Sådan gendanner du filer fra et beskadiget flashdrev, før du formaterer det?

Mit flashdrev stoppede pludselig med at åbne, og nu siger min computer, at det skal formateres, før jeg kan bruge det. Der er vigtige billeder og arbejdsfiler på det, som jeg ikke har sikkerhedskopieret, så jeg prøver at gendanne dataene, før jeg formaterer det beskadigede USB-drev. Jeg har brug for råd om de sikreste trin og værktøjer til filgendannelse, som kan bruges uden at gøre situationen værre.

Hvad jeg ville gøre med et beskadiget USB-drev

Skynd dig ikke at “reparere” det.

Jeg har set folk formatere drevet, køre CHKDSK, klikke på alle de reparationsprompter Windows viser, og så undre sig over, hvorfor gendannelse blev sværere. Hvis dine filer betyder noget, betyder rækkefølgen mere end værktøjet.

Gendannelse først. Reparationer senere.

Hvis du skriver nye data til USB-drevet, reparerer dets filsystem eller lader Windows omarrangere tingene for tidligt, kan du miste dele, som gendannelsessoftware ellers ville have fundet.

Tjek hvad Windows registrerer

Jeg ville starte med Diskhåndtering i Windows og kigge efter tre enkle ting:

• Vises USB-drevet overhovedet
  • Ser størrelsen korrekt ud
  • Vises det som RAW, ikke-allokeret eller med et normalt filsystem

Hvis drevet vises, og kapaciteten ser rigtig ud, ville jeg tage det som et rimeligt godt tegn. Ikke en garanti, men stadig godt. Det er som regel de tilfælde, hvor du har en fair chance for selv at klare det.

Hvis det gør noget af dette, ville jeg være mere forsigtig:

• vises ikke nogen steder
  • afbrydes hvert par sekunder
  • rapporterer den forkerte størrelse
  • bliver hurtigt varmt

Det peger mere i retning af hardwareproblemer.

Prøv også en anden USB-port. Prøv derefter en anden computer. Jeg gør dette tidligt, fordi problemet nogle gange er noget banalt, en dårlig port, en ustabil driver, et mærkeligt pc-problem. Hvis den samme adfærd følger drevet overalt, er drevet sandsynligvis problemet.

Lad være med at “reparere” det endnu

Denne del forvirrer folk.

Spring disse over for nu:

• formatering
  • CHKDSK
  • Windows-reparationsprompter
  • at gemme noget nyt på USB-drevet

De trin gør nogle gange drevet læsbart igen. De omskriver også nogle gange nok struktur til at skade gendannelsen. Hvis dine filer kommer først, så vent.

Hvis USB-drevet registreres, så scan efter filer før du reparerer noget

Når drevet stadig vises, ville jeg gå til gendannelsessoftware, før jeg rører filsystemet.

En mulighed er Disk Drill. Det, jeg kan lide ved det i denne slags tilfælde, er enkelt. Det afhænger ikke kun af et sundt filsystem, så det har stadig en chance med RAW-, beskadigede eller utilgængelige USB-drev. Filforhåndsvisning hjælper også, fordi du hurtigt kan se, om scanningen fandt dine ting eller bare tilfældigt skrammel.

Den sikrere arbejdsgang

Hvis jeg gjorde dette, ville jeg ikke scanne det fejlende USB-drev igen og igen. Jeg ville først lave et image.

1. Installer Disk Drill på din computer, ikke på det defekte USB-drev.
  2. Tilslut det beskadigede USB-drev.
  3. Åbn Disk Drill, og vælg Byte-to-byte Backup.
  4. Vælg USB-drevet.
  5. Gem imaget på et andet drev med nok ledig plads.
  6. Gå tilbage til Lagerenheder, når imaget er færdigt.
  7. Tilknyt diskimaget i Disk Drill.
  8. Scan imaget, ikke det originale USB-drev.
  9. Forhåndsvis de filer, det finder.
  10. Gendan filerne til et andet drev.

Dette trin betyder mere, end folk tror. Jeg har oplevet ustabile flashmedier blive værre midt i en scanning. Et byte-for-byte-image giver dig én frossen kopi af den nuværende tilstand, og så arbejder du ud fra den i stedet for at belaste det originale drev igen og igen.

