mensen een verwijderd bestand zien “terugvinden” door simpelweg in Verkenner te zoeken op dezelfde extensie plus wijzigingsdatum.
Een paar nuttige controles:
- Open de app waarmee het bestand is gemaakt en bekijk de lijst Recent
- Zoek op bestandstype, niet alleen op bestandsnaam:
*.docx,*.psd,*.jpg - Controleer verborgen mappen en sorteer op Datum gewijzigd
- Kijk naar de downloadgeschiedenis van de browser als het bestand oorspronkelijk uit e-mail of van het web kwam
Ik ben het er niet helemaal mee eens om te veel tijd te besteden aan Vorige versies als je al weet dat bescherming uit stond. Snel verifiëren is prima, maar maak hier geen speurtocht van.
Wat tools betreft is Disk Drill redelijk als je snel leesbare resultaten nodig hebt.
Voordelen:
- overzichtelijke interface
- goede ondersteuning voor voorvertoning
- eenvoudig filteren op type en pad
Nadelen:
- de limiet voor gratis herstel op Windows is klein
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- niet magisch op SSD’s na TRIM
Ook goed om te weten: Recuva is eenvoudiger, PhotoRec is krachtiger maar lelijk, en R-Studio is geavanceerder als je weet wat je doet.
Dus ja, @nachtdromer, @byteguru en @mikeappsreviewer hebben de grote herstelvolgorde behandeld. Ik zou alleen nog het zoeken naar duplicaten toevoegen voordat je aanneemt dat het bestand echt weg is.