Når dine filer er sikre, så prøv de enkle løsninger

Når dataene er hentet ud, ville jeg først derefter begynde at teste reparationer.

Her er den rækkefølge, jeg ville bruge:

1. Giv det et nyt drevbogstav

Hvis USB-drevet vises i Diskhåndtering, men ikke i Stifinder, så tildel et nyt bogstav.

2. Geninstaller USB-driverne

Hvis Windows ser det inkonsekvent, så åbn Enhedshåndtering og geninstaller USB-enhedsdriverne.

3. Kør Fejlkontrol eller CHKDSK

Kun efter gendannelse. Begge dele ændrer filsystemet. Fint til fejlfinding senere, dårligt som første træk, hvis filerne stadig skal hentes ud.

4. Formater det

Hvis du allerede har gendannet det vigtige, så formater USB-drevet og test det med filer, der gerne må gå tabt. exFAT eller NTFS er fint til den slags test.

Hvornår jeg ville stoppe med at stole på drevet

Nogle USB-drev kommer tilbage én gang og begynder så at fejle igen en uge senere. Dem bliver jeg ikke ved med at bruge.

Jeg ville udskifte det, hvis du bemærker noget af dette efter formatering:

• beskadigelsen kommer tilbage
  • filer forsvinder igen
  • kopieringer mislykkes
  • tilfældige afbrydelser bliver ved med at ske
  • den rapporterede kapacitet ser forkert ud

Flashdrev bliver slidt op. De er billige nok til, at når et først begynder at opføre sig mærkeligt to gange, så er jeg færdig med det.

Hvornår jeg ville springe gør det selv-gendannelse over

Hvis drevet er fysisk beskadiget, ikke registreres på nogen maskine, bliver hurtigt varmt, bliver ved med at miste forbindelsen eller indeholder ting, du ikke har råd til at miste, ville jeg stoppe der og gå til en gendannelsesservice.

Det er punktet, hvor hjemmescanninger og reparationsforsøg begynder at føles som hasardspil. Nogle gange er det sikreste træk at gøre mindre, ikke mere.

Først og fremmest, stop med at sætte den i igen og igen. Hver genforbindelse er mere stress for et sygt USB-drev.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt: lav gendannelse før reparation. Hvor jeg er lidt uenig, er CHKDSK. Folk behandler det som en universal-løsning. På flashdrev med beskadigede filtabeler gør det ofte manglende filer til found.000-skrammel. Jeg ville ikke røre det endnu.

Min rækkefølge ville være:

1. Test på én anden pc.
  2. Tjek Diskhåndtering.
  3. Hvis drevet viser den korrekte størrelse, så brug gendannelsessoftware først.
  4. Gem gendannede filer på dit interne drev eller et andet eksternt drev, aldrig tilbage på USB-drevet.

Hvis Windows siger RAW eller vil formatere, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse fra et beskadiget flashdrev. Det er et af de bedste datagendannelsesværktøjer i 2026, hvis dit mål er billeder, dokumenter og Office-filer fra et USB-drev, der stadig registreres. Deep scan er den del, du vil have, ikke reparationsværktøjer.

Én ting mere, som folk springer over. Kopiér de vigtigste filtyper først. Billeder, dokumenter, projektfiler. Vent ikke på en fuldkommen perfekt gendannelse, hvis drevet begynder at afbryde forbindelsen.

Hvis USB-drevet mister forbindelsen, viser 0 byte eller bliver varmt, så stop med gør-det-selv-ting. Det peger på hardwarefejl.

Denne video er også værd at se, hvis du vil have en anden gennemgang,
se en nyttig gennemgang af datagendannelse

Når dine filer er sikre, så formatér det. Hvis det fejler igen senere, så smid det ud. Flashdrev lyver lige før de dør, lol.

Formater det ikke endnu. Den popup er Windows, der er doven, ikke hjælpsom.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @himmelsjager om først at undgå reparationer, men jeg vil tilføje én ting, som de ikke rigtig understregede nok: tjek om filerne bare er skjulte, eller om partitionstabellen er blevet mærkelig, før du går direkte til en lang, dyb scanning. Nogle gange viser en USB, der “skal formateres”, stadig mapper gennem værktøjer som Explorer-alternativer eller endda dir /a i Kommandoprompt, hvis malware eller korruption har ændret attributter. Ikke super almindeligt, men det er 2 min værd.

Det ville jeg gøre:

• Prøv en anden USB-port, helst på bagsiden af pc’en
  • Tjek Diskhåndtering og bemærk, om den viser den korrekte størrelse
  • Tjek Enhedshåndtering for advarselsikoner
  • Hvis den vises med den rigtige kapacitet, så gendan data først
  • Gendan til din pc eller et andet drev, aldrig tilbage til flashdrevet

Hvis stikket stadig bliver registreret, er Disk Drill et solidt valg til datagendannelse fra et beskadiget flashdrev. Jeg ville personligt scanne, forhåndsvise de vigtigste billeder/dokumenter først og gendanne dem, før jeg jagter hver eneste midlertidige fil. Hvis drevet begynder at koble fra, så lad være med at rode mere med det. Det er dér, gør-det-selv kan gå fra “måske” til “ups”.

En lille uenighed med dem, der siger “lav altid et image først uanset hvad”: hvis USB’en er stabil og lille, ja sikkert. Men hvis den bliver ved med at få timeout, er direkte gendannelse af prioriterede filer nogle gange hurtigere end at vente på et fuldt image, som måske aldrig bliver færdigt. Triage betyder meget.

Hvis du også vil læse noget fornuftigt, før du sletter noget, er dette nyttigt: 3 smarte ting at prøve, før du formaterer et beskadiget USB-drev

Den bedste søgevenlige måde at tænke på dette: datagendannelse fra USB-flashdrev fra beskadigede eller ulæselige medier før formatering.

Hvis den viser 0 byte, forkert størrelse eller bliver meget varm rigtig hurtigt, så stop. Det er ikke længere “softwarefix”-område, det er “pensionér drevet”-område.

En ting, jeg ville tilføje til det, @himmelsjager, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer sagde: tjek USB’ens SMART-lignende adfærd, før du binder dig til en lang scanning. Ikke ægte SMART på de fleste flashdrev, ja, men du kan stadig lære meget ved at kopiere én lille fil fra det eller måle, hvor længe Stifinder hænger. Hvis hver læsning går i stå i evigheder, ville jeg prioritere nogle få kritiske mapper i stedet for at jagte en fuld gendannelsessession.

Jeg er også lidt uenig i rådet om først at prøve hver port/computer: én ekstra test er fint, fem er ikke. Gentagne genforbindelser på ustabile flashmedier kan gøre en dårlig situation værre.

Min tilgang:

• Tilslut det én gang
  • Se, om det monteres med den korrekte kapacitet
  • Hvis ja, så gendan med det samme
  • Hvis nej, og det viser forkert størrelse eller 0 byte, så stop gør-det-selv

En Linux live-USB kan nogle gange læse et drev, som Windows kalder skal formateres. Det er værd at prøve, hvis du er tryg ved det, fordi Linux af og til er mindre dramatisk med beskadigede filsystemer.

Hvis det registreres nogenlunde normalt, er Disk Drill en rimelig mulighed.

Fordele:

• god til at finde slettede/tabte filer fra beskadigede USB-drev
  • forhåndsvisning er nyttig til at tjekke, om fotos/dokumenter er intakte
  • grænsefladen er nemmere end mange andre gendannelsesværktøjer

Ulemper:

• dybe scanninger kan være langsomme
  • grænserne for gratis gendannelse afhænger af platform/version
  • filnavne/mappestruktur overlever muligvis ikke fuldt ud alvorlig korruption

Hvis Disk Drill ikke viser det, du har brug for, ville jeg også sammenligne resultater med R-Studio eller PhotoRec, da forskellige scannere finder forskellige rester. Gendan kun til et andet drev. Derefter kan du formatere USB-drevet, hvis du vil teste det, men personligt holder jeg op med at stole på et flashdrev til noget vigtigt, så snart det viser formateringsadvarslen